آزمون الگوی مفهومی رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی از طریق جهت گیری ارزشی مدیران زن
محورهای موضوعی : زن و جامعه
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی
کلید واژه: مدیریت جهادی, باورهای معرفت شناختی, جهت گیری ارزشی.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، آزمون الگوی مفهومی رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی از طریق جهت گیری ارزشی مدیران زن بود. جامعه مورد مطالعه شامل مدیران زن مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 590 نفر بود. که بر اساس جدول مورگان 235 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد جهتگیری ارزش شوارتز (1992)، مدیریت جهادی قرایی آشتیانی و پورصادق (1398) و باورهای معرفت شناختی شومر (1993) استفاده گردید. در روش انجام پژوهش از روش تحقیق کاربردی، توصیفی و همبستگی استفاده شد. روایی پرسشنامه با تائید اساتید و صاحبنظران رسیده و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ که برای هر سه پرسشنامه به ترتیب، 92/0 ، 81/0 و 84/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تی گروه های مستقل و معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین باورهای معرفت شناختی، جهت گیری ارزشی و مدیریت جهادی رابطه مستقیم و معناداری برقرار بود. بین مؤلفههای باورهای معرفت شناختی و سرمایه فکری نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین مؤلفههای باورهای معرفت شناختی و جهت گیری ارزشی نیز رابطه مثبت و معناداری، وجود دارد. بین جهت گیری ارزشی و ابعاد مدیریت جهادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که جهت گیری ارزشی در رابطه باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی، نقش واسطه ای داشت.
The purpose of the current research was to test the conceptual model of the relationship between epistemological beliefs and jihadi management through the value orientation of female principals of schools in the four educational districts of Shiraz. The studied population included all female principals of schools in the four educational districts of Shiraz city, numbering 590 people. Based on Morgan's table, 235 people were selected as samples. Stratified random sampling method was used in this research. In order to collect data, three standard questionnaires were used: Schwartz's value orientation (1992), Jihadist management by Ashtiani and Poursadegh (2018) and Schumer's epistemological beliefs (1993). Applied, descriptive and correlational research methods were used in the research method. The validity of the questionnaire was confirmed by the supervisor and the reliability was calculated by Cronbach's alpha, which is 0.92, 0.81 and 0.84 for all three questionnaires, respectively. The obtained data were analyzed using Pearson's correlation test, t-test of independent groups and structural equations. The results showed that there was a direct and significant relationship between epistemological beliefs, value orientation and jihadi management. There is also a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and intellectual capital. There is a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and value orientation. There is a positive and significant relationship between value orientation and dimensions of jihadi management. The mediating role of value orientation in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management, case.