احساس مادر از توانایی مختص به فرزندپروری عنوان "خودکارامدی مادری" گرفته است که بر کنشهای والدگری مادر اثرگذار است. پژوهش حاضر قصد دارد نقش ابعاد خودمراقبتی در خودکارامدی مادری زنان مراجع به مراکز بهداشت شهر اهواز را بیازماید. به این منظور، 381 نفر از زنان مراجعه کننده چکیده کامل
احساس مادر از توانایی مختص به فرزندپروری عنوان "خودکارامدی مادری" گرفته است که بر کنشهای والدگری مادر اثرگذار است. پژوهش حاضر قصد دارد نقش ابعاد خودمراقبتی در خودکارامدی مادری زنان مراجع به مراکز بهداشت شهر اهواز را بیازماید. به این منظور، 381 نفر از زنان مراجعه کننده به چهار مرکز بهداشت شهر اهواز در سال 1395 به شیوه نمونه-گیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای خودمراقبتی آگاهانه و شایستگی والدگری را تکمیل کردند. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد خودمراقبتی در مجموع، 40 درصد از واریانس متغیر خودکارامدی مادری را تبیین کردند. مهمترین پیشبینهای خودکارامدی مادری شامل خودمراقبتی محیطی، پزشکی و ذهنآگاهی بودند. این یافتهها روشن میسازد که علی رغم تجربه و آموزش موثر والدگری، سلامت جسمانی و آرامش ذهنی مادر در احساس کارامدی یک مادر از انجام وظایف وی تاثیرگذار است و سهم قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل تعارض بر رغبت به ازدواج دختران مجرد منطقه 11 شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش: نوع پژوهش نیمه ازمایشی(پیش – پس آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری شامل کلیه دختران مجرد منطقه 11شهر اصفهان بوده که از این افراد به صورت چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل تعارض بر رغبت به ازدواج دختران مجرد منطقه 11 شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش: نوع پژوهش نیمه ازمایشی(پیش – پس آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری شامل کلیه دختران مجرد منطقه 11شهر اصفهان بوده که از این افراد به صورت نمونه گیری دردسترس تعداد 40 نفر از دختران مجرد که به فرهنگسراهای منطقه 11 مراجعه کردند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای اندازه گیری از پرسشنامه رغبت به ازدواج (حیدری و همکاران، 1383)، استفاده و بر روی گروه آزمایشی بسته آموزشی مهارت حل تعارض در 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که آموزش مهارت حل تعارض بر ابعاد رغبت به ازدواج (بازخورد نسبت به ازدواج، آمادگی برای ازدواج، نگرش نسبت به پیامدهای ازدواج و موانع ازدواج) تاثیر معناداری داشته است (05/0P
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سقف شیشه ای با احساس توانمندی کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) بود. پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) که شامل 110 نفر بودند.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سقف شیشه ای با احساس توانمندی کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) بود. پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) که شامل 110 نفر بودند.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 75 نفر بر آورد گردید که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های توانمند سازی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه محقق ساخته سقف شیشه ای بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها تایید شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 84/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سقف شیشه ای با احساس توانمند سازی و مولفه های آن استقلال، موثر بودن و اعتماد رابطه معنا داری وجود داشت. بین موانع فردی از سقف شیشه ای و مولفه شایستگی از احساس توانمندی، موانع خانوادگی با احساس توانمندی و مؤلفه ی شایستگی، موانع فرهنگی و مولفه اعتماد، موانع اجتماعی با احساس توانمندی و مولفه های استقلال، موثر بودن و اعتماد رابطه معکوس معنا دار وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که موانع خانوادگی از سقف شیشه ای قابلیت پیش بینی احساس توانمندی کارکنان را دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مثبت نگری به شیوه گروهی برافزایش شادکامی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر صوفیان انجام پذیرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، با گروه کنترل و پیگیری بود. برای انتخاب نمونه چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مثبت نگری به شیوه گروهی برافزایش شادکامی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر صوفیان انجام پذیرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، با گروه کنترل و پیگیری بود. برای انتخاب نمونه، از بین مراکز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر صوفیان، یک مرکز به شیوهی در دسترس انتخاب و سپس از میان زنان سرپرست خانوار آن مرکز، 30 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند ( هر گروه 15نفر). هر دو گروه به پرسشنامه شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت پاسخ دادند. در مراحل بعدی پژوهش، در گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مثبت نگری اجرا گردید. درحالیکه بر روی گروه کنترل هیچ آموزشی انجام نگرفت و پس از پایان جلسات دو پرسشنامه شادکامی و کیفیت زندگی به روی هر دو گروه، بهعنوان پسآزمون اجرا شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و tهمبسته مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از افزایش شادکامی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود. بهعلاوه در مرحله پیگیری نیز این تأثیر پایدار بود. بهطورکلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مثبت نگری شادکامی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار را افزایش داده، بنابراین میتوان از این مداخله برای ارتقاء شادکامی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار استفاده نمود.
پرونده مقاله
پوشش زنان در جامعه ایرانی به عنوان یک انتخاب اجتماعی اهمیتی تاریخی داشته است. این امر در سالهای اخیر با بحث ها و تغییراتی جدی مواجه بوده است. این پژوهش به دنبال آن است تا دلایل دختران و زنان مشهدی درباره انتخاب پوشش خودشان و همچنین تفسیر آنان از پوشش شان را کشف و توصیف چکیده کامل
پوشش زنان در جامعه ایرانی به عنوان یک انتخاب اجتماعی اهمیتی تاریخی داشته است. این امر در سالهای اخیر با بحث ها و تغییراتی جدی مواجه بوده است. این پژوهش به دنبال آن است تا دلایل دختران و زنان مشهدی درباره انتخاب پوشش خودشان و همچنین تفسیر آنان از پوشش شان را کشف و توصیف نماید. برای رسیدن به این هدف از روش رویش نظریه و مصاحبه عمیق با 29 خانم مشهدی استفاده شده است. نتایج در قالب سه برداشت با عناوین طیف پوششی زنان، اصل ذهنی خانم ها درباره پوشش و اختلاف برداشت در معنای پوشش توضیح داده شده است. در این نوشتار اثرگذار ترین موارد در انتخاب های شخصی زنان و همچنین عوامل اجتماعی و ذهنیت های خانم ها درباره پوشش خود و دیگران توضیح داده شده است و نشان داده شده که هنجار تثبیت شده و یا ذهنیت مشترک همگانی درباره پوشش وجود ندارد. این امر می تواند مسائل اجتماعی متعددی را موجب شود. همچنین مشخص گردید خانم ها درباره پوشش دو نوع اصل ذهنی دارند. برخی عریان بودن را اصل قرار داده و برای پوشیدگی دلایل یا علت هایی را می آورند و برخی اصل را بر پوشیده بودن قرار داده و دلایل و علت هایی برای کاهش پوشش شان می آورده اند.
پرونده مقاله
خانواده ایرانی طی دهههای اخیر بستر تغییرات فراوانی بوده است. این تغییرات در ابعاد مختلف خانواده از جمله بعد خانوار، نرخ ازدواج و طلاق، هدف از ازدواج و ... رخ داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تغییرات خانواده براساس پژوهشهای موجود در این حوزه است. روش انج چکیده کامل
خانواده ایرانی طی دهههای اخیر بستر تغییرات فراوانی بوده است. این تغییرات در ابعاد مختلف خانواده از جمله بعد خانوار، نرخ ازدواج و طلاق، هدف از ازدواج و ... رخ داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تغییرات خانواده براساس پژوهشهای موجود در این حوزه است. روش انجام این پژوهش مشتمل بر فراتحلیل کیفی و مرور نظاممند است. جامعه هدف، کلیه پژوهشهایی است که در قالب پایاننامه تحصیلات تکمیلی یا مقالات علمی-پژوهشی به چاپ رسیدهاند. کدگذاری و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش حاضر 57 مورد از پژوهشهای انجام شده در ایران از سال 1380 به بعد در چهار پایگاه اطلاعات علمی مورد بررسی قرار گرفت. اسناد بررسی شده علاوه بر تحلیل توصیفی مورد ارزیابی انتقادی نیز قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که سه عامل اصلی سبب تغییر در خانواده ایرانی شده است: 1. افزایش تحصیلات و اشتغال زنان سبب ارتقاء جایگاه آنان در هرم قدرت خانواده شده است؛ 2. فرآیندهای نوسازی سبب تغییرات ارزشی در خانواده ایرانی شده است؛ 3. پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده بر ارزشهای اعضای آن اثرگذار است. در انتهای نیز یک جمعبندی و ارزیابی انتقادی از اندوخته دانش موجود در حوزه مطالعات خانواده در ایران ارائه شده است و نقاطء خلاء در این حوزه که نیازمند پژوهش بیشتر است شناسایی شده است.
پرونده مقاله