• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - معیار و ضوابط طبری در اختیار قرائات در جزء بیست و یکم از قرآن کریم
        زینب ایزدخواستی
        ازجمله پیش نیازهای تفسیر قرآن، در اختیار داشتن قرائت ابلاغ شده از سوی پیغمبر (ص) است، با توجه به اهمیت موضوع، اساس این پژوهش، جمع آوری قرائات در آیات جزء بیست و یکم از قرآن براساس تفسیر طبری است؛ ابن-جریرطبری صاحب تفسیر جامع البیان عن آی القرآن در تفسیر آیات به مسئلۀ اخ چکیده کامل
        ازجمله پیش نیازهای تفسیر قرآن، در اختیار داشتن قرائت ابلاغ شده از سوی پیغمبر (ص) است، با توجه به اهمیت موضوع، اساس این پژوهش، جمع آوری قرائات در آیات جزء بیست و یکم از قرآن براساس تفسیر طبری است؛ ابن-جریرطبری صاحب تفسیر جامع البیان عن آی القرآن در تفسیر آیات به مسئلۀ اختلاف قرائات توجه داشته است،آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده است، مقایسه این قرائات با قرائات موجود در تفاسیر مختلف از امامیه و اهل تسنن و دریافت این مطلب که آیا صاحب نظران دیگر، قرائت ترجیحی طبری را تأیید می کنند یا خیر و این که توجیهات طبری در پذیرش قرائت خاص خود برچه معیارهایی استوار است. تأمل درتفسیرطبری ما را به ضوابط و معیارهای ترجیح قرائات نزد ایشان می‌رساند؛ از مهم ترین این معیارها عبارتند از: 1. موافقت با رسم الخط مصحف؛ 2. موافقت با ادبیات عرب؛ 3. اجماع قراء؛ 4. هماهنگی قرائت با سیاق؛ 5. افصیحیت و اقوائیت قرائت؛ 6. مطابقت قرائت با روایت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ماهیت، جایگاه، تقسیمات و انواع حکمت در اندیشه استاد مطهری
        محسن حاکمی انشاالله رحمتی عزیزالله افشارکرمانی
        فیلسوفان و اندیشمندان در ادوار مختلف به بررسی ماهیت حکمت و تقسیمات و فروع آن پرداخته اند. در فلسفۀ یونان تقسیمی از ارسطو در باب حکمت، توجه فلاسفه مسلمان را به خود جلب نمود و مسلمانان بر همان منوال در دوره های مشائی و اشراقی و صدرایی حکمت را بازخوانی نمودند. استاد مطهری چکیده کامل
        فیلسوفان و اندیشمندان در ادوار مختلف به بررسی ماهیت حکمت و تقسیمات و فروع آن پرداخته اند. در فلسفۀ یونان تقسیمی از ارسطو در باب حکمت، توجه فلاسفه مسلمان را به خود جلب نمود و مسلمانان بر همان منوال در دوره های مشائی و اشراقی و صدرایی حکمت را بازخوانی نمودند. استاد مطهری بعنوان یک اندیشمند اسلامی نیز به موضوع حکمت، تعریف، تقسیمات و کارکرد آن وارد گردیده است. ایشان قوه عقل را دارای دو بعد شناختی و اجرایی می داند و حکمت نظری را سخنورِهست ها و شناخت امور آنچنان که هستند می داند و حکمت عملی را در صدر بایدهایی که خط مشی حیات فردی و اجتماعی را مشخص می کند، معرفی می نماید. وی در نظریۀ حکمت نظری اسلامِ حکمت را دارای کارکرد انسان شناسانه و انسان سازانه می داند که هم این دو، در کنار هم رشد دهنده انسان در ابعاد مختلف نظری و عملی بوده و نهایتا یکی خاصیت چراغ و مصباحیت دارد و روشن گر مسیر است، و دیگری مفتاحیت دارد و گشایندۀ امور. همچنین ایشان با ورود به حوزه دانش کلام و از منظر علم کلام، حکمت و حکیم بودن را در یک راستا قلمداد و تعریف می نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مکس و مشروعیت آن در فقه امامیه
        رضا احمدی
        یکی از نهادهایی که در روایات و متون فقه تشریع و نصوصاتی از آن دیده می شود نهاد مکس می باشد.همینطور عبارت مذکور به مناسبت های متعددی در ادله ی فوق آورده و به آن پرداخته شده است.نقود غشّ، زکات و صدقات ،تجارت و معاملات،امورات ارث و موتی در فقه از بخش هایی است که از مکس و م چکیده کامل
        یکی از نهادهایی که در روایات و متون فقه تشریع و نصوصاتی از آن دیده می شود نهاد مکس می باشد.همینطور عبارت مذکور به مناسبت های متعددی در ادله ی فوق آورده و به آن پرداخته شده است.نقود غشّ، زکات و صدقات ،تجارت و معاملات،امورات ارث و موتی در فقه از بخش هایی است که از مکس و مکوس عباراتی مطرح شده است.مصادیقی از آن در متون شرع مورد کراهت و منع و افرادی نیز جایز و مشروع انگاشته شده است.در این مقاله سعی شده با روش توصیف و اسنادی ضمن تتبّع در معانی مکس و تحدید آن در صدد بیان نهادی بوده که در معاملات و اسواق بصورت عقد و الزام واقع شده و مورد کاربرد قرار می گیرد.و حتی بر سایر عقود و معاملات حکومت و سیادت دارد.همچنین با بیان موارد تجویز و شرعیت آن،بعنوان یکی از مصادیق عقود معیّن و یا نهادی مورد ابتلاء نزد قانونگذار ایران ملحوظ گشته و در تقنین قوانین موضوعه مورد اهتمام واقع شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تحلیلی نقش بازدارنده «مرگ و مرگ‌اندیشی» از دیدگاه اسلام و مسیحیت با تأکید بر قرآن و عهدین
        محسن گلپیگانی سعید جازاری معمویی
        سؤال اصلی پژوهش این است که از دیدگاه اسلام و مسیحیت و بر اساس قرآن و عهدین، ماهیت مرگ و نقش مرگ‌اندیشی در حیات انسان، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی باهم دارند؟ بر این اساس، با استفاده از روش کیفیِ توصیفی و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با جمع‌آوری، کدگذاری و تحلیل داده‌های ق چکیده کامل
        سؤال اصلی پژوهش این است که از دیدگاه اسلام و مسیحیت و بر اساس قرآن و عهدین، ماهیت مرگ و نقش مرگ‌اندیشی در حیات انسان، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی باهم دارند؟ بر این اساس، با استفاده از روش کیفیِ توصیفی و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با جمع‌آوری، کدگذاری و تحلیل داده‌های قرآن و عهدین به این نتیجه رسیدیم که مرگ در قرآن و عهد قدیم به معنای مرگ جسمانی است و تقدیر عمومی و حتمی خداوندی است. مرگ در قرآن اثر گناه نخستین نیست و نسل بشر در اثر گناه نخستین آلوده نشده‌اند. نقش مرگ‌اندیشی نیز در قرآن و عهد قدیم تا حدی شبیه به‌هم و بازدارندگی از خطا و گناهان از کارکردهای مهم آن در این دو منبع است؛ اما در عهد جدید این نگاه به مرگ به‌کلی دگرگون شده است. عهد جدید در کنار مرگ جسمانی، مرگ روحانی را به تصویر می‌کشد که پیامد گناه نخستین است. بر اساس این دیدگاه، همه محکوم به مرگ‌اند مگر کسانی که به مسیح ایمان بیاورند. بر این مبنا نقش بازدارندگیِ مرگ‌اندیشی نیز در این الهیات کمتر متصور است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - حکومت اسلامی و مردم سالاری
        عرفان خوشبخت یونس واحد یاریجان سید حسین سجادی
        چکیده در باب حکومت اسلامی نظرات گوناگون برخاسته از نگرش های متفاوت وجود دارد به طوری که مشروعیت یا عدم مشروعیت آن را می تواند در پی داشته باشد. دربین متفکران اسلامی نیز رویکردهای گوناگونی به این دو مسأله وجود دارد بطوری که برخی نظریه پردازان همچون مهدی حائری،عبدالکریم س چکیده کامل
        چکیده در باب حکومت اسلامی نظرات گوناگون برخاسته از نگرش های متفاوت وجود دارد به طوری که مشروعیت یا عدم مشروعیت آن را می تواند در پی داشته باشد. دربین متفکران اسلامی نیز رویکردهای گوناگونی به این دو مسأله وجود دارد بطوری که برخی نظریه پردازان همچون مهدی حائری،عبدالکریم سروش و محسن کدیور به تحریم برپایی حکومت در زمان غیبت و در مقابل اشخاصی که در راس آنها می توان از امام خمینی)ره( نام برد عقیده بر تداوم اوامر اجتماعی الهی و وجوب برپایی آن را دارند و بر این اساس هر کدام ساختار خاصی از قدرت سیاسی را در طول تاریخ اسلام عرضه می دارند. از سوی دیگر،آنچه که در حاکمیت انبیاء و اولیاء، پر رنگ بودن حضور مردم در حدوث و قوام و دوام حکومت ها بوده است.به همین جهت سیستم و روش حکومت بیشتر متمرکز بر نقش اصلی مردم در حکومت و اعطا قدرت سیاسی به آنان است و این امر در اسلام شیوه ی حکومتی را بیرون می دهد و از آن حمایت به عمل می آورد، بطوری که مردم سالاری دینی را به مثابه عمده ترین ساز و کار ممکن جهت تحقق این هدف)برپایی حکومت و تداوم آن( برمی گزیند.با توجه به گزاره های ذکر شده پژوهش فوق این هدف را دنبال می کند که چگونگی تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت به چه شکل بوده و مردم چه نسبتی با حاکمیت دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مبانی آزادی از دیدگاه اسلام با تأکید بر مبانی انسان‌شناختی
        محمد معرفت
        آزادی در نظام اجتماعی به‌ویژه جامعة دینی با رعایت حدود و مرزهای آن، فواید و آثار مهمی دارد؛ برای نیل به چنین آرمانی باید به‌طور دقیق مبانی آزادی از نظر اسلام تحلیل و بررسی شود. پرسش پژوهش حاضر این است که با توجه به آموزه‌های اسلامی و واقعیت‌های فلسفی و روان‌شناختی، مبان چکیده کامل
        آزادی در نظام اجتماعی به‌ویژه جامعة دینی با رعایت حدود و مرزهای آن، فواید و آثار مهمی دارد؛ برای نیل به چنین آرمانی باید به‌طور دقیق مبانی آزادی از نظر اسلام تحلیل و بررسی شود. پرسش پژوهش حاضر این است که با توجه به آموزه‌های اسلامی و واقعیت‌های فلسفی و روان‌شناختی، مبانی آزادی چیست و مبانیِ انسان‌شناختیِ آن کدامند؟ در این مقاله، با اتخاذ روش توصیفی ـ تحلیلی روشن شد که مبانی آزادی، گزاره‌های خبری هستند که یا بدیهی می‌باشند یا در علوم دیگر اثبات می‌شوند و برای تعیین اصول، اهداف، عوامل، روش‌ها، مراحل و موانع آزادیِ مشروع به‌کار می‌روند؛ همچنین می توان مبانی آزادی را به سه نوعِ دینی, علمی و فلسفی تقسیم کرد. بر اساس استقرا، مبانی فلسفی به پنج شاخة معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، الاهیّاتی، ارزش‌شناختی و انسان‌شناختی تقسیم می‌شوند. شناخت انسان و ویژگی‌های او، از پیش‌نیازهای اصلی مسألة آزادی است. در این تحقیق، چهارده مبنا از مهم‌ترین مبانی انسان‌شناختی اسلامیِ مؤثر در مطالعات علوم انسانی از جمله مسأله آزادی شناسایی شد. پرونده مقاله