مضامین اخلاقی - تربیتی در سرودههای لطیف هلمَت (لهتیف ههلمهت) شاعر کُردستان عراق
محورهای موضوعی : کردیسید کیهان شهدائی 1 * , شیرین گرگانی 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ايران
2 - زبان وادبیات فارسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاداسلامی واحدسنندج،سنندج، ایران
کلید واژه: شعر کودک , لطیف هلمت , خیال , اخلاق, تربیت,
چکیده مقاله :
چکیده:
لطیف هلمت از شاعران نوسرای کُردستان عراق که از پیشگامان شعر کودک در ایران و عراق به شمار میرود و در زمینهی زبان، شعر هلمت سبک ویژهی خود را داراست. زبانی که به دور از استعاره و ایهام در کمال سادگی سعی دارد با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. هلمت از دریچهی چشم کودکان به مسائل نگاه میکند و کودکان را همنشین ابر و همکلام باد میداند. خودش را جای کودکان میگذارد و در اشعاری که میسراید مضامین اخلاقی و تربیتی را خلاقانه به کودک میآموزد. اما نکتهی جالب توجه مهارت عجیب و ذاتی هلمت در شعر کودک است؛ چرا که شعر کودک مهارت و روحیهی خاص خود را میطلبد و باید روحی کودکانه و خالص داشته باشد تا بتواند در این قشر آینده ساز جامعه نفوذ کند و اثر بگذارد. هلمت هم با توجه به نیازهای فکری و درک محدود کودک، نگاه کودکانه را در اشعارش برمیگزیند و به جای نصیحت مستقیم به کودکان به صورت غیرمستقیم آنها را به دنیای خیال و رویا میبرد.
مقاله حاضر در پی آن است که به شیوهی توصیفی-تحلیلی مضامین اخلاقی و تربیتی را در شعر هلمت از دو منظر ساختار و محتوا مورد بحث و بررسی قرار دهد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که لطیف هلمت برخلاف دیگر شاعران کُرد به گوهر گرانبهای اخلاق و تربیت در اشعار کودکان اشاره کرده و در این زمینه گام نهاده و برای کودکان به خوبی شعر سروده است.
واژگان کلیدی: شعر کودک ، لطیف هلمت ، خیال ، اخلاق ، تربیت
Abstract:
Latif Helmat is one of the poets from Nowsara, Iraqi Kurdistan, who is considered one of the pioneers of children's poetry in Iran and Iraq. In terms of language, Helmat's poetry has its own special style. A language that is far from metaphor and allusions, it tries to communicate with its audience in complete simplicity. Helmat looks at issues through the eyes of children and considers children to be the companions of the clouds and the interlocutors of the wind. He puts himself in the place of children and creatively teaches children moral and educational themes in the poems he writes. But the interesting point is Helmat's strange and inherent skill in children's poetry; because children's poetry requires its own skill and spirit, and it must have a childish and pure spirit in order to be able to penetrate and have an impact on this future-building segment of society. Helmet, considering the intellectual needs and limited understanding of children, chooses a childish perspective in his poems and instead of directly advising children, indirectly takes them to the world of imagination and dreams.
The present article seeks to discuss and examine the moral and educational themes in Helmet's poetry in a descriptive-analytical manner from the perspectives of structure and content. The results obtained show that Latif Helmet, unlike other Kurdish poets, has pointed out the precious essence of morality and education in children's poemsl.
Keywords: Children's poetry- Latif Helmet - imagination - morality - education
- هه لمه ت)هلمَت ، لطیف .(1393). دیوان اشعار مندالان ، کرج، انتشارات مانگ#
2- شکری پور، مختار (مترجم). (1395). گورستان گلها، تهران، نشر ثالث#
3- کریم مجاور، رضا (مترجم).(1395). گیسوانت سیه چادر گرمسیر و سردسیر من است، تهران، نشر چشمه#
4- گرمارودی، مصطفی. (1382). شعر کودک از آغاز تا امروز، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ#
5- شرفکندی، عبدالرحمن(ههژار) .(1396).فرهنگ کُردی- فارسی، تهران، انتشارات سروش#