طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش حرفهای مبتنی بر شایستگی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیمنصوره چهاردولی 1 , زهرا لبادی 2 , فاطمه پرسته قمبوانی 3 , مژگان عبداللهی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: شایستگی, طراحی الگو, آموزش حرفهای,
چکیده مقاله :
هدف: مطالعات انجام شده در رابطه با آموزش مبتنی بر شایستگی نشان میدهد که آموزش تلاشی برنامهریزی شده به منظور تسهیل یادگیری شایستگیهای شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش حرفهای مبتنی بر شایستگی کارشناسان مالی انجام شده است.روششناسی: روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است. رویکرد بخش کیفی آن، مبتنی بر نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی بود. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختار یافته و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد استفاده قرارگرفته است. کدها و مؤلفههای شایستگی از مصاحبهها احصا گردید. بهمنظور سنجش یافتههای حاصل از مصاحبه، در بخش کمی پرسشنامه تدوین و توزیع شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روشهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر صورت پذیرفت و الگوی مربوطه طراحی گردید.یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که مؤلفههای الگوی آموزش حرفهای مبتنی بر شایستگی کارشناسان عبارتاند از: فلسفه و اهداف، مؤلفههای شایستگی کارشناسان مالی، روشهای توسعه، مراحل اجرایی توسعه شایستگیها، اجرای برنامه آموزشی، ارزیابی برنامه آموزشی و اصلاح برنامه. نتیجهگیری: سنجش تناسب و برازش الگو نشان داده بود که الگو از برازش مناسب برخوردار است و میتواند به عنوان الگویی برای آموزش کارشناسان مالی مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: Studies conducted in relation to competency-based training show that training is a planned effort to facilitate the learning of job competencies of employees. This research was done with the aim of designing and validating the pattern of professional training based on the competence of financial experts.Research methodology: This research was conducted with a mixed exploratory method. The approach of its qualitative part was based on foundational data theory and in the quantitative part, it was a survey. In order to collect information in the qualitative part, semi-structured interview and data analysis method, open, central and selective coding have been used. Competency codes and components were calculated from the interviews. In order to measure the findings from the interview, a questionnaire was compiled and distributed in the quantitative section. Findings: Data analysis was done with the methods of factor analysis and path analysis and the relevant pattern was designed. The results showed that the components of the training pattern based on the competence of experts are: philosophy and goals, components of competence of financial experts, development methods, executive stages of competence development, implementation of the training program, evaluation of the training program and modification of the program. Conclusion: The measurement of the appropriateness and fit of the pattern showed that the pattern has a good fit and can be used as a pattern for training financial experts.
_||_