رابطه بین ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: هوش هیجانی, ویژگی های شخصیتی, دانش آموز دختر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیت و هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی1388 مشغول تحصیل می باشند. انتخاب نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و به تعداد 177 نفر صورت گرفت. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و مقیاس هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. داده ها نشان داد ویژگی های شخصیتی نوروزگرایی، برون گرایی و باوجدان بودن، همبستگی آماری معنی داری با هوش هیجانی دارند که به ترتیب 75/0-، 27/0، 38/0 بود (01/0P<). نوزوزگرایی 56 درصد، برون گرایی 8 درصد، و باوجدان بودن 15 درصد از واریانس هوش هیجانی را پیش بینی می کنند. به نظر می رسد توجه به ویژگی های شخصیتی در رسیدن به اهداف درمانی و مداخلات رفتاری برای ارتقای هوش هیجانی دانش آموزان دختر مفید باشد.
The present research has discussed the relationship between personality characteristics and emotional intelligence among high school third-grade girl students of Tabriz in1388-89. The research is of description-correlation type. The Statistical population included 177 persons. The sampling method was cluster multi- stage random Sampling. The data were collected by using NEOFFI questionnaire and emotional intelligence scale. The data analysis was conducted by SPSS software and Pearson's correlational coefficient. The results indicated that there was a significant positive relationship between neuroticism, extraversion and consciousness with emotional intelligence in the following order respectively: -0.75, 0.25, and 0.38 (P<0.01). Furthermore, the results showed that neuroticism, extroversion and conscientiousness can predict emotional intelligence 56%, 8% and 15%, respectively. Therefore, it seems that attention to the personality characteristics can help to attain therapeutic goals and behavioral interference to enhance the emotional intelligence of high-school girl students.
- آقایار،س. شریفی درآمدی، ب (1385)، هوش هیجانی. اصفهان، انتشارات سپاهان.
- بشارت، م ع (1386)، بررسی رابطه ابعاد شخصیت و هوش هیجانی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره 8، شماره 2، ص 93-79.
- بشارت، م.ع (1387)، بررسی رابطه ابعاد شخصیت و ناگویی خلقی. مجله روانشناسی معاصر، دوره 2، شماره 2. ص 37-49.
- حسن زاده، ر (1386)، انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات ارسبان.
- دلاور، ع (1377)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. نشر ویرایش.
- راس، الف (1382)، روان شناسی شخصیت. ترجمه سیاوش جمالفر، ویرایش دوم. تهران:نشر روان.
- رحیم زاده، چ (1387)، رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
- سانتراک،ج (1385)، زمینه روانشناسی سانتراک. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: انتشارات رسا.
- شولتز، د (1381)، نظریه های شخصیت. ترجمه یوسف کریمی. تهران: انتشارات ارسباران.
- کلینکه، ال (1386)، مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی. تهران: انتشارات رسانه تخصصی.
- گروسی فرشی، م ت (1380)، رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: انتشارات جامعه پژوه، نشر دانیال.
- گلمن، د (1380)، هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا. تهران: انتشارات رشد، ص 63-356.
- گیتونی، م.(1385). هویت و هوش هیجانی. ترجمه پریچهر به کیش. انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
- Bastian VA., (2005), Emotional intelligence, predict life skills, but not us well as personality and cognitive abilities. Personality and Individual Differences. 39(6): 1135-1145.
- Bolger, N., & schilliny, E. A. (1991), Personality and the problems of everybay Life: the role of neuroticism in exposure and reactivity to daily stressors. Journal of personality, 59. 355-380.
- Brackett MA.,(2004), Emotional intelligence and its relation to everyday behavior. Personality and Individual Differences. 36(6): 1387-1402
- Chamorro-permuzic T., Ben ett E., Forham A., (2007), The Happy personality: Mediational Role of Trait Emotional In tellingence. Personality and Individual differences.
- Dawda D., Hart SD., (2002), Assessing emotional in telligence: reliability and validity of the Bar-on Emotional Quotient-Inventory in university. Personality and Individual Differences.
- John, O.P. (1989), Towards a taxonomy of personality descriptors. In D.M. Buss, & N. Cantor (Eds.), personality psychology: recent trends and emerging directions (pp.201- 271). Newyork: springer.
- Lopes PN., (2003), Emotional intelligence, personality, and the perceived quality of social relationship. Personality and Individual Differenct. 35(3): 641-658.
- Petrides V., furnham A., (2002), Trait emotional intelligenve: Behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European journal of personality; 17(1): 39 – 57.
- Saklofske DH., Austin EJ.,(2003), Factopr struvture and validity of a trait emotional intelligence measure. Personality and individual Differences. 34(4): 707-721
- - Schutte NS., malouff j., Hall LE., Haggerty DJ., Cooper JT., Golden CJ., (1998), Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences 25 (2): 167-177.
- Shafer AB., (1999), Relation of the big fire and factor V subcom ponents to social in telligence. European. Journal of personality.
- Watson,D., & clark, A. (1992), On traits and temperament general and specific factors of emotional experience and their relation to the five factor-model journal of personality, 60(2): 44,476.