رابطه صفات فرهنگی- شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونه ها
محورهای موضوعی : هنر و معماریمریم مونسی سرخه 1 , کوثر صالحی مورکانی 2
1 - استادیار، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
کلید واژه: صفات فرهنگی- شخصیتی, سبک افزونه ها, بانوان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، رابطه صفات فرهنگی - شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونهها بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان 20 تا 35 ساله در دو محدوده نیمه شمالی و جنوبی شهر تهران در سال 1402 بود. نمونه پژوهش شامل 369 زن بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش تحلیلی- پیمایشی بود. برای جمع آوری داده ها از سیاهه(چک لیست) سبک افزونهها و صفات شخصیتی استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد با صفت برونگرایی از سبک کژوال بهدلیل سادگی استقبال میکنند و اولویت دوم آن¬ها سبک کلاسیک است. و افراد با صفت توافق و سازگاری چون نمی خواهند از سنت ها فاصله بگیرند، با سبک کلاسیک و کژوال در اولویت های اولیه احساس راحتی بیشتری میکنند. افراد با صفت وظیفه شناسی بالا، سبک کلاسیک و رسمی، الویت اول وسبک رمانتیک اولویت دوم آن ها می باشد و بهدلیل اهمیت نظم و اصول مشخص، استفاده از سبک آوانگارد در اولویت آخر قرار دارد. افراد با صفت روان رنجوری بالا، سبک کژوال را به دلیل راحتی در پوشش و رمانتیک را به سبب ظرافت بیشتر مورداستقبال آن هاست و افراد با صفت پذیرش تجربههای جدید سبک کژوال و وینتیج را انتخاب کردند. با توجه به یافته ها می توان گزارش کرد که جامعه و به ویژه بانوان و دختران توجه روز افزونی به استفاده از افزونه ها دارند.
The purpose of this research was to investigate the relationship between women’s personality- cultural traits and the preference in selecting the styles of accessories. The statistical population included the 20 t0 35 years old female residents in Tehran downtown and uptown in 2023. The sample subsumed 369 women whom were selected via convenient sampling procedure. To collect data Styles Accessories Questionnaire and Personality Traits Check Lists were implemented. The results indicated that individuals with the trait of extroversion welcome the casual style because of its simplicity and their second priority was classic style. Females with the trait of agreement and compatibility, since they didn't want to distance themselves from the ongoing traditions, they felt more comfortable with classic and casual style in the first priorities. Individuals with high conscientiousness, classic and formal style was their first priority and romantic style was their second priority. And due to the importance of order and specific principles, the use of avant-garde style was the last priority. Subjects with high neuroticism preferred the casual style because it was easy to wear and the romantic style because of its more elegance. And individuals with the trait of accepting new experiences selected casual and vintage styles. According to the findings, it could be reported that the society, especially women and girls, pay more and more attention to the use of accessories.
Adamian, M., Azimi Hashemi, M., & Sanati Sharqi, N. (2012). Sociological analysis of women's clothing style, women and society. Journal of Women and Society, 3(12), 161-186. [Persian] DOR: 20.1001.1.20088566.1391.3.12.8.8
Ahuja, N. K. (2021). Fashion accessories. New Dehli, publisher grid. URL: https://dde-ac.in/sem/BFD/BFA102.pdf
Barthes, R. (1990). Thefashionsystem. Univ of CaliforniaPress. URL: https://books.google.com/books/about/The_Fashion_System.html?id=jvpwygq9i3UC
Bischoff, U. (1988). Edward Munch. Tnschen publisher, Germany. URL: https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=a7s2n2ZRrgoC&oi=fnd&pg=PA7&dq
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1999). A five-factor theory of personality. The five-factor modelof personality: The oreticalperspectives, 2, 51-87. URL:https://www.researchgate.net/publication/284978581_A_five-factor_theory_of_personality
Craik, J. (2003). The face of fashion: Cultural studies in fashion. Routledge. URL: https://www.routledge.com/The-Face-of-Fashion-Cultural-Studies-in-Fashion/Craik/p/book/9780415052627
Dasht-bani, S. (2017). Analysis of factors affecting the clothing of Iranian women with the approach of personality traits. Master's thesis, University of Science and Culture. [Persian] URL: https://elmnet.ir/doc/10652399-18332
Davis, D. (2022). 15 Most Popular Necklace Designs for Women. Retrieved from. URL: https://www.romadesignerjewelry.com.
Davis, F. (1994). Fashion, culture, and identity. University of Chicago Press. URL: https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/F/bo3684378.html
Edrisi, A., Rahmani-Khalili, E., Moazzami, M., Hosseini-Amin, S. N. (2012). Relationship between social trust and personality types (teachers, staff and students of North Tehran Azad University). Quarterly Journal of Culture-Communication Studies, 13(18), 35-57.[Persian] DOR: 20.1001.1.20088760.1391.13.18.2.4
Feist, J., & Feist, G. J. (2007). The ories of personality. Translated by Yahya Seyed Mohammadi. (2012). Tehran, Rovan. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1934091/
Garossi-Farshi, M. (2008). New Approaches in Personality Evaluation. Tabriz, Sociologist. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1211847
Haq-Shenas, H. (2008). Five-Factor Design of Personality Traits. Shiraz, University of Medical Sciences. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11287274
Hassanzadeh, R. (2013). The oriesand application of psychological and personalitytests. Tehran, Arasbaran. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1992874
Jonas, C. (2022). Earring Style Guidebook. Retrieved from. URL: https://www.thepearlsource.com.
Kofi, H. (2019). The Growing Popularity of Fashion Accessories Made of African Prints in Ghana. International Conference on Applied Sciences and Technology (ICAST) 2017, 229-236. URL: https://www.researchgate.net/publication/332859594_The_Growing_Popularity_of_Fashion_Accessories_Made_ofAfrican_Prints_in_Ghana
Lau, J. (2012). Designing accessories. Switzerland, Ava publishing. URL: https://www.amazon.com/Basics-Fashion-Design-Accessories-construction/dp/294041131X
Mackenzie, M. (2004). Trends in clothing design. Translated by Aida Tadayon. (2023). Tehran, Aban. [Persian] URL: https://www.iranketab.ir/book/33159
Miri, M., & Nasrolahi, M. S. (2021). Representation of the female character in the memoirs of the Holy Defense (Saji books, Sabah, the most beautiful days of life and bright lights of the city). Women in Culture and Art, 13(2), 251-271. [Persian] DOI: 10.22059/jwica.2021.324479.1608
Mortazavi far, S. R., Farzan, F., & Alamtalab Poshtiri, S. S. (2015) Investigation of the role of personality in the choice of clothingcolor. Journal of Color Science and Technology, 1(11), 1-10. [Persian] DOR: 20.1001.1.17358779.1396.11.1.1.8
Steele, V. (2005). Encyclopedia of clothing and fashion. Volume 3: Fads to nylon. Thomson Gale. URL: https://www.cuttersguide.com/pdf/References/Encyclopedia%20of%20Clothing%20and%20Fashion-Vol2.pdf
Vahedi, A. (2019). Contemplation and reflection on the theory and art school of classicism and its effects on architecture and music. Journal of research in art and specialized sciences, 5(2), 53-66. [Persian] URL: https://www.tpbin.com/JArticle/5720
Woodward, S. (2007). Why women wear what they wear. Berg. URL: https://www.bloomsbury.com/uk/why-women-wear-what-they-wear-9781845206994
Yadav, A. (2021). The Complete Guide to Necklace Styles. Retrieved from. URL: https://www.modernvintagestyle.co.uk.
Received: 08.01.2024 | تاریخ دریافت مقاله: 18/10/1402 |
Accepted: 18.03.2024 | تاریخ پذیرش مقاله: 28/12/1402 |
DOR:………………………
Investigating the Relationship between Women's Personality- Cultural Traits and Preference in Selecting the Style of Accessories
Maryam Mounesi Sorkheh*1, Kosar Salehi Mourkani2
. Assistant Professor, Department of Textile & Fashion Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran. https://orcid.org/0000-0002-2803-7759
2 . Masters Student, Department of Textile & Fashion Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
https://orcid.org/0009-0006-4417-7889
*Corresponding Author: Maryam Mounesi Sorkheh, m.mounesi@alzahra.ac.ir
Abstract
The purpose of this research was to investigate the relationship between women’s personality- cultural traits and the preference in selecting the styles of accessories. The statistical population included the 20 t0 35 years old female residents in Tehran downtown and uptown in 2023. The sample subsumed 369 women whom were selected via convenient sampling procedure. To collect data Styles Accessories Questionnaire and Personality Traits Check Lists were implemented. The results indicated that individuals with the trait of extroversion welcome the casual style because of its simplicity and their second priority was classic style. Females with the trait of agreement and compatibility, since they didn't want to distance themselves from the ongoing traditions, they felt more comfortable with classic and casual style in the first priorities. Individuals with high conscientiousness, classic and formal style was their first priority and romantic style was their second priority. And due to the importance of order and specific principles, the use of avant-garde style was the last priority. Subjects with high neuroticism preferred the casual style because it was easy to wear and the romantic style because of its more elegance. And individuals with the trait of accepting new experiences selected casual and vintage styles. According to the findings, it could be reported that the society, especially women and girls, pay more and more attention to the use of accessories.
Keywords: Accessories style, Personality cultural traits, Women.
© 2024 The Author(s). Published by Islamic Azad University Ahvaz Branch. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited
Extended abstract
Introduction: Covering meets the needs of being safe, chaste, beautiful and well-groomed and has a direct relationship with the individual and social characteristics of a person. Accessories are detachable and complementary clothing components that are used to protect, hide or show off. Women's clothes express their personality traits. Therefore, clothes are related to their social and individual characteristics and respond to their needs and requirements to be neat, chaste and protected. Accessories are detachable and complementary parts of their clothes, which are used to coordinate with the clothes, show off and even hide a part of themselves. Therefore, it is one of the most influential components on women's clothing and in line with their personality, which affects their lifestyle, type of clothing and even their tastes. In addition, covering is the first trend in the perception of identity and style of covering, the use of accessories proves the individuality of women and differentiates them from others. The choice of accessories is based on completing women's clothes and showing the individual's identity in the society and her personality. A character that shows a person's interaction with the environment. In this regard, there are different personality schools, viewpoints and approaches such as psychoanalysis, nature, traits and behavior, among which the approach of traits is more important in terms of personality psychology. This theory explains the structure of personality with a variety of attributes (dynamic and related motivations) and includes the axes of neuroticism or emotional stability, extroversion, acceptance of new experiences, agreement, adaptability and conscientiousness and states that human is a rational being and shows his actions. Therefore, the purpose of this research was to investigate the relationship between women’s personality- cultural traits and the preference in selecting the styles of accessories.
Method: The statistical population included the 20 t0 35 years old female residents in Tehran downtown and uptown in 1402. The sample subsumed 369 women whom were selected via convenient sampling procedure. To collect data Styles Accessories Questionnaire and Personality Traits Check Lists were implemented.
Results: The results indicated that individuals with the trait of extroversion welcome the casual style because of its simplicity and their second priority was classic style. Females with the trait of agreement and compatibility, since they didn't want to distance themselves from the ongoing traditions, they felt more comfortable with classic and casual style in the first priorities. Individuals with high conscientiousness, classic and formal style was their first priority and romantic style was their second priority. And due to the importance of order and specific principles, the use of avant-garde style was the last priority. Subjects with high neuroticism preferred the casual style because it was easy to wear and the romantic style because of its more elegance. And individuals with the trait of accepting new experiences selected casual and vintage styles.
Conclusions: The results showed that extroverted people, due to having characteristics such as sociability, high excitement, no tension and interest in the outside world, welcome casual because of its simplicity and convenience. Also, there was a significant relationship between the trait of agreement and compatibility and prioritization of accessories styles. Compatibility and agreement were related to the tendency of people to be similar to others. These individuals are known for their adaptability and avoid controversial topics. They like the novelty of clothing, but they don't want to distance themselves from matching with others and following traditions, so they feel more comfortable with classic and casual as their first priority. People with high conscientiousness had predetermined demands. They are independent, determined, strong-willed and responsible, and they are disciplined and adhere to certain rules. Their independence is doubled with classic and formal accessories. Due to the importance of order and certain principles, the use of avant-garde accessories was the last priority. Meanwhile, individuals with high levels of neuroticism have negative emotions such as fear, sadness, excitement, confusion and anger. They have irrational beliefs and have less power to control impulses. They have a weaker degree of compatibility with others under psychological pressure. Therefore, casual clothing is more popular due to its ease and comfort, and romantic clothing is more popular due to its elegance. Individuals who are looking for new theories, unconventional values and are interested in freedom in affairs and are seeking diverse situations. The variety of casual and vintage is compatible with their inner desires. According to the findings, it could be reported that the society, especially women and girls, pay more and more attention to the use of accessories.
Authors Contributions: Dr. Maryam Mounesi Sorkheh: General framework design, content compilation, content analysis, submission and correction of the article and corresponding author. Kosar Salehi Mourkani: Correction of the article .All authors discussed the results and reviewed and approved the final manuscript.
Acknowledgments: The author expresses her gratitude to all those who cooperated in completing this research.
Conflict of Interest: The authors declared there are no conflicts of interest this article.
Funding: This article did not receive any financial support.
رابطه صفات فرهنگی- شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونهها
مریم مونسی سرخه*1، کوثر صالحی مورکانی2
- استادیار، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2803-7759
2- کارشناس ارشد، طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
ORCID: https://orcid.org/0009-0006-4417-7889
*نویسنده مسئول: مریم مونسی سرخه، m.mounesi@alzahra.ac.ir
چکیده
هدف پژوهش حاضر، رابطه صفات فرهنگی - شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونهها بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان 20 تا 35 ساله در دو محدوده نیمه شمالی و جنوبی شهر تهران در سال 1402 بود. نمونه پژوهش شامل 369 زن بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش تحلیلی- پیمایشی بود. برای جمع آوری داده ها از سیاهه(چک لیست) سبک افزونهها و صفات شخصیتی استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد با صفت برونگرایی از سبک کژوال بهدلیل سادگی استقبال میکنند و اولویت دوم آنها سبک کلاسیک است. و افراد با صفت توافق و سازگاری چون نمی خواهند از سنتها فاصله بگیرند، با سبک کلاسیک و کژوال در اولویتهای اولیه احساس راحتی بیشتری میکنند. افراد با صفت وظیفهشناسی بالا، سبک کلاسیک و رسمی، الویت اول وسبک رمانتیک اولویت دوم آنها میباشد و بهدلیل اهمیت نظم و اصول مشخص، استفاده از سبک آوانگارد در اولویت آخر قرار دارد. افراد با صفت روانرنجوری بالا، سبک کژوال را بهدلیل راحتی در پوشش و رمانتیک را بهسبب ظرافت بیشتر مورداستقبال آنهاست و افراد با صفت پذیرش تجربههای جدید سبک کژوال و وینتیج را انتخاب کردند. با توجه به یافته ها میتوان گزارش کرد که جامعه و به ویژه بانوان و دختران توجه روز افزونی به استفاده از افزونهها دارند.
کلید واژگان : صفات فرهنگی- شخصیتی، سبک افزونهها، بانوان.
با توجه به آنچه که گزارش شد و نیز توجه روز افزون افراد جامعه به خصوص قشر بانوان و دختران به استفاده از افزونهها؛ سبب شد که به این امر بیشتر پرداخته شود. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه صفات فرهنگی - شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونهها بود.
روش
طرح پژوهش، جامعه آماری و روش نمونهگیری
روش پژوهش تحلیلی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان 20 تا 35 ساله در دو محدوده نیمه شمالی و جنوبی شهر تهران در سال 1402 بود. نمونه پژوهش شامل 369 زن بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
روش اجرا
پس از کسب مجوزهای لازم و مشخص شدن تعداد شرکتکنندگان و پس از حضور آزمودنیها در محل مناسب و برقراری ارتباط و گزارش دلایل اجرای پژوهش، توضیحات لازم در خصوص سیاهه سبک افزونهها و صفات شخصیتی ارائه شد. از آزمودنیها خواسته شد چنانچه در تکمیل سیاهه یا چک لیست با ابهامی مواجه شدند از پژوهشگر خواسته شود توضیح بیشتری داده شود. پس از تکمیل سیاهه (چک لیست ) توسط آزمودنیها، در پایان از همکاری آنان تقدیر و تشکر به عمل آمد. لازم به ذکر است که انتخاب سبک افزونهها و صفات شخصیتی در این پژوهش با توجه به انواع سبک افزونهها و صفات شخصیتی بود که به آزمودنی ها توضیح داده شده بود. چنین گزینشی مبتنی بر پوشش زنان ایرانی و اشتراکات میان سبک افزونهها و صفات شخصیتی انجام شده است.
ابزار سنجش
در این پژوهش به منظور اندازهگیری متغیرهای مورد نظر از ابزار ذیل استفاده شده است:
سیاهه سبک افزونهها و صفات شخصیتی (Styles of Accessories and Personality Traits Check List): این سیاهه توسط Mounesi Sorkheh & Salehi Mourkani (2023) ساخته شد و دو بعد سبک افزونه ها و صفات شخصیتی را میسنجد. در بعد سبک افزونهها سه مولفه لباس، لباس مهمانی و لباس روز در 5 نوع سبک افزونه کلاسیک، کژوال، رمانتیک، وینتیج و آوانگارد بررسی میشود. ویژگیهای مؤلفه لباس در کلاسیک (کت و شلوار ساده و نسبتا تنگ، مانتو بلند ساده، شومیز ساده و آستین بلند سفید، شلوار راسته تیرهرنگ)، کژوال (شلوار جین، مانتو نخی گشاد، بلوز سفید)، رمانتیک (پیراهنی با رنگهای ملایم، دامنهای پرچین)، وینتیج (لباسهای یقهدار، ژاکتهای کشباف ریز، پیراهنهای آستین پفی یا کلوش) و آوانگارد (پیراهنهای طرحدار، لباسهای چاپی، کت چرم) میباشد. مولفه لباس مهمانی نیز در 5 افزونه سبک کلاسیک (کت و شلوار زنانه)، کژوال (شلوار جین و یک بلوز زیبا)، رمانتیک (پیراهن کوتاه چیندار یا کلوش)، وینتیج (لباس مجلسی که دوباره مد شده) و آوانگارد (پیراهن یا کت با طرح و برشهای عجیب و متفاوت) میباشد و مولفه لباس روز نیز در 5 افزونه سبک کلاسیک (ساده، رسمی و یکرنگ بودن)، کژوال (راحت بودن)، رمانتیک (زنانه بودن)، وینتیج (قدمت، اصالت داشتن و نوستالژیک بودن) و آوانگارد (خاص و متفاوت بودن) میباشد. پاسخدهندگان به گزینههای هر سبک بهترتیب اولویت خود (کم، متوسط و زیاد) امتیازدهی را انجام میدهند. در بعد صفات شخصیتی، پنج صفت شخصیتی برونگرایی (شوق و شور داشتن، معاشرتی بودن، هیجان بالا، بدون تنش بودن و علاقه به دنیای بیرون)، توافق و سازگاری (مورد اعتماد بودن، علاقه به سادگی، نوعدوستی، تبعیت، تواضع و دل رحمی و دلسوزی)، وظیفهشناسی (منظم بودن، مسئولیتپذیری، خویشتنداری، مصمم، مستقل بااراده و انعطافپذیری)، روانرنجوری (باورهای غیرمنطقی، بی اراده، انعطاف پذیری کم، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، احساس شرم و تعجیل در امور)، پذیرش تجربههای جدید (داشتن قدرت تخیل قوی، ادراک زیبایی، واکنش عاطفی نسبت به امور و آزادی، تنوع طلب، داشتن واکنش نسبت به تجربیات محیطی و تأکید بر ارزشها) را میسنجد.
یافتهها
در این قسمت مهمترین یافتههای به دست آمده در خصوص بررسی رابطه صفات فرهنگی - شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونهها ارایه شده است که در ذیل به آنها پرداخته شد:
Table 1.
The relationship between the trait of extroversion and accessory styles
Extroversion | Accessory Style | Variable | ||
---|---|---|---|---|
Low | Middle | High | ||
22.6% | 12.8% | 64.7% | Classic | Styles |
6.0% | 4.0% | 90.0% | Casual | |
40.2% | 10.2% | 49.6% | Romantic | |
34.0% | 30.0% | 22.0% | Vintage | |
35.8% | 18.2% | 20.0% | Avant-garde | |
5.5% | 6.0% | 88.5% | Classic | Clothes for ceremonies |
1.6% | 1.6% | 96.9% | Casual | |
16.7% | 10.0% | 73.3% | Romantic | |
24.0% | 11.6% | 64.3% | Vintage | |
40.7% | 11.9% | 47.4% | Avant-garde | |
7.0% | 3.5% | 89.5% | Classic | Clothes for daytime |
5.0% | 3.7% | 91.3% | Casual | |
15.0% | 5.0% | 80.0% | Romantic | |
22.3% | 12.8% | 64.9% | Vintage | |
46.9% | 9.7% | 43.4% | Avant-garde |
طبق جدول شماره 1 مشاهده شد در صفت برونگرایی افراد اولویت سبک افزونه به ترتیب کژوال، کلاسیک، رمانتیک، وینتیج و آوانگارد بود. همچنین افزونههای سبک کژوال و کلاسیک اولویتهای اول و دوم بیشتری داشته و تمایل کمتری به آوانگارد گزارش شده است.
Table 2.
The relationship between the trait of agreement and accessory styles
Agreement | Accessory Style | Variable | ||
---|---|---|---|---|
Low | Middle | High | ||
7.0% | 7.0% | 86.0% | Classic | Styles |
10.8% | 15.0% | 74.2% | Casual | |
20.3% | 36.0% | 64.0% | Romantic | |
5.3% | 20.3% | 74.4% | Vintage | |
13.4% | 28.3% | 58.3% | Avant-garde | |
6.0% | 5.5% | 88.5% | Classic | Clothes for ceremonies |
20.0% | 6.7% | 73.3% | Casual | |
10.0% | 21.6% | 68.4% | Romantic | |
3.9% | 21.7% | 74.4% | Vintage | |
17.8% | 25.9% | 56.3% | Avant-garde | |
10.0% | 10.0% | 80.0% | Classic | Clothes for daytime |
8.7% | 20.0% | 71.3% | Casual | |
30.0% | 7.0% | 63.0% | Romantic | |
22.0% | 22.3% | 55.7% | Vintage | |
23.9% | 25.7% | 50.4% | Avant-garde |
طبق جدول شماره 2 مشاهده شد در صفت توافق و سازگاری افراد اولویت سبک افزونه به ترتیب کلاسیک، کژوال، رمانتیک، وینتیج و آوانگارد بود. همچنین افزونههای سبک کلاسیک و کژوال اولویتهای اول و دوم بیشتری داشته و تمایل کمتری به آوانگارد گزارش شده است.
Table 3.
The relationship between the trait of conscientiousness and accessory styles
Concientiouness | Accessory Style | Variable | ||
---|---|---|---|---|
Low | Middle | High | ||
7.0% | 7.0% | 86.0% | Classic | Styles |
22.6% | 3.2% | 74.2% | Casual | |
10.0% | 10.0% | 80.0% | Romantic | |
10.8% | 29.0% | 60.2% | Vintage | |
29.4% | 28.7% | 41.9% | Avant-garde | |
7.7% | 3.8% | 88.5% | Classic | Clothes for ceremonies |
16.7% | 13.3% | 70.0% | Casual | |
6.2% | 13.8% | 80.0% | Romantic | |
33.1% | 24.7% | 42.2% | Vintage | |
21.1% | 31.9% | 27.0% | Avant-garde | |
100.0% | 10.0% | 80.0% | Classic | Clothes for daytime |
8.7% | 30.0% | 61.3% | Casual | |
5.0% | 20.0% | 75.0% | Romantic | |
32.4% | 22.0% | 46.6% | Vintage | |
34.2% | 38.6% | 27.3% | Avant-garde |
طبق جدول شماره 3 مشاهده شد در صفت وظيفهشناسي افراد، اولویت سبک افزونه به ترتیب کلاسيک، رمانتيک، کژوال، وينتيج و آوانگارد بود. همچنین افزونههای سبک کلاسیک و رمانتیک اولویت های اول و دوم بیشتری داشته و تمایل کمتری به آوانگارد گزارش شده است.
Table 4.
The relationship between the trait of neuroticism and accessory styles
Neuroticism | Accessory Style | Variable | ||
---|---|---|---|---|
Low | Middle | High | ||
14.0% | 30.0% | 56.0% | Classic | Styles |
10.0% | 15.8% | 74.2% | Casual | |
6.0% | 28.0% | 66.0% | Romantic | |
31.8% | 28.0% | 40.2% | Vintage | |
40.2% | 34.2% | 25.7% | Avant-garde | |
11.5% | 48.5% | Classic | Clothes for ceremonies | |
10.0% | 16.7% | 73.3% | Casual | |
21.6% | 21.6% | 56.9% | Romantic | |
43.3% | 37.8% | 28.9% | Vintage | |
50.7% | 26.3% | 23.0% | Avant-garde | |
10.0% | 20.0% | 70.0% | Classic | Clothes for daytime |
8.7% | 10.0% | 81.3% | Casual | |
7.0% | 17.0% | 76.0% | Romantic | |
21.6% | 18.2% | 60.1% | Vintage | |
46.9% | 13.3% | 39.8% | Avant-garde |
طبق جدول شماره 4 مشاهده شد در صفت روانرنجوري افراد، اولویت سبک افزونه به ترتیب کژوال، رمانتيک، کلاسيک، وينتيج و آوانگارد بود. همچنین افزونههای سبک کژوال و رمانتیک اولویتهای اول و دوم بیشتری داشته و تمایل کمتری به آوانگارد گزارش شده است.
Table 5.
The relationship between the trait of accepting new experiences and accessory styles
Accepting new experinces | Accessory Style | Variable | ||
---|---|---|---|---|
Low | Middle | High | ||
2.3% | 74.4% | 23.3% | Classic | Styles |
18.4% | 9.7% | 71.9% | Casual | |
24.0% | 28.0% | 48.0% | Romantic | |
10.8% | 26.8% | 62.5% | Vintage | |
20.0% | 23.9% | 56.1% | Avant-garde | |
19.2% | 57.7% | 23.1% | Classic | Clothes for ceremonies |
10.0% | 20.0% | 70.0% | Casual | |
13.1% | 39.7% | 47.2% | Romantic | |
10.0% | 22.4% | 67.6% | Vintage | |
10.0% | 35.2% | 54.8% | Avant-garde | |
20.0% | 50.0% | 30.0% | Classic | Clothes for daytime |
10.4% | 27.8% | 61.7% | Casual | |
31.8% | 36.8% | 31.4% | Romantic | |
10.0% | 35.4% | 54.6% | Vintage | |
10.0% | 41.8% | 48.2% | Avant-garde |
طبق جدول شماره 5 مشاهده شد در صفت پذيرش تجربههاي جديد افراد، اولویت سبک افزونه به ترتیب کژوال، وینتیج، آوانگارد، رمانتیک و کلاسیک بود. همچنین افزونههای سبک کژوال و وینتیج ر اولویتهای اول و دوم داشته و تمایل کمتری
به کلاسیک گزارش شده است.
بحث و نتیجهگیری
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه صفات فرهنگی-شخصیتی بانوان و اولویت در انتخاب سبک افزونهها بود. نتایج نشان داد که افراد با صفت برونگرایی بهسبب داشتن ویژگیهایی اعم از معاشرتی بودن، هیجان بالا، بدون تنش بودن و علاقه به دنیای بیرون، از سبک کژوال بهدلیل سادگی و راحتی استقبال میکنند و اولویت دوم آنها سبک کلاسیک است و افراد با صفت توافق و سازگاری که با ویژگی تطابقپذیری شناخته میشوند و از مباحث بحثبرانگیز دوری میکنند وجدید بودن پوشش را دوست دارند ولی نمیخواهند از تطابق با دیگران و پیروی از سنتها فاصله بگیرند، با سبک کلاسیک و کژوال در اولویتهای اولیه احساس راحتی بیشتری میکنند. افراد با صفت وظیفهشناسی بالا، دارای خواستههای از پیشتعیینشده هستند ومستقل، مصمم، بااراده و مسئولیتپذیر بوده و دارای نظم و پایبند به قواعد خاص هستند. صفت استقلال آنها با افزونههای سبک کلاسیک و رسمی، دوچندان میشود وسبک رمانتیک اولویت دوم آنها میباشد و بهدلیل اهمیت نظم و اصول مشخص، استفاده از افزونههای آوانگارد در اولویت آخر قرار دارد. افراد با صفت روانرنجوری بالا، دارای احساسات منفی از قبیل ترس، غم، برانگیختگی، دستپاچگی و عصبانیتاند. دارای باورهای غیرمنطقی بوده و قدرت کمتری در کنترل تکانهها دارند. درجه انطباق ضعیفتری با دیگران در شرایط فشار روانی دارند. بنابراین سبک کژوال بهدلیل راحتی و آسودگی در پوشش و رمانتیک بهسبب ظرافت، بیشتر مورداستقبال آنهاست و افراد با صفت پذیرش تجربههای جدید بهدنبال نظریههای جدید، ارزشهای غیرمتعارف و علاقهمند به آزادی در امور و طالب موقعیتهای متنوع هستند. با توجه به ویژگیهای این افراد سبک کژوال و وینتیج، با تمایلات درونی آنان سازگار است. در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گزارش کرد که جامعه و به ویژه بانوان و دختران توجه روز افزونی به استفاده از افزونهها دارند.
سپاسگزاری: نویسندگان مراتب سپاس خود را از کسانی که در تکمیل این پژوهش همکاری کردهاند، اعلام میدارد.
تعارض منافع: در این پژوهش هیچگونه تعارض منافعی گزارش نشده است.
منابع مالی: این مقاله از حمایت مالی برخوردار نبوده است.
References
Adamian, M., Azimi Hashemi, M., & Sanati Sharqi, N. (2012). Sociological analysis of women's clothing style, women and society. Journal of Women and Society, 3(12), 161-186. [Persian] DOR: 20.1001.1.20088566.1391.3.12.8.8
Ahuja, N. K. (2021). Fashion accessories. New Dehli, publisher grid. URL: https://dde-ac.in/sem/BFD/BFA102.pdf
Barthes, R. (1990). Thefashionsystem. Univ of CaliforniaPress. URL: https://books.google.com/books/about/The_Fashion_System.html?id=jvpwygq9i3UC
Bischoff, U. (1988). Edward Munch. Tnschen publisher, Germany. URL: https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=a7s2n2ZRrgoC&oi=fnd&pg=PA7&dq
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1999). A five-factor theory of personality. The five-factor modelof personality: The oreticalperspectives, 2, 51-87. URL:https://www.researchgate.net/publication/284978581_A_five-factor_theory_of_personality
Craik, J. (2003). The face of fashion: Cultural studies in fashion. Routledge. URL: https://www.routledge.com/The-Face-of-Fashion-Cultural-Studies-in-Fashion/Craik/p/book/9780415052627
Dasht-bani, S. (2017). Analysis of factors affecting the clothing of Iranian women with the approach of personality traits. Master's thesis, University of Science and Culture. [Persian] URL: https://elmnet.ir/doc/10652399-18332
Davis, D. (2022). 15 Most Popular Necklace Designs for Women. Retrieved from. URL: https://www.romadesignerjewelry.com.
Davis, F. (1994). Fashion, culture, and identity. University of Chicago Press. URL: https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/F/bo3684378.html
Edrisi, A., Rahmani-Khalili, E., Moazzami, M., Hosseini-Amin, S. N. (2012). Relationship between social trust and personality types (teachers, staff and students of North Tehran Azad University). Quarterly Journal of Culture-Communication Studies, 13(18), 35-57.[Persian] DOR: 20.1001.1.20088760.1391.13.18.2.4
Feist, J., & Feist, G. J. (2007). The ories of personality. Translated by Yahya Seyed Mohammadi. (2012). Tehran, Rovan. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1934091/
Garossi-Farshi, M. (2008). New Approaches in Personality Evaluation. Tabriz, Sociologist. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1211847
Haq-Shenas, H. (2008). Five-Factor Design of Personality Traits. Shiraz, University of Medical Sciences. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11287274
Hassanzadeh, R. (2013). The oriesand application of psychological and personalitytests. Tehran, Arasbaran. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1992874
Jonas, C. (2022). Earring Style Guidebook. Retrieved from. URL: https://www.thepearlsource.com.
Kofi, H. (2019). The Growing Popularity of Fashion Accessories Made of African Prints in Ghana. International Conference on Applied Sciences and Technology (ICAST) 2017, 229-236. URL: https://www.researchgate.net/publication/332859594_The_Growing_Popularity_of_Fashion_Accessories_Made_ofAfrican_Prints_in_Ghana
Lau, J. (2012). Designing accessories. Switzerland, Ava publishing. URL: https://www.amazon.com/Basics-Fashion-Design-Accessories-construction/dp/294041131X
Mackenzie, M. (2004). Trends in clothing design. Translated by Aida Tadayon. (2023). Tehran, Aban. [Persian] URL: https://www.iranketab.ir/book/33159
Miri, M., & Nasrolahi, M. S. (2021). Representation of the female character in the memoirs of the Holy Defense (Saji books, Sabah, the most beautiful days of life and bright lights of the city). Women in Culture and Art, 13(2), 251-271. [Persian] DOI: 10.22059/jwica.2021.324479.1608
Mortazavi far, S. R., Farzan, F., & Alamtalab Poshtiri, S. S. (2015) Investigation of the role of personality in the choice of clothingcolor. Journal of Color Science and Technology, 1(11), 1-10. [Persian] DOR: 20.1001.1.17358779.1396.11.1.1.8
Steele, V. (2005). Encyclopedia of clothing and fashion. Volume 3: Fads to nylon. Thomson Gale. URL: https://www.cuttersguide.com/pdf/References/Encyclopedia%20of%20Clothing%20and%20Fashion-Vol2.pdf
Vahedi, A. (2019). Contemplation and reflection on the theory and art school of classicism and its effects on architecture and music. Journal of research in art and specialized sciences, 5(2), 53-66. [Persian] URL: https://www.tpbin.com/JArticle/5720
Woodward, S. (2007). Why women wear what they wear. Berg. URL: https://www.bloomsbury.com/uk/why-women-wear-what-they-wear-9781845206994
Yadav, A. (2021). The Complete Guide to Necklace Styles. Retrieved from. URL: https://www.modernvintagestyle.co.uk.