بررسی برنامه درسی انشاء از دیدگاه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی شهرستان مهریز (سال تحصیلی 90 ـ 89)
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسینرگس ولایتی 1 , محبوبه عارفی 2
1 - 1کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - 2استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, آموزش انشاء, دوره راهنمایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی برنامه درسی انشاء از دیدگاه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی شهرستان مهریز انجام گرفت. جامعه آماری، معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی بودند که از میان آنها 16نفر معلم و 282 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش و روش طبقهای تصادفی نسبی انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بودکه از نظر معلمان و دانشآموزان برنامه درسی انشاء مهم است و بین نظرات آنان نسبت به اهمیت برنامه درسی انشاء تفاوت معناداری وجود ندارد. از نظر معلمان برنامه درسی انشاء از ابعاد اهداف، محتوا، روش آموزشی و روشهای ارزشیابی مناسب قلمداد شده است. بین نظرات معلمان بر اساس متغیر جنسیت و پایه تحصیلی تفاوت معنادار وجود نداشت. از نظر دانشآموزان برنامه درسی انشا در ابعاد محتوا و روشهای ارزشیابی مناسب و از حیطه روش آموزشی نامناسب قلمداد شده است. بین نظرات دانشآموزان بر اساس متغیر جنسیت و پایه تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت. از نظر معلمان برنامه درسی انشاء در ابعاد محتوا و روشهای ارزشیابی مناسب واز بعد روشهای آموزشی نامناسب اجرا شده است. از نظر دانشآموزان برنامه درسی انشاء در حیطههای محتوا، روش آموزشی و روشهای ارزشیابی نامناسب اجرا شده است.
With the aim of studying about the Junior high school students' and teachers' points of view in Mehriz town in academic year 2011 on composition course, this research was carried out. The statistical population of the research was consisted of Junior high school students and teachers in Mehriz town. Amongst them, 16 teachers and 282 students were selected thorough relative random sampling. The findings indicated that from the junior high school students' and teachers' viewpoint composition curriculum was very important and no meaningful difference was observed between their attitudes. Concerning different dimensions as purpose, content, educational methods, and method of evaluation, teachers deemed this course appropriate. There was no meaningful difference between teachers' viewpoints based on gender and grade. However, from students’ viewpoints, this course was inappropriate in terms of content and method of evaluation. There was also no meaningful difference between students’ viewpoints based on gender and grade. In terms of content and method of evaluation, the teachers found this course to be performed improperly whereas, students identified improperly performed dimensions as content, educational methods, and method of evaluation.
Aojenejad Ahmad Reaz, (2003) ,The effect of synectics teaching method on Creativity of students composition lesson Secondary school shiraz town, Dissertation. shahidbeheshti University [Persian]. Fathi Vajargah Kourosh,( 2010), Principles and basic concepts of curriculum , Tehran : publications[Pe rsian].Farshid neik Mina ,(2007), Effective composition class , Tehran: editing Publication [Persia]. Maleki Hassan,(2007), Preparations Curriculum Development. Tehran:Samt Publication[Persian]. Maleki Hassan,(2009),Curriculum Development (Practic Guide),Tehran: payam andeshah Publication[Persian] Mehrmohammadi Mahmoud ,( 2008) ,curriculum Theories , Approches and Perspectives . Tehran:Samt Publication[Persian]. Moalem Hosain ,(2006), composition Ring , Tehran: school Publication [Persian]. Moein Mohammad,(2006), Moein Culture, Tehran: Roshd Publication[Persian]. Mohebiamin sakineh, Hosin Jafarisuni, Mahmod Saeedi Rezani, Amir Aminyazdi ,(2014),Cultural factors affecting creative teaching From the teachers perspectives of nursing and midwifery faculty of mashhad university of medical siences,journal of research in curriculum planning,volum 11,number 14, page 74-87 [Persian]. Rabane Gafar,(2002) , The Compose to Writting. Tehran: School Publications[Persian]. Anthony,koutsoftas(2010 (.A structural equation model of the writing process in typical developing sixth grade children. Dissertation Arizona state University. Awing, Halizah and Ramly Ishak (2008) Creative thinking skill approach through problem based learning pedagogy and practice in the engineering classroom, International Journal of Sience. Greetten, Dam and Volma, Monique (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Journal of learning and instruction. Volume 14, p223-275 Temiskan,Mehmet (2011). The effect of creative writing activites on the story writing skill, journal of Educational sience: theory and practice. Michelle, Cornoy, Marchand Trisha, (2009). Motivating primary students to write using writers workshop. DissertationTheses Wolthrbic,Conell(2010) A composed of perceptions and decision-making practices by composition instructors teaching both online and face to face courses.Arisona’s state university, Dissertation,phd,156pages
_||_