واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دختران دانش آموز
محورهای موضوعی : روان شناسیناهید آجورلو 1 , بهبود یاری قلی 2
1 - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
کلید واژه: چالشهای تحصیلی, ازدواج زودهنگام, دختران دانش آموز,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دختران دانش آموز بود. جامعه پژوهش تمامی متون چالش های تحصیلی ازدواج زود هنگام دختران دانش آموز بود. نمونه پژوهش با درنظرگرفتن میزان ارتباط با متون چالشهای تحصیلی و ازدواج زودهنگام غربال و تعداد 30 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. روش پژوهش سنتز پژوهشی و با بهرهمندی از گامهای هفتگانه سندلوسکی و باروس (2007) بود. جهت گردآوری دادهها، از مقالات مرتبط با حوزه ازدواج زودهنگام و چالشهای تحصیلی در داخل کشور استفاده شد که در فاصله سالهای 1389 تا 1402 با استفاده از روش کیفی انجام شده بود و در مجلات علمی پژوهشی معتبر داخلی منتشر شده بودند. داده ها با استفاده از تحلیل تماتیک و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت نتایج این تحلیل4 مولفه اصلی و 7 مولفه فرعی بود. مولفههای اصلی تضعیف سرمایه فرهنگی، پیامدهای تقلیل استقلال شخصی و شغلی و ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش بود. همچنین در پی تحلیلها مهمترین علل زمینهساز ازدواج زودهنگام نیز شناسایی شد که متشکل از یک بعد اصلی تحت عنوان شرایط علّی و زمینهساز ازدواج زودهنگام و چهار بعد فرعی شامل عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. بدین ترتیب آگاهسازی والدین در زمینه اثرات سوء ازدواج زودهنگام دختران موثر بود و از آنجایی که بخشی از این فرایند مرتبط با آموزش و ارتقای فرهنگی خانوادههاست اهمیت تحصیلات به عنوان ابزاری برای افزایش سن ازدواج، غیر قابل انکار است. لذا از سیاستگذاران آموزشی و تربیتی انتظار میرود در ابعاد مختلف به خصوص بعد فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند.
The aim of the study was to analyze the educational challenges of underage marriage in female students. The statistical universe embraced all publications considering female students’ underage marriage educational challenges. Thirty references were selected via screening based on concerning the dimensions of female students’ underage marriage educational challenges as the sample for final reviewing. The research method was research synthesis based on Sandelowski & Barros (2007) seven steps. To collect data, all the articles discussing the female students’ underage marriage and educational challenges applying qualitative method which were published during 2010-2023 in Iranian scientific research journals were reviewed. To analyze data thematic analysis and open and central coding procedure of the selected references was implemented. Finally, the results revealed 4 main components and 7 secondary components. The main components included the weakening of cultural capital, social consequences, reduction of personal and professional independence, and structural weaknesses of education. Also, following the analysis, the most important underlying causes of early marriage were also identified, which consisted of a main dimension called the causal conditions underlying underage marriage and four sub-dimensions including family, cultural, social and economic. It could be concluded that informing parents about the impaired effects of underage marriage of girls was effective and since it is a part of this process related to the education and cultural promotion of families, the importance of education as a tool to increase the age of marriage is undeniable. Therefore, educational policy makers are expected to play an important role in different dimensions, especially the cultural dimension.
Abbaspour, Z., Musavi, S. M., & Amanelahi, A. (2021). The designing and effectiveness of a premarital education program on attitude toward marriage and divorce in children of divorce. Journal of Woman and Family Studies, 9(3), 56-77. [Persian] DOI: 10.22051/jwfs.2021.35267.2655
Ahmady, K. (2016). Investigating the prevalence of child marriage and divorce in Iran. New Research Quarterly in Human Sciences, New Period, 1, 125-140 [Persian] URL: https://www.researchgate.net/publication/344592614_brrsy_myzan_shyw_azdwaj_w_talq_kwdkan_dr_ayran
Alibazi, H., Zarei, E., & Mohammadi, K. (2023). Women's lived experience of the consequences of child marriage; A Qualitative phenomenological study. Family Counseling and Psychotherapy, 12(2), 147-176. [Persian] DOI: 10.22034/fcp.2023.62736
Beattie, T. S., Bhattacharjee, P., Isac, S., Davey, C., Javalkar, P., Nair, S... & Heise, L. (2015). Supporting adolescent girls to stay in school, reduce child marriage and reduce entry into sex work as HIV risk prevention in north Karnataka, India: protocol for a cluster randomised controlled trial. BMC Public Health, 15(1), 1-12. URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-015-1623-7
Chakraborty, R. (2019). Child, not Bride. Harvard International Review, 40(1), 20-21. URL: https://hir.harvard.edu/child-not-bride-child-marriage-among-syrian-refugees/
Chenani, F., Rezaifred, F., Jalali, F., & Jahangiri, S. (2022). Investigating the causes and harms of child marriage. Culture studies and Art, 7(1), 105-114. [Persian] URL: https://civilica.com/doc/1735951/
Delprato, M., Akyeampong, K., Sabates, R., & Hernandez-Fernandez, J. (2015). On the impact of early marriage on schooling outcomes in Sub-Saharan Africa and South West Asia. International Journal of Educational Development, 44, 42-55. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059315000747
Eftekharzade, Z. (2015). The lived experience of women in early marriage. Journal of Social Work Research, 2(3), 108-156. [Persian] DOI: 10.22054/rjsw.2015.4746
Enayat, H., & Zare, H. (2023). Qualitative analysis of the early child marriage experiences in secondary schools in Meimand city. Social Problems of Iran. 14(1), 135-162. [Persian] DOI:10.61186/jspi.14.1.135
Hosseinyfar, M., & Akbari, Z. (2020). The study of social consequences of early marriage on girls’ education (case study: Esfarvarin’s Girl Students). Research in Social Studies Education, 1(2), 123-146. [Persian] URL: https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1047.html
Iran Statistics Center. (2021). Population and housing census results: detailed marital results. [Persian] URL: https://www.amar.org.ir
Javadian, S. R., Samali Ahmedabadi, E., Turkashund Moradabadi, M., & Abedi, M. (2018). Backgrounds and consequences of early marriage of girls aged 13 to 16 (Ardakan city, Yazd). Iranian Journal of Social Studies, 13(4), 31-54. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/952516/fa
Kamali, A., safari, K., & asadpour, A. (2021). Consequences of Marriage of Girls in Childhood. Scds, 10(2), 81-110. [Persian] URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1434-fa.html
Kenny, L., Koshin, H., Sulaiman, M., & Cislaghi, B. (2019). Adolescent-led marriage in Somaliland and Puntland: A surprising interaction of agency and social norms. Journal of Adolescence, 72, 101-111. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0140197119300405
Khezri, F., Behnamjoo, F., & Parvin, S. (2019). Missing childhood and experience of violence as a face of life: Study of early marriages of women in Bahar County. Journal of Social Work Research, 6(21), 173-214. [Persian] DOI: 10.22054/rjsw.2021.49694.376
Mahato, S. K. (2016). Causes and consequences of child marriage: A perspective. International Journal of Scientific and engineering research, 7(7), 698-702. URL: https://www.ijser.org/researchpaper/Causes-and-Consequences-of-Child-Marriage-A-Perspective.pdf
Mirshah, S. (2021). Consequences and harms of child marriage. International conference on jurisprudence, law and religious studies. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/901919/fa.
Plan International. (2015). New evidence on child marriage causes and solutions. Plan International. URL: https://plan-international.org/news/2015/11/09/new-evidence-on-child-marriage-causes-and-solutions/
Rahimi, N., Ghodrati, H., & Ghodrati, S. (2023). Exploring Women's Experience of Early Marriages: A Study in Titkanlu City, Iran. Journal of Population Association of Iran, 18(35), 57-95. [Persian] DOI: 10.22034/jpai.2023.1999279.1277
Raj, A., Salazar, M., Jackson, E. C., Wyss, N., McClendon, K. A., Khanna, A.,... & McDougal, L. (2019). Students and brides: a qualitative analysis of the relationship between girls’ education and early marriage in Ethiopia and India. BMC public health, 19(1), 1-20. URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-018-6340-6
Sandelowski, M., & Barros, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company Inc. URL: https://parsmodir.com/wp-content/uploads/2020/03/MetaSynBook.pdf
Shabani, M. (2017). Analysis of the marriage law for girls under 13 and boys under 16. Iranian Students' News Agency. Retrieved on December 10. [Persian] URL: https://www.isna.ir/news/97091004234.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc. URL: https://research-proposal.ir/wp-content/uploads/2019/06/Basics_of_Qualitative_Research__Techniques_and_Procedures_for_Developing_Grounded_Theory.pdf
UNICEF. (2016). State of the World’s Children: A fair chance for every child. UNICEF press. URL: https://www.unicef.org/media/50076/file/UNICEF_SOWC_2016-ENG.pdf
UNICEF. (2005). Early marriage a harmful traditional practice a statistical exploration 2005. Unicef. URL: https://healtheducationresources.unesco.org/library/documents/early-marriage-harmful-traditional-practice-statistical-exploration
UNICEF. (2011). Child marriage. UNICEF Information Sheet, 1-4. URL: https://www.unicef.org/protection/child-marriage
UNICEF. (2022). Global database – Child marriage. Retrieved from URL: https://data.unicef.org/topic/child-protection/child-marriage/.
Yoosefi Lebni, J., Solhi, M., Ebadi Fard Azar, F., Khalajabadi Farahani, F., & Irandoost, S. F. (2023). Exploring the Consequences of Early Marriage: A Conventional Content Analysis. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 60, 00469580231159963. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37073489/
Zarei Mahmoodabadi, H. Z., & Zarei, F. (2021). Causes and Consequences of Early marriage and the Occurrence of Child Marriage in Female Students in Yazd Province: Grounded Theory Study. The Journal of Tolooebehdasht, 20(3), 12-27. [Persian] URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3180-fa.html
https://jwc.ahvaz.iau.ir/
Received: 02.10.2024 | تاریخ دریافت مقاله: 11/07/1403 |
Accepted: 12.12.2024 | تاریخ پذیرش مقاله: 22/09/1403 |
:………………………
Analyzing the Educational Challenges of Underage Marriage in Female Students
Nahid Ajourlo1, Behboud Yarigholi2*
. M. A. in Educational Research, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. ORCID: https://orcid.org/0009-0007-4512-783X
2. Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4756-2380
*Corresponding Author: Behboud Yarigholi, behboud.yarigholi@yahoo.com
Abstract
The aim of the study was to analyze the educational challenges of underage marriage in female students. The statistical universe embraced all publications considering female students’ underage marriage educational challenges. Thirty references were selected via screening based on concerning the dimensions of female students’ underage marriage educational challenges as the sample for final reviewing. The research method was research synthesis based on Sandelowski & Barros (2007) seven steps. To collect data, all the articles discussing the female students’ underage marriage and educational challenges applying qualitative method which were published during 2010-2023 in Iranian scientific research journals were reviewed. To analyze data thematic analysis and open and central coding procedure of the selected references was implemented. Finally, the results revealed 4 main components and 7 secondary components. The main components included the weakening of cultural capital, social consequences, reduction of personal and professional independence, and structural weaknesses of education. Also, following the analysis, the most important underlying causes of early marriage were also identified, which consisted of a main dimension called the causal conditions underlying underage marriage and four sub-dimensions including family, cultural, social and economic. It could be concluded that informing parents about the impaired effects of underage marriage of girls was effective and since it is a part of this process related to the education and cultural promotion of families, the importance of education as a tool to increase the age of marriage is undeniable. Therefore, educational policy makers are expected to play an important role in different dimensions, especially the cultural dimension.
Keywords: Educational challenges, Underage marriage, Female students
© 2024 The Author(s). Published by Islamic Azad University Ahvaz Branch. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited
Extended abstract
Introduction: All over the world, underage marriage is one of the most important social and cultural issues that could have many consequences. The United Nations Children's Fund (UNICEF) emphasizes that child marriage is a major social concern and a violation of the rights of children - whether it happens to a girl or a boy - because it denies basic rights to health, nutrition, education and freedom, and girls who are get married at a young age, they don't grow properly, and they don't have access to proper education physically and psychologically, and they are also associated with many social consequences. In addition, these children are associated with illiteracy and lack of access to education. Underage marriage may limit attendance at school or hinder attendance at school for various reasons, since education is one of the basic rights of children and plays an important role in improving their insight and awareness, but unfortunately, the phenomenon of underage marriage causes children to be deprived of the issue of education and the limitation of education quality Therefor the aim of the current study was to analyze the educational challenges of underage marriage in female students.
Method: The statistical universe embraced all publications considering female students’ underage marriage educational challenges. Thirty references were selected via screening based on concerning the dimensions of female students’ underage marriage educational challenges as the sample for final reviewing. The research method was research synthesis based on Sandelowski & Barros (2007) seven steps. To collect data, all the articles discussing the female students’ underage marriage and educational challenges applying qualitative method which were published during 2010-2023 in Iranian scientific research journals were reviewed. To analyze data thematic analysis and open and central coding procedure of the selected references was implemented.
Results: Finally, the results revealed 4 main components and 7 secondary components. The main components included the weakening of cultural capital, social consequences, reduction of personal and professional independence, and structural weaknesses of education. Also, following the analysis, the most important underlying causes of early marriage were also identified, which consisted of a main dimension called the causal conditions underlying underage marriage and four sub-dimensions including family, cultural, social and economic. It could be concluded that informing parents about the impaired effects of underage marriage of girls was effective and since it is a part of this process related to the education and cultural promotion of families, the importance of education as a tool to increase the age of marriage is undeniable.
Conclusions: Accepting the role and responsibility of a wife at the same time causes the emergence of conflict and multiple roles in childhood and adolescence. Due to the interference of these responsibilities, in most cases, girls are forced to drop out of school, or if they continue to study, they face academic failure and other challenges of continuing their studies. In relation to social consequences, when communication with friends, peers, educational officials and social groups is suddenly cut off, part of the students' social capital is lost. Even if this relationship is not interrupted and they continue their studies, we witness many social pressures imposed on them by their families, such as the lack of cooperation and opposition of the families, insinuation and emphasis of others on the importance of life over education. Condemning the continuation of education for married women and... Another social consequence is the formation of destructive interactions with classmates, which we face as a serious injury. Due to dropping out of school and lack of skills, these individuals have to enter jobs that have low benefits and less job security. Therefore, as conclusion educational policy makers are expected to play an important role in different dimensions, especially the cultural dimension.
Authors Contributions: Nahid Ajourlo: Designing the general framework, compiling the content and gathering data and conclusions. Dr. Behboud Yarigholi: editing the article and corresponding author. All authors reviewed and approved the final version of the article.
Acknowledgments: The authors express their gratitude to all those who contributed to this article.
Conflict of Interest: The authors declared there are no conflicts of interest in in this article.
Funding: This research did not receive any financial support.
واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دختران دانش آموز
ناهید آجورلو 1، بهبود یاریقلی12
1 . کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
ORCID: https://orcid.org/0009-0007-4512-783X
2. دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4756-2380
*نویسنده مسئول: بهبود یاریقلی، behboud.yarigholi@yahoo.com
چكيده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دختران دانشآموز بود. جامعه پژوهش تمامی متون چالش های تحصیلی ازدواج زود هنگام دختران دانشآموز بود. نمونه پژوهش با درنظرگرفتن میزان ارتباط با متون چالشهای تحصیلی و ازدواج زودهنگام غربال و تعداد 30 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. روش پژوهش سنتز پژوهشی و با بهرهمندی از گامهای هفتگانه سندلوسکی و باروس (2007) بود. جهت گردآوری دادهها، از مقالات مرتبط با حوزه ازدواج زودهنگام و چالشهای تحصیلی در داخل کشور استفاده شد که در فاصله سالهای 1389 تا 1402 با استفاده از روش کیفی انجام شده بود و در مجلات علمی پژوهشی معتبر داخلی منتشر شده بودند. داده ها با استفاده از تحلیل تماتیک و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت نتایج این تحلیل4 مولفه اصلی و 7 مولفه فرعی بود. مولفههای اصلی تضعیف سرمایه فرهنگی، پیامدهای تقلیل استقلال شخصی و شغلی و ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش بود. همچنین در پی تحلیلها مهمترین علل زمینهساز ازدواج زودهنگام نیز شناسایی شد که متشکل از یک بعد اصلی تحت عنوان شرایط علّی و زمینهساز ازدواج زودهنگام و چهار بعد فرعی شامل عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. بدین ترتیب آگاهسازی والدین در زمینه اثرات سوء ازدواج زودهنگام دختران موثر بود و از آنجایی که بخشی از این فرایند مرتبط با آموزش و ارتقای فرهنگی خانوادههاست اهمیت تحصیلات به عنوان ابزاری برای افزایش سن ازدواج، غیر قابل انکار است. لذا از سیاستگذاران آموزشی و تربیتی انتظار میرود در ابعاد مختلف به خصوص بعد فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند.
كليدواژگان: چالشهای تحصیلی، ازدواج زودهنگام، دختران دانش آموز.
مقدمه
در سرتاسر جهان در کشورها و مناطق مختلف، ازدواج زودهنگام، پدیده جدیدی نیست یکی از مشخصههای حائز اهمیت ازدواج، سن ورود به ازدواج است و به طور کلی این رسم عجیب در بعضی فرهنگها جا افتاده که دختران باید در سنین کم ازدواج کنند. فقر فرهنگی، پایبندی به اصول و رعایت سنن قدیمی و سنتی توسط بسیاری از این خانواده ها سبب شده تا دختران كم سن و سال، گرفتار معضلات متعدد ناشی از ازدواج زودهنگام شوند. طبق تعریف یونیسف ازدواج زودهنگام، انجام ازدواج قبل از سن 18 سالگی است. کنوانسیون حقوق کودکان به کسی که در سنین تولد تا 18 سالگی قرار دارد، کودک اطلاق میکند. صندوق جمعیت سازمان ملل نیز، هر نوع ازدواج کودکان در سن زیر 18 سال (قبل از آنکه دختر به لحاظ جسمی و روانی آمادگی مسئولیتهای زناشویی و مادری داشته باشد) را «ازدواج زودهنگام» یا «کودکهمسری» تعریف کرده است (Ahmady, 2016). این در حالی است که سن قانونی ازدواج در ایران با سایر جوامع متفاوت است و طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی صراحتاً حداقل سن را برای دختران ۱۳ سال تمام شمسی اعلام کرده است، به علاوه اینکه استثنائاتی وجود دارد که با وجود این شرایط، میتوان زیر سن قانونی ازدواج نمود (Shabani, 2017). پدیده ازدواج زودهنگام اثرات نامطلوب متعددی بر رفاه افراد درگیر دارد.
بسیاری از مطالعات نشان میدهد هنجارهای اجتماعی پیرامون ازدواج به طور معناداری با تحصیل دختران و اشتغال زنان مرتبط است (Kenny et al., 2019). آموزش نقش مهمی در ارتقای سرمایه فرهنگی، بینش و آگاهی کودکان در دوران مدرسه دارد، اما متأسفانه پدیدۀ ازدواج زودهنگام موجب محرومیت کودکان از امر تحصیل و آموزش میشود. بیتردید آموزش مطلوب میتواند به رشد دانش و مهارتها، توانایی اعتمادبهنفس و قدرت تصمیمگیری کمک کند (Mirshah, 2021). بر اساس گزارش (2005) UNICEF دخترانی که در سنین نوجوانی ازدواج میکنند به درستی رشد نمی کنند. از نظر جسمی و روانی نیز به آموزش مطلوب دسترسی ندارند و همچنین با پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری همراه میباشند. ازدواج کودکان با بی سوادی و عدم دسترسی به آموزش همراه است (Chakraborty, 2019؛ Plan International, 2015). ازدواج زودهنگام نه تنها بر سلامت کودک بلکه بر آموزش آنها نیز تأثیر می گذارد (Mahato, 2016). ازدواج زودهنگام ممکن است به دلایل مختلف باعث محدودیت حضور در مدرسه و یا مانعی برای حضور در مدرسه باشد (Raj et al., 2019). (2011) UNICEF تاکید کرده که ازدواج کودکان یک نگرانی اجتماعی بزرگ و نقض حقوق کودکان است. در سطح جهان، سالانه 15 میلیون دختر تا سن 18 سالگی ازدواج میکنند. تا سال 2030، 950 میلیون دختر در کودکی ازدواج خواهند کرد (UNICEF, 2016). آمارهای رسمی و دولتی در ایران حاکی از این است که سالانه ده ها هزار دختر ازدواج میکنند. بر اساس گزارش (2022) UNICEF ، 17 درصد از ازدواجهای انجام شده در کشور نیز مربوط به دختران زیر سن 18 سال است. مطابق با آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار که مربوط به بهار سال 1400 است، تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ با حدود ۳۲ درصد رشد در قیاس با آمار مشابه خود در بهار سال 1399 به ۹۷۵۳ ازدواج رسیده است. مطابق با همین آمار، ۴۵ هزار و ۵۲۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز در بهار ۱۴۰۰ ازدواج کردهاند (Chenani et al., 2022). این در حالی است که آمار مذکور تنها مربوط به ازدواجهای ثبت رسمی شده در سازمان ثبت احوال کشور است و به گفته کارشناسان اغلب ازدواج کودکان ثبت نشده و همین امر منجر به نبود آمار دقیق در این حوزه میشود (Iran Statistics Center, 2021). در ادامه این ازدواج ها و با حذف ممنوعیت تحصیل دختران متاهل در مدارس روزانه، دانشآموزان دختر ازدواجکرده میتوانند با رعایت شئونات دانشآموزی و اصول اخلاقی و تربیتی در مدارس روزانه به تحصیل خود ادامه دهند. متن ماده ۶۹ آییننامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۰ مبنی بر ثبتنام و نحوه ادامه تحصیل دختران دانشآموز ازدواج کرده در مدارس روزانه است. در این آیین نامه اشاره شده است که دانشآموزان ازدواجکرده میتوانند با رعایت شئونات دانشآموزی و اصول اخلاقی و تربیتی با دیگر دانشآموزان، مانند سایرین در مدارس روزانه ثبتنام و به تحصیل ادامه دهند. ازدواج در دوران کودکی و نوجوانی در بسیاری موارد فرصت ادامه تحصیل و اشتغال را از بسیاری از دختران سلب میکند. این باعث حسرت و ندامت آنها در آینده شده و چالشهایی مانند افسردگی، افکاری در جهت اقدام به خودکشی، احساس حقارت و اعتمادبهنفس پایین را بههمراه دارد و آنها را به انزوای اجتماعی سوق میدهد (Yoosefi Lebni, 2023). ازدواج زودهنگام توانایی دختران را برای حضور در مدرسه پس از ازدواج به خطر میاندازد و آنها را در معرض مجموعهای از پیامدهای اجتماعی و بهداشتی نامطلوب مرتبط با ترک تحصیل قرار میدهد (Delprato et al., 2015).
ماندن در مدرسه راهی برای جلوگیری از چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام است. همچنین در زمینه ازدواج کودکان و نوجوانان، اعتقاد بر این است که اگرچه ازدواج زودهنگام را میتوان استرسزا ارزیابی کرد، اما ارزیابی دانشآموزان متاهل از ازدواجشان باتوجهبه زمان درک شده و برخوردهای ذهنی فردی آنها تعیین میکند که آیا آنها تجربیات مثبت یا تجربیات چالشبرانگیز و منفی را گزارش خواهند کرد(Beattie et al., 2015).
میتوان پژوهشهای کیفی متعددی را برایناساس یافت که به شناسایی و فهم چالشهای ازدواج زودهنگام دختران پرداختهاند و این امکان را فراهم نمودهاند تا با سنتز این مطالعات، به بینشی عمیق و تجمیع و تبیینی جدید از چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام دست یافت. به علاوه اینکه این تجربیات میتواند سیاستگذاران، مدیران آموزشوپرورش، مدیران مدارس و معلمان را از ماهیت و درجه چالشهای تحصیلی دانشآموزان متاهل آگاه کند تا بتوانند سیاستهایی را باهدف کمک به دانشآموزان متاهل در مدیریت پریشانیهای ازدواجشان و پدیده ازدواج زودهنگام اتخاذ کنند. لذا هدف پژوهش حاضر، واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام: یک مطالعه فراترکیب بود.
روش
طرح پژوهش، جامعه آماري و روش نمونه گيري
روش پژوهش کیفی و با استفاده از سنتز پژوهشی و با بهرهمندی از گامهای هفتگانه (Sandelowski & Barros, (2007 بود (سنتز پژوهشی، نوعی مطالعه کیفی است که یافتههای سایر تحقیقات کیفی در زمینه یک موضوع را بهعنوان داده به کار میگیرد). جامعه پژوهش تمامی متون چالش های تحصیلی ازدواج زود هنگام دختران دانشآموز بود. نمونه پژوهش با درنظرگرفتن میزان ارتباط با متون چالشهای تحصیلی و ازدواج زودهنگام غربال و تعداد 30 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد.
روش اجرا
مرحله اول: تنظیم سوالات پژوهش
در مرحله اول، جهت تنظیم سوالات پژوهش عموماً از چهار پارامتر چه چیزی، چه کسی، چه زمانی و چگونه؛ استفاده میشود؛ لذا باتوجهبه این ملاکها، در پژوهش حاضر، سؤال ذیل مورد بررسی قرار گرفت: چالشهای تحصیلی هویت همزمان دانشآموزی و همسری در ازدواج زودهنگام کداماند؟
مرحله دوم: بررسی نظاممند متون
در این گام ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از دادههای ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده شد. در طول جستجو، به طور مداوم تعاریف عبارات جستجو یا بازه زمانی به طور مستمر دوباره ارزیابی گردید.
بدین ترتیب جهت گردآوری دادهها، از مقالات مرتبط با حوزه ازدواج زودهنگام و چالشهای تحصیلی آن در داخل کشور استفاده شده است که در فاصله بین سالهای 1389 تا 1402 با استفاده از روش کیفی انجام شده و در مجلات علمی پژوهشی معتبر داخلی منتشر شده بودند. منابع جستجو از بانک های اطلاعاتی شامل پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)، پایگاه سیویلیکا (Civilica)، مرجع فراگیر مجلات علمی و تخصصی ایرانی (Magiran) و پرتال جامع علوم انسانی بودند که با استفاده از کلیدواژه های ازدواج زودهنگام، پیامدهای ازدواج زودهنگام، ازدواج زودرس، ازدواج کودکان، دانشآموزان متاهل، ترک تحصیل و چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام بدون آنکه بازه زمانی خاصی مدنظر باشد مورد جستجو قرار گرفتند.
مرحله سوم: جستجو و گزینش مبانی پژوهشی
پس از جستجو، نوبت به انتخاب، ارزیابی، خلاصهکردن و ترکیب شواهد برای پاسخگویی به پرسش پژوهش رسید. در این مرحله پژوهشهایی که برای ورود به سنتزپژوهی جمعآوری شده بودند مورد نقد و ارزشیابی قرار گرفتند تا مشخص شود دارای شرایط ورود به تحقیق میباشند. معیارهای ورود به سنتزپژوهی از جمله: تناسب با مسئله و هدف پژوهش، روش جمعآوری دادهها و تجزیهوتحلیل آنها (کیفی باشد) و وجود شواهد کافی جهت ارائه یافتهها بودند که برایناساس تعداد 30 پژوهش انتخاب شدند. پارامترهای مختلفی مانند عنوان، چکیده، محتوا و جزئیات مقاله در نظر گرفته شده و مقالههایی که با پرسش و هدف پژوهش تناسبی نداشتند، حذف شدند.
مرحله چهارم: استخراج و تحلیل یافتهها
در این مرحله محتوای مقالات بهدقت مطالعه شده و شاخصهای اساسی استخراج میشود. در ادامه در قالبی اتصالدهنده، اطلاعات بهدستآمده ترکیب میشوند؛ بنابراین در اﯾﻦ گام اﻃﻼﻋﺎت پژوهشها در قالب ﺟﺪوﻟﯽ دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی شدند. اﯾﻦ ﺟﺪول ﺷﺎﻣﻞ اﻃﻼﻋﺎت ذیل میباشد: ﻋﻨﻮان، ﻧﺎم و ﻧﺎم ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﭘﺪﯾﺪآورﻧﺪﮔﺎن، ﺳﺎل اﻧﺘﺸﺎر، روش و ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ، نمونه موردمطالعه، ﻧﺘﺎﯾﺞ و ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی پژوهش. در واقع تمام تلاشهای پژوهش به روش سنتزپژوهی در این مرحله متجلی میشود.
در این مرحله، پژوهشگر به دنبال کدهای برآمده از فرایند فراترکیب بود. بدین جهت با استفاده از شیوه استقرایی و روش تحلیل تماتیک، مقالات مورد بازخوانی قرار گرفتند و بهتدریج فرایند سنتز و تفسیر یافتهها صورت گرفت تا جایی که برای تمام مفاهیم شناسایی شده از منابع مرتبط با مسئلهیابی، کدی در نظر گرفته شده و به تفسیری یکپارچه و جدید از یافتهها ارائه شد. در این مرحله پژوهشگر هر مقاله را بارهاوبارها مطالعه کرده تا اطمینان حاصل شود تمام مفاهیم و روابط، مورد بررسی قرار گرفتهاند. پس از چندین مرحله بازبینی، پالایش و ترکیب اطلاعات، مفاهیم اولیه و مقولات فرعی و اصلی بهگونهای که به بهترین نحو توصیفکننده باشند، استخراج شدند و در قالب چارچوب مفهومی قرار گرفتند.
مرحله ششم: کنترل کیفیت
اعتباریابی یافتهها مهمترین بخش هر فعالیت پژوهشی است. در پژوهش حاضر سعی شده است از طریق استفاده از کانالهای جستجوی معتبر، انتخاب دقیق مقالات پژوهشی مرتبط، حذف مقالات غیرمرتبط و بازگشتهای مکرر به دادهها و مطالعات اولیه اطمینان حاصل شود تا روایی پژوهش تضمین شده است. جهت اطمینانپذیری پژوهش نیز کدهای استخراجشده در اختیار یکی از متخصصان حوزه علوم تربیتی قرار گرفت و پس از اظهارنظر دربارهی آنها و انجام اصلاحات مورد تایید نهایی واقع شدند.
مرحله هفتم: ارائه فراترکیب
در مرحله آخر به ارائه یافتهها از مراحل پیشین پرداخته میشود؛ بنابراین باتوجهبه بررسی معانی کدها، مفاهیم در یک مفهوم مشابه دستهبندی میشوند. سپس مفاهیم بهدستآمده تجمیع شده و در مقولههای کلیتر قرار میگیرند. Strauss & Corbin (1990) معتقدند که" سه منبع مهم برای برچسبهای مقولهها عبارتاند از: 1- سازه های ادراکی خود تحلیلگر 2- اصطلاحات تکنیکی که از پیشینه های نظری و تخصصی بیرون میآیند 3- زبانی که به وسیله آگاهی دهندگان به کار میرود". با استناد به این منبع نامگذاری مقوله های بهدستآمده در تعیین برچسب مقوله ها بر اساس رهیافت استراوس و کوربین انجام گرفت.
يافتهها
هدف اصلی از انجام این پژوهش، واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام با استفاده از رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهشی است. در این روش هدف، شناخت یک پدیده بر اساس مطالعات موجود و فراتر از مجموع نتایج آن مطالعات است. بنابراین بررسی نظاممند پژوهشها صورتگرفت و نتایج جستجو و گزینش مبانی پژوهشی انجام شد. سپس داده های پژوهش با استفاده از روش استقرایی و تحلیل تماتیک، تجزیهوتحلیل و استخراج شدند.
یافتههای پژوهش نشان داد که چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام شامل 34 مفهوم اولیه، هفت تم فرعی و چهار تم اصلی میباشد. تضعیف سرمایه فرهنگی، پیامدهای اجتماعی، تقلیل استقلال شخصی و شغلی و ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش بهعنوان چهار تم اصلی شناسایی شدند و دارای تم های فرعی قابل تاملی میباشند. نتایج مراحل کدگذاری و تحلیل و ترکیب یافتههای کیفی در جدول 1 ارائه شده است. مدل مفهومی پژوهش در شکل 1 ارائه شده است.
Figure 1. Conceptual model of educational challenges of early marriage
در اثنای تحلیل مطالعات اولیه و کدگذاری مفاهیم، مقولههایی عیان شد که شرایط و علل زمینهساز ازدواج زودهنگام را نمایان میکردند تا جایی که طی روند مقایسه مدام میان دادهها، ترکیب و جمعبندی آنها مهمترین علل زمینهساز ازدواج زودهنگام استخراج شدند که عوامل خانوادگی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی از جملهی مقولات فرعی بودند که در جدول 1 آورده شدهاند.
Table 1.
The most important causes of early marriage
Main themes | Sub-themes | Concepts (initial coding) | Research evidence |
شرایط علّی و زمینهساز ازدواج زودهنگام | عوامل خانوادگی | بیسوادی و سطح تحصیلات پایین والدین | پورعباسی و همکاران (1402)، رحیمی و همکاران (1402)، سبزهای و کوکبی ذاکر (1402)، ستاری سفیدان جدید (1402)، عنایت و زارع (1402)، بیرانوند و همکاران (1401)، سلحشور و حبیب پور گتابی (1401)، حاجیلو و همکاران (1400)، جوادیان و همکاران (1399)، خضری و همکاران (1398)، غدیری (1395)، افتخارزاده (1394). |
اختلالهای روانی پدر و مادر | |||
مردسالاری، اقتدار و سختگيري والدين | |||
فرار از خانواده نابسامان | |||
زندگی با پدر و مادر ناتنی | |||
اعتياد والدين | |||
عوامل فرهنگی | عادت و پندار غلط در مورد عدم ضـرورت تحصـیل یا ادامه تحصیل دختران | پورعباسی و همکاران (1402)، رحیمی و همکاران (1402)، سبزهای و کوکبی ذاکر (1402)، ستاری سفیدان جدید (1402)، شهریاری و باقری (1402)، عنایت و زارع (1402)، مجدی و همکاران (1402)، بهرامی و همکاران (1401)، بیرانوند و همکاران (1401)، سلحشور و حبیب پور گتابی (1401)، حاجیلو و همکاران (1400)، کمالی و همکاران (1400)، عسکری ندوشن و همکاران (1399)، کریمی خنجری و مینا (1399)، حسینیفر و اکبری (1398)، خضری و همکاران (1398)، روحانی و همکاران (1398)، فرضی زاده و همکاران (1396)، غدیری (1395). | |
بی اهمیتی تحصیل دختران | |||
همزادپنداري دختران با یکدیگر | |||
بلوغ جنسی زودرس | |||
تبعیض جنسیتی | |||
موقعیت محل زندگی | |||
عدم دسترسي به مراكز آموزشی | |||
فقدان محیط و امکانات آموزشی مناسب براي دختران (عدم دسترسی به فرصتهای آموزشی) | |||
اعتقادات و انگیزههای مذهبی | |||
عوامل اجتماعی | فشارهای اجتماعی محل سکونت (طرز تفکر در مورد سن ازدواج، سنتها و رسوم محلی و...) | رحیمی و همکاران (1402)، شهریاری و باقری (1402)، پورعباسی و همکاران (1402)، عنایت و زارع (1402)، بیرانوند و همکاران (1401)، سلحشور و حبیب پور گتابی (1401)، حاجیلو و همکاران (1400)، کریمی خنجری و مینا (1399)، حسینیفر و اکبری (1398)، خضری و همکاران (1398)، فرضی زاده و همکاران (1396)، غدیری (1395)، افتخارزاده (1394)، لطفی (1389). | |
حفظ آبرو و فرار از فشارهاي اجتماعي (شایعات مردم به سبب خروج دختر از منزل، رفتوآمد بسیار یک خواستگار به خانه دختر، باور بهاحتمال انحراف دختر و...) | |||
ترس از مجرد ماندن و نفوذ همسالان متاهل | |||
ترس از گسستن پیوندهای خویشاوندی | |||
سنتها و هنجارهای سوگیرانه | |||
محدوديت زنان در ورود به عرصه عمومي | |||
عوامل اقتصادی | وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده | رحیمی و همکاران (1402)، سبزهای و کوکبی ذاکر (1402)، پورعباسی و همکاران (1402)، شهریاری و باقری (1402)، بهرامی و همکاران (1401)، بیرانوند و همکاران (1401)، سلحشور و حبیب پور گتابی (1401)، حاجیلو و همکاران (1400)، کمالی و همکاران (1400)، کریمی خنجری و مینا (1399)، حسینیفر و اکبری (1398)، روحانی و همکاران (1398)، خضری و همکاران (1398)، فرضی زاده و همکاران (1396)، مقدادی و جوادپور (1396)، غدیری (1395)، افتخارزاده (1394). | |
هزینههای تحصیلی فرزندان | |||
شرایط اقتصادی مطلوب خانواده خواستگار |
بحث و نتیجهگيري
پژوهش حاضر باهدف واکاوی چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام انجام شده است. باتوجهبه ماهیت مسئله، هدف پژوهش رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهشی مورداستفاده قرار گرفت یافتهها نشان داد اصلیترین چالشهای تحصیلی ازدواج زودهنگام شامل چهار مولفه میباشد: تضعیف سرمایه فرهنگی، پیامدهای اجتماعی، تقلیل استقلال شخصی و شغلی و ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش که به همراه زیر مولفههای آنها مورد بحثوبررسی قرار گرفت.
تضعیف سرمایه فرهنگی: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر یکی از پیامدهای معمول ازدواج زودهنگام، ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل است که نتیجهای جز تضعیف سرمایه فرهنگی، درماندگی و ناتوانی تحصیلی و ازدستدادن فرصتهای آموزشی لازم برای کسب مهارتهای زندگی را در پی نخواهد داشت. آموزش نقش مهمی در ارتقای بینش و آگاهی کودکان در دوران مدرسه دارد، اما متأسفانه پدیدۀ ازدواج زودهنگام موجب محرومیت کودکان از امر تحصیل و آموزش میشود. بیتردید آموزش مطلوب میتواند به رشد دانش و مهارتها، توانایی اعتمادبهنفس و قدرت تصمیمگیری کمک کند (Mirshah, 2021). حال اگر این دانشآموزان همزمان با ازدواج مشغول به ادامهی تحصیل نیز باشند، چالشهای فراوانی وجود دارد. پذیرش نقش و مسئولیت همسری همزمان با تحصیل موجب بروز تعارض و چندگانگی نقشها در سنین کودکی و نوجوانی که دوره بحران نیز است، میگردد. اینکه بایستی به وظایف خود از جمله حضور در مدرسه، انجام تکالیف، حضور در امتحانات و... بهخوبی اهتمام ورزند؛ در کنار نقشهای همسری و در ادامه مادری آنها تداخل ایجاد میکند. در پی تداخل این مسئولیتها با نقش دانشآموزی، در بیشتر موارد دختران یا مجبور به ترک تحصیل میشوند یا در صورت ادامه تحصیل با افت تحصیلی و چالشهای دیگر حضور در مدرسه روبرو میگردند (Zarei Mahmoodabadi & Zarei, 2021). کودکهمسران زمانی که نتوانند تکالیف درسی خود را به انجام برسانند، دچار استرس میشوند؛ در اثنا این اتفاقات دانشآموزان متاهل از نقش دانشآموزی خود فاصله گرفته و دچار دلزدگی تحصیلی میشوند (Kamali et al., 2021).
پیامدهای اجتماعی: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر پیامد دیگر ازدواج زودهنگام تضعیف و تعلیق فرایندهای جامعهپذیری است. وقتی به یکباره ارتباط با دوستان، همسالان، مسئولین آموزشی و گروههای اجتماعی قطع میشود، موجب ازدستدادن بخشی از سرمایه اجتماعی دانشآموزان میگردد و بر هویت فرد تاثیر میگذارد (Javadian et al., 2018) بیان میکنند این جدایی فرصت تعامل و یادگیری از همسالان را از آنها میگیرد و مانع رشد شخصیت و تعاملات اجتماعی نوجوانان میشود. حتی اگر این ارتباط قطع نگردد و مشغول به ادامه تحصیل باشند، شاهد فشارهای اجتماعی از سوی خانوادهها بر آنان تحمیل میگردد. هرگاه این دختران در مورد بلندپروازیهای خود برای ادامه تحصیل و یافتن شغل صحبت میکنند، این ترس و اضطراب مجدداً خود را در بستر درماندگیِ ناشی از تمسخر و مخالفت همسرانشان، نشان میدهد (Enayat & Zare, 2023). علت ترك تحصیل این دختران معمولاً به ممانعت پدر یا شوهر برمیگردد. زنان کودك همسر عموماً یا پیش از ازدواج و از طرف پدر خانواده و یا در آستانه ازدواج توسط شوهر از تحصیل منع شدهاند (Eftekharzade, 2015).
تقلیل استقلال شخصی و شغلی: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر دانشآموزانی است که در سنین پایین ازدواج میکنند به دلیل ترک تحصیل و فقدان مهارت مجبورند وارد مشاغلی شوند که از مزایای پایین و امنیت کمتری برخوردارند. همچنین آینده خود را چندان مطلوب توصیف نمیکنند برخی خود را ناچار به ازدواج زودهنگام میدانند و عنوان میکنند که شرایط مالی خانواده، رقابت با همسالان، ترس از مورد انتخاب واقعنشدن تا زمانی که وقت ازدواجشان بگذرد و... آنها را مجبور به تندادن به ازدواج زودهنگام کرده است (Hosseinyfar & Akbari, 2020). ازدواج زودهنگام اغلب منجر به زایمان زودهنگام میشود که با ترک تحصیل همراه است و منجر به کاهش فرصتهای استقلال مالی میگردد (Khezri et al., 2019). کودک همسران به دلیل فقدان مهارتآموزی - خصوصاً از دید تحصیلی و پذیرش نقش مادری در سن کم، زمینه ناچیزی برای فعالیتهای اقتصادی خواهند داشت (Alibazi et al., 2023). شایانذکر است که پیشرفت هر جامعهای از جنبههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، به آموزش افراد آن جامعه از دوران کودکی بهویژه از سنین پایین، بستگی دارد، و ترک تحصیل کودکان نیز اگر در پی ازدواج زودهنگام باشد، آنان را از ویژگیهای شخصیتیای که به رشدشان و درنتیجه به رشد جامعه کمک میکند، بازمیدارد (Enayat & Zare, 2023).
ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش: ضعفهای ساختاری آموزشوپرورش به شکل قابلملاحظهای در ازدواج زودهنگام دانشآموزان پس از پایان دورهی ابتدایی نمود داشته است. در واقع کمبود و یا نبود امکانات و زیرساختهای آموزشی دورهی متوسطه در مناطق روستایی و محروم و عدم وجود زیرساختهای آموزشی متناسب با دانشآموزان ازدواج کرده، مسئله دیگری است که آنها با آن روبرو هستند (Rahimi et al., 2023) . همچنین زنان نوجوان متاهل در مقايسه با زناني كه ميخواهند در سنين بالاتر ازدواج كنند؛ دسترسي كمتري به امكانات آموزشي دارند .(Kamali et al., 2021)
در ارتباط با شرایط علّی و زمینهساز ازدواج زودهنگام که شامل عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بودند نیز کم سوادی هم علت و هم معلول ازدواج زودهنگام است. بنابراین برای مقابله با ازدواج زودهنگام و کاهش آسیبها و پیامدهای آن نیازمند نگرشهای چندوجهی برای اتخاذ سیاستگذاریها ضروری است . (Abbaspour et al., 2021) بیان کردند نظامهای خانواده، مدرسه، محله، فرهنگ، دین، سیاست، قوانین و مانند آنها از جمله نظامهایی هستند که میتوانند در این پدیده دخیل باشند و تحلیل صحیح روابط این نظامها و تاثیر آن بر بروز ازدواج زودهنگام میتواند به روشن تر شدن زوایا و چالشهای این پدیده یاری رساند. از آنجایی که بخشی از این فرایند مرتبط با آموزش و ارتقای فرهنگی خانوادهها است و همچنین اهمیت تحصیلات به عنوان ابزاری برای افزایش سن ازدواج، غیر قابل انکار است، بنابراین یک سیستم آموزش اجباری و رایگان در سراسر کشور به خصوص در روستاها و مناطق محروم مورد نیاز میباشد.
سهم نويسندگان: ناهید آجورلو: طراحی چارچوب کلی، تدوین محتوا و جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری. دکتر بهبود یاریقلی: طراحی چارچوب کلی، اصلاح مقاله و نویسنده مسئول. همه نویسندگان نسخه نهایی مقاله را بررسی و تائید کردند.
سپاسگزاري: نويسندگان مراتب تشكر خود را از همه كساني كه در انجام اين مقاله نقش داشته اند اعلام ميدارند.
تعارض منافع: در اين پژوهش هيچگونه تعارض منافع توسط نويسندگان گزارش نشدهاست.
منابع مالي: اين مقاله از حمايت مالي برخوردار نبوده است.
References
Abbaspour, Z., Musavi, S. M., & Amanelahi, A. (2021). The designing and effectiveness of a premarital education program on attitude toward marriage and divorce in children of divorce. Journal of Woman and Family Studies, 9(3), 56-77. [Persian] DOI: 10.22051/jwfs.2021.35267.2655
Ahmady, K. (2016). Investigating the prevalence of child marriage and divorce in Iran. New Research Quarterly in Human Sciences, New Period, 1, 125-140 [Persian] URL: https://www.researchgate.net/publication/344592614_brrsy_myzan_shyw_azdwaj_w_talq_kwdkan_dr_ayran
Alibazi, H., Zarei, E., & Mohammadi, K. (2023). Women's lived experience of the consequences of child marriage; A Qualitative phenomenological study. Family Counseling and Psychotherapy, 12(2), 147-176. [Persian] DOI: 10.22034/fcp.2023.62736
Beattie, T. S., Bhattacharjee, P., Isac, S., Davey, C., Javalkar, P., Nair, S... & Heise, L. (2015). Supporting adolescent girls to stay in school, reduce child marriage and reduce entry into sex work as HIV risk prevention in north Karnataka, India: protocol for a cluster randomised controlled trial. BMC Public Health, 15(1), 1-12. URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-015-1623-7
Chakraborty, R. (2019). Child, not Bride. Harvard International Review, 40(1), 20-21. URL: https://hir.harvard.edu/child-not-bride-child-marriage-among-syrian-refugees/
Chenani, F., Rezaifred, F., Jalali, F., & Jahangiri, S. (2022). Investigating the causes and harms of child marriage. Culture studies and Art, 7(1), 105-114. [Persian] URL: https://civilica.com/doc/1735951/
Delprato, M., Akyeampong, K., Sabates, R., & Hernandez-Fernandez, J. (2015). On the impact of early marriage on schooling outcomes in Sub-Saharan Africa and South West Asia. International Journal of Educational Development, 44, 42-55. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059315000747
Eftekharzade, Z. (2015). The lived experience of women in early marriage. Journal of Social Work Research, 2(3), 108-156. [Persian] DOI: 10.22054/rjsw.2015.4746
Enayat, H., & Zare, H. (2023). Qualitative analysis of the early child marriage experiences in secondary schools in Meimand city. Social Problems of Iran. 14(1), 135-162. [Persian] DOI:10.61186/jspi.14.1.135
Hosseinyfar, M., & Akbari, Z. (2020). The study of social consequences of early marriage on girls’ education (case study: Esfarvarin’s Girl Students). Research in Social Studies Education, 1(2), 123-146. [Persian] URL: https://alborzmag.cfu.ac.ir/article_1047.html
Iran Statistics Center. (2021). Population and housing census results: detailed marital results. [Persian] URL: https://www.amar.org.ir
Javadian, S. R., Samali Ahmedabadi, E., Turkashund Moradabadi, M., & Abedi, M. (2018). Backgrounds and consequences of early marriage of girls aged 13 to 16 (Ardakan city, Yazd). Iranian Journal of Social Studies, 13(4), 31-54. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/952516/fa
Kamali, A., safari, K., & asadpour, A. (2021). Consequences of Marriage of Girls in Childhood. Scds, 10(2), 81-110. [Persian] URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1434-fa.html
Kenny, L., Koshin, H., Sulaiman, M., & Cislaghi, B. (2019). Adolescent-led marriage in Somaliland and Puntland: A surprising interaction of agency and social norms. Journal of Adolescence, 72, 101-111. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0140197119300405
Khezri, F., Behnamjoo, F., & Parvin, S. (2019). Missing childhood and experience of violence as a face of life: Study of early marriages of women in Bahar County. Journal of Social Work Research, 6(21), 173-214. [Persian] DOI: 10.22054/rjsw.2021.49694.376
Mahato, S. K. (2016). Causes and consequences of child marriage: A perspective. International Journal of Scientific and engineering research, 7(7), 698-702. URL: https://www.ijser.org/researchpaper/Causes-and-Consequences-of-Child-Marriage-A-Perspective.pdf
Mirshah, S. (2021). Consequences and harms of child marriage. International conference on jurisprudence, law and religious studies. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/901919/fa.
Plan International. (2015). New evidence on child marriage causes and solutions. Plan International. URL: https://plan-international.org/news/2015/11/09/new-evidence-on-child-marriage-causes-and-solutions/
Rahimi, N., Ghodrati, H., & Ghodrati, S. (2023). Exploring Women's Experience of Early Marriages: A Study in Titkanlu City, Iran. Journal of Population Association of Iran, 18(35), 57-95. [Persian] DOI: 10.22034/jpai.2023.1999279.1277
Raj, A., Salazar, M., Jackson, E. C., Wyss, N., McClendon, K. A., Khanna, A.,... & McDougal, L. (2019). Students and brides: a qualitative analysis of the relationship between girls’ education and early marriage in Ethiopia and India. BMC public health, 19(1), 1-20. URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-018-6340-6
Sandelowski, M., & Barros, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company Inc. URL: https://parsmodir.com/wp-content/uploads/2020/03/MetaSynBook.pdf
Shabani, M. (2017). Analysis of the marriage law for girls under 13 and boys under 16. Iranian Students' News Agency. Retrieved on December 10. [Persian] URL: https://www.isna.ir/news/97091004234.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc. URL: https://research-proposal.ir/wp-content/uploads/2019/06/Basics_of_Qualitative_Research__Techniques_and_Procedures_for_Developing_Grounded_Theory.pdf
UNICEF. (2016). State of the World’s Children: A fair chance for every child. UNICEF press. URL: https://www.unicef.org/media/50076/file/UNICEF_SOWC_2016-ENG.pdf
UNICEF. (2005). Early marriage a harmful traditional practice a statistical exploration 2005. Unicef. URL: https://healtheducationresources.unesco.org/library/documents/early-marriage-harmful-traditional-practice-statistical-exploration
UNICEF. (2011). Child marriage. UNICEF Information Sheet, 1-4. URL: https://www.unicef.org/protection/child-marriage
UNICEF. (2022). Global database – Child marriage. Retrieved from URL: https://data.unicef.org/topic/child-protection/child-marriage/.
Yoosefi Lebni, J., Solhi, M., Ebadi Fard Azar, F., Khalajabadi Farahani, F., & Irandoost, S. F. (2023). Exploring the Consequences of Early Marriage: A Conventional Content Analysis. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 60, 00469580231159963. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37073489/
Zarei Mahmoodabadi, H. Z., & Zarei, F. (2021). Causes and Consequences of Early marriage and the Occurrence of Child Marriage in Female Students in Yazd Province: Grounded Theory Study. The Journal of Tolooebehdasht, 20(3), 12-27. [Persian] URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3180-fa.html