• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - عوامل مؤثر بر طلاق عاطفی همسران در شهر کاشان
        اسداله بابایی فرد احسان صنعتکار
        طلاق عاطفی موضوع مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طلاق عاطفی همسران در شهرستان کاشان پرداخته است. در این پژوهش از نظریات وینچ، هیل، باورمن، استرنبرگ، مارکز و چلبی استفاده شده است. روش تحقیق در چکیده کامل
        طلاق عاطفی موضوع مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر طلاق عاطفی همسران در شهرستان کاشان پرداخته است. در این پژوهش از نظریات وینچ، هیل، باورمن، استرنبرگ، مارکز و چلبی استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ محقق ساخته بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل زوجین شهرستان کاشان است که بین 330 نفراز آنان، پرسشنامه توزیع شده است. اعتبار تحقیق از نوع اعتبار صوری با توافق متخصصان رشته علوم اجتماعی و روایی مفاهیم موجود در پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ با میزان 859% تایید گردید. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می دهد میزان طلاق عاطفی در دامنه 5-1، 93/1 است که نشان از وضعیت مطلوب دارد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان می‌دهد که بین متغیرهای رضایت از زندگی، دینداری، انتظارات از نقش همسری، احترام متقابل همسران، حمایت اجتماعی، شناخت قبل از ازدواج، خشونت در زندگی زناشویی و اعتماد به همسر با طلاق عاطفی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیونی از میان متغیرهای وارد شده در معادله‌ ، به ترتیب متغیرهای اعتماد به همسر، دینداری، رضایت از زندگی و حمایت از طرف همسر تأثیرگذارترین متغیرها بر طلاق عاطفی گزارش شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش بینی گرایش به بزهکاری با توجه به نقش دشواری تنظیم هیجان و ابعاد خشم در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم
        پریسا مرادی کلارده اکبر عطادخت
        پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی گرایش به بزهکاری با توجه به نقش دشواری تنظیم هیجان و ابعاد خشم در دانش‌آموزان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی ناحیه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 279 دانش‌آموز از چه چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی گرایش به بزهکاری با توجه به نقش دشواری تنظیم هیجان و ابعاد خشم در دانش‌آموزان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی ناحیه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 279 دانش‌آموز از چهار دبیرستان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ ابعاد خشم (سیگل، 1986)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (گرتز و رومر، 2004) و پرسشنامه گرایش به بزهکاری (فضلی، 1389) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که گرایش به بزهکاری با مولفه‌های خشم انگیختگی، نگرش خصمانه، خشم بیرونی و خشم درونی از ابعاد خشم رابطه مثبت معنادار و با مولفه‌های دشواری در انجام، دشواری در کنترل تکانه و فقدان شفافیت از دشواری تنظیم هیجان رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0 >P). همچنین مولفه‌های نگرش خصمانه و خشم بیرونی از ابعاد خشم و مولفه دشواری در کنترل تکانه و فقدان شفافیت از دشواری تنظیم هیجان توانستند گرایش به بزهکاری را به صورت معنادار پیش‌بینی نمایند. نتایج بدست آمده تلویحات مهمی در زمینه شناسایی افراد در معرض خطر بزهکاری داشته و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی مورد توجه قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تبیین جامعه ‌شناختی رابطه ساختار قدرت و سازگاری زناشویی در خانواده‌های شهر جهرم
        رویا پورشاهیان مجیدرضا کریمی کرامت اله راسخ
        پژوهش حاضر به تبیین جامعه شناختی رابطه ساختار قدرت و سازگاری زناشویی در خانواده های شهر جهرم پرداخته است. روش به‌کار رفته در این پژوهش، پیمایش است. جامعه آماری خانواده های (زنان و مردان) ساکن شهر جهرم می‌باشند که 351 نفر به‌عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گی چکیده کامل
        پژوهش حاضر به تبیین جامعه شناختی رابطه ساختار قدرت و سازگاری زناشویی در خانواده های شهر جهرم پرداخته است. روش به‌کار رفته در این پژوهش، پیمایش است. جامعه آماری خانواده های (زنان و مردان) ساکن شهر جهرم می‌باشند که 351 نفر به‌عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه است که برای تعیین اعتبار آن از روش اعتبار صوری و برای تعیین پایایی، از شیوه هماهنگ درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج توصیفی پژوهش، بیانگر آن هستند که میانگین نمره سازگاری زناشویی در شهرجهرم کمی بالاتر از حد متوسط است. یافته های تحلیلی پژوهش نشان می دهد رابطه سازگاری زناشویی(کل) با ساختار قدرت (کل) مثبت و معنادار است. ابعاد ساختار قدرت (ساخت روابط قدرت، شیوه های اعمال قدرت و حوزه ها و قلمرو قدرت) بر توافق زوجین تأثیر دارند. همچنین ساخت روابط قدرت و شیوه های اعمال قدرت بر رضایت زوجین تأثیر دارند اما حوزه هاو قلمرو قدرت بر رضایت زوجین تأثیر ندارند. روابط قدرت، حوزه ها و قلمرو قدرت و همچنین شیوه های اعمال قدرت روابط معناداری با عشق و محبت زوجین دارند. در بین متغیرهای جمعیتی رابطه سن، تحصیلات، شغل مردان، طول مدت ازدواج، تعداد فرزند، طبقات مختلف با سازگاری زناشویی معنادار است. تبیین متغیر وابسته بر حسب مجموع متغیرهای مستقل، بیانگر آن است که متغیرهای ساختار قدرت( بعد ابراز عشق و محبت)، تحصیلات مردان، ساختار قدرت (بعد ساخت روابط قدرت)، فاصله سنی، طبقه اجتماعی، شغل زنان، درآمد زنان و مردان به ترتیب قوی ترین پیش بینی کننده سازگاری زناشویی هستند و قادرند 230/0 از تغییرات واریانس سازگاری زناشویی را تبیین کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه سبک های تفکر استرنبرگ و ابعاد سه گانه کمال گرایی با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خوی
        سپیده بادامچی سهراب یزدانی حسین واحدی
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های تفکر استرنبرگ و ابعاد سه گانه کمال گرایی با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خوی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان دختر دوره چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های تفکر استرنبرگ و ابعاد سه گانه کمال گرایی با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خوی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان خوی در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد آن ها براساس گزارش اداره آموزش و پرورش 5300 نفر است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شده و تعداد 357 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ (TSI)، پرسشنامه کمال گرایی هویت و فلت (MPS) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار Spss24 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های تفکر و مؤلفه های آن (سبک تفکر قانونگذار، اجرایی و قضایی) با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کمال گرایی و مؤلفه های آن (کمال گرایی خودمدار، دیگر مدار و جامعه مدار) با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین سبک های تفکر و کمال گرایی قادرند شادکامی را در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه پیش بینی کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس صفات شخصیت و تاب آوری در زنان قربانی خشونت خانگی (مطالعه موردی زنان حاشیه نشین شهر کرمانشاه)
        شیما پرندین
        هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس صفات شخصیت و تاب آوری در زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرمانشاه می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع روش تحقیق توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش مورد نظر را کلیه زن چکیده کامل
        هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس صفات شخصیت و تاب آوری در زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرمانشاه می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع روش تحقیق توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش مورد نظر را کلیه زنان حاشیه نشین شهر کرمانشاه تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 156 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه های مقیاس نشانگان استرس سید خراسانی و صدقیانی (۱۳۷۷)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI)، کاستا و مک کری(1985) و مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) بین آنان توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش با توجه به فرضیه تحقیق، از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج نشان داد که صفات شخصیت و تاب آوری در زنان قربانی خشونت می تواند آسیب پذیری در برابر استرس را در آنها پیش بینی کند. لذا پیشنهاد می شود در حاشیه های شهر به دلیل مشکلات عدیده مانند فقر و اعتیاد زنان مورد حمایت اجتماعی بیشتری قرار بگیرند و مهارت های تاب آوری در آنها آموزش داده شود تا آسیب پذیری در برابر استرس کاهش پیدا کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی روانشناسی مثبت‌گرا و آموزش گروهی فراشناخت بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر قرنطینه شده با خانواده
        فریبا نریمانی معصومه آزموده شعله لیوارجانی جواد مصرآبادی
        این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی روانشناسی مثبت‌گرا و آموزش گروهی فراشناخت بر میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و به صورت طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آم چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش گروهی روانشناسی مثبت‌گرا و آموزش گروهی فراشناخت بر میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و به صورت طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 بود. مجموعاً 90 نفر دانش آموز با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش فراشناخت، به شکل ترکیبی بسته آموزشی ولز و رابینیا را در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای گروهی به صورت هفتگی و گروه آزمایش روانشناسی مثبت‌گرا، بسته ترکیبی چراغیان (1393) و بسته آموزشی (AFMAS) را در 9 جلسه 90 دقیقه‌ای گروهی به صورت هفتگی دریافت کردند. گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. هر سه گروه در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون با پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت داده ها با استفاده از روش‌ آماری کوواریانس تک راهه ANCOVA تحلیل شد. یافته‌ها نشان دادند که آموزش گروهی روانشناسی مثبت‌گرا (P<0/05) و آموزش گروهی فراشناخت (05/0>P) هر دو بر میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان موثر بودند و در میزان تاثیر بین دو آموزش تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بنابراین نتیجه‌گیری شد هر دو آموزش مثبت گرا و فراشناخت موجب افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه میزان پایبندی زنان جوان دو قوم ترک و کرد به هویتهای ملی و قومی
        ماریا پاشایی محمود علمی داود ابراهیم پور
        شرط بقا و استمرار فرهنگی جوامع، انسجام و یکپارچگی افرادی است که ریشه های هویتی خود را به آن فرهنگ متعلق می دانند . هویت یابی و همسویی با هویت های جمعی مانند هویت ملی و هویت قومی در بین زنان که هم نصف جمعیت هستند و هم در هویت یابی نصف دیگر نقش بسزایی دارند، حائز اهمیت اس چکیده کامل
        شرط بقا و استمرار فرهنگی جوامع، انسجام و یکپارچگی افرادی است که ریشه های هویتی خود را به آن فرهنگ متعلق می دانند . هویت یابی و همسویی با هویت های جمعی مانند هویت ملی و هویت قومی در بین زنان که هم نصف جمعیت هستند و هم در هویت یابی نصف دیگر نقش بسزایی دارند، حائز اهمیت است. هدف کلی تحقیق حاضر ، تعیین میزان پایبندی زنان جوان ترک و کرد شهرهای تبریز و بوکان به هویت ملی و قومی می باشد. روش تحقیق، پیمایش از نوع همبستگی بود . جامعه آماری، جوانان گروه سنی 18 تا 30 سال شهر تبریز و بوکان و حجم نمونه بترتیب 384 و 380 نفر بود . نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میزان پایبندی به هویت ملی در بین زنان جوان ترک و کرد شهرهای تبریز و بوکان در سطح بالایی است و تفاوت معنی داری میان آنها وجود ندارد . پایبندی به هویت های ملی و قومی در بین زنان جوان ترک و کرد نشان دهنده ریشه های غنی هویت‌ قومی و ملی در جامعه ایران است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نقش تحول روانی اجتماعی و الگوهای سرشت و منش با رواندرستی در نوجوانان دختر
        مریم ولی پور مرضیه علیوندی وفا علی خادمی
        خانواده ها در سلامت روان دختران نوجوان که در آینده زنان جامعه را تشکیل خواهند داد، نقش بسزایی را ایفا می کنند. هدف از پژوهش حاضر، نقش تحول روانی اجتماعی و الگوهای سرشت و منش شخصیت با روان درستی در نوجوانان دختر بود. بدین منظور تعداد 400 نفر از نوجوانان دانش آموز دختر شه چکیده کامل
        خانواده ها در سلامت روان دختران نوجوان که در آینده زنان جامعه را تشکیل خواهند داد، نقش بسزایی را ایفا می کنند. هدف از پژوهش حاضر، نقش تحول روانی اجتماعی و الگوهای سرشت و منش شخصیت با روان درستی در نوجوانان دختر بود. بدین منظور تعداد 400 نفر از نوجوانان دانش آموز دختر شهر تبریز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه تحول روانی اجتماعی و پرسشنامه سرشت و منش استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع همبستگی می باشد و برای تحلیل اطلاعات از روش همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معنی داری بین سه متغیر مستقل تحول روانی اجتماعی، الگوهای سرشت و الگوهای منش با روان درستی مشاهده شد. جهت رابطه بین سه متغیر مستقل با روان درستی، مثبت بود که نشان داد افزایش هرکدام از متغیرهای تحول روانی اجتماعی، الگوهای سرشت و الگوهای منش با افزایش روان درستی همراه بود. با توجه به نتایج به دست آمده تحول روانی اجتماعی و الگوهای سرشت و منش در رواندرستی نوجوانان دختر، نقش دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی عوامل موثر در تداوم خانواده در زوجین نابارور دارای رضایت زناشویی
        نفیسه درخشان عبدالله شفیع ابادی ابراهیم نعیمی
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر تداوم خانواده در بین زوجین نابارور دارای رضایت زناشویی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، زوجین نابارور دارای رضایت زناشویی شهر اصفهان و نمونه براساس فرآیند اشباع مقوله، شامل 9 زوج نابارور دارای رضایت زناشویی بوده که پس از تکمیل پرسشنام چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر تداوم خانواده در بین زوجین نابارور دارای رضایت زناشویی بود. جامعه آماری مورد مطالعه، زوجین نابارور دارای رضایت زناشویی شهر اصفهان و نمونه براساس فرآیند اشباع مقوله، شامل 9 زوج نابارور دارای رضایت زناشویی بوده که پس از تکمیل پرسشنامه رضایت زناشویی (ENRICH) مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. داده های به ‌دست‌ آمده با استفاده از روش کیفی و مبتنی بر تجزیه ‌و تحلیل داده ها در روش نظریه زمینه‌ای مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس یافته‌های محوری به‌دست‌آمده از مصاحبه‌های زوجین نابارور دارای رضایت زناشویی، عوامل تداوم‌بخش خانواده شامل عوامل فردی، اعتقادات مذهبی، استقلال مالی، حمایت خانواده‌ها، عقاید همسو، مشاوره، رابطه جنسی موفق، در اولویت نبودن فرزندآوری، نگرش منفی نسبت به طلاق، توجه به دیگر ابعاد زندگی، ازدواج اختیاری، مدیریت رابطه و پذیرش مشکل است. انتظار می‌رود توجه به این عوامل در تشکیل خانواده و ایجاد یا تقویت آن‌ها در زندگی زوجین نابارور، موجب افزایش رضایت زناشویی و تداوم زندگی گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - ارائه مدل و تبیین راهکارهای همگانی شدن ورزش بانوان، از دیدگاه اساتید علوم ورزشی و بانوان کارمند شهر مشهد
        فهیمه ریواده محمد علی قره الهام کریمی طرقبه راحله کاردوانی
        چکیدهپژوهش حاضر باهدف ارائه مدل و تبیین راهکارهای همگانی شدن ورزش بانوان، از دیدگاه اساتید علوم ورزشی و بانوان کارمند شهر مشهد انجام‌شده است. روش انجام تحقیق از نوع تحلیل محتوی بوده است. که با توجه به انجام تحقیق در ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، از عناصر تشکی چکیده کامل
        چکیدهپژوهش حاضر باهدف ارائه مدل و تبیین راهکارهای همگانی شدن ورزش بانوان، از دیدگاه اساتید علوم ورزشی و بانوان کارمند شهر مشهد انجام‌شده است. روش انجام تحقیق از نوع تحلیل محتوی بوده است. که با توجه به انجام تحقیق در ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، از عناصر تشکیل‌دهنده موانع و راهکارهای همگانی شدن ورزش بانوان را شناسایی 45 مقاله مرتبط و مصاحبه عمیق با 20 خبره حرفه‌ای و علمی، جهت استخراج عناصر و گروه‌بندی آن‌ها از روش تحلیل تم استفاده گردید. خروجی این مرحله شناسایی 34 راهکار بود. برای تعیین روایی از اعتبار همگرا و واگرا استفاده شد که نتایج و ضرایب بالای 70% به دست آمد. نتایج نشان داد، توسعه ورزش در بین بانوان را نیازمند بهبود باورهای اجتماعی، نگاه عادلانه و منصفانه در هیئت‌ها، حس ورزش خواهی بانوان و اجرای طرح‌های انگیزشی است. اجرای طرح‌هایی نظیر جشنواره‌های اوقات فراغت و جام نشاط و تندرستی برای بانوان بهتر برنامه‌ریزی شود تا علاقه بانوان به ورزش افزایش پیدا کند.کلمات کلیدی: راهکارها، همگانی شدن ورزش بانوان، اساتید علوم ورزشی، بانوان کارمند شهر مشهد، تحلیل محتوی. پرونده مقاله