طراحی مدل اخلاق کار در بیمارستان های دولتی شیراز
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیریحانه مصلی نژاد 1 , حمدالله منظری توکلی 2 , شهین شرفی 3 , نوید فاتحی راد 4 , سنجر سلاجقه 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
5 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: اخلاق کار, روش ترکیبی, بیمارستان های دولتی,
چکیده مقاله :
نظر به اهمیت اخلاق کار درسازمانهای بهداشتی و درمانی پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل اخلاق کار در بیمارستانهای دولتی شیراز انجام شده است. پژوهش حاضر کاربردی و اکتشافی است. روش کار در بخش کیفی شامل زمینه مبنا و در بخش کمی شامل مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کارکنان بخش اداری بیمارستانهای دولتی شیراز در بازه زمانی اجرای پژوهش بود. نمونه بخش کیفی شامل 14 نفر به روش هدفمند و در بخش کمی شامل 320 نفر با نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار گرداوری دادهها شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و مقیاس محقق ساخته عوامل مرتبط با اخلاق کار بود. دادههای پژوهش در بخش کیفی با کدگذاری و در بخش کمی با نرمافزار SPSS26 و AMOS24 تحلیل شدند.مدل تدوینشده برای اخلاق کار در بخش کیفی در (1 مضمون عمده) و فرعی (4 مضمون) به مفاهیم عملیاتی (14 مفهوم) دستهبندی شد.در بخش کیفی؛ برازش مدل با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد که شاخصهای بهدستآمده نشان داد که مدل از برازش مناسب با دادهها برخوردار است. در مدل پیشنهادی مقوله اصلی اخلاق کار دارای بیشترین میانگین (73/3) مربوط به مقوله فرعی ارتباطات انسانمحور و ساختار سلسله مراتبی منعطف با انحراف معیار 77/0 و میانگین کمتر (42/3) مربوط به مقوله فرعی احساس عاملیت و کنشگری در محل کار با انحراف معیار 91/0 میباشد. با توجه به تاثیرمؤلفههای اخلاق کاردر بیمارستانها،ضروری است مدیران برای پیشبرد اخلاق کار به اهمیت محوری اخلاق کار توجه داشته باشند.
Given the significance of work ethics in healthcare organizations, the present study developed a work ethics model in Shiraz public hospitals. The present study is applied-exploratory research. The study method included the grounded theory in the qualitative section and structural equation modeling in the quantitative section. The statistical population of the study included staff of the administrative department of Shiraz public hospitals during the research implementation. The sample in the qualitative section included 14 people selected using a purposeful sampling method. The sample in the quantitative section included 320 people selected using convenience random sampling. Data collection tools included semi-structured interviews and a researcher-made scale of factors related to work ethics. The data were analyzed with coding in the qualitative section and SPSS26 and AMOS24 software in the quantitative section. The developed model for work ethics in the qualitative section in one primary theme and four secondary themes was categorized into operational concepts (14 concepts). In the qualitative section, the model fitting was done using the structural equation method. The obtained indices showed that the model has a good fit with the data. In the proposed work ethics model, the highest mean (3.73) was related to the subcategory of human-centered communication and flexible hierarchical structure with a standard deviation of 0.77. The lowest mean (3.42) was related to the subcategory of sense of agency and activism in the workplace with a standard deviation of 0.91. Given the effect of work ethics components in hospitals, managers should pay attention.
_||_