شناسایی چالشهای آموزش ضمن خدمت کارکنان و ارایه راهکارهای اصلاحی در دانشگاه شهیدمدنیآذربایجان
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانی
رباب حجازی
1
,
پیمان یارمحمد زاده
2
*
,
روح الله مهدیون
3
1 - کارشناسی ارشد آموزش وبهسازی منابع انسانی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،ایران
2 - دانشیار، دانشگاه شهید مدنی اذربایجان تبریز، ایران
3 - دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, چالش, کارکنان, دانشگاه شهید مدنی, روشهای نوین آموزش.,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر، باهدف شناسایی چالشهای آموزش ضمنخدمت کارکنان دانشگاه شهیدمدنی و ارئه راهکارهای اصلاحی به روش میکس متد (کیفی-کمی) اجرا گردید. مطالعه حاضر در فاز کیفی تحلیل محتوای عرفی به روش اکتشافی بوده و درفاز کمی ازروش توصیفی پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری مطالعه حاضر راکلیه کارکنان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، به تعداد 228 نفر،تشکیل داده است. روش نمونهگیری درقسمت کیفی، هدفمند ملاکمدار تا رسیدن به اشباع نظری و در قسمت کمی،طبقهای نسبی بود و برای گردآوری دادهها در قسمت کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در قسمت کمی از پرسشنامه استفاده شده است.برای تجزیهوتحلیل دادهها در قسمت کیفی از کدگذاری کلارک وبراون و دربخش کمی ازآمارتوصیفی واستنباطی بهره گرفتیم. براساس نتایج حاصل، چالشها دربخش کیفی عبارتاستاز:بیتوجهی به نحوه برگزاری کلاسها (مشکلات زمانی، مکانی، مشکلات اجرایی دورهها)، نیازسنجی و نگرشها نسبت به آموزش (نیازسنجی نامناسب، نگرش نسبت به آموزش)، مشکلات مالی، ماهیت دورهها (بهروز نبودن دورهها، تخصصی نبودن دورهها، عدم ارتباط آموزش با شغل)، محتوای نامناسب، اثربخشی پایین و عدم ارزشیابی (محتوای نامناسب، اثربخشی نامطلوب وعملی نبودن، عدم ارزیابی کارکنان ونبود معیارسنجش دورهها). با توجه به تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته در بخش کمی، دریافتیم که بیشترین میانگین مربوط به چالش نیازسنجی و نگرش نسبت به آموزش است و بر اساس آزمون فریدمن، اولویت چالشها بدین شرح است:اولویت اول:نیازسنجی و نوع نگرش به آموزش، دوم:ماهیت دورهها، سوم:چالشهای مالی، چهارم:بیتوجهی به نحوه برگزاری دورهها، پنجم: اثربخشی پایین، محتوای نامناسب ونبود ارزیابی. برای رفع چالشهای مذکور، راهکارهایی مانند:تغییر درنحوه برگزاری دورهها، تغییر نگرش به آموزش، اثربخشترکردن و تغییر محتوایی دورهها، نیازسنجی وارزشیابی ارائه گردید.
The present study was carried out with the aim of identifying the challenges of in-service training of employees of Shahid Madani University and providing corrective solutions using the mixed method.In the qualitative phase of the present study,conventional content analysis was done using an exploratory method,and in the quantitative phase,a descriptive survey method was used.The statistical population of the present study is made up of all the employees of Shahid Madani University of Azerbaijan, totaling 228 people.To analyze the data, we used Clark and Brown coding in the qualitative part and descriptive and inferential statistics in the quantitative part.Based on the results, the challenges in the qualitative part are: neglecting the way classes are held(time and place problems, implementation problems of courses),needs assessment and attitudes towards education(improper needs assessment, attitude towards education), financial problems, the nature of courses(updated Absence of courses, lack of specialization of courses, lack of connection between education and job),inappropriate content, low effectiveness and lack of evaluation(inappropriate content, unfavorable effectiveness and impracticality, lack of employee evaluation and lack of criteria for evaluating courses).based on Friedman's test,the priority of the challenges is as follows:first priority:needs assessment and type of attitude towards education, second priority:nature Courses, third priority: financial challenges, fourth priority:neglecting the way courses are held, fifth priority:low effectiveness, inappropriate content and lack of evaluation.In order to solve the mentioned challenges, solutions such as:change in the way of holding courses, changing attitude towards education, making the courses more effective and changing the content, needs assessment and evaluation were presented.