رابطهی مهارتهای مقابلهای با سلامت روان در میان دانشجو معلمان زن
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
ناصر امینی خویی
1
(استاد یار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر)
محمد شیخیانی
2
(دانشجوی دکتری روان شناسی)
زهرا فکوری
3
(- کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر)
کلید واژه: مهارت مقابله ای, سلامت روانی و دانشجو معلمان زن,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مطالعه، تعیین رابطهی بین «مهارتهای مقابلهای» با «سلامت روانی» در میان دانشجو معلمان زن نهادها و مراکز آموزش عالی شهر بوشهر در سال تحصیلی 89-88 بود. به همین منظور، نمونهای 170 نفری از دانشجویان به شیوهی تصادفی ساده |نتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها دو ابزار معتبر پرسشنامهی مقابلهی فراکنشی گرین گلاس» و «پرسشنامهی سلامت عمومی گلدبرگ بکار گرفته شد. بمنظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، استفاده شد. تحلیل همبستگی نشان داد که بین مقیاسهای پرسشنامهی مهارتهای مقابلهای و سلامت روانی و خرده مقیاسهای آن رابطهی معکوس معنی دار وجود دارد. هم-چنین، تجزیه و تحلیل رگرسیون آشکار کرد که مهارت مقابلهی بیش فعال مهمترین پیش بینی کنندهی سلامت روانی و خرده مقیاسهای آن (نشانههای جسمانی، اضطراب و بی خوابی)؛ مهارت مقابلهی عقلانی مهمترین پیشبینی کنندهی ناکارآمدی اجتماعی و مهارت مقابلهی پیشگیرانه مهمترین پیشبینی کنندهی افسردگی شدید آزمودنیها بوده است.
The main purpose of this study was to determine the relationship between coping skills and mental health among Teacher students’ of the Boushehr University, Iran. The sample (N=170) was randomly selected from the teacher of university in Bousher, Iran. Two validated instruments (Proactive Coping Inventory & General Health Questionnaire) were used in collecting data. Pearson product moment correlation coefficient and multiple regression were utilized to analyze data. Correlation analyses showed a significant reverse relationship between the various scales of Proactive Coping Inventory and mental health and its sub-scales. Also, the regression analysis revealed that proactive coping skill was the most important factor which predicted mental health and the sub-scales physical symptoms, anxiety and insomnia; reflective coping skill was the most important factor which predicted social dysfunction; and preventive coping skill was the most important factor which predicted depression.