بررسی توصیفی و مقابله¬ای ساخت قید در کردی (سورانی و کرمانجی) و انگلیسی
محورهای موضوعی : کردی
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی , دانشکدگروه زبان شناسی همگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، مهاباد، ایران.ه علوم انسانی ,دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
کلید واژه: قید ساده, قید مرکب, بررسی مقابله ای, تفسیر مجدد, تعمیم گرایی افراطی, تشخیص. ,
چکیده مقاله :
در این مطالعه قیدهای ساده و مرکب در دو گویش سورانی و کرمانجی با هم مقایسه می شوند و سپس نتایج با نمونه های انگلیسی بررسی می شوند. ابتدا ساخت قیدهای ساده و مرکب در انگلیسی بررسی شده اند و سپس دو گونه سورانی و کرمانجی در قیاس با هم و به صورت مقایسه ای با قیدهای انگلیسی مقایسه شده اند. همچنین جهت نشان دادن واژگان از حروف لاتین آمریکایی استفاده شده است. بر اساس درجه بندی سختی سه سطح تفسیر مجدد، تعمیم افراطی، تشخیص سبب ایجاد مشکل برای زبان آموزان کرد شده است و آگاهی از شباهت ها می تواند یادگیری زبان را برای کرد زبانان آسان کند (انتقال مثبت). با مطالعه و بررسی زبان های یاد شده چهار اصل آموزش را می توان برای کرد زبانان در نظر گرفت که شامل انتخاب (چه چیزی درس داده شود)، درجه بندی (چه زمانی درس داده شود)، آموزش به صورت مقابله ای (برنامه و واحد درسی) و امتحان (آزمایش آنچه آموخته شده است).
In this survey the simple and compound adverbs in two dialects of Kurdish language (Sorani and Kurmanji) have been compared and then the results have been compared with English examples. At first the structure of simple and compound English adverbs were studied and then the two dialects of Sorani and Kurmanji were compared with each other and comparatively with English adverbs.
According to difficulty gradation, three levels have caused problems for Kurdish language learners including: reinterpretation, overgeneralization and recognition. So awareness of similarities will facilitate learning language for Kurdish learners (positive transfer). By surveying and analyzing mentioned languages and dialects we would determine four principles of language learning for Kurdish learners, including: selection (what is taught), gradation (when is taught), comparative teaching (program and course units) and examination (testing what is learned).ezvani, Payman. (2003). Pedagogical Comparative Study between English and Iranian Kurdish Phonology. MA thesis, Islamic Azad University of Tabriz.
احمدی گیوی، حسن و انوری، حسن. (1385). دستور زبان فارسی 1. تهران، انتشارات فاطمی.
احمدی گیوی، حسن و انوری، حسن. (1385). دستور زبان فارسی 2. تهران، انتشارات فاطمی.
مشکوة الدینی، مهدی. (1370). دستور گشتاری فارسی. مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
ناتل خانلری، پرویز. (1362). دستورزبان فارسی. تهران، مرکز نشر کتاب.
Baker, C.L. (1989). English Syntax. London; The MIT Press.
Chawdron, Craig. (1988). Second Language Classroom. N.Y.: Cambridge University Press.
Carl, James. (1981). Contrastive Analysis. 2nd impression, Longman.
Els, Van Theo et al. (1989). Applied Linguistic and the Learning and Teaching of Foreign Languages, Baltimore, Maryland: Edward Arnold.
Francis, Nelson. (1958). The Structure of American English. N.Y.: Ronald Press.
Frank, Marcella (1993). Modern English. N.J.: Prentice-Hall Regents.
Genztler, Edwin. (1993). Contemporary Translation Theories. N.Y.: Routledge.
George, H.V. (1972). Common Errors in Language Learning: Insights from English. Rowley; Mass.
Harmer, Jeremy. (1983). The Practice of English Language Teaching. London; Longman.
Lambton, A.K.S. (1967). Persian Grammar. London; Cambridge University Press.
Lefevere, Andre. (1992). Translation, History, Culture. N.Y.: Routledge.
Master, Peter. (1996). Systems in English Grammar. N.Y.: Prentice-Hall Regents.
McKay, Sandral. (1985). Teaching Grammar. N.Y.: Pergamon Press.
Monteith, M & Miles, Robert. (1992). Teaching Creative Writing. Philadelphia: Open University Press.
Murphy, R. (1994). Grammar in Use (Basic), N.Y.: Cambridge University Press.
Naber, T. Vera & Sevigny, S. (1993). A Grammar Manual. Ontario; Prentice-Hall Canada Inc.
Newmark, Peter. (1988). Approaches to Translation. N.Y.: Prentice-Hall Regents.
Prator, C.H. (1967). Hierarchy of Difficulty. Quoted in Brown, H.D. 1987.
Rezvani, Payman. (2003). Pedagogical Comparative Study between English and Iranian Kurdish Phonology. MA thesis, Islamic Azad University of Tabriz.
Richards, J.C. (1975). Error Analysis. England; Longman.
Robinett, B.W. & Schachter, J. (1986). Second Language Learning. Michigan; The University of Michigan Press.
Swan, Michael. (1989). Practical English Usage. London; Oxford University Pres.
Thewlis, Stephen. (1997). Grammar Dimensions. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
Wenden, A. & Rubin, J. (1987). Learner Strategies in Language