یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا میباشند. برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرایند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنان چه به زن به عنوان نیروی کار فعال و سازنده نگریسته شود، قطعا تاثیر م چکیده کامل
یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا میباشند. برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرایند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنان چه به زن به عنوان نیروی کار فعال و سازنده نگریسته شود، قطعا تاثیر مثبتی بر روند توسعه و افزایش کمّی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت. عوامل بسیاری میتوانند بر ارتقای نرخ اشتغال زنان موثر باشد و یا اینکه اشتغال زنان را در معرض تهدید قرار دهد، که در این بین نقش تحریمها حائز اهمیت فراوانی باشد. تحریمها میتوانند به شدت زمینههای کاهش استخدام نیروی کار زنان را فراهم ساخته و نرخ اشتغال این نیروهای فعال اقتصادی را به حد قابل توجهی تقلیل دهند. در این مقاله تأثیر شاخصهای تحریم، جهانی شدن، اندازه دولت، تسهیلات بانکی و تورم بر اشتغال زنان در ایران طی سالهای 1358 تا 1392 مورد مطالعه قرار گرفته است. برای برآورد اثرات متغیرها، از تکنیک الگوی خود توضیح برداری با وقفههای گسترده (ARDL)استفاده شده است. نتایج برآوردها با استفادهاز تکنیک الگوی خود توضیح برداری با وقفههای گسترده (ARDL) نشان میدهد، شاخصهای تحریم، اندازه دولت و تورم تأثیر منفی بر اشتغال زنان دارند، ولی تاثیر شاخصهای جهانی شدن و تسهیلات بانکی بر اشتغال زنان مثبت است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و ساختار قدرت در میان زنان رضایت مند ومتقاضی طلاق شهر بندر عباس بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه زنان متاهل رضایت مند از زندگی زناشویی و زنان متقاضی طلاق مراجعه کننده به دادگاه خانواده و مرکز کاهش طلاق شهر بندرعباس بوده اند. روش نمونه گیری چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و ساختار قدرت در میان زنان رضایت مند ومتقاضی طلاق شهر بندر عباس بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه زنان متاهل رضایت مند از زندگی زناشویی و زنان متقاضی طلاق مراجعه کننده به دادگاه خانواده و مرکز کاهش طلاق شهر بندرعباس بوده اند. روش نمونه گیری این پژوهش از نوع سهل الوصول، شامل 160نفر که 80 نفر رضایت مند و 80 نفر متقاضی طلاقبود. برای تحلیل یافتههای پژوهش از آزمون رگرسیون خطی چند متغیری به روش همزمان استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیر عزت نفس پیش بینی کننده معنی داری برایمتغییر ساختار در میان زنان رضایت مند و متقاضی طلاقمحسوب می شود. نتایج نشان داد که ابعاد عزت نفس شامل عزت نفس اجتماعی، خانوادگی پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر قلمروهای خانواده در گروه زنان رضایتمند محسوب می شوند. در حالیکه در گروه زنان متقاضی طلاق هیچکدام از ابعاد عزت نفس برای متغیر قلمروهای خانوادهپیش بینی کننده معنی داری نبودند. همچنین نتایج نشان داد که در گروه زنان رضایتمند تنها عزت نفس کلی پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر ساختار قدرت در خانواده است. در حالیکه در گروه زنان متقاضی طلاق، بعد عزت نفس خانواده پیش بینی کننده معنیداری برای متغیر ساختار قدرت در خانواده بود. به طور کلی یافته ها نشان داد که ابعاد متفاوتی از عزت نفس در دو گروه زنان رضایتمند و متقاضی طلاق، پیش بینی کننده ساختار قدرت در خانواده هستند.
پرونده مقاله
تعهد مشتریان به برند به منظور کسب حداکثر سود و تأثیر آن جهت ادامه فعالیت شرکت در دنیای فرارقابتی امروز بیش از پیش، توجه مدیران برند و بازاریابان را به خود جلب کرده است. عوامل متعددی در شکلگیری تعهد به برند نقش دارند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین شخصیت چکیده کامل
تعهد مشتریان به برند به منظور کسب حداکثر سود و تأثیر آن جهت ادامه فعالیت شرکت در دنیای فرارقابتی امروز بیش از پیش، توجه مدیران برند و بازاریابان را به خود جلب کرده است. عوامل متعددی در شکلگیری تعهد به برند نقش دارند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین شخصیت برند و ارزش ادراک شده با تعهد به برند در بین کاربران زن تلفنهای همراه انجام گرفته است. نمونه مورد بررسی 164 نفر از دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مهاباد میباشد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه شخصیت برند آکر، پرسشنامههای محقق ساخته ارزش ادراک شده و تعهد به برند می باشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین شخصیت برند با تعهد به برند و بین ارزش ادراک شده با تعهد به برند همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان می دهد که ارزش ادراک شده و شخصیت برند حدود 26 درصد واریانس مربوط به تعهد به برند را تبیین میکنند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برسازگاری و کاهش تعللورزی دانشآموزان دختر پایه اوّل متوسطه دوره دوّم ناحیه 2 تبریز میباشد. روش تحقیق این پژوهش نیمه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه اوّل متوسطه دوره دوّم ناحیه 2 شهر تبریز را که در سال ت چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برسازگاری و کاهش تعللورزی دانشآموزان دختر پایه اوّل متوسطه دوره دوّم ناحیه 2 تبریز میباشد. روش تحقیق این پژوهش نیمه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه اوّل متوسطه دوره دوّم ناحیه 2 شهر تبریز را که در سال تحصیلی 94-93 به تحصیل اشتغال داشتند و به تعداد 1024 نفر بودند، شامل میشود. حجم نمونه نیز 70 نفر دانشآموز از جامعه مذکور میباشد که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شده است. این افراد بهطور تصادفی به دو گروه 35 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها وسینک و پرسشنامه تعللورزی تاکمن استفاده شده است. با توجه به اینکه طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است، پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و کنترل، مداخله آزمایشی (آموزش مهارتهای زندگی) بر روی گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 90 دقیقهای (2 جلسه در هفته) اجرا گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش انواع سازگاری (اعم از سازگاری کلّی، اجتماعی، عاطفی و آموزشی) وکاهش تعللورزی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است (05/0 P<).
پرونده مقاله
این پژوهش شبه آزمایشی در سال 1392 با هدف پاسخ به این پرسش شکل گرفت که تا چه میزان ارتقایدانش زبان انگلیسی مادران ایرانی به کمک تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات می تواند در سطح جهانی در جهتاهداف فرزند پروری مؤثر واقع شود. در این راستا، با روش نمونه گیری غیر تصادفی 182 نفر از چکیده کامل
این پژوهش شبه آزمایشی در سال 1392 با هدف پاسخ به این پرسش شکل گرفت که تا چه میزان ارتقایدانش زبان انگلیسی مادران ایرانی به کمک تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات می تواند در سطح جهانی در جهتاهداف فرزند پروری مؤثر واقع شود. در این راستا، با روش نمونه گیری غیر تصادفی 182 نفر از مادران ایرانی در38 سال و با مدارک تحصیلی کاردانی و کارشناسی از رشته های مختلف انتخاب - شهر اصفهان از رده سنی 26و به شکل تصادفی به دو گروه 91 نفری تقسیم شدند. آن ها از سطح متوسط پایین مهارت زبان انگلیسیبرخوردار بودند. با تلفیق تکنولوژی ارتباطات سیار با حوزه یاددهی و یادگیری، گروه اول از مادران به شیوهآموزش عادی و گروه دوم به شیوه آموزش گونه -مدار، مهارت های خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را در 21جلسه مجازی فرا گرفتند. علاوه بر انجام آزمون بسندگی و آزمون های مستمر یادگیری، با کاربرد پرسشنامه،پیمایشی نیز به منظور اطلاع از نگرش این مادران به کاربرد ارتباطات سیار در یاددهی و یادگیری صورتپذیرفت. نتایج جمع آوری شده از عمل کرد و روی کرد آزمودنی ها از تأثیر معنادار آموزش گونه -مدار زبانانگلیسی به عنوان زبان رابط بین المللی از طریق تکنولوژی ارتباطات سیار در ارتقای توان تعاملی مادران ایرانیدر برقراری ارتباط آسان با فرزندان، ترغیب آن ها به سمت مسیر صحیح یادگیری و اعتلای سطوحسرمایه های فرهنگی آن ها حکایت داشت. از این رو کاربرد شیوه های نوین یاددهی و یادگیری همپآیبه کارگیری تکنولوژی های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی اجتناب ناپذیر است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شادکامی، معنای زندگی و سرسختی روانشناختی در زنان بارور و نابارور شهر سنندج صورت گرفت. با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان شهر سنندج تشکیل داد که در این پژوهش تعداد 197 نفر زن(100 نفر زن بار چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شادکامی، معنای زندگی و سرسختی روانشناختی در زنان بارور و نابارور شهر سنندج صورت گرفت. با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان شهر سنندج تشکیل داد که در این پژوهش تعداد 197 نفر زن(100 نفر زن بارور و 97 نفر زن نابارور) به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش T2 هتلینگ یا MANOAاستفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که مقدار F در چهار متغیر(شادکامی38/6، وجود معنا در زندگی25/26، جستجوی معنا در زندگی52/27، سرسختی روانشناختی46/12) از لحاظ آماری معنی دار است. نتایج تحقیق بیانگر این بود که در بین زنان بارور و نابارور از لحاظ همه متغیرها تفاوت وجود داشت و بیشترین میزان تفاوت میانگینها در زنان بارور و نابارور مربوط به متغیر سرسختی روانشناختی بود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با ادراک تعامل اجتماعی، خودشیفتگی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی بود.پژوهش حاضر از نوع از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را زنان استفاده کننده از شبکههای ا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با ادراک تعامل اجتماعی، خودشیفتگی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی بود.پژوهش حاضر از نوع از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را زنان استفاده کننده از شبکههای اجتماعی شهر زنجان در دو ماه آخر پاییز سال 1394 تشکیل دادند که از این بین 120 نفر که از شبکههای اجتماعی به صورت گسترده استفاده میکردند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی (گلاس، 1994)، پرسشنامه شخصیت خودشیفته (ایمز، روز و آندرسون، 2006) و پرسشنامه احساس مثبت نسبت به همسر(توکونیز و الیری، 1981) استفاده شد. روش همبستگی پیرسون و رگرسیون برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. پژوهشگران دریافتند که بین متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با احساس مثبت نسبت به همسر و ادراک تعامل اجتماعی رابطه منفی و معنادار و با خودشیفتگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین متغیر احساس مثبت نسبت به همسر با خودشیفتگیرابطه منفی معنادار وجود دارد و نتیجه گرفتند که برنامهریزی جهت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی برای زنان لازم و ضروری است و این برنامهریزی به سبب اهمیت و جایگاه زنان در نقشهای گوناگون و روند رو به رشد جامعه و بویژه روابط زوجی پیش از پیش احساس میشود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سرمایه روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بهبهان بود. نوع تحقیق با توجه روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنرل میباشد و از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان زن چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سرمایه روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بهبهان بود. نوع تحقیق با توجه روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنرل میباشد و از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان زن مدارس ابتدایی بود، ابتدا از طریق نمونه گیری تصادفی 60 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، در مرحله دوم 60 نفر انتخاب شده بصورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شد و بر اساس قرعه یکی از گروهها، به عنوان گروه آزمایشی و گروه دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شد. بعد از مشخص شدن گروه آزمایش و گروه کنترل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی در هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایشی به مدت 11 جلسه 1 ساعتی تحت آموزش برنامه آموزشی سرمایه روانشناختی قرار گرفت. پس از آموزش گروه آزمایشی، مجدداً پس آزمون رفتار شهروندی برای دو گروه بعمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از در بخش آمار توصیفی از دو شاخص آماری میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون T مستقل، T وابسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد.تحلیل دادهها نشان داد که آموزش سرمایه روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بهبهان اثربخش بوده است.
پرونده مقاله