واکاوی تجارب نیکبودی دانشگاهی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور فارس: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمدحسن نصیری 1 , جعفر جهانی 2 , مریم شفیعی سروستانی 3 , مهدی محمدی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ص
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کلید واژه: اعضای هیئتعلمی, نیکبودی, نیروی انسانی, رضایت شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، کشف نیکبودی آکادمیک اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان فارس بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان فارس در رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی بود که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری معیار انتخاب شدند (با توجه به رویکرد اشباع نظری و در هجده امین مصاحبه ما اطلاعات جدیدی به دست آورده نشد در بیستمین مورد مصاحبه متوقف شد.) روش گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای اعتباریابی دادهها از معیارهای اعتبارپذیری (از روش همسوسازی استفاده شد و سعی شده است با جمعآوری دادههای کافی از منابع چندگانه، این باورپذیری را ایجاد نمود) و اعتمادپذیری (این معیار در حقیقت به ثبات نتایج در زمان و شرایط مختلف اشاره دارد و معادل پایایی در تحقیق کمی است) استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها از روش تحلیل مضمون (مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضمون فراگیر) برای تشکیل شبکه مضامین تجارب نیکبودی آکادمیک استفاده شد. نتایج نشان داد از ترکیب و ادغام کدهای پایه (علاقهمندی دانشجو به تحصیل، پژوهش درزمینۀ خلأ علمی، ایجاد حس اعتماد در دانشجو و...) و مضامین سازمان دهنده افزایشدهنده و مضامین سازماندهنده کاهشدهنده (مرتبط با تدریس، پژوهش، مشاوره و راهنمایی و خدمات اجتماعی) شکل گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان دریافت که با توسعۀ مؤلفههای افزایشدهندۀ نیکبودی آکادمیک و جلوگیری از بروز مؤلفههای کاهشدهنده، میتوان انتظار داشت که اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور در انجام مسئولیتهای شغلی خود با بالاترین میزان اثربخشی و کارایی عمل نمایند.
The purpose of this study was to explore the experiences of Faculty members of Payame Noor University of Fars Province for academic well-being. The research method was Husser phenomenology. Participants of the study consisted of 20 faculty members of Fars province Payame Noor Universities in the field of humanities, basic sciences and engineering, which were selected by a purposive sampling approach and criterion sampling method (Due to the theoretical saturation approach and no new information was obtained in our 18th interview, the interview was stopped in the 20th case.)The data collection method of research was semi-structured interview. The credibility and (The synchronization method was used and tried to create this credibility by collecting sufficient data from multiple sources) trustability criteria were used to validate the data (This criterion actually refers to the stability of the results in different times and conditions and is equivalent to the reliability of quantitative research). Using the thematic analysis method, first the initial codes were extracted and then in the network of basic, organizing and global themes, academic well-being experiences were presented. The research findings showed that from the combination and integration of initial codes (student’s interest in education, research in the field of scientific gap, Creating a sense of trust in students,…) of increasing academic well-being in 4 organizing themes, including 1).Based on the obtained findings, it can be realized that by developing the components of increasing academic well-being and preventing the occurrence of reducing components, it can be expected that the faculty members of Payame Noor University will perform their job responsibilities with the highest level of effectiveness and efficiency.
Abdi, Hamid, Mirshah Jafari, Ebrahim, Nili, Rajaipour, Saeed (2018). Explaining the horizon of 1404 Iranian higher education using scenario writing method. Iranian Journal of Higher Education, 9 (4), 1-27. (persion)
Aghakhani, N. A. D. E. R., Torabi, M., Hazrati, A., Alinejad, V., Esmhoseini, G. R., & Nikonejad, A. (2016). The relationship between spirtual wellbeing and depression in medical students of urmia university of medical sciences. The Journal of Urmia University of Medical Sciences, 27(8), 642-649. (persion)
Alaaraj, S., Mohamed, Z. A., & Ahmad Bustamam, U. S. (2018). External growth strategies and organizational performance in emerging markets: The mediating role of inter-organizational trust. Review of International Business and Strategy, 28(2), 206-222. (persion)
Alipour Birgani, S, Sedaghat, F, Sahaghi, H (2015). Investigating the Relationship between Academic Self-Efficacy and Spiritual Intelligence with Psychological Welfare of Ahvaz Jundishapur Students, New Advances in Behavioral Sciences, November 1(persion)
Chen, H., Wang, L., Wei, Y., Ye, B., Dai, J., Gao, J., & Fu, H. (2019). The potential psychological mechanism of subjective well-being in migrant workers: a structural equation models’ analysis. International journal of environmental research and public health, 16(12), 2229.
Cojocaru, C. L. (2014). Organizational well-being. Scientific Bulletin" Mircea cel Batran" Naval Academy, 17(2), 112
Dahl, A. L. (2012). Values education for sustainable consumption and production: from knowledge to action. Education.
Eiroa-Orosa,F.J. (2020). Understanding Psychosocial Wellbeing in the Context of Complex and Multidimensional Problems.
Hoseyni, S. N., Mirzaei, M., Faryabi, R., Mokhtari Ardekan, A. M., Shaker Ardekani, M., & Mirzaei Alavijeh, M. (2014). Effective factors in job motivation of faculty members
in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences: An application of Herzberg’s motivation theory. Iranian Journal of Medical Education, 13(12), 1040-1050. (persion)
Idris, F., Hassan, Z., Ya’acob, A., Gill, S. K., & Awal, N. A. M. (2012). The role of education in shaping youth's national identity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 443-450
Johnsrud, L. K. (2008). Faculty work: Making our research matter—more. The Review of Higher Education, 31(4), 489-504.
Kulik, L., Shilo-Levin, S., & Liberman, G. (2016). Work–family role conflict and well-being among women and men. Journal of Career Assessment, 24(4), 651-668.
Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement: Do individual differences make a difference?. Personality and individual differences, 40(3), 521-532
Moskvicheva, N., Bordovskaia, N., & Darinskaya, L. (2015). Role of students and supervisors’ interaction in research projects: expectations and evaluations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 576-583.
Nourshahi, N, Faraskhah, M (2012). Quality of working life of faculty members based on their lived experience, Quarterly Journal of the Iranian Higher Education Association, Fourth Year. (persion)
O’Farrell, L.; Maguire, T. (2020). Developing a National, Student-Centred Understanding of Student Success in Irish Higher Education. EUROPEAN LEARNING & TEACHING FORUM. EUA.Availableonline: https://eua.eu/downloads/publications/2020.1.12%20ofarrell_maguire.pdf (accessed on 29 August 2020).
Shirbegi, N, Kavehi, S (2012). Investigating the role and supervisory relationship between the supervisor and the student from the perspective of graduate students. New Educational Approaches, 7 (1), 1-26.
Waterman, A. S., Schwartz, S. J., Zamboanga, B. L., Ravert, R. D., Williams, M. K., Bede Agocha, V., ... & Brent Donnellan, M. (2010). The Questionnaire for Eudaimonic Well-Being: Psychometric properties, demographic comparisons, and evidence of validity. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 41-61.
Wickramasinghe. V, Jayaweera. M. (2010). Impact of career plateau andsupervisory support on career satisfaction. Career Development International, 15 (6), 544-561
Williams, C. (2010). Economic well-being (pp. 89-503). Statistics Canada.
Zee, M., & Koomen, H. M. (2016). Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: A synthesis of 40 years of research. Review of Educational research, 86(4), 981-1015.
_||_