سنجش عملکرد سیاست های گردشگری جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش بازدید از اماکن گردشگری(مطالعه موردی:گردشگران کشور عراق)
امیرپویان رفیعی شاد
1
(
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد یادگار امام خمینی(ره)،تهران،ایران
)
محمد همتی
2
(
استادیار گروه جغرافیا، واحد یاد گار امام ره، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر ری ، تهران
)
علیرضا استعلاجی
3
(
استاد
)
محمد اخباری
4
(
دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد
)
کلید واژه: گردشگری , سیاست گردشگری , توسعه, جمهوری اسلامی ایران , عراق.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: گردشگری به عنوان یکی از صنایع کلیدی و پربازده در اقتصاد جهانی، در ایران با موانع متعددی روبهرو است. از جمله این موانع میتوان به زیرساختهای ناکافی، عدم تبلیغات مؤثر و ناهماهنگی میان نهادهای دولتی و خصوصی اشاره کرد. برای تحقق پتانسیلهای بالقوه گردشگری کشور، نیاز به برنامهریزی جامع و رفع این چالشها احساس میشود. اکنون یکی از عوامل موثر بر کاهش موانع توسعهگردشگری، بحث سیاست گذاری های این حوزه میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و کاربردی(عملی) و از نوع پژوهش های اکتشافی صورت گرفته است . جامعه آماری تحقیق را کلیه صاحب نظران حوزه های جهانگردی، گردشگری و ژئوپلیتیک تشکیل می دهند که حجم نمونه آن بر اساس مدل کوکران تعداد 35 نفر تخمین زده شد.
یافته ها:پژوهش حاضر با استفاده از آزمون میانگین در نرم افزار spss و آزمون تاپسیس به ارزیابی متغیرهای نقش سیاست های گردشگری جمهوری اسلامی ایران و رابطه آن با توسعه گردشگری با تاکید بر گردشگران کشور عراق پرداخته است. در مجموع سیاست های اقتصادی – حمایتی و سیاست های فرهنگی در راستای جذب گردشگران کشور عراق از وضعیت نامطلوب تری نسبت به سایر سیاست ها برخوردار بوده است.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد بیشترین تأثیرگذاری سیاست های حوزه گردشگری ج ا ایران بر توسعه گردشگری کشور به ویژه در ارتباط با گردشگران عراقی، گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت بوده است. در مقابل، عوامل دیگری چون اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی، گردشگری بازاری و گردشگری تاریخی، کمترین میزان تأثیرگذاری را در این زمینه به خود اختصاص دادهاند.
چکیده انگلیسی :
background and Objective: Tourism, as one of the key and high-yielding industries in the global economy, faces numerous obstacles in Iran. These obstacles include inadequate infrastructure, ineffective advertising, and lack of coordination between governmental and private institutions. Comprehensive planning and addressing these challenges are necessary to realize the tourism potential of the country. Currently, one of the effective factors in reducing the barriers to tourism development is the discussion of policy-making in this field.
Research Method: This research was conducted using a descriptive-analytical and applied (practical) method and belongs to exploratory research. The statistical population of the research consists of all experts in the fields of geography, tourism, and geopolitics, estimated to be 35 individuals based on the Cochran model.
Findings: The present study evaluated the role of tourism policies of the Islamic Republic of Iran and their relationship with tourism development, with an emphasis on tourists from Iraq, using the mean test in the SPSS software and decision-making tests such as Topsis. In general, economic-supportive policies and cultural policies have been more effective in attracting tourists from Iraq to policies, unfavorable status.
Discussion and Conclusion: The results showed that the most influential policies in the tourism sector of Iran on the development of tourism in the country, especially in relation to Iraqi tourists, are religious tourism and health tourism. On the other hand, other factors such as ecotourism, cultural tourism, market tourism, and historical tourism have had the least impact in this area.
• Coversi et al. (2017). "Despite the crisis: The resilience of intercultural nationalism in Catalonia". International Migration. 55 (2): 53–67.
• Darvishi, M., & Armaghan, S. (2023). Analysis of the role of tourism policies in promoting the position of diplomacy of the Islamic Republic of Iran in the geopolitical territory of Shamat. Human & Environment, 21(1), 1-17.
• Dehghani Firouzabadi, S. (2007),Evolution in regionalism theories. Central Eurasian Studies,2(5),116-99. https://www.sid.ir/fa/journal/(in persian)ViewPaper.aspx?id=101699
• Fang, W. T. (2020). Tourism in emerging economies. Springer Singapore.
• Farsari, I. (2023). Exploring the nexus between sustainable tourism governance, resilience and complexity research. Tourism Recreation Research, 48(3), 352-367.
• Javdan, Mojtaba, Firoozi, Masoumeh, Adibi Sadeh, Zahra, and Paveh, Saideh. (2014). "Evaluation of Policies and Programs for Tourism Development in Iran within the Framework of Sustainable Tourism Development." International Scientific Strategic Conference on the Development of Tourism in the Islamic Republic of Iran: Challenges and Perspectives.(fa) SID. https://sid.ir/paper/848496/en
• kamble.z.& bouchon.f.2014.tourism planning and a nation's vision:a review of the tourism policy of sri lan
• Matthew, O. A., Ede, C., Osabohien, R., Ejemeyovwi, J., Ayanda, T., & Okunbor, J. (2021). Interaction effect of tourism and foreign exchange earnings on economic growth in Nigeria. Global Business Review, 22(1), 7-22.
• Mohseninia, Iman, 2015, tourism diplomacy and the use of political tourism to reduce tension with countries, modern research and knowledge management conference in humanities, Tehran Dehghani Firouzabadi, S. Evolution in regionalism theories. Central Eurasian Studies, 2(5), (1388) 116-99. https://www.sid.ir/fa/journal/(inpersian)ViewPaper.aspx?id=101699
• Mortezaei, Shida, Mojtahedzadeh, Pirouz, Ezzati, Ezzatolah.(2019).Examining the challenges of tourism diplomacy in relations between Iran and its eastern neighbors (with emphasis on Makran region). Regional Planning Scientific-Research Quarterly, 10(39).(in Persian)
• Mortezaei, Shida, Mojtahedzadeh, Piroz, Ezzati, Ezzatolah.(2018)Tourism diplomacy and tourism boom in Makran region: a case study of Iran's relations with its eastern neighbors. Geography Quarterly (Regional Planning), 9(3),561-582. (in Persian).
• Naseh, Negin, and Taqvi, Labeat (2019). "Examining Sustainable Tourism Indicators in Achieving Economic, Social, Cultural, and Environmental Values: Proposing Solutions for Adverse Effects." Journal of Man and Environment, Vol. 17, No. 3.(fa).
• Razaqoli Zadeh, Behnam. (2009). A review of the effects of media on tourism. Communication Studies, 17(64), 159-185.(fa)
• sharpley.r,2oo2, tourism:a vehicle for development?.in:tourism and development:concepts and issues.edited by richard sharpley and david j.telfer.channel view publication.
• Singh, R. B., & Kumar, A.(2022),Cultural Tourism-Based Regional Development in Rajasthan, India. In Practising Cultural Geographies (pp. 453-466).Springer, Singapore.
• Veisi, Hadi. (2017). Analysis of Tourism Industry Policy in the Higher Laws of the Islamic Republic of Iran. Strategic Studies of Public Policy, 7(25), 93-112.(fa)
• Zaki, Yashar and Ehtashami Hojghan, Mohammad Reza,(2013),tourism diplomacy and its role in the development of tourism in Iran, the first international strategic scientific conference on the development of tourism in the Islamic Republic of Iran, challenges and prospects, Mashhad, https://civilica.com/doc /337912.
• Zargham Boroujeni, Hamid, and Bazrafshan, Morteza. (2014). The Structural Equation Model of Effective Implementation of Tourism Policies in the Islamic Republic of Iran. International Scientific Conference on Strategic Development of Tourism in the Islamic Republic of Iran: Challenges and Perspectives.(fa) SID. https://sid.ir/paper/848501/en