• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - سنجش درجه هوش هیجانی کتابداران زن شاغل در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 و رتبه ‏بندی مؤلفه های آن
        زهرا اباذری مهری انوشه
        این پژوهش به تجزیه و تحلیل هوش هیجانی کتابداران زن دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 می پردازد. برای انجام آن از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شده که پس از تکمیل آن، اطلاعات به دست آمده به وسیله ابزارهای آماری تکنیک TOPSIS تجزیه و تحلیل گردیده است. با سنجش درجه هوش هیجانی کتابد چکیده کامل
        این پژوهش به تجزیه و تحلیل هوش هیجانی کتابداران زن دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 می پردازد. برای انجام آن از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شده که پس از تکمیل آن، اطلاعات به دست آمده به وسیله ابزارهای آماری تکنیک TOPSIS تجزیه و تحلیل گردیده است. با سنجش درجه هوش هیجانی کتابداران زن، وجوه مختلف آن نیز رتبه بندی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان وجوه هوش هیجانی، بخش های مربوط به تمایل به خدمت رسانی به مراجعان، کمک به رشد مراجعان، برقراری ارتباط و نفوذ در مراجعان، همدلی و درک مراجعان نسبت به سایر مؤلفه ها به طور قوی تری در کتابداران زن وجود دارد. در حالی که، مؤلفه های اعتماد به نفس، خودکنترلی، کارگروهی، خودآگاهی عاطفی به طور ضعیف تر و کمتری در آنها دیده می شود. در پایان مقاله پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر براساس متغیرهای‏ تمایز یافتگی و تاب آوری
        حسن احدی افسانه علیزاده اصلی
        هدف: پژوهش با هدف پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا براساس متغیرهای تمایز یافتگی و تاب آوری انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی- همبستگی روی مجموعا 242 نفر دانشجوی دختر انجام شد. میانگین سنی آنان 45/22 سال(انحراف معیار 9/4) بود. ابزارهای به ک چکیده کامل
        هدف: پژوهش با هدف پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا براساس متغیرهای تمایز یافتگی و تاب آوری انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی- همبستگی روی مجموعا 242 نفر دانشجوی دختر انجام شد. میانگین سنی آنان 45/22 سال(انحراف معیار 9/4) بود. ابزارهای به کار برده شده برای سنجش متغیرهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC)، مقیاس تمایزیافتگی اسکورون (DSI) و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی(WHOQOL-BREF). تحلیل دادهجها به روش ماتریس همبستگی و رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین تاب آوری و کیفیت زندگی و همچنین بین تمایز یافتگی و کیفیت زندگی رابطه وجود دارد نتایج رگرسیون گام به گام برای پیش بینی کیفیت زندگی حاکی از آن بود که هم آمیختگی با دیگران بیشترین رابطه را با کیفیت زندگی دارد . نتیجه گیری: تاب آوری به واسطه کاهش مشکلات هیجانی (و یا افرایش سلامت روانی) موجب افزایش کیفیت زندگی می شود و همچنین هم آمیختگی با دیگران به دلیل اینکه تحت تاثیر سیستم عاطفی محیط و واکنش اطرافیان شکل می گیرد بیشترین تاثیر را در کاهش کیفیت زندگی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - آسیب شناسی آموزش خانواده در آموزش و پرورش شهرستان ماکو‎ ‎از‎ ‎دیدگاه ‏اولیاء‎ ‎دانش آموزان در سال۱۳۹۰‏
        علی نقی اقدسی ابولفضل فرید حمیرا بایرام زاده
        تحقیق حاضر به بررسی اسیب شناسی برگزاری کلاسهای اموزش خانواده، بر اساس اهمیت و الویت عوامل دخیل، در آموزش و پرورش شهرستان ماکو میپردازد.روش تحقیق ازنوع توصیفی- همبستگی است .جامعه آماری را کلیه والدین دانش اموزان دردوره های سه گانه تحصیلی (ابتدایی.راهنمایی.متوسطه) در سال چکیده کامل
        تحقیق حاضر به بررسی اسیب شناسی برگزاری کلاسهای اموزش خانواده، بر اساس اهمیت و الویت عوامل دخیل، در آموزش و پرورش شهرستان ماکو میپردازد.روش تحقیق ازنوع توصیفی- همبستگی است .جامعه آماری را کلیه والدین دانش اموزان دردوره های سه گانه تحصیلی (ابتدایی.راهنمایی.متوسطه) در سال تحصیلی 90- 89 تشکیل داده است. جهت آزمون موفقیت برنامه آموزش خانواده، افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، در17 مدرسه انتخاب و تعداد 270 نفر به عنوان نمونه از بین اولیاء برگزیده شده اند. پرسشنامه تحقیق حاوی 45 سوال بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که نیروی انسانی، روش تدریس، ارزشیابی و محتوای آموزشی در میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده دارای تاثیر معنی داری میباشد و بیشترین تاثیر را در این میان دارند. همچنین عامل ارزشیابی با ضریب استاندارد357/0 بیشترین تاثیررا بر میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه مدیریت مشارکتی با توانمندسازی و سلامت روحی معلمان زن‏ ‏(مطالعه موردی)‏
        سلیمان ایرانزاده سعید زنجانی
        پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه مدیریت مشارکتی با توانمندسازی و سلامت روحی معلمان زن دوره متوسطه شهر تبریز انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش از معلمان زن مدارس متوسطه شهر تبریز تشکیل می شد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به کار چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه مدیریت مشارکتی با توانمندسازی و سلامت روحی معلمان زن دوره متوسطه شهر تبریز انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش از معلمان زن مدارس متوسطه شهر تبریز تشکیل می شد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به کار بوده اند و تعداد آنها با استفاده از نمونه گیری ساده 285 نفر می رسید . ابزار اندازه گیری این پژوهش سه پرسشنامه مدیریت مشارکتی، توانمندسازی کارکنان و سلامت روحی شامل می گشت . روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه سلامت روحی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پس از انجام دادن محاسبات، مشخص شد که از پایایی مطلوب برخوردار می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی و توصیفی استفاده گردید. در سطح آمار استنباطی آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کار رفت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که بین مدیریت مشارکتی با توانمندسازی و سلامت روحی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین از بین ابعاد مدیریت مشارکتی (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل)، تنها مؤلفه تصمیم گیری معنادار بوده، پیش بینی کننده توانمندسازی کارکنان و سلامت روان می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسة اختلالات شخصیت خوشه ‏C‏ در زوجین متقاضی طلاق با افراد عادی
        منصور بیرامی ماندانا جمالی
        هدف پژوهش حاضر مقایسه اختلالات شخصیت خوشه C در زوجین متقاضی طلاق با افراد عادی است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای می باشد. جامعة آماری این پژوهش شامل زنان و مردان متقاضی طلاق بود که در سال 1389 شامل می شود به دفاتر طلاق شهر ارومیه مراجعه کرده بودند این افراد در چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسه اختلالات شخصیت خوشه C در زوجین متقاضی طلاق با افراد عادی است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای می باشد. جامعة آماری این پژوهش شامل زنان و مردان متقاضی طلاق بود که در سال 1389 شامل می شود به دفاتر طلاق شهر ارومیه مراجعه کرده بودند این افراد در قالب دو گروه، زن و مرد متقاضی طلاق (33 مرد و 33 زن) و زن و مرد عادی (33 مرد و 33 زن) که به زندگی خود ادامه می‌دادند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در واقع، تعداد 66 نفر( 33 نفر مرد و 33 نفر زن) و از بین زوجین عادی تعداد 33 نفر مرد و 33 نفر زن با توجه به سن و تحصیلات انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری افراد متقاضی طلاق از روش نمونه گیری در دسترس و برای انتخاب افراد عادی از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بالینی چند محوری میلون 3 استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل داده ها تحلیل واریانس دو طرفه به کار رفت . نتایج نشان داد که بین افراد متقاضی طلاق و افراد عادی در اختلالات شخصیت خوشه C تفاوت معنا داری وجود دارد. از سویی بین زنان و مردان در اختلالات شخصیتی خوشه C تفاوت معنا داری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - زمینه های اجتماعی و فرهنگی توسعه و اشاعه فوتبال زنان
        ناصر حجازی طیبه بابایی شهرکی
        توسعه فوتبال زنان یکی از مسائلی است که امروزه در سطح جهان بوده و فصل جدیدی را در جامعه شناسی به خود اختصاص داده است. هدف ما دراین پژوهش بررسی زمینه های فرهنگی و اجتماعی است که می تواند توسعه ورزش بانوان در کشورهای مختلف و بویژه توسعه ورزش فوتبال را در پی داشته باشد. برا چکیده کامل
        توسعه فوتبال زنان یکی از مسائلی است که امروزه در سطح جهان بوده و فصل جدیدی را در جامعه شناسی به خود اختصاص داده است. هدف ما دراین پژوهش بررسی زمینه های فرهنگی و اجتماعی است که می تواند توسعه ورزش بانوان در کشورهای مختلف و بویژه توسعه ورزش فوتبال را در پی داشته باشد. برای بررسی این زمینه ها از متغیرهایی چون سطح سلامتی، توسعه استفاده از رسانه های جمعی، آموزش، دموکراسی و نیز توسعه انسانی استفاده شد. این تحقیق به روش تحلیل ثانویه انجام شده و اطلاعات مورد نیاز آن از سایت های اینترنتی فدراسیون بین المللی فوتبال[1] و برنامه توسعه ملل متحد[2] به دست آمد و تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18انجام شد. جامعه آماری ما پاره ای از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می باشد که تعداد33 کشور از آنها با توجه به گزارش توسعه انسانی ملل متحد، وداشتن اطلاعات اجتماعی- فرهنگی و ورزشی مورد نیاز انتخاب شده است. پس از آزمون فرضیه ها همه متغیرهای مستقل ما به جز آموزش و توسعه انسانی رابطه معناداری با توسعه فوتبال زنان داشتند، بنابراین از مجموع 5 فرضیه بررسی شده در این تحقیق، 3 فرضیه (مربوط به متغیر های سلامتی، استفاده از اینترنت و دموکراسی) تأیید و 2 فرضیه دیگر(مربوط به متغیرهای آموزش و توسعه انسانی) رد شد. به طور کلی می توان گفت که مؤثرترین متغیر که بیشترین تأثیر را بر توسعه فوتبال زنان داشته است، شاخص استفاده از اینترنت با مقدار sig 0.01 و ضریب همبستگی 0.38 می باشد و در مقابل شاخص آموزش با مقدار sig 0.21 و ضریب همبستگی 0.14، کمترین تأثیر را بر توسعه فوتبال زنان داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه مفهوم حریم زنانه با آفرینش فضای ورودی در معماری ایران
        سحر طوفان
        هدف از انجام این تحقیق توجه عمیق به مفهوم محرمیت و جایگاه زنان در ارتباط با آفرینش فضای ورودی در معماری ایران است. روش تحقیق اتخاذ شده در این نوشتار، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مبتنی بر بررسی الگوها از طریق نمونه های معماری است. جامعه آماری شامل مدارک، نقشه ها و تصاویر از چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق توجه عمیق به مفهوم محرمیت و جایگاه زنان در ارتباط با آفرینش فضای ورودی در معماری ایران است. روش تحقیق اتخاذ شده در این نوشتار، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مبتنی بر بررسی الگوها از طریق نمونه های معماری است. جامعه آماری شامل مدارک، نقشه ها و تصاویر از معماری سنتی خانه های ایرانی در اقلیم های متنوع آب و هوایی بوده و نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نمونه های معماری مطالعه شده، نمونه های شناسنامه دار خانه های سنتی، مورد تأیید و ثبت شده ارگان های معتبر از جمله مرکز اسناد میراث فرهنگی و بایگانی نقشه ها در دانشکده های معماری می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات معماری از طریق مدل سازی با نرم افزار اتوکدAuto-Cad)) وکنترل شاخص های فضایی با تدوین نمودارهای مربوطه انجام شده است. از مهمترین یافته های این پژوهش می توان به رابطه تنگاتنگ سلسله مراتب محرمیت در شکل گیری کالبد فضای ورودی، رابطه بسیار قوی بین ارزش زن و خلق آثار هنری با ابعاد زیبایی شناسانه و کاربردی فضای ورودی خانه های سنتی، همچنین ارتباط اهمیت اجتماعی زنان با تدوین مکان ورودی اشاره کرد. اصلی ترین نتیجه گیری از تحقیق در عبارت "استحاله هنر معماری اسلامی با مفاهیم متعالی دین اسلام و حرمت زنان" خلاصه می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر خشونت خانوادگی نسبت به دختران ‏نوجوان(مورد مطالعه: دبیرستان های دخترانه شهر اهواز)‏
        محمود یعقوبی دوست حلیمه عنایت
        این پژوهش باهدف بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر خشونت خانوادگی نسبت به دختران نوجوان در شهر اهواز اجرا گردیده است. و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر نوجوان مقطع دبیرستان شهر اهواز و والدین آنها بوده است که با روش نمونه گیری خوشه ای چکیده کامل
        این پژوهش باهدف بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر خشونت خانوادگی نسبت به دختران نوجوان در شهر اهواز اجرا گردیده است. و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر نوجوان مقطع دبیرستان شهر اهواز و والدین آنها بوده است که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 384 نفر آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از چهار پرسشنامه" کودک آزاری و ضربه (CTQ) برنستاین (1995)، مقیاس پایگاه اجتماعی-اقتصادی والدین (SES)دانکن، انزوای اجتماعی راسل UCLA))1976، مقیاس حمایت عاطفی ادراک شده ( (MSPSSزیمت و همکاران (1998) به عنوان ابزار سنجش استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری، انحراف استاندارد، آزمونt، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. براساس یافته های این پژوهش بین متغیرهای "انزوای اجتماعی، حمایت اجتماعی عاطفی ادراک شده، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و جمعیت خانوار" با خشونت خانگی والدین نسبت به دختران نوجوان رابطه معناداری وجود دارد. و نتایج بدست آمده از رگرسیون چند گانه نیز نشان دادند که متغیر انزوای اجتماعی بیش ترین تأثیر را نسبت به متغیرهای دیگر پژوهش، برای پیش بینی بالای متغیر وابسته داشته است. با توجه به یافته های موجود تحقیق حاضر، این مسأله نیازمند توجه هر چه بیشتر خانواده ها و مسؤلان جهت پیشگیری، کنترل و کاهش تبعات منفی آن را در سطح خانواده و جامعه نشان می دهد. پرونده مقاله