ارائه الگوی رسانهای تابآوری شبکه بانکی بر محور اقتصاد مقاومتی در قبال تهاجم رسانهای و جنگ روانی شبکههای اجتماعی در خلال پاندمی کرونا: مطالعه گراندد تئوری
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمدجواد خمامی 1 , محمدجواد تقی پور 2 , سعید شریفی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: جنگ روانی شبکه های اجتماعی, تاب آوری, اقتصاد مقاومتی, پاندمی کرونا, مدل رسانه ای,
چکیده مقاله :
زمینه: متعاقب فشار مضاعف رسانههایی نظیر بی بی سی، منوتو، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال بر امنیت روانی جامعه در فضای مستعد ناشی از پاندمی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور و مشخصاً شبکه بانکی ، سازوکاری برای مصون سازی و بلوغ مشتری در قالب مدل رسانهای هدف پژوهش حاضر است.روش:در این مقاله از ظرفیت نظریه داده بنیاد یا گراندد تئوری به منظور بهره گیری از تجارب نخبگان شبکۀ بانکی و رسانه جهت مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی در مصاحبه با 34 نفر از 20 بانک خصوصی برای مدل سازی معادلات ساختاری طی مراحل کدگذاری باز و محوری و انتخاب مقولهها، بهرهبرداری شده است .یافته های تحقیق:شرایط علی:پیامدهای تحریم،تبعات پاندمی کرونا،تهاجم رسانه ای از طریق شبکه های اجتماعی و سرنوشت برجام را شامل می شود.مقوله اصلی: بحث مصون سازی و تاب آوری در شبکه بانکی معطوف به کشش قیمتی تقاضا متاثر از سطح اقبال مشتریان است.شرایط زمینهای: در پلتفرم بانکداری الکترونیکی و خاستگاه رسانه نمود یافته است.شرایط مداخله گر: مشمول سطوح کارکردی پیشرانی مشتری و نیز حاکمیت شرکتی میگردد.راهبردها: ارتقای سواد رسانه ای مخاطب تا حصول به اقناع مشتری،مدیریت بهره وری با کاهش هزینه توام با کاستن بهای تمام شده و در بستر بانکداری حرفه ای همراه با کاهش ریسک تمرکز و اصلاح بهینه ترکیب پرتفوی به نیت سودآوری بنگاه.پیامدها: در استحکام مالی ، افزایش دامنه و برد مشتریان و در نهایت تاب آوری و مصون سازی متجلی خواهد شد.
Base:Extra burden on Iran Society Psychological Security, by Hyper medias like BBC,VOA,Euro News also new targeted networks like Manoto ,Iran International,etc. In terms of Corona Pandemic & Sanctions Consequences, lead the bank oriented economy of Iran to take on customer driven values to immunization of media based model that is the basis & background of this research. Being affected by new generation of wars known as Psychological Media Warfare, Iran has encountered an expensive experience about the potential of social media, satellite and TV channels that aims at the banking system in which plays the role of vital artery in the bankoriented economy of the country.Material & Method: This paper has used qualitative method and Grounded Theory Methodology by semi structured interviews with 34 banking and media elite managers, out of 20 Private Bank in Iran, to identify critical factors after coding process in a media based model.Research Achievement:Casual Conditions: are Sanction & Corona Virus Pandemic Consequences , also Social Media Cultural Invasion and USA withdrawal from JCPOA(Joint Comprehensive Plan of Action) results.Phenomenon: Resilience & Immunisation depend on Price Elasticity of Demands as Core Category.Context: Level of E-Banking Platforms & Media Sources.Interving Conditions: Customer drived Values & Corporate Governance.Conclusion: By Approach Adoption of paradigm Strategies as Customer Persuasion & Productivity Management, also Risk & Cost management due to Portfolio Modification in a Proffesional Banking Intermediation, the Immunisation can be possible.
_||_
چکیده
زمینه: متعاقب فشار مضاعف رسانههایی نظیر بی بی سی، منوتو، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال بر امنیت روانی جامعه در فضای مستعد ناشی از پاندمی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور و مشخصاً شبکه بانکی ، سازوکاری برای مصون سازی و بلوغ مشتری در قالب مدل رسانهای هدف پژوهش حاضر است.
روش:در این مقاله از ظرفیت نظریه داده بنیاد یا گراندد تئوری به منظور بهره گیری از تجارب نخبگان شبکۀ بانکی و رسانه جهت مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی در مصاحبه با 34 نفر از 20 بانک خصوصی برای مدلسازی معادلات ساختاری طی مراحل کدگذاری باز و محوری و انتخاب مقولهها، بهرهبرداری شده است .
یافته های تحقیق:
شرایط علی:پیامدهای تحریم،تبعات پاندمی کرونا،تهاجم رسانه ای از طریق شبکه های اجتماعی و سرنوشت برجام را شامل می شود.
مقوله اصلی: بحث مصون سازی و تاب آوری در شبکه بانکی معطوف به کشش قیمتی تقاضا متاثر از سطح اقبال مشتریان است.
شرایط زمینهای: در پلتفرم بانکداری الکترونیکی و خاستگاه رسانه نمود یافته است.
شرایط مداخله گر: مشمول سطوح کارکردی پیشرانی مشتری و نیز حاکمیت شرکتی میگردد.
راهبردها: ارتقای سواد رسانه ای مخاطب تا حصول به اقناع مشتری،مدیریت بهره وری با کاهش هزینه توام با کاستن بهای تمام شده و در بستر بانکداری حرفه ای همراه با کاهش ریسک تمرکز و اصلاح بهینه ترکیب پرتفوی به نیت سودآوری بنگاه.
پیامدها: در استحکام مالی ، افزایش دامنه و برد مشتریان و در نهایت تاب آوری و مصون سازی متجلی خواهد شد.
واژه های كليدي
تاب آوری ، اقتصاد مقاومتی، پاندمی کرونا ، جنگ روانی شبکههای اجتماعی، مدل رسانه ای
مقدمه
فضای امروز اقتصاد ایران شاهد رویدادهای منحصر به فردی است که وقوع برخی از آنها تا کنون در دنیا سابقه نداشته است. متعاقب خروج آمریکا از برجام و بازگشت بالاترین سطح ازتحریمها عملاً کشور ایران وارد جنگ اقتصادی شد و پس از آن کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بدان دامن زد؛ سقوط ارزش پول ملی در اثر شوک تحریم و کرونا بامتأثر نمودن کلیه ابزارهای موثر بر متغیرهای بازار منجر به ایجاد فضایی متشنج و غیرقابل پیشبینی در یکی از مهمترین کشورهای درحال توسعه در خاور میانه شد. در این کارزار و در چارچوب نسل نوین جنگ ها که معطوف به امنیت روانی جامعه میشود، شبکه بانکی به واسطه نقش پررنگش در اقتصادِ بانک محورِ ایران، هدف تهاجم گستردۀ رسانهای قرار گرفت که تجربهای پرهزینه وبی سابقه به جای گذاشت.
(شکل شماره 1 اینجا وارد شود)
نظام مالي توسعه يافته از مهمترين ملزومات رشد هر اقتصاد است و دليل اين امر، نقش تامين مالي در فعاليتهاي توليدي و سرمايهگذاري، در هر دو بخش دولتي و خصوصي است. تامين مالي مستقيم و غيرمستقيم دو مجراي عمدهاي است كه از طريق آن، وجوه غيرمصرفي خانوار (و دولت) در اختيار بنگاههاي اقتصاد قرار گرفته و مجدداً به فرايند سرمايهگذاري و توليد بازمیگردند . هرچند كه امروزه نقش تامين مالي مستقيم در اقتصادهاي پيشرفته تا حد زيادي كاهش يافته اما در اقتصاد بانك محور ايران همچنان نقش تامين مالي بانكي بسيار برجسته است که در این خصوص سیستم بانکی توسعه یافته علاوه بر وظایف خود، باید از استحکام بالا نیز برخوردار بوده و توان مقابله با شوکهای مختلف داخلی و خارجی را داشته باشد.
تجربه اعمال تحريمهاي گسترده به موازات همهگیری ویروس کرونا و غافلگیریهای ناشی از تبعات آن در خلال دهه اخیر بر اقتصاد ايران كه با شوكهاي گسترده مالي، بانكي، ارزي و نفتي همراه بود، نشان داد كه بخش حقيقي و مالي كشور در مقابل شوكهاي نامطلوب بسيار آسيب پذير بوده ، از تابآوري چندان بالايي برخوردار نيست. اين مساله ، يعني عدم پايداري در برابر شوکهاي اقتصادی، سبب شد كه بررسي تاثير متغيرهاي كلان اقتصادي بر ميزان تابآوري اقتصاد اهميتي مضاعف يابد. در مطالعات مختلف عوامل گوناگوني در تعريف تابآوري سيستمهاي مختلف اقتصادي معرفي شده و تاثير متغيرهاي گوناگون خرد و كلان نيز بر آنها مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفته است اما تجربه دهۀ اخیر کشور ایران ، در عمل یک جنگ اقتصادی در چارچوب فشارروانی رسانهای بود که یکی از جدیدترین روشهایی بود که در نظام نوین جهانی از سوی کشورهای متمول نظام سرمایهداری علیه یک اقتصاد در حال توسعه به کار گرفته شده است. در این شرایط کشورهایی که فاقد توان مدیریت بحران بوده، مجهز به سلاح تابآوری درقبال مخاطرات جنگ روانی نباشند آسیب بیشتری خواهند دید لذا از همین روست که هدف تحقیق حاضر ارائه مدل تابآوری اقتصاد مقاومتی در مقابل مخاطرات جنگروانی رسانهای شبکههای اجتماعی است.
مزیت پژوهش حاضر نسبت به پژوهشهای مطرح شده تاکید بر ضرورت ارتقای تابآوري، نه تنها به واسطه پیشرفت سایر جوامع دراین باب، بلکه بر اساس ماهیت و ضرورت پرداختن به مصونسازی به سبب وجود مخاطراتی است که کشور با آنها در دوران پساکرونا همچنان روبهرو خواهدبود. در این مقاله کوشش شده است متغیرهای اکوسیستم اقتصاد کشور و ضعفهای مربوط به استحکام مالی شبکه بانکی که محور اقتصاد دولتی است با راهبردهای عملیاتی همراه نماید تا نهایتاً مدلی که ارائه میشود، مخاطرات ناشی از نوسانات منابع مورد نیاز برای اداره کشور که عمدتاً حاصل از صادرات نفت به عنوان تک محصول پر اهمیت در تحریمهاي بینالمللی بر اقتصادبه عنوان پاشنه آشیل نظام مطرح است، با مصادیق تابآوري اقتصاد ملی وارائه الگوی بومی در جهت مصونسازی اقتصادی در برابر اختلالهاي خارجی به موازات تحقق رشد شتابان و پایدار هدف گذاري شده در سند چشم انداز کشورتشریح گرددکه این مهم اخیراً با مشارکت غولهای رسانهای و ابررسانههای چندوجهی، شکل جدیدی به خود گرفته سفره آحاد جامعه را متاثر نموده است لذا با توجه به انفعال تصمیمسازان و سردرگمی محسوس بازار ملتهب کشور ارتقای تاب آوري کشور در مقابل مخاطرات جهانی، نیازمند تعریف الگویی در بستر اقتصاد مقاومتی خواهد بود که این پژوهش از قِبَلِ رسانه در پی آن است.
مباني نظري و مروري بر مطالعات گذشته
بینالمللی
داورن و همکاران در مقاله ای با عنوان "سیستم بانکداری آلمان چقدر نسبت به شوکهای کلان اقتصادی، تاب آور است؟" عوامل مؤثر بر تاب آوری بانکهای آلمان را در دوره 2005 تا 2009 بررسی کردند. (Dovern,2010). باتیس و همکاران با بهکارگیری الگوریتم «کمترین بیشینه مشترک» تارجان، مجموعهای از متغیرهای سنجش تابآوری و آسیبپذیری اقتصادی را شناسایی و با استفاده از شاخص ترکیبی ساده، تابآوری و آسیبپذیری اقتصادی کشور سنگاپور را برآورد کردند. (Bates,2014:42).بورمن و همکاران به منظور بررسی توانایی کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور برای مقابله با شوکها، در مقالهای با عنوان شاخصتابآوری صدساله: اندازه گیری تاب آوری کشورها در مقابل شوکها، مقدار تابآوری این کشورها را بررسی کردهاند نتایج نشاندهنده میزان تابآوری کشورهای فوق در مقابل شوکهای اقتصادی پائین است. (Boorman,2013:57).بولونا و همکاران در مطالعه ای با عنوان "عمان: تاب آوری بخش بانکداری "، تاب آوری سیستم بانکداری کشور عمان را در مقابل ریسک اعتباری از طریق انجام آزمون تنش برای 7 بانک داخلی بررسی نمودند. (Bologna,2010:10) .بریگوگلیو و همکاران در مقاله «رشد و تاب آوری در شرق آسیا و تأثیر رکود اقتصادی جهانی در سال 2009» به تبیین شاخصی برای اندازه گیری تاب آوری اقتصادی پرداختهاند. (Briguglio,2011).راتنوسکی و همکاران به بررسی این موضوع پرداختند که چرا بانکهای کانادا نسبت به بانکهای کشورهای OECD تاب آورتر هستند. آنها برای پاسخ به این پرسش در مرحله نخست، ساختار ترازنامه بانک های کانادا را با بانک های تجاری OECD مقایسه کرده و عوامل پایهای را که به تابآوری بانکهای کانادایی در طول آشفتگی مداوم کمک کرده، ارزیابی کردند ، نتایج نشان میدهد که جذب سپردههای کوچک کافی، عامل کلیدی برای تاب آوری نسبی بانکهای کانادایی است. (Ratnovski,2009:152).بریگوگلیو و همکارانش از دانشگاه مالتا اولین افرادي بودند که شاخص تاب آوري اقتصادي را ارائه دادند آنها پیشتر در سال 2003 شاخص آسیب پذیري اقتصادي را ارائه کرده بودند با این توجیه که آسیب پذیري اقتصادي برخی اقتصادها از این حقیقت ناشی میشود که اقتصادشان تا حد زیادي تحت تاثیر نیروهاي خارج از کنترل قرار میگیرد که اغلب به خاطر باز بودن اقتصاد و وابسته بودن به دامنه محدودي از محصولات صادر شده، شوکهاي خارجی به راحتی اقتصاد داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد .بار منفی آسیب پذیري سبب شد تا در سال2006 ، بریگوگلیو اولین شاخص تاب آوري اقتصادي را ارائه دهد. از نگاه وي، تاب آوري حداقل سه توانایی مستتر در یک اقتصاد را نشان می دهد :1.توانایی اقتصاد در اجتناب از این شوك ها، 2. توانایی اقتصاد در تحمل اثر این شوك ها، 3. توانایی اقتصاد در بازیابی سریع از شوكهاي اقتصادي تخریب کننده بیرونی. فرض اصلی در ساخت شاخص تاب آوري مطالعات بریگوگلیو و همکارانش این است که تاب آوري (عناصر جذب کننده شوك واقدام مقابل شوك) در یک اقتصاد میتواند در حوزههاي زیر وجود داشته باشد:1. ثبات اقتصاد کلان، 2.کارایی بازار اقتصاد خرد،3. حکمرانی خوب،4. توسعه اجتماعی. معیار قابل استناد دیگر در این زمینه شاخص تابآوری جهانی FM است که به صورت سالانه توسط Oxford Metrica ارائه میشود و دارای سه مولفه " اقتصادي، کیفیت ریسک و زنجیره تامین " است. FM یک رتبه بندي سالانه از 130 کشور براساس تابآوري تجارتشان نسبت به اختلال در زنجیره عرضه را ارائه میکند. ریسک زنجیره عرضه با افزایش جهانیتر شدن، پیچیدهترشدن و وابستگی، نگرانی مهم و درحال رشدي براي مجریان سطح ارشد تجارت است. این گزارش ابتدا چارچوبی براي شاخص 2014 تابآوري جهانی FM ارائه می کند و سپس 9 متغیري که از ترکیب آنها شاخص ساخته میشودرا تعریف مینماید.آژانس توسعه بین المللی آمریکا 1USAID)) از سازمانهاي وابسته به دولت آمریکا است که کمک به تاب آور شدن جوامع را دردستور کار خود قرار داده است. این نهاد، تاب آوري را توانایی مردم، خانوارها، جوامع، کشورها و سیستم ها جهت تسکین، وفق دادن و بهبود پیدا کردن از شوكها و تنشها تعریف میکند که این تواناییها منجر به کاهش آسیب پذیري و تسهیل رشد فراگیر میشود.جهت تجزیه و تحلیل کردن تابآوري، 10 عامل تابآوري شامل مشروعیت و اثربخشی نهادها، در دسترس بودن، کارایی،تنوع و فراوانی منابع و شبکهها، ارزشها ورفتارها، نوآوري و حافظه نهادي، در سیستمهاي مختلفی مورد مطالعه قرار میگیرند که یکی ازمرسوم ترین دسته بندي هاي سیستم ها، طبقه بندي پنجگانه (سیاسی، امنیتی، اقتصادي، اجتماعی و محیطی) است. (Briguglio,2006:265).بررسی اقتصاد کشورهای مختلف نشان میدهد برخی کشورها علاوه بر آسیبپذیر بودن، تولید ناخالص داخلی زیادی دارند. برگگلیو و همکاران این موضوع را در قالب ترکیب آسیبپذیری و تابآوری توضیح میدهد و رویکردی روششناختی برای آن ارائه میکنند. در این رویکرد، آسیبپذیری اقتصادی به دو دسته تقسیم میشود: 1.آسیبپذیری ذاتی دائمی (مانند بازارهای کوچک داخلی)، و 2.آسیبپذیری شبهدائمی (ویژگیهای منتج از سیاست دولتها). از سوی دیگر، تابآوری به سیاستهایی اشاره میکند که اقتصاد کشور را در برابر تأثیرات منفی شوکهای خارجی توانمند میکند. برگیلیو این نوع مقاومترا «مقاومتپرورشیافته» میخواند.( Avram,2014:27) .
پاتن و جانسون این کاربرد مفهومی را به این دلیل نشان میدهد که شکلگیری سرمایه و پسانداز در اقتصاد در برابر شرایط بحرانی میتواند منبع مهم مقاومت باشد که بر همین کشورها را به چهار گروه تقسیم کردند که عبارتند از: بهترین حالت (آسیبپذیری ذاتی کم و تابآوری زیاد)، بدترین حالت (آسیبپذیری ذاتی زیاد و تابآوری کم)، خودساخته (آسیبپذیری ذاتی زیاد و تابآوری زیاد) و فرزند ولخرج (آسیبپذیری ذاتی کم و تابآوری کم). (Paton & Johnson,2013:10)
از مطالعات دیگری که در این حوزه انجام شدهاند، میتوان به مانینا (Manyena,2006:30) ، رز (Rose,2013:73) و مارتین (Martin,2012:32) اشاره کرد. جک بورمن و همکاران در سال2013 به منظور بررسی توانایی کشورهاي در حال توسعه و بازارهاي نوظهور2 (EMDCs) براي مقابله با شوكها، در مقاله اي با عنوان شاخص تابآوري سنتیننتال به اندازهگیري تابآوري کشورها در مقابل شوكها پرداختند. آنها با استفاده از شاخص ترکیبی و با بهکارگیری 10 مؤلفه و 52 متغیر، تابآوری پنج گروه از کشورهای توسعهیافته (30 کشور)، اروپای مرکزی و شرقی (13 کشور)، مستقل مشترکالمنافع (8 کشور)، درحالتوسعه آسیایی (14 کشور)، شمال و شرق میانه آفریقا (13 کشور)، جنوب صحرای آفریقا (27 کشور) و نیمکره غربی (23 کشور) را در دوره زمانی سالهای 1997 تا 2011 برآورد کردن (Boorman,2013,57). اغلب تحقیقات فوق تنها به بررسی میزان تابآوری اقتصاد و مشخصاً بانکها یا عوامل تاثیرگذار بر روی آن پرداختند اما نقش متمایزرسانهوشبکههای اجتماعی به ویژه وقتی حضور در اجتماع از حیث سلامت توسط حاکمیت منع و توجهی مضاعف معطوف به بستر اینترنت و شبکههای مجازی میگردد وجه تمایز پژوهش حاضر ونکته مغفول پژوهشهای سالهای اخیر به نظر میرسد به ویژه وقتی نوبل اقتصاد توجه ویژهای به ریاضی زدگی اقتصاد و متغیرهای کلاسیک آن نشان داده، رویکرد حاکمیت قاطبه کشورها نیز ناگزیر به سوی برونرفت از رکود حاصلازکرونا و تاثیرات منفی آن بر سلامتجامعه و حیات کسبوکارها معطوف شده است.
داخلی
درداخل کشور نیز معدود افرادی به چنین موضوعاتی پرداختهاند از جمله این پژوهشگران ، اسماعیلی در مقاله ای با عنوان طراحی شبکه نظام بانکی ضدتحریم بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی بیان داشت که جایگاه راهبردی و سیاسی ایران در منطقه موجب شده تا این کشور در معرض انواع تقابل ها، تحریمها و شوکهای پیش بینی نشده از سوی برخی از مجامع بین المللی قرار بگیرد. با توجه به اینکه اقتصاد ایران اقتصادی دولتی، نفتی و با بهرهوری پایین است، تقویت بنیانهای اقتصادی کشور در مواجه با نوسانات و چالش های گوناگون به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطرح مــیگردد. ( اسلامی،1397).اکبری و همکاران در مقالهای با عنوان تاثیر جنگ نرم بر عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیان داشتند که جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کمهزینهترین و درعین حال خطرناکترین و پیچیدهترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون میتوان با کمترین هزینه، به حذف مشکل خود اندیشید. جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد میکند، عزم و اراده ملت را از بین میبرد و مقاومت و دفاع از آرمان و سیاستهای نظام را تضعیف مینماید، لذا فروپاشی روانی یک ملت میتواند مقدمهای برای فروپاشی سیاسیامنیتی،اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وساختارهای آن باشد. چرا که قدرتنرم شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایجمطلوب بدونتهدید است. (اکبری،1397). در مقالهای با عنوان برآورد شاخص ترکیبی آسیبپذیری و تابآوری اقتصاد ایران، توسط ابونوری و لاجوردی شاخص آسیبپذیری و تابآوری اقتصادی ایران برای دوره 1369تا 1392 برآورد شده است. این شاخصها بر اساس متغیرهای منتخب در سهالگوی بریگوگلیوو همکاران(Briguglio,2009) بورمن وهمکاران (Boorman,2013:57) و آنگیون و باتس (Angeon,2015) انجام و نتایج برای سه دوره ریاست جمهوری با عناوین سازندگی (1369-1376)، اصلاحات(1377-1384) و مهرورزی (1385-1392) برآوردومقایسه شده است. (لاجوردی،1395). از دیگر پژوهشها میتوان به تحقیق غیاثوند اشاره نمود که در مقالهای با عنوان شاخصهاي تابآوري اقتصادي بیان داشتند که وجه اشتراک اقتصاد مقاومتي به مفهوم «توانمندسازي اقتصاد ملي در مقابل تغييرات، مخاطرات و تهديدهاي داخلي و خارجي بر سر راه پيشرفت و دستيابي به اهداف چشم انداز کشور و استفاده از فرصت هاي آنها» با متون علمي رايج در حوزه اقتصاد، در تاب آوري است. (غیاثوند،1394) عبدالشاه و صالحی نیز در مقالهای با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه در صنعت بانکداری با رویکرد تابآوری پرداختهاند. ( عبدالشاه ،1395) نوروزی و همکاران نیز در پژوهشی جداگانه به عملیات روانیبیبیسیفارسیبا مضمون تحریمهایاقتصادیعلیهایران پرداختند. (نوروزی،1396)
روش پژوهش
اين مطالعه يك تحقيق كيفي و استقرايي از نوع تئوري پايه است که نمونههاي آماري درآن بهصورت هدفمند انتخابشده است. اين نمونه شامل 34 نفر از اهالی رسانه و مديران عالی بانکهای خصوصی کشور است که در زمان اجراي تحقيق و جمعآوري اطلاعات و دادهها، یعنی چهار سال پایانی دهه 90 مصادف با اوج بحران شبکه بانکی در جریان جنگ اقتصادی در شبکه بانکی و صداوسیما دارای سِمت و مسئولیت بوده ، از دستاندرکاران مقابله با شرایط ویژه و حساس آن مقطع بوده و هستند. مهمترين معيار و متغير اصلی براي انتخاب نمونهها، میزان اقبال جامعه به برند یک بانک در کنار تناسب ساختار مالی بانکها در نظام بانکی کشور در بازۀ سالهاي 1394 تا 1400 به ویژه دو سال پایانی بوده است.
(فهرست بانکهای درنظرگرفتهشده بهعنوان نمونهآماري درجدول شماره 1 اینجا وارد شود)
اطلاعات و دادههاي تحقيق با استفاده از مصاحبه نيمه ساختاریافته3 از نمونه آماري به دست آمده است. در اين نوع مصاحبه موضوع سؤالها از قبل تنظیمشدهاند اما بهتناسب پاسخهايي که مصاحبهشونده ارائه ميکند پرسشهای ديگري نيز در خلال مصاحبهها از سوی مصاحبهکننده که در شبکه بانکی و همزمان در رسانه فعال است مطرح ميگردد که به واسطه انعطافپذيري و عميق بودن، مناسب پژوهشهاي کيفي است. براي انتخاب نمونه آماري، ازآنجاکه اصل راهنما در نمونهگيري تحقيقات کيفي، اشباع دادهها (جايي که ديگر اطلاعات جديدي به دست نيايد) است، از روش نمونهگیری تصادفی و گلوله برفی استفاده شده است که بر اين اساس در اين مطالعه، نمونهگيري تا رسيدن به اشباع ادامه يافت. شایان ذکر است که مدتزمان احتمالي مصاحبه از قبل به فرد شرکتکننده اطلاع دادهشده و مکالمهها با هماهنگي قبلي و رضايت شرکتکنندگان ضبط و بلافاصله در ۲۴ ساعت اول كلمه به كلمه بر روي كاغذ پياده شده است تا تحت عنوان دادههاي اصلي مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد. مدتزمان مصاحبهها بین 15تا30 دقيقه و تعداد مصاحبهها از ۱تا۳ بار متغیر بوده در کنار محرمانه بودن اطلاعات، حق کنارهگيري در زمان دلخواه در عین تقید به تعهدات اخلاقي رعايت شده است. اطلاعات فردي چون، سن، سطح تحصيلات، رشته و مدرک تحصيلي، ميزان سابقه و تجربه کاري، علاوه بر سؤال اصلي ملاک تصمیمگیری واقع شده است. (شکل شماره 2 اینجا وارد شود)
پژوهش جاری دارای رویکرد کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد یا " گراندد تئوری4 " به عنوان روش پژوهش استفاده شده که در پی تدوین تئوری است و ریشه در دادههای مفهومی دارد که به صورت نظاممند گردآوری و تحلیل شدهاند. روششناسی این تئوری به پژوهشگر اجازه میدهد تا مبنای نظری را از ویژگیهای عمومی یا کلی یک موضوع که همزمان ریشه در مشاهدات یا دادههای تجربی دارد ، تمیز و ارائه دهد. ( Struss &corbin,1998).
(شکل شماره 3 اینجا وارد شود)
همانگونه که گفته شد ، هدف نظریه پردازی بنیادی ، تولید نظریه است نه توصیف پدیدهها. بنابراین برای تبدیل تحلیل ها به نظریه ، مقوله ها باید به طور منظم به یکدیگر مربوط شوند.کدگذاری انتخابی (براساس نتایج دو مرحله قبلی کدگذاری)مرحله اصلی نظریه پردازی است. به این ترتیب که طبقه محوری را به شکل نظام مند به دیگر طبقه ها ربط داده و آن روابط را در چارچوب یک روایت ارائه کرده و طبقه هایی را که به بهبود و توسعه بیشتری نیاز دارند اصلاح میکند.در این مرحله پژوهشگر بر حسب فهم خود از متن پدیده مورد مطالعه یا در چارچوب مدل را به صورت روایتی عرضه می کند یا مدل پارادایم را به هم می ریزد و به صورت ترسیمی نظریه نهایی را نشان می دهد.( اسلامی،1397).
نتایج و یافتهها
آنچه حاصل مصاحبه با مسئولین و دست اندر کاران رسانه و اقتصاد مشخصاً در شبکه بانک معطوف به بحث تهاجم رسانه ای و امنیت روانی است در قالب پرسش های مشخص نهایتاً در قالب خط داستانی به شرح ذیل ارائه میگردد:
شرایط علی: بنا به محتوای ارائه شده در نشست های تخصصی در پاسخ کارشناسان به موارد متعددی اشاره داشتند که در چهار مقوله تحت عنوان پیامدهای تحریم ،تبعات پاندمی کرونا،تهاجم رسانه ای از طریق شبکه های اجتماعی و سرنوشت برجام جمع بندی شده اند.حجم بالای مقوله ها به ویژه در موضوع پیامدهای تحریم از نظایر فشار سمتِ عرضه و تقاضا همزمان ، رکود تورمی ، حجم نقدینگی سرگردان، انتظارات تورمی، کاهش مستمرو شتابان پایه پولی،سرعت گردش پول ، کارکرد ضریب تکاثری، نقش اقتصاد سیاسی گرفته تا سیاست های مالی و پولی دولت عجین شده با ابهام در سرنوشت برجام به موازات تبعات منفی کرونا که منجر به ایجاد محدودیت اساسی حتی منجر به تعطیلی واحدهای کسب و کار شده ، کاهش امکان مراجعه مشتری به صورت حضوری را محدود نمود و در کنار قرنطینه های نوبه ای تحمیلی منجر به ایجاد فضایی شد که مستعد بحران بوده با تهاجم رسانه ای و تحریک هدفمند رسانه ها منجر به تاثیر مستقیم بر تاب آوری شبکه بانکی به عنوان چرخ گرداننده اقتصاد بانک محور ایران شد.
(جدول شماره 2 اینجا وارد شود)
مقوله اصلی: بحث مصون سازی و تاب آوری در شبکه بانکی معطوف به کشش قیمتی تقاضا متاثر از سطح اقبال مشتریان است از اینرو که بنا به منویات مد نظر کارشناسان بانک و رسانه، کشش تعیین کننده در تعدیل میزان نوسانات مالی حیاتی هر بانک نه تنها در ایران که در اقصی نقاط پهنه دنیا گزاره ای صادق است و از همین رو مرکز ثقل مصاحبه ها و موتیف توازن در مدل پیشنهادی نیز واقع شده است.
شرایط زمینهای: آنچه تحت عنوان شرایط کلان و زمینه در این مدل مطرح می شود در پلتفرم بانکداری الکترونیکی و خاستگاه رسانه نمود یافته است به ویژه وقتی پاندمی کرونا عواقب نامطلوبی در قبال فعالیت های اجتماعی با تحمیل قرنطینه به جامعه و فضای کسب و کار ایجاد نمود نقش فعالیت مجازی و زیرساخت های الکترونیکی برای دورکاری و فروش اینترنتی محملی برای نجات نه تنها بانک بلکه هر بنگاه مالی خواهد بود.
شرایط مداخله گر: سطوح کارکردی پیشرانی مشتری و از طرفی حاکمیت شرکتی بنا به تجمیع مصاحبه ها به عنوان عامل خرد و موثر در نجات بنگاه های اقتصادی به شکل جدی مطرح شد.
راهبردها: ارتقای سواد رسانه ای مخاطب تا حصول به اقناع مشتری، مدیریت بهره وری با کاهش هزینه توام با کاستن بهای تمام شده و در بستر بانکداری حرفه ای همراه با کاهش ریسک تمرکز و اصلاح بهینه ترکیب پرتفوی به نیت سودآوری از عمده استراتژی های هدفمند مطرح شده برای افزایش تاب آوری تا نیل به مصون سازی مطرح شد.
پیامدها: آنچه از اتخاذ استراتژی های فوق حاصل خواهد شد تحت عنوان پیامد در تحصیل استحکام مالی ، افزایش دامنه و برد مشتریان و در نهایت تاب آوری و مصون سازی متجلی خواهد شد.
(نمودار شماره 1 اینجا وارد شود)
جمعبندی
علت اصلی انتخاب رویکرد تئوری زمینهای گراندد در این مقاله عملاً به واسطه کمبود مطالعات و ادبیات پژوهش مرتبط با این موضوع و در عین حال عدم پذیرش ضرورت بومیسازی مبانی نظری مصونسازی در سطح کشور و حتی خاور میانه به شکل منطقه ای است. افزون بر مسائل فوق ، کمبود و حتی فقدان بانک اطلاعاتی منسجم و مستند با توجه به سوابق اندک جنگ اقتصادی حتی در مبانی اسناد بالادستی اقتصاد مقاومتی از عمده مواردی است که منجر به پرداختن به چنین معضلی در پژوهش جاری بود.
(نمودار شماره 2 اینجا وارد شود)
آنچه در مدل پارادایمی احصاء شده در قالب راهکارهای برونرفت از وضع موجود به منظور دستیابی به ایدهآلهای تقویت بنیان تابآوری مطمح نظر پژوهش برای توصیه مدیران عالی خواهد بود؛ تاکید بر اهمیت ترسیم اصولی کلیت ظرفیت اکوسیستم اقتصادی و مشخصاً شبکه بانکی که نقشی حیاتی در این سال ها ایفا نموده است ، حول کشش قیمتی تقاضا به عنوان مقوله اصلی اقتصاد بانک محور ایران است که با چالشهایی در مدیریت بهرهوری ، استحکام مالی ، زیرساخت منعطف ، حاکمیت شرکتی و شفافیت عملکرد دست و پنجه نرم میکند ؛ ارائه راهکارهای معطوف به مدیریت رسانه ، علی الخصوص در اقناع مشتریان به عنوان کلید طلایی گشایش به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی با راهبردهای مبتنی بر سواد رسانهای جامعه، مشتمل بر اصول هفتگانه آناتومی اقناع برای رسولسازی مخاطب و تقویت و توسعه برند هستند که پیامدهایی از چندلایهسازی پدافندی گرفته تا مدیریتگرایی پدافندی را در راستای ارتقای تابآوری ، به صورت قابل تعمیم به ابعاد بنیادین اقتصاد مقاومتی در بر خواهد داشت ، به موازات این مهم، راهبردهایی باید برای برنامهریزی و بهرهبرداری موثر از وجوه اقتصاد توجه با عنایت به خاستگاه رسانه وروانشناسی اجتماعی متناسب با ابعاد جنگ روانی در سطح کلان در نظر گرفته شود که در عین تقویت زیرساختها برای ارتقای جایگاه و احیای برند به منظور احیای سطح پیشرانی و تعامل با مشتری به عنوان متغیر مداخلهگر و بستر ساز، مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
(شکل شماره 3 اینجا وارد شود)
زمانی که شرایط ویژهای در اقتصاد به وجود میآید، نوآوری و ایدهپردازی صاحبنظران برای برطرفکردن چالشهای اقتصادی ضرورت مییابد. در هیچیک از مکتوبات و نظریههای متداول غرب، الگو و پیشینه نظری و عملی مشخصی درباره اقتصاد مقاومتی نمیتوان یافت که برای مشکلات اقتصادی همچون تحریم بانک مرکزی، تحریم صنعت نفت در آن یا پاندمی کرونا نسخه شفافی ارائه شده باشد. شاید تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده باشد، اما در نظریههای اقتصادی، کمبود نظریه معطوف به مقوله اقتصاد مقاومتی بیش از پیش احساس میشود.
تغییرات مستمر در محیط و جامعه، عواقب اجتناب ناپذیری در جایگاه و عملکرد نهادهای مختلف اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت. هر نهادی حسب نوع و میزان خطرات بالقوه ای که آن را تهدید مینماید ممکن است با شرایط اضطراری روبرو گردد بنابراین عدم مدیریت مناسب و قوی در شرایط عادی، سبب می گردد تا مدیریت شرایط اضطراری ناشی از بروز خطر موثری در جامعه مفید واقع نشده و سازمانها وارد شرایط بحرانی شوند. لذا ورود هرگونه شوک اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میتواند این نهادها را به چالش های جدی مواجه نموده و حتی به ورطۀ نابودی بکشاند.از سوی دیگر در سالهای اخیر با مطرح شدن بحث مصونسازی می توان انتظار داشت که نهادهای مالی و پولی بتوانند در مقابل این گونه تهدیدات عکس العمل مناسبی نشان داده و به نوعی ثبات خود را حفظ نمایند.
چه در فرایند مدیریت رسانه و چه در پروسه بانکداری، اگر در ارتقای بالانس برنامه کسب و کار به دنبال بازاریابی متقاطع ماتریسی و به تعبیری دستیابی به آلترناتیو و پلن بی در اختیار مدیوم فضای رئال هرم مازلوی جامعه و به تبع آن کشور باشیم، آینده روشن برای بانیانِ وامدارحرکت مردمی از میان همکاران و یا مشتریان تاثیرگذار با سرمایه اجتماعی اعتماد که در تقابل با رسانه شکل می گیرد قادر خواهد بود حال و هوای خوبی به جامعه منتقل کند چرا که در آسیبشناسیِ معماری اجتماعی همواره جایگاه مردم حداقل از پایگاه جامعه مشتریانِ مخاطب شبکه بانکی از دیرباز افزون بر این کهدر پیش فرضهای معمولِمعادلات غالب و مرسوم بانکی در حکمداده یا ورودی و بعضاً بستریا پلتفرم درنظر گرفته شدهاند، امروزه متناسب با کیفیت ارائه خدمات، به لحاظ فرم ومحتوا نقطه اتصال باخروجی یا ستاده نیز بهشمار میروند به ویژه در بازاریابی شبکهایکه بهصورت چندوجهی در عین پیرنگی ساده از پرداختی پیچیده برخوردار است لذا استمرار همین کارکرد دوگانه و نقشآفرینی پیشران در داشبوردِ مدیریتی بانک بهعنوان کانال طلاییِ پیشروی در بازاریابی بانکی منجربه ترسیم اهداف چالشی و نگاهمستقل به نیت بهبودمستمردر مسیر توسعه پایدار انجامیده، فراتراز فرضیات معمولِ قابل تحریم ملحوظ میگرددکه دراینفوگرافیفوق بدانپرداختهشده است.
شکل 1) تصویری شماتیک از نقش تحرکات رسانه ای و پاندمی کرونا بر اقتصاد
شکل 2) فرایند انجام و تکمیل تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
شکل 3) مدل پارادایمی کدگذاری محوری
شکل 4) اینفوگرافیکِ پیشرانی مشتری بر اساس مدل اقناعی در مدیریت رسانه
نمودار 1- مدل پارادایمی مصونسازی شبکه بانکی
نمودار 2- مدل مفهومی تاب آوری در قبال مخاطرات جنگ روانی رسانه ای در چارچوب اقتصاد مقاومتی در دوران پسا کرونا
جدول1) فهرست بانکهای خصوصی کشور بر اساس اعلام بانک مرکزی ج.ا.ایران در سال 1398
ردیف | نام بانک خصوصی | ردیف | نام بانک خصوصی |
1 | بانک آینده | 11 | بانک انصار |
2 | بانک اقتصاد نوین | 12 | بانک تجارت |
3 | بانک سامان | 13 | بانک گردشگری |
4 | بانک پارسیان | 14 | بانک صادرات ایران |
5 | بانک شهر | 15 | بانک ملت |
6 | بانک پاسارگاد | 16 | بانک حکمت ایرانیان |
7 | بانک سرمایه | 17 | بانک خاورمیانه |
8 | بانک سینا | 18 | بانک ایران زمین |
9 | بانک رفاه کارگران | 19 | بانک قوامین |
10 | بانک دی | 20 | بانک کارآفرین |
جدول2) نمونه مقولات و مفاهیم کدگذاری شده تحت عنوان شرایط علی
| ابعاد پژوهش | مقوله |
| مفهوم |
|
ردیف | مفهوم اصلی | مفهوم اصلی | ردیف مقوله | فاکتور شکل دهنده | ردیف کلی |
1 | شرایط علی Causal conditions | پیامدهای تحریم | 1 | افزایش انتظارات تورمی | 1 |
2 | کاهش قدرت خرید | 2 | |||
3 | آهنگ رشد نقدینگی | 3 | |||
4 | سلامت نظام اقتصادی | 4 | |||
5 | جذابیت بازارهای موازی | 5 | |||
6 | سرعت گردش پول | 6 | |||
7 | کارکرد ضریب تکاثری | 7 | |||
8 | کاهش مستمر پایه پولی | 8 | |||
9 | نقش اقتصاد سیاسی | 9 | |||
10 | سیاست های مالی و پولی دولت | 10 | |||
11 | رکود تورمی | 11 | |||
12 | میزان تصدی گری بخش دولتی | 12 | |||
13 | حجم نقدینگی سرگردان | 13 | |||
14 | فشار بر عرضه و تقاضا به صورت همزمان | 14 | |||
15 | ریاضی زدگی اقتصاد رفتاری | 15 | |||
تبعات پاندمی کرونا | 1 | محدودیت های مترتب بر کسب و کارها | 16 | ||
2 | تعطیلی بازارها | 17 | |||
3 | تقلیل ساعات کاری | 18 | |||
4 | منع تردد و قرنطینه نوبه ای | 19 | |||
5 | محدودیت نیروی کار فعال | 20 | |||
سرنوشت برجام | 1 | طولانی شده پروسه توافق | 21 | ||
2 | بدبینی بازار به توافق | 22 | |||
3 | تردید شرکت های بین المللی در بقای برجام | 23 | |||
4 | تجربه یکبار نقض برجام | 24 | |||
5 | ابهام در بازارهای موازی | 25 | |||
تهاجم رسانه ای | 1 | تاسیس رسانه های مختص تهاجم | 26 | ||
2 | حساسیت بازار به اخبار | 27 | |||
3 | اقتصاد توجه جامعه | 28 | |||
4 | ایجاد تقاضای کاذب | 29 | |||
5 | اقبال به کریپتوکارنسی | 30 |
منابع
· غیاثوند،ابوالفضل ،عبدالشاه،فاطمه (1394). شاخص هاي تاب آوري اقتصادي. فصلنامه روند (روند پژوهش هاي اقتصادي).22(71).79-106.
· عبدالشاه،فاطمه، صالحی،محسن (1395). بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه در صنعت بانکداری با رویکرد تاب آوری. فصلنامه روند.23(76).15-50.
· شهری،وحید شقاقی (1396). ارزیابی و مقایسه وضعیت تاب آوری اقتصادی ایران با رقبای منطقه ای فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی.25(83).183-.218.
· ابراهیمی، آیتالله ، سیف، الله مراد، (1394)، مفهوم شناسی و زمینه یابی بانکداری مقاومتی در اقتصاد ایران، فصلنامه روند، سال 22، 19-54.
· لاجوردی, حسن ، ابونوری،اسمعیل و بشارتی راد،زهره (1395). برآورد شاخص تاب آوری اقتصادی در ایران و ارائه راهکارهای بهبود، همایش بین المللی اقتصاد شهری، تهران، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران،6-9.
· اسلامی، محمد رضا (1397) . طراحی شبکه نظام بانکی ضدتحریم بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی. فصلنامه علمی-تخصصی خطمشیگذاری.2(24).35-53.
· میرجلیلی،سید حسین، بزرگی،روشنک (1397). بررسی شاخص ترکیبی تابآوری اقتصادی ایران طی سالهای 1384−1394.جستارهای اقتصادی.15(29).69-94.
· نائینی،علی محمد، سعدی،محمد علی،نوروزی،روحالله (1396). عملیات روانی بی بی سی فارسی با مضمون تحریمهای اقتصادی علیه ایران. فصلنامه مديريت بحران.9(23).1-30.
o Angeon, Valerie., & Bates, Samuel. (2015). Reviewing composite vulnerability and resilience indexes: A sustainable approach and application. World Development, 72, 140-162. [DOI:10.1016/j.worlddev.2015.02.011]
o Avram, Cristina. (2014). Good governance and doing business: Evidence from a cross-country Survey. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 41, 27-46.
o Bates, Samuel. Angeon, Valerie. & Ainouche, Ahmed. (2014). The pentagon of vulnerability and resilience: A methodological proposal in development economics by using graph theory. Economic Modelling, 42.
o Briguglio, Lino. Cordina,Gordon. Farrugia,Nadia. & Vella,Stephanie (2006),“Conceptualising and Measuring Economic Reslience”, in L.Briguglio, G. Cordina and E. J. Kisanga (eds.), Building the Economic Reslience of Small States, Malta: Islands and SmallStates Institute of the University of Malta and London:Commonwealth Secretariat, PP. 265-288.
o Ariffin, Norihan Md. (2015), “Liquidity Risk Management and Financial Performance in Malaysia: Empirical Evidence from Islamic Banks”, Arab International Journal of Social Science, Vol. 1, No. 2, PP. 68-75.
o Bologna, Pierluigi. and Prasad, Ananthakrishnan. (2010). Oman: Banking Sector Resilience. IMF Working Paper, WP/10/61.
o Boorman, Jack., Fajgenbaum, Jose., Ferhani, Herve., Bhaskaran, Manu., Arnold, Drew., & Kohli, Harpaul Alberto. (2013). The Centennial Resilience Index: Measuring Countries’ Resilience to Shock. Global Journal of Emerging Market Economies, 5(2), 57-98.
o Maddaloni, Angela. and Peydro, Jose-luis. (2016), “Monetary policy, Macroprudential Policy, and Banking Stability: Evidence from the Euro Area”, “International Journal of Central Banking”, Vol. 9, No. 1, PP. 121-169
o Briguglio, Lino., & Piccinino, Stephen. (2011). Growth and Resilience in East Asia and The Impact of the 2009 Global Recession. Economics Department, University of Malta.
o Briguglio, Lino. Cordina,Gordon. Farrugia,Nadia. & Vella,Stephanie (2009).Economic vulnerability and resilience:Concepts&measurements.Oxford,Development Studies,37(3),229-47. [DOI:10.1080/13600810903089893]
o Dovern, Jonas. Meier, Carsten-Patrick and Vilsmeier, Johannes. (2010). How Resilient is The German Banking System to Macroeconomic Shocks?, Kiel Working Paper No. 1419.
o Manyena, Siambabala Bernard. (2006). The concept of resilience revisited. Disasters, 30(4), 434-50. [DOI:10.1111/j.0361-3666.2006.00331.x] [PMID]
o Martin, Ron. (2012). Regional economic resilience, hysteresis and recessionary shocks. Journal of Economic Geography, 12(1), 1-32. [DOI:10.1093/jeg/lbr019]
o Paton, Douglas., & Johnston, David. (2013). Disasters and communities: Vulnerability, resilience, and preparedness. Disaster Prevention and Management, 10(4), 270-7. [DOI:10.1108/EUM0000000005930]
o Ratnovski, Lev and Huang,Rocco. (2009). Why Are Canadian Banks More Resilient?, IMF Working Paper, Wp/09/152.
o Rose, Adam., & Krausmann, Elizabezh. (2013). An economic framework for the development of a resilience index for business recovery.International Journal of Disaster Risk Reduction,5,73-83. . DOI:10.1016/j.ijdrr.2013.08.003
o Strauss.Anselm. and Corbin,Juliet. Basics of Qualitative Research :Grounded Theory Procedures and Techniques.Thousand Oaks,USA: Sage Publications,1990.
o Strauss.Anselm. and Corbin,Juliet Basics of Qualitative Research:Grounded Theory Procedures and Techniques ,2nd ed.Thousand Oaks,USA:Sage Publications,1998.
o Greswell,JohnW.research.Design:Qualitative,Quantitative and Mixed Approaches,Thousand OaksmUSA :Sage,2009.
Exploring the Banking System Media Model of Economic Strength Resilience During Social Media Warfare & Coronavirus Pandemie : A Grounded Theory Study
Abstract
Base:Extra burden on Iran Society Psychological Security, by Hyper medias like BBC,VOA,Euro News also new targeted networks like Manoto ,Iran International,etc. In terms of Corona Pandemic & Sanctions Consequences, lead the bank oriented economy of Iran to take on customer driven values to immunization of media based model that is the basis & background of this research. Being affected by new generation of wars known as Psychological Media Warfare, Iran has encountered an expensive experience about the potential of social media, satellite and TV channels that aims at the banking system in which plays the role of vital artery in the bankoriented economy of the country.
Material & Method: This paper has used qualitative method and Grounded Theory Methodology by semi structured interviews with 34 banking and media elite managers, out of 20 Private Bank in Iran, to identify critical factors after coding process in a media based model.
Research Achievement:
Casual Conditions: are Sanction & Corona Virus Pandemic Consequences , also Social Media Cultural Invasion and USA withdrawal from JCPOA(Joint Comprehensive Plan of Action) results.
Phenomenon: Resilience & Immunisation depend on Price Elasticity of Demands as Core Category.
Context: Level of E-Banking Platforms & Media Sources.
Interving Conditions: Customer drived Values & Corporate Governance.
Conclusion: By Approach Adoption of paradigm Strategies as Customer Persuasion & Productivity Management, also Risk & Cost management due to Portfolio Modification in a Proffesional Banking Intermediation, the Immunisation can be possible.
Resilience, Economic Strength, CoronaVirus Pandemie, Social Media Warfare, Media Model
[1] United States Agency for International Development
[2] Emerging Market and Developing Countries
[3] Semi Structured
[4] Granded Theory