• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی کتاب «من زنده‌ام» از منظر ساختارگرایی
        کوثر دانش عبدالحسین فرزاد احمد خاتمی
        انتشار مجموعه خاطرات من زنده‌ام نوشته معصومه آباد، جریانی جدید در خاطره‌نویسی ادبیات دفاع مقدس ایجاد کرد، جریانی که تلاش دارد در کنار روایت مردانه، روایتی زنانه از دوران اسارت ارائه کند. مجموعه خاطرات من زنده‌ام ، اثری کاملاً زنانه با نثری عاطفی، معناگرا، پرمایه و سالم چکیده کامل
        انتشار مجموعه خاطرات من زنده‌ام نوشته معصومه آباد، جریانی جدید در خاطره‌نویسی ادبیات دفاع مقدس ایجاد کرد، جریانی که تلاش دارد در کنار روایت مردانه، روایتی زنانه از دوران اسارت ارائه کند. مجموعه خاطرات من زنده‌ام ، اثری کاملاً زنانه با نثری عاطفی، معناگرا، پرمایه و سالم است. در این پژوهش به تحلیل ساختار و محتوای کتاب من زنده‌ام پرداخته می‌شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و از منظر ساختارگرایی به بررسی این اثر ارزنده پرداخته است. نتایج پژوهش نشان‌دهنده آن است که جنسیت راوی بر لحن، گفتار و رفتار شخصیت‌ها تأثیر زیادی گذاشته است. من زنده‌ام نقطه عزیمت روایت زنانه در آثار دوران اسارت است و به گونه‌ای برگرفته از الگوی صبر و استقامت حضرت زینب(س) است. زبان و نثر داستان با تلفیق سایر عناصر مانند طرح، زمان، شخصیت‌پردازی دقیق و حساب‌شده، تعلیق و انتظار، همه بیانگر مهارت نویسنده در داستان‌نویسی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - فضیلت‌ها در ادبیات داستانی معاصر ایران و مصر بر اساس آرای سلیگمن
        زهرا دوستی آرش مشفقی محمدعلی مجلل
        در این پژوهش با تکیه بر چند رمان برجسته از سه نویسنده زن معاصر ایران و بررسی تطبیقی آن ها با آثار داستانی نجیب محفوظ به شیوه تحلیلی-توصیفی، فضایل مثبت مطرح شده در شخصیت زنان دو سرزمین بر اساس فضایل شش‌گانه سلیگمن بررسی شده‌اند. دستاورد این پژوهش این است که زنان نویسنده چکیده کامل
        در این پژوهش با تکیه بر چند رمان برجسته از سه نویسنده زن معاصر ایران و بررسی تطبیقی آن ها با آثار داستانی نجیب محفوظ به شیوه تحلیلی-توصیفی، فضایل مثبت مطرح شده در شخصیت زنان دو سرزمین بر اساس فضایل شش‌گانه سلیگمن بررسی شده‌اند. دستاورد این پژوهش این است که زنان نویسنده در تاریخ ادبیات ایران، در بسیاری از آثارشان همسو با روان‌شناسی مثبت نگر حرکت کرده‌اند. آنان در رمان‌های خود مروج کنجکاوی، شجاعت، انصاف، مهربانی، خویشتن‌داری، رهبری و شایسته‌سالاری، درک زیبایی و کمالات در خصوص زنان هستند. این مهم در دو رمان کوچه مدق و بین القصرین نجیب محفوظ نیز با تفاوت فاحشی قابل مشاهده است. زنان برجسته در دو رمان محفوظ، مهربانی، مقاومت، مهربانی و عشق و پشتکار داشتن را از میان فضایل شش‌گانه سلیگمن دارا هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تضاد و تناظر در شعر چون سبوی تشنه (تحلیلی بر پایه نقد نو)
        حجت الله ربیعی
        مقاله حاضر در پی آن است که با استفاده از روش پیشنهادی نقد نو، به بررسی شعر چون سبوی تشنه از مهدی اخوان ثالث بپردازد و در ضمن توضیح و تبیین برخی کلیدواژه‌ها و مؤلفه های مورد تأکید نقد نو، نظیر تنش، موضوع و آیرونی، از آن ها به صورت کاربردی در نقد این شعر بهره گیرد. به این چکیده کامل
        مقاله حاضر در پی آن است که با استفاده از روش پیشنهادی نقد نو، به بررسی شعر چون سبوی تشنه از مهدی اخوان ثالث بپردازد و در ضمن توضیح و تبیین برخی کلیدواژه‌ها و مؤلفه های مورد تأکید نقد نو، نظیر تنش، موضوع و آیرونی، از آن ها به صورت کاربردی در نقد این شعر بهره گیرد. به این منظور، با خواندن دقیق شعر و بررسی تضادها و تناظرها و ارجاع آن ها به خط سیر اصلی شعر، چگونگی پیکره بندی اثر تحلیل شده است. در این فرآیند، مخاطب، به صورت گام به گام، با روش نقد عملی اثر از منظر نقد نو آشنا می شود. حاصل تحقیق این است که اجزاء سازنده اثر در هماهنگی با یکدیگر و با وحدتی درونی سازمان‌دهی شده اند و در ورای تضادها و تناظرها، شعر داری انسجام و وحدت ارگانیک است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - دلایل استفاده و پیدایی نمودهای سوررئالیستی در پنج داستان‌ فانتزی بازنویسی شده برای کودکان گروه سنی «الف»
        سپیده رجبی
        استفاده از تخیل در روایت های داستانی، موضوع اصلی فانتزی است. فانتزی گونه ای هنری است که سحر و جادو را در کنار ابزار فراطبیعی در آثار ادبی به کار می گیرد؛ اما با مرور زمان، ذهن انسان، دیگر پذیرای محتوای سنتی و تکراری آن نیست؛ به همین دلیل، فانتزی در داستان، برای انطباق ب چکیده کامل
        استفاده از تخیل در روایت های داستانی، موضوع اصلی فانتزی است. فانتزی گونه ای هنری است که سحر و جادو را در کنار ابزار فراطبیعی در آثار ادبی به کار می گیرد؛ اما با مرور زمان، ذهن انسان، دیگر پذیرای محتوای سنتی و تکراری آن نیست؛ به همین دلیل، فانتزی در داستان، برای انطباق با شرایط و غافلگیر کردن مخاطب، متحول شده و به اشکالی درآمده که جنبه ی تخیل بکر و جدید داشته باشند. پژوهش حاضر که به روش توصیفی- کیفی و بر اساس مدل تحلیل محتوا نگاشته شده در نظر دارد با استفاده از مطالعه در پنج داستان فانتزی و با توجه به مؤلفه های موجود، به دلایل استفاده از نمودهای سوررئالیستی در پنج داستان بازنویسی شده فانتزی برای کودکان گروه سنی الف بپردازد. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که نمودهای سوررئال از مسیر کتاب‌های مقدس به داستان‌های عامیانه و از آنجا به داستان‌های کودکان راه یافته‌اند. همچنین مؤلفه‌های ساختاری داستان‌های فانتزی علی‌رغم داشتن نام‌های مشابه معانی متفاوتی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی سبکی لایه واژگانی غزلیات قاری عبدالله بر پایه سبک‌شناسی لایه‌ای
        شفیق الله شفقت غلامرضا مستعلی پارسا
        سبک شناسی لایه ای یکی از شگردهای جدیدی سبک شناسی است که با بهره گیری از آن می توان متون ادبی را به شیوه درون متنی و بر اساس لایه های سازنده (آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و فکری) مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در میان سایر انواع، سبک شناسی لایه ای از جمله دقیق تری چکیده کامل
        سبک شناسی لایه ای یکی از شگردهای جدیدی سبک شناسی است که با بهره گیری از آن می توان متون ادبی را به شیوه درون متنی و بر اساس لایه های سازنده (آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و فکری) مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در میان سایر انواع، سبک شناسی لایه ای از جمله دقیق ترین شیوه های معمول در توضیح آثار ادبی است که با استمداد آن می توان از یک سو مشخصه های مهم زبانی اثر را انگشت نشان ساخت و از سوی دیگر، به ایدئولوژی ایجادگر ادبی و فکر حاکم بر اثر پی برد. در این مقاله تلاش شده است تا ویژگی های سبکی غزلیات ملک الشعراء قاری عبدالله در لایه واژگانی با رویکرد (توصیفی- تحلیلی) مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی و دقت، یافته های پژوهش نشان می دهد که در سروده های قاری بسامد واژگان انتزاعی، رمزگان مربوط به خرابات و طریقت، واژه های عام و ترکیب های اضافی بسیار بالا بوده است؛ هم چنان کاربرد واژگان عامیانه و نوواژه ها مطلبی دیگری است که باعث تشخص سبکی شاعر در لایه واژگانی گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی زیبایی‌شناختی‌ شعر مفتون امینی
        نجیبه هنروز علیرضا تایوغ فرهاد فلاحت خواه
        زیبایی لازمه هنر است و با اعتقاد به اینکه شعر هم از اقسام هنر به شمار می رود، نیازمند زیبایی است. عناصر و عوامل زیبایی شعر متعددند و هر شاعری در هر دوره ای می کوشد تا شعرش آراسته به همین عناصر زیبایی باشد. موضوع اصلی این پژوهش بررسی زیباشناسی شعری مفتون امینی است. در ای چکیده کامل
        زیبایی لازمه هنر است و با اعتقاد به اینکه شعر هم از اقسام هنر به شمار می رود، نیازمند زیبایی است. عناصر و عوامل زیبایی شعر متعددند و هر شاعری در هر دوره ای می کوشد تا شعرش آراسته به همین عناصر زیبایی باشد. موضوع اصلی این پژوهش بررسی زیباشناسی شعری مفتون امینی است. در این پژوهش با پرداختن به مؤلفه های تصویر ساز ابهام، کنایه، تشخیص، استعاره، حس آمیزی، متناقض نما، تشبیه تصاویر زیبایی شعری مفتون تشریح شده است. وی با به کارگیری تمام شگردهای عناصر خیال انگیز و با نگرشی نوین، شعر خود را از تصاویر تکراری شعر سنتی رها کرده و با استفاده از صنایع بدیعی موفق به خلق تصاویر بدیع و خلاقانه شود. در این پژوهش روش به صورت کتابخانه‌ای بوده و با استفاده از کتاب ها، مقاله ها و شبکه الکترونیکی مطالب گردآوری و مورد بررسی قرار گرفته است. پرونده مقاله