طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشیمحمدحسین نفر 1 , شیوا ازادفدا 2 , علی محمد صفانیا 3 , الهه حیدیریان 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاداسلامی ، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: تجارت الکترونیک, در بازاریابی خدمات ورزشی, طراحی مدل,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه تجارت الکترونیک از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 84 مفهوم اولیه، 20 مقوله اصلی و 5 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 5 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد برای مدل سازی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی مطرح شد. به موجب این نتایج میتوان استنباط کرد که طراحی مدل تجارت الکترونیک در در بازاریابی خدمات ورزشی با شانس و اقبال محقق نمیشود بلکه یک فرایند هدفمند است که در بسیاری از ویژگیها و حالتها ریشه دارد.
The purpose of this study was to design an e-commerce model in the marketing of sports services using data theory. The research method is qualitative and exploratory. Statistical population included university professors and experts. Degrees and academic backgrounds related to the subject, having management positions and executive experience in the field of e-commerce were among the criteria for selecting the top list of experts. The sampling method was non-probability sampling with purposeful selection with maximum diversity or heterogeneity. The sample size in this study was 17 persons based on theoretical saturation index. The interview instrument was open-ended and analyzed based on three stages of open coding, axial and selective coding. Based on the data analysis, 84 primary concepts, 20 main categories and 5 core concepts were identified. Then, five theoretical theories were proposed based on the paradigm model of the Foundation Data Theory for e-commerce modeling in sport service marketing. From these results it can be deduced that the design of the e-commerce model is not accomplished in the marketing of sporting services by chance but is a purposeful process that is rooted in many features and modes.
_||_
طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماري شامل اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه تجارت الکترونیک از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت غير احتمالي، هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 84 مفهوم اولیه، 20 مقوله اصلی و 5 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 5 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد برای مدل سازی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی مطرح شد. به موجب این نتایج میتوان استنباط کرد که طراحی مدل تجارت الکترونیک در در بازاریابی خدمات ورزشی با شانس و اقبال محقق نميشود بلکه یک فرایند هدفمند است که در بسیاری از ویژگیها و حالتها ریشه دارد.
واژگان کلیدی: طراحی مدل، تجارت الکترونیک، بازاریابی خدمات ورزشی
E-commerce model design in sports services marketing
Abstract
The purpose of this research is to design an e-commerce model in the marketing of sports services using foundational data theory. The present research method is qualitative and exploratory. The statistical population included university professors and experts. Field of study and having scientific publications related to the subject, having managerial positions and executive experience in the field of e-commerce were among the selection indicators of the initial list of experts. Sampling method was used non-probably, purposefully and with maximum diversity or heterogeneity. The sample size in this research was equal to 16 people based on the theoretical saturation index. The measurement tool was an open interview and was analyzed based on three stages of open, central and selective coding. Based on data analysis, 84 primary concepts, 20 main categories and 5 main cores were identified. Then, 5 theoretical theorems based on the paradigm model of the foundation data theory were proposed for e-commerce modeling in the marketing of sports services. According to these results, it can be concluded that the design of e-commerce model in the marketing of sports services is not achieved by luck, but it is a purposeful process that is rooted in many features and modes.
Keywords: Model Design, E-Commerce, Sports Services Marketing
مقدمه
استفاده از تجارت الکترونیک، فضای مناسبی را برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها به وجود میآورد و به تدریج، زمینه گسترش مناسبات سیاسی را فرآهم میسازد؛ روابطی که شاید به دلیل پیوندهای بازرگانی، به شکلی عقلاییتر و اصولیتر برقرار شوند، زیرا منافع اقتصادی کشورها ایجاب میکند به لحاظ سیاسی نیز روابط نزدیکتر، صمیمانه تر و برابرتر را با یکدیگر آغاز کنند (Khani, (2017. با توجه به مزایای فراوان تجارت الکترونیک، تبلیغات فراوان برای به کارگیری آن و با توجه به عوامل فرهنگی، اجتماعی و زیربنایی کشور، باید دید حرکت به سوی تجارت الکترونیک به کارگیری این صنعت، میتواند رفتار مصرف کننده، ایجاد رضایت در مشتری و کسب سود برای بنگاه شود یا خیر (Paniol et al., 2012). بنابراین، مزایا ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهدید جا ماندن کشور از سایر کشورها در حوزه دنیای تجارت الکترونیک حذف موانع توسعه در صورت استفاده مناسب از فناوری اطلاعات، از دلایل اولیه اهمیت آمادگی الکترونیک حوزههای مختلف کشور است. از آنجا که خرید اینترنتی در ایران موضوعی نوپاست و حجم زیادی از خرید و فروش در سراسر دنیا، به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد؛ کشور ما نیز در آیندهای نزدیک، ناگزیر از پذیرش و به کارگیری آن خواهد بود (Akhrabazargan and Mohammad Shafiei, 2015. (. شناسایی عوامل مؤثر بر این پدیده میتواند به پذیرش بیشتر آن توسط مشتریان کمک نموده و بستر مناسبی برای حرکت به سوی آن فراهم آورد. از این رو ارائه مدل مناسب برای تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور میتواند ضروری باشد (Rahimizadeh, 2016). امروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغييرهاي فراوان، از حالت ورزش ساده به يك تجارت مبدل شده و خودرا در كنار ساير صنايع و حرفههاي موجود مطرح نموده است.از سوي ديگر در ايران برگزاري مسابقات فوتبال به صورت ليگ حرفهاي از سال 1380-1381 شروع گرديد و سازمان ليگ به موازات آن تشكيل اختيارات اجرايي اين مسابقات را برعهده دارد. نظر به حرفهاي بودن سازمان ليگ، يكي از مهمترين جنبههاي عملكرد اين سازمان يعني عملكرد مالي مطرح ميشود. امروزه ليگهاي حرفهاي معتبري در جهان وجود دارد كه نقش مهمي در اقتصاد كشور خود دارند و سالانه ميليونها دلار در افزايش توليد ناخالص ملي كشور خود نقش دارند (Johanson and Johan, 2017). اين در حالي است كه سازمان ليگ حرفهاي ايران همچنان وابسته به دولت است. باتوجه به اهميت بازاريابي در تأمين منابع مالي، تأكيد فيفا مبني بر داشتن حداقلها در باشگاههاي حرفهاي و سياست دولت برخصوصي سازي در برنامه سوم و چهارم توسعه؛ باشگاهها براي بقا، چارهاي جز ايجاد درآمدزايي ندارند (Koze Chian, 2009). در این رابطه (Poole et al. 2016)، در پژوهشی با عنوان کیفیت خدمات الکرونیکی بر رضایت و وفاداری هواداران فوتبال در خصوص وبسایت تیم فوتبال مورد علاقه به این نتیجه رسیدند که هواداران حمایت زیادی را از اثر کیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایت و وفاداریشان در مورد وبسایت تیم فوتبال مورد علاقه را نشان دادند. این مقاله بینشی ارزشمند در خصوص اندازه گیری کیفیت خدمات الکترونیک و وفاداری هواداران در ورزش فراهم میآورد و اساسی برای پژوهشهای آینده در حوزه بازاریابی الکترونیکی میباشد. (Baena ,2016) در پژوهشی با عنوان استراتژیهای بازاریابی آنلاین و تلفن همراه به عنوان عامل پیش برنده برند محبوب در تیمهای ورزشی: مطالعه موردی تیم رئال مادرید، به این نتیجه رسید که مدیران ورزشی نیاز به استفاده از رسانههای بازاریابی تعاملی برای برقراری ارتباط با مشتریان در زمان کنونی دارند. علاوه بر این، با یکپارچه سازی عناصر مختلف رسانه های اجتماعی مانند وبلاگها، یوتیوب، فیس بوک، توییتر، تیمهای حرفهای بالا حضور خود را در جوامع ارتقاء داده و انجمنهای مجازی ایجاد میکنند، که در انتخاب برند و درگیر کردن هواداران و تعامل با آنها موثر میباشند. همچنین (Rahimizadeh et al. 2017)، پژوهشی با عنوان ارائة يك مدل سه بعدي از چالشهاي توسعة تجارت الكترونيك در صنعت ورزش كشور انجام دادند که به این نتایج رسیدند، چالشهاي فني و همچنين چالشهاي فرهنگي- اجتماعي مانع پياده سازي تجارت الكترونيك در صنعت ورزش كشور نيست، ولي چالشهاي مديريتي مانع پيادهسازي تجارت الكترونيك در صنعت ورزش كشور است رتبه بندي چالشهای سهگانه به ترتيب عبارت بود از: 1. چالشهاي مديريتي، 2. چالشهاي فرهنگي- اجتماعي و 3. چالشهاي فني. Zhu,2019))، در پژوهشی با عنوان تاثیر تجارت الکترونیک بر فروشگاههای محصولات ورزشی به این نتیجه رسید که ترویج برنامههای تجارت الکترونیک در فروش محصولات ورزشی داخلی موثر است و سبب فروش بیشتر می شود. همچنین تجارت الکترونیک موجب بهبود عملکرد کلی و افزایش رقابت به طور کلی میشود. ZHang et al, 2020)) بیان کردند که تجارت الکترونیک یکی از موارد مهم و ضروری در چند ساله آیند برای توسعه ورزش می باشد و صنعت ورزش برای پیشرفت مواردی مانند تجارت الکترونیک وابسته می شود. در ادامه (Yoo, 2021)، بیان کرد که برای گسنرش و برقراری ارتباط راحتتر و کم هزینهتر با مشتری در صنعت ورزش، تجارت الکترونیک میتواند یک عامل مهم و تاثیر گذار باشد و شرکتهای تولیدی و خدماتی در حوزه ورزش میتوانند از طریق تجارت الکترونیک با مشتریان و مخاطبین خود ارتباط مناسبی برقرار نموده و به راحتی خدمات و محصولات خود را بصورت آنلاین در اختیار آنها قرار دهند. در انتها مدل سه بعدي از چالشهاي پياده سازي تجارت الكترونيك در صنعت ورزش كشور ارائه شد. با توجه به اينكه امروزه فضاي بازار از شكل سنتي خود به سمت الكترونيك تغيير يافته است، ازاين رو باشگاهها و فدراسيونها و تمامي مشاغل مرتبط با ورزش بايد با اين تغيير همراه شوند. تجارت الکترونیک میتواند در بخشهای مختلفی که باشگاه برای خدمات ارائه میدهند، کاربرد داشته باشد. از جمله مذاکرات و امور قراردادهای مربوط به خرید و فروش، حراج های انلاین مربوط به لباس و تجهیزات مسابقات خاص، ثبت نام دورههای آموزشی داوری و مربیگری، ایجاد کلوب هواداران و درآمدزایی حاصل از بازیهای جانبی انلاین مخصوص هواداران باشگاههای مختلف، در اختیار گذاشتن فضا برای ایجاد صفحات شخصی بازیکنان و درآمد حاصل از صحهگذاری، بلیت فروشی، خبررسانی از طریق اپیلیکیشنها و پیام رسانهای تلفن همراه و سایر عوامل هوشمند، پیش بینی بازیها، فروشگاههای مجازی برای فروشنشانهای باشگاهها و سایر محصولات ورزشی. همچنین وبسایتها و سایر عاملهای هوشمند میتوانند فضایی برای جذب اسپانسرها، پخش بازیها و برنامههای مرتبط، و یا مصاحبهها باشند، و همچنین در کنار درآمدزایی نیز خدمات به مصرفکنندگان ارائه میدهد و بصورت آسان این محصولات و خدمات در اختیار افراد مختلف قرار میگیرد. با توجه به نقش انکارناپذیر این تجارت در ورزش، این تحقیق در پی آن است که مدل تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی را ارائه کند.
روششناسی
روش انجام این پژوهش کیفی است. راهبرد تحقیق در این مطالعه تحلیل دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. هدف استفاده از رهیافت تحقیق کیفی در مطالعه حاضر طراحی مدل تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی بود. جامعه آماري شامل اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه تجارت الکترونیک از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت غير احتمالي، هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی میباشد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. هنگامی که اشباع نظری رخ میدهد محقق نمیتواند اطلاعات بیشتری را به موارد قبلی اضافه کند و محقق شاهد الگوهای تکراری دادهها خواهد بود در این وضعیت نمونهگیری خاتمه مییابد چرا که نمونههای بیشتر به بسط تحقیق و تبیین بیشتر آن کمکی نمیکنند. همچنین در این تحقیق جمعآوری اطلاعات به شکل کتابخانهای و میدانی انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات ابتدا ادبیات و پیشینه تحقیق با استفاده از کتب، مجلات، پایاننامههای مربوط، آییننامه و اسناد مرتبط و سایتهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفت. پس از تهیه راهنمای مصاحبه به نمونه آماری مراجعه شد و دادههای مورد نیاز با استفاده از مصاحبههای باز جمعآوری شد. لازم به ذکر است به جهت جنبه نو بودن تحقیق و محدودیت احتمالی دادهها، از رویکرد مثلثسازی استفاده شد. مثلثسازی به فرایند استفاده از رویکردها و منابع گوناگون جهت جمعآوری اطلاعات در تحقیق اطلاق میشود (Skinner, Edwards and Corbett, 2014).
علاوه بر این، در پژوهش حاضر جهت سنجش روایی از معیارهای (Skinner, Edwards and Corbett, 2014) که در جدول شمارۀ 1 به آن اشاره شده است استفاده شد.
جدول 1- روشهای اطمینان از روایی
روشهای اطمینان از روایی | نحوه اجرا در این پژوهش |
درگیری طولانی مدت | افزایش حساسیت نظری، مشارکت عملی و ارتباط با مشارکتکنندگان برای ارزیابی برداشتهای محقق |
مشاهده پایدار | مشارکت عملی محقق و حضور در محیط مشارکت و اکتشاف جزئیات تجارب مشارکت کنندگان |
بازرسی مجدد مسیرکسب اطلاعات | انجام بازرسی ادواری اطلاعات و کدهای به دست آمده به جهت پیشگیری از سوگیری و اطمینان از صحت، توسط محقق و یک همکار (دانشجوی دکتری) آشنا به موضوع مورد پژوهش |
چک کردن با مشارکت کنندگان | بررسی اطلاعات به دست آمده به کمک گروه تحقیق و نظرسنجی از مصاحبه شوندگان در خصوص نتایج |
مثلث سازی | استفاده از منابع متعدد برای جمعآوری دادهها |
مقایسه مستمر | مقایسه دادههای به دست آمده از منابع مورد بررسی با سایر منابع به صورت مستمر در تمام طول تحقیق |
برای محاسبه پایایی با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، از یک متخصص بازاریابی در حوزه ورزش که در مراحل انجام پژوهش حضور داشته و از آگاهی مناسبی در خصوص این پژوهش برخوردار بود، درخواست شد تا به عنوان همکار در کدگذاری تحقیق شرکت کند. آموزشها و تکنیکهای لازم جهت کدگذاری به همکار تحقیق انتقال داده شد. سپس محققان به همراه همکار، به عنوان نمونه دو مورد از مصاحبهها را کدگذاری کرده و درصد توافق درون موضوعی محاسبه شد که با استفاده از فرمول زیر محاسبه شد:
در جدول شمارۀ 2 مشاهده میشود، تعداد کل کدهای که به ثبت رسیده است معادل 84 کد، تعداد کل توافقات بین کدها معادل 60 میباشد. همچنین، پایایی بین کدگذاران برای مصاحبههای انجام گرفته در این پژوهش معادل 88 درصد است؛ لذا، با توجه به این که میزان پایایی بیشتر از 60 درصد میباشد، قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید بوده و میتوان گفت که میزان پایایی تحلیل مصاحبۀ کنونی مناسب میباشد.
جدول 2- محاسبه پایایی
ردیف | شماره مصاحبه | تعداد کل کدها | کدهای مورد توافق | پایایی |
1 | 5 | 43 | 20 | 93/0 |
2 | 12 | 41 | 17 | 82/0 |
جمع | 84 | 37 | 88/0 |
سرانجام جهت تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از تحلیل روایت استفاده شد. لازم به ذکر است کلیه تحلیلهای آماری با کمک نرمافزار Maxqda نسخه 12 انجام گرفت.
یافته های پژوهش
در این بخش کدهای استخراج شده و مؤلفههاي مربوط به هر یک از آنها در طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی ارائه خواهد شد. به گونهاي که پس از تجزیه و تحلیل صورت گرفته این امکان وجود دارد تا به سؤالات اصلی و فرعی مطرح شده پاسخ داده شود.
کدبندی باز
نخستین گام در نظریه زمینهاي (با رویکرد اشتراوس و کوربین) انجام کدبندی باز است. کدبندی باز از نظر واحد تحلیل به صورت سطر به سطر، عبارت به عبارت، یا پاراگراف به پاراگراف یا به صورت صفحهی جداگانه انجام میشود. چناچه واحد کدبندی، سطر باشد به هر یک از سطرها یا جملهها، مفهوم یا کدی الصاق میشود. این کدها یا مفاهیم باید بتواند حداکثر فضای مفهومی و معنای آن را اشباع کنند. در این مرحله تمام اطلاعات کدبندی میشود (Kreuger and Newman, 2006).. حال که کلیه دادهها کدبندی شده و کدها یا مفاهیم اولیه متعددی ساخته شدند، مرحله دوم کدبندی باز آغاز میشود. محقق در این مرحله با متون خام کار ندارد، بلکه با مفاهیمی که تولید کرده است، سروکار دارد. هدف این مرحله از کدبندی باز که به کدبندی "متمرکز" نیز مرسوم است، تولید و استخراج مقولههای عمده است. مقوله به مفاهیم سطح بالاتری از انتزاع گفته میشود و به تحلیلگر امکان میدهند دادهها را تقلیل داده و در هم ادغام سازد (Mohammadpour, 1392). در جدول شماره 3، نحوه کدبندی سطح اول (اولیه) و سطح دوم (متمرکز) با عنوان درک معنای مدل تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی آمده است. به موجب نتایج این جدول، با تحلیل متن مصاحبهها و پس از مفهومپردازی در مرحله کدبندی باز، 84 مفهوم اولیه (سطح اول) و 20 مقوله عمده (سطح دوم) شناسایی شد.
جدول 3- کدهای اولیه و کدبندی ثانویه (متمرکز) عوامل علی
کد اولیه (باز) | کد محوری | کد گزینشی |
داشتن برنامة راهبردي | سرمایه انسانی | عوامل علی |
آشنایی مدیران و مسئولین به نحوه کار با تجارت الکترونیک | ||
مشارکت اقشار مختلف جامعه و ایجاد اطمینان از خدمات ورزشی الکترونیک | ||
تداخل وظايف سياست گذاري، اجرا و نظارت | عوامل حقوقی | |
ثبات مدیریتی در ورزش کشور | ||
تعهد مديران ارشد سازمانهاي دولتي و غيردولتي | ||
هماهنگي فرابخشي | ||
پذیرش قوانین و دستورات جهانی | ||
قوانین حقوقی در خصوص کپی رایت | ||
ارائه چارچوب قانونی مناسب در زمینه اطلاعات و امنیت | ||
تدوین قوانین باثبات جهت کاهش انواع ریسک ها و اجرای کامل قوانین تدوینی | عوامل مدیریتی | |
تهیه و تدوین و استاندارد نمودن قوانین و مقررات مربوط به تجارت الکترونیک | ||
ايجاد نظام حقوقي اطلاعرساني و تعريف حقوق مالكيت معنوي | ||
تعريف حقوق فردي در ارتباط با محرمانه بودن اطلاعات شخصي | ||
داشتن نیروی كار متخصص | ||
داشتن نیروی كار تحصیلكرده دانشگاه | ||
داشتن نیروی كار آموزش دیده در مراكز فنی و حرفهای |
نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل عِلّی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی از 3 مولفه و 17 کد مستخرج شده تشکیل گردیده شده است.
جدول 4- کدهای اولیه و کدبندی ثانویه (متمرکز) عوامل زمینهای
کد اولیه (باز) | کد محوری | کد گزینشی |
ارزان شدن سرویس های اینترنتی توسط مخابرات و دستگاه های مربوطه | زیرساختهای اطلاعاتی | عوامل زمینه ای |
تناسب سرعت خطوط اينترنت | ||
مطلوبيت پهناي باند خطوط اينترنت | ||
دسترسي بالای سازمان ها به شبكة وب | ||
ازدیاد مراكز ارائة خدمات اينترنتي | زیرساختهای فنی | |
وجود فناوري اطلاعات با کيفيت بالا | ||
آسان بودن هماهنگ کردن سيستمهاي اطلاعاتی | ||
ايجاد بانک اطلاعات ملي | ||
استفاده کافي از استانداردهاي داراي سرعت و ايمني بالا در تبادلات |
نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل زمینهای تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی از 2 مولفه و 9 کد مستخرج شده تشکیل گردیده شده است.
جدول 5-:کدهای اولیه و کدبندی ثانویه (متمرکز) عوامل مداخلهگر
کد اولیه (باز) | کد محوری | کد گزینشی |
شناسایی و احراز هویت متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی | اعتماد الکترونیکی | عوامل مداخلهگر |
ممیزی سایتهای متقاضیان با چکلیست الزامات | ||
اعتمادسازی | ||
شکلگیری پایگاه داده فعالان کسب و کار اینترنتی به عنوان یک پایگاه اطلاعرسانی | ||
احراز تطابق فرآیند فروش با قانون تجارت الکترونیکی و قوانین مربوطه | ||
بهراحتي ميتوان از تجارت الكترونيك در انجام كارها استفاده كرد | سهولت استفاده درک شده | |
عملياتيكردن و اداره تجارت الكترونيك آسان است | ||
تعاملات و ارتباطات حاصل از تجارت الكترونيك كاملاً روشن و قابل درك است | ||
يادگيري و كسب مهارت در بهكارگيري تجارت الكترونيك آسان است | ||
آگاهي مديران از اهداف تجارت الکترونیک | آگاهی داشتن | |
آگاهي استفاده كنندگان از مزاياي تجارت الکترونیک | ||
ماهيت و مزاياي غيرملموس تجارت الکترونیک | ||
آشنايي مسئولان و تصميم گيرندگان از ساختار و عملكرد تجارت الکترونیک | ||
تعهد سازمانی به ذینفعان در بازار الکترونیک | رسالت تجارت الکترونیک | |
سازمان باید محدوده و قلمرو فعالیت خود را در بازار الکترونیک مشخص کند | ||
سازمان باید منابع و مهارتهایی را که سبب ایجاد مزیت رقابتی در بازار الکترونیک می شوند را مشخص کند | ||
سازمان، باید تغییرات محیط قانونی، رقابتی، اقتصادی و فناوری را موردتوجه قرار گیرد |
نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل مداخلهگر تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی از 4 مولفه و 17 کد مستخرج شده تشکیل گردیده شده است.
جدول 6- کدهای اولیه و کدبندی ثانویه (متمرکز) راهبردها
کد اولیه (باز) | کد محوری | کد گزینشی |
تدوین برنامه جامع آموزشی با دخالت دولت | آموزش | راهبردها |
آموزش مهارت انسانی لازم | ||
قرارگرفتن موضوع تجارت الکترونیک در سرفصل دروس آموزشی در مقاطع مختلف | ||
اعطای یارانه و سرمایهگذاری مستقیم برای بکارگیری و تسهیل زیرساختهای فنآوری | استراتژی تشویق و انگیزه | |
اتخاذ سیاستهای برای ورود آزادانه سرمایهگذاران خارجی در صنعت فنآوری | ||
کاهش مالیات بر درون دادهای حیاتی تجارت الکترونیک | ||
شناسایی دستگاههای اجرایی مربوطه و شناخت مأموریت هر یک | امکان سنجی | |
شناخت وضعیت جاری مشکلات توسعه در بخش بسترهای قاونی، فرهنگی و فناوری | ||
انجام مطالعات لازم در تجارت با دیگر کشورها | ||
ترسیم وضعیت مطلوب قابل تحقق و چشمانداز طرح در کشور | ||
ارائه جامع ابتکار عملها برای توسعه تجارت الکترونیک در سط ملی | ||
میزان سهولت دسترسی به خدمات مشاوره ای تجارت الکترونیک و خدمات پشتیبانی فنی | پشتیبانی از خدمات الکترونیک | |
میزان سهولات دسترسی به پشتیبانی پنهانی | ||
وجود استانداردهای گسترده صنعتی برای زبان های برنامه نویسی و خط مشی های کلی | ||
تبلیغ این موضوع که بهکارگیری تجارت الکترونیک برای عموم ساده و اقتصادی میباشد | فرهنگ سازی | |
اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها | ||
آمادگی برای تغییر | ||
تدوین و اجرای طرح جامع فرهنگ سازی تجارت الکترونیکی | ||
سود رسانی به مشتری | بازاریابی رابطه مند | |
توانایی در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری بصورت آنلاین | ||
توانایی کنترل و هدایت وب سایت | ||
ایجاد یکپارچگی میان فعالیت های بازاریابی الکترونیک با سایر فعالیت ها |
نتایج بدست آمده نشان داد که راهبردهای موثر بر تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی از 6 مولفه و 22 کد مستخرج شده تشکیل گردیده شده است
جدول7- کدهای اولیه و کدبندی ثانویه (متمرکز) پیامدها
کد اولیه (باز) | کد محوری | کد گزینشی |
فرصت های تجاری جدیدی برای خدمات ورزشی فراهم میآورد | توسعه اقتصادی | پیامدها |
افزایش بهره گیری از منابع و تسریع رشد اقتصادی و توسعه ی پایدار | ||
ورود به بازارهای فرا منطقه ای در راستای نیل به بازاریابی جهانی | ||
افزایش ارائه خدمات ورزشی | ||
سرعت بخشیدن به انجام مبادله | افزایش سرعت تبادلات | |
بهره گیری از فرصتهای زودگذر در عرصه رقابت | ||
خرید به موقع خدمات ورزشی | ||
ارزیابی خدمات ورزشی از سوی خریداران | فراهمسازی فرصتهای مبادلات تجاری | |
اطلاع از نظرات بقیه خریداران در مورد خدمات ورزشی | ||
خرید 24 ساعته و در تمام روزهای هفته | ||
امکان انجام خریدهای کوچک تا بستن قراردادهای کلان کشوری | ||
کاهش هزینه مبادلات | کاهش هزینهها | |
تجارت الکترونیکی هزینه ایجاد، پردازش، توزیع، نگهداری و بازیابی اطلاعات مکتوب را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد | ||
تجارت الکترونیک هزینه های ارتباطات از راه دور را کاهش میدهد | ||
جذب مشتريان رقبا و خصوصا رقبايي كه از تجارت الكترونيك استفاده نمي كنند | افزایش درآمد | |
دستيابي به مشتريان جديد | ||
مطالبه قيمتهاي بالاتر از طريق متمايز ساختن و سفارشيكردن خدمات ورزشی | ||
فرصت های تجاری جدیدی برای خدمات ورزشی فراهم میآورد |
نتایج بدست آمده نشان داد که پیامدهای حاصل از تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی از 5 مولفه و 18 کد مستخرج شده تشکیل گردیده شده است.
بعد از کدبندی محوری، مرحله نهایی کدبندی، یعنی کدبندی گزینشی آغاز میشود. فرایند نظریهسازی زمینهای در مرحله کدبندی گزینشی تقریباً به اتمام میرسد (Mohammadpour, 2013). همچنین در این مرحله یکپارچه سازی یا تجزیه و تحلیل کلی رخ میهد، دو رویه برای یکپارچه سازی وجود دارد: 1- بهکارگیری یک روایت براساس روابط مدل پارادایم حول مقوله محوری؛ 2- ارائه قضایای نظری براساس مدل پارادایم (Danaei-Fard and Islamic, 2018). که در نهایت مدل نهایی پژوهش که خروجی نرم افزار Maxqda می باشد و متشکل از مقوله های اصلی میباشد به شرح زیر است:
شکل 1. مدل نهایی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی
بحث و نتیجهگیری
استفاده از تجارت الکترونیک، فضای مناسبی را برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها به وجود میآورد و به تدریج، زمینه گسترش مناسبات سیاسی را فرآهم می سازد؛ روابطی که شاید به دلیل پیوندهای بازرگانی، به شکلی عقلایی تر و اصولی تر برقرار شوند، زیرا منافع اقتصادی کشورها ایجاب می کند به لحاظ سیاسی نیز روابط نزدیکتر، صمیمانهتر و برابرتر را با یکدیگر آغاز کنند (Khani, (2007. به منظور ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافتههای برخاسته از دادههای کدگذاری شده، از رویکرد نظاممند نظریه داده بنیاد که توسط Strauss and Corbin (1998) ارائه شده، استفاده شد. مدل نظاممند از لایههای تفکیک شدهای حاصل شده است و براساس قرار گرفتن این لایهها در کنار هم، مدل نهایی تحقیق ارائه میشود. در ادامه این لایهها به تفکیک کدهای حاصل شده بررسی و تحلیل میگردد. منظور از شرایط علی، مقولههایی مربوط به شرایطی است که بر مقوله محوری که همان تجارت الکترونیک در حوزه خدمات ورزشی در بین مخاطبان این حوزه است تأثیر میگذارد (Danaei Fard and Emami, 1386). نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل مدیریتی، حقوقی و سرمایههای انسانی در زیر مجموعه شرایط علی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده در این قسمت با نتایج Rahimizadeh (2017) و Zhu et al, (2019) همخوانی داشته است. یکی از عوامل شناسایی شده عوامل مدیریتی بود که در بهبود اوضاع کسب و کارهای ورزشی اثرگذار باشد. چون با توجه به تغيير ديدگاه جهاني در زمينة عوامل تأثيرگذار تمدن و قدرت جوامع، همچنين سياست كشورهاي در حال توسعه براي رهايي از اقتصاد تك محصولي، لازم است تا با روند تغييرات جهاني كه به وجود آمده همسو شده و از فناوري اطلاعات استفاده شود. همچنین نیروهای متخص که نشات گرفته از سرمایه ها انسانی است باید کارای لازم را داشته باشند که این مورد با به کار گیری افراد متخصص وآموزش دادن می تواند اثرگذار باشد. يكي از روشهای همسويي با اين روند استفاده از تجارت الكترونيكي به جاي شيوههاي سنتي است. تجارت الكترونيك با اينكه مدت زمان زيادي از عمر آن نمیگذرد، ولي نقش بسزايي در زندگي روزمرة كاربران اينترنتي، خريد و فروش اجناس و استفاده از خدمات داشته است. ازاين رو باشگاهها و فدراسيونها و تمامي مشاغل مرتبط با ورزش بايد با اين تغيير همراه شوند. تجارت الکترونیک ورزشی مفهوم نسبتا جدیدی است که متخصصان بازاریابی ورزشی را ملزم به درک تغییرات رفتار مصرف کننده و تکنولوژی، متعادل سازی تغییرات اجتناب ناپذیر بازار ورزشی و در نهایت ادغام عملیات سنتی با اقدامات الکترونیکی بنگاه ورزشی مینماید (Fillis et al., 2014). در تجارت ورزش، اینترنت فرصت هایی برای افزایش درآمد و مشتریان فراهم آورده است. در واقع، تجارت الکترونیک محصولات ورزشی پس از نرم افزارهای کامپیوتری بزرگترین افزایش حجم فروش را داشته است. یک نمونه از رشد تجارت الکترونیک در صنعت ورزش این است که، اکثر تیم های حرفه ای معاملات الکترونیکی را برای طرفدارانشان از طریق وب سایت خود فعال کرده اند(Yu, 2014). آن دسته از متخصصان بازاریابی ورزشی که بتوانند این مفاهیم را به طور کارآمد ادغام کنند قادر به طراحی برنامههایی خواهند بود که توانایی ارائه عکس العمل نسبت به تغیرات محیطی را داشته باشد و همچنین موجب حفظ مزیت رقابتی و ایجاد زنجیره ارزش جدیدی در بازار ورزشی میشود. در حال حاضر نیز ورزش خود به یک صنعت بسیار پردرآمد تبدیل شدهاست، که برخی تحقیقات نیز نشان از تاثیرگذاری مباحث درآمدی بر نتایج مسابقات است. اما در کشور ما به دلیل نبود حق کپی رایت کمتر شرکتی راغب به حمایت مالی از باشگاهها و نهادهای که خدمات ورزشی ارائه می کنند، است، و باید باشگاهها و نهادهای ورزشی برای درآمدزایی راههای دیگری را انتخاب کننداز آنجا که خرید اینترنتی در ایران موضوعی نوپاست و حجم زیادی از خرید و فروش در سراسر دنیا، به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد؛ کشور ما نیز در آینده ای نزدیک، ناگزیر از پذیرش و به کارگیری آن خواهد بود. نشانگرهای شرایط مداخلهای در این تحقیق مشمول اعتماد الکترونیک، سهولت استفاده درک شده، داشتن آگاهی، رسالت تجارت الکترونیک میباشد. در این باره می توان گفت که روشهاي بسيار متنوعي براي درآمدزايي وجود دارد كه ميتوان از گروهها و شركتهاي دانشبنيان در اين زمينه استفاده كرد. آگاهی داشتن مديران ورزشي در كشور سعي بر انتخاب راحتترين راه براي درآمدزايي هستند و اصولاً به روشهاي چالش برانگيز و نوين علاقهاي ندارند. درصورتي كه روشهاي سنتي در بيشتر كشورهاي پيشرفته از بين رفته و روشهاي نوين درآمدزايي در ورزش جاي روشهاي سنتي را گرفته است. ورود به فضاي تجارت الكترونيك براي بسياري از مديران ايجاد ترس ميكند، چراكه ورود به اين فضاها مستلزم شفاف سازي است و بعضي مديران از اين واژه بسيار ترس دارند که میتواند از رسالتهای تجارت الکترونیک باشد. مديران جوان و توانمند با توجه به آشنايي آنها با فضاهاي نوين بازاريابي طبيعتاً نسبت به ديدگاه سنتي مديران در رسيدن به تغييرات تكنولوژي موفق خواهند بود. از آنجا كه حركت به سوي تجارت الكترونيك و استفاده از اين فضا براي درآمدزايي در ورزش كشور فرايند بلندمدتي است، يكي از راه هاي غلبه بر مهمترين چالش پياده سازي تجارت الكترونيك در ورزش كشور اتخاذ رويكرد راهبردي توسط مديران ورزشي در بحث خدمات براي انجام تغييرات بنيادين است. بنابراین تولیدکنندگان و تأمین کنندگان فعالیت ها و کالاها و خدمات برآن شده اندکه فعالیت های تجاري خود را به چنین محیط هاي مجازي انتقال دهند. این نیاز آن چنان شدید و قوی می باشد که بی توجهی به آن نه تنها موجب عقب ماندن از سیر تجارت می شود بلکه در انتها منجر به حذف کامل از این گردونه خواهد شد.
نشانگرهای راهبردها در این تحقیق مشمول فرهنگسازی، برونسپاری، استراتژی فروش، بهرهگیری از خدمات مشاوره، قیمتگذاری، توانمندی نیروی انسانی، اصل عمل متقابل، اقدامات بازاریابی و شفافسازی میباشد. استقرار و توسعة تجارت الكترونيك در ورزش و ارائه خدمات كار بسيار تخصصي است و وجود نيروهاي متخصص در اين زمينه در بدنة ورزش كشور مثل فدراسيون و باشگاه ها و نهادهای ورزشی در بحث ارائه خدمات ورزشی كم است. ازاين رو براي انجام اين كار بايد ازبخشهاي تخصصي كمك گرفت. همچنين فراهم كردن ابزارهاي قانوني و تسهيلاتي لازم به منظور حمايت و تقويت بخش خصوصي از راهكارهاي پيشنهادي براي غلبه بر اين چالش هاست. به منظور فراگير ساختن تجارت الكترونيك در ورزش كشور به عنوان محور، بستر و ابزار توسعة اقتصادي ورزش و ارائه خدمات الکترونیکی الگوي مناسب توسعه را بايد تدوين كرد. تجارت در ورزش و ارائه خدمات ورزشی به مصرف کنندگان به صورت سنتي است و تمامي زمينههاي تجاري به صورت سنتي انجام ميگيرد. بايد ميان تجارت الكترونيك با تجارت سنتي فعلي بازار ارتباطي منطقي و دوسويه برقرار كرد (Foladikia et al., 1400). اين برقراري را مي توان از طريق آماده سازي و بسترسازي فرهنگي و گسترش فرهنگ صحيح استفاده از تجارت الكترونيك انجام داد. بهينه سازي بستر مخابراتي سبب پيشرفت در زمينة تجارت الكترونيك ميشود. ايجاد كانالهاي ارتباطي مناسب با هواداران و مشتريان از الزامات است (Rahimizadeh, 2016). وب سايتها و شبكههاي مجازيسازمانها، باشگاهها و ارائه خدمات بايد به شكل ساده و پرمحتوا ايجاد شود، به صورتي كه افراد به آساني از آن فضا استفاده كنند. با توجه به مزایا و پیامدهای فراوان تجارت الکترونیک، تبلیغات فراوان برای به کارگیری آن و با در نظری خاص فرهنگی، اجتماعی و زیربنایی کشور، باید دید حرکت به سوی به کارگیری آن می تواند رفتار مصرف کننده، ایجاد رضایت در مشتری و کسب سود برای بنگاه شود یا خیر. بنابراین، مزایا ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهدید جا ماندن کشور از سایر کشورها در حوزه دنیای الكتروني حذف موانع توسعه در صورت استفاده مناسب از فناوری اطلاعات، از دلایل اولیه اهمیت آمادگی الکترونیک حوزه های مختلف کشور است (Razavi, 2012).
در سالهاي اخير، فروشگاههاي اينترنتي، كارتهاي عضويت هوشمند، اپليكيشنهاي هواداري، گيم و سرگرميهاي اينترنتي، تورهاي مجازي ورزشي و غیره. نيز به اين منابع مالي اضافه شده و به سرعت توسعه يافتهاند و درصورتي كه مورد توجه شرکت ها و باشگاه ها قرارگيرند، پتانسيل افزايش درآمد مالي اين شرکتها و باشگاه ها را دارند. با توجه با نتایج پيشنهاد ميشود بودجة لازم براي به اجرا درآمدن سياستهاي مصوب تجارت الكترونيك در شرکت ها و باشگاه ها تخصيص داده شود. شرکت ها و باشگاه ها منابع مختلفي براي كسب درآمد دارند كه از جملة آنها ميتوان به حق پخش تلويزيوني بازيها، تبليغات دور زمين، اسپانسرها، موزه و فروشگاه و . . . اشاره كرد. همچنین پیشنهاد می شود مسئولین و مدیران ورزش برای رونق دادن تجارت الکترونیک از نیروهای متخصص بهره گرفته شود و دوره های توانمندسازی نیز برای افراد و کارکنان برگزار کنند.
منابع
Ahqar Bazargan, N,. Mohammad Shafiei, M. (2016). Electronic trust of customers to online stores with a risk reduction approach. Carafe Scientific Quarterly, 13 (40), 113-122.
Baena, Verónica(2016). Online and mobile marketing strategies as drivers of brand love in sports teams Findings from Real Madrid. International Journal of Sports
conceptual model. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship. (April), 209-225.
Foladi K, E,. Taghipour, F,. Naghsh, A. (2012). The importance and role of social networks in trusting e-commerce (B2C). Carafe Scientific Quarterly, 18 (2), 89-107.
Henderson H, D'Cruz B.(2008) The Role of Virtual Communities in the English Premier Football League, Communities in the English Premier Football League.IFIP International Federation for Information Processing.; 149: 357-366.
HsiungHsiao, M (2009). Shopping mode choice: Physical store shopping versus e-shopping. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review.Volume 45, Issue 1, January, Pages 86-95.
Hur, Y. & Ko, Y. J., & Claussen, C. L. (2011). Acceptance of sports websites : a
JaJoon, K. O. (2009). “Brand management strategy for Korean professional football teams: A model for understanding the relationships between team brand identity, fans’ identification with football teams, and team brand loyalty”. Doctoral dissertation, School of Engineering and Design, Brunel University, London, United Kingdom.
Johansson, Tobias. Johan Kask(2017). Configurations of business strategy and marketing channels for e-commerce and traditional retail formats: A Qualitative Comparison Analysis (QCA) in sporting goods retailing. Journal of Retailing and Consumer Services 34 326–333.
Kreuger, L., & Neuman, W. L. (2006). Social work research methods: qualitative and quantitative approaches: with Research Navigator. Pearson/Allyn and Bacon.
Marketing and Sponsorship.Vol. 17 No. 3, 2016.pp. 202-218.
Panyol,N.Al;Roman,M;Săniuță,A;Petrișoaia,C (2012) " Relationship Marketing, Engine of Sustainable Development and Organisational Change in the Romanian Business Environment ",Amfiteatru Economic,Vol 14,No 32,pp:349‐364 .
Pool S. Ernie Heath. Felicité Fairer-Wessels. J.J. Prinsloo. Theuns G. Pelser.(2016).” Electronic service quality on satisfaction and loyalty of football fans on the web site favorite football team .Business Research March/April 2016 Volume 31, Number 2.Copyright by author(s); CC-BY 437 The Clute Institute.
Radikonyana, P. S., Heath, E., Fairer-Wessels, F. F. W., Prinsloo, J. J., Pelser, T. G. (2015). “A strategic e-marketing framework for sport mega-events”. Journal of Applied Business Research, 31(2), p: 437.
Shin,K.H;Chung,J.S.Oh;Lee,C.W (2013) " The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables:The case of university students in South Korea ”, International Journal of Information Management,Volume 33,pp 453-463 .
Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge
Stats, I. W. (2014). Internet usage statistics: World Internet Users Statistics and World Population Stats. Available at https://www.internetworldstats.com/stats.htm.
Yoo, Jinhee (2018).” Examination of a Model for Online Purchase of Sport Products