شناسایی عوامل ارتقای عملکرد فدراسیونهای ورزشی کشور مبتنی بر شفافسازی سازمانی
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتعلیرضا هاشمی زاد 1 , حسین پیمانی زاد 2 * , مهدی کهندل 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: فدراسیونهای ورزشی, شفافیت سازمانی, عملکرد سازمانی, کارکنان.,
چکیده مقاله :
هدف تحقيق حاضر بررسی چگونگی ارتقای عملکرد فدراسیونهای ورزشی کشور مبتنی بر شناسایی و تبیین عوامل موثر بر شفافسازی سازمانی بود. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردي بوده و به لحاظ استراتژي انجام تحقيق ، از نوع کیفی با رویکرد داده بنیاد رهیافت گلیزر است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان در حوزه مدیریت ورزشی (اساتيد و مديران ورزشي) ميباشد که در زمینه شفافسازی تجربه داشتند و نمونهگیری تا زمان اشباع نظري (16 نفر) ادامه يافت. در ضمن نمونهگيري به روش غیرتصادفی و هدفمند انجام شد. ابتدا مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان جهت تعیین عوامل انجام گرفت و نمونهگیری تا زمان اشباع نظري ادامه يافت و سپس دادههای حاصل از مصاحبهها به روش اسپزیال، استرابرت و کارپنتر كدگذاری و تجزیه و تحليل شدند. کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری گزینشی تدوین گرديد. نتايج كدگذاري دادههاي حاصل از مصاحبه شامل 118 کد اولیه بود كه با خلاصه کردن آنها، درنهایت 41 کد به دست آمد و در 10 مقوله دستهبندی شدند. یافتههای تحقیق نشان داد مقولههای اصلی در ارتقای عملکرد فدراسیونهای ورزشی مبتنی بر شفافسازی عبارتند از: مدیریت اطلاعات و فناوری، عدم پنهانکاری، پاسخگویی، مشارکت کارکنان، سوت زنی سازمانی، ارزشهای اخلاقی، مبارزه با فساد اداری، مسئولیت و نظارتپذیری، تصمیمگیری و کنترل سازمانی. در ضمن مدل ارتقاي عملكرد فدراسيونها مبتني بر شفافسازي، از برازش مناسبي برخوردار است. برای شفافسازی فعالیتهای سازماني لازم است سازمانها روشهای مدیریتي را جایگزین روشهای سنتي گذشته کنند. در این مسير اگر اقدامي اساسي براساس آخرین تجارب جهاني صورت گيرد، سازمانها میتوانند هم به بهبود روشها و توسعه خدمات خود همت گمارند، و بهرهوری افراد را زیر ذرهبین گذارند و برای ارتقای آن کوشش کنند، هم بسياری از نارضایتیها که زائيده عدم اطلاع از فعالیتها و ناکارآمدیهاست را از ميان بردارند. مسئوليت پاسخگویي و شفافيت از الزامات اساسي برای امانتداری، اعتبار و اقتدار جوامع نوین و مردمسالار محسوب میشود. حکمراني باید شفاف باشد، چون بسياری از حکومتها و سازمانهای بینالمللی در سالهای اخير با اکراه دریافتهاند که دیگر نمیتوان با شيوه تصمیمگیری گروه کوچکي، به صورت مخفيانه امورات را ادامه داد. تصميمگيران سازماني نباید سعي کنند که حتي سیاستهای عمومي خوب را نيز به صورت پنهاني و مبهم تدوین نمایند. در هر کشوری که مسئله رشد و توسعه در اولویت باشد، ایجاد سازمانهای کارآمد ضد فساد و شفاف نيز در اولویت قرار دارد. با توجه به نتایج تحقیق و شناسایی عوامل موثر بر شفافسازی سازمانی میتوان بیان کرد که امروزه سازمانها نقش مهمی در حیات جوامع دارند و سلامت آنها تأثیر بسزایی بر موفقیت دولتها دارد. از اینرو ارتقاي شفافيت سازمانی و مبارزه با فساد از اصلیترین پایههای استحکام دولتها محسوب میشود. در همین راستا، شفافیت سازمانی به عنوان الگوي غالب در عرصه مدیریت مطرح شده است؛ به گونهای که امروزه شفافیت سازمانی به عنوان ضرورتی انکارناپذیر در مسیر سلامت سازمان مطرح است.
فقر اقتصادی، فقر فرهنگي، عدم وجود باورهای استوار اخلاقي و نبود مقررات و قوانين بازدارنده و نظامهای کنترلي مؤثر در سازمانها ازجمله دلایل اصلي بروز فساد اداری است. اما شاید مهمترین دليل اشاعه فساد اداری، نبود ساختارهای شفاف و روشن انجام امور در سازمانها باشد. در همین راستا میتوان مواردی از قبیل شفافسازی قوانين برای به حداقل رساندن امکان تفسيرهای موردی توسط اربابرجوع یا اعضای سازمان، تشکيل یک سازمان مستقل مبارزه با فساد که مسئوليت انجام فعالیتهای تبليغي، آموزشي و اصلاحات ساختاری در سازمانها را در جهت کاهش امکان فساد و افزایش شفافيت کارکردی و عملکردی در بخش عمومي سازمانها را به عهده دارد، پیشنهاد داد. از سوی دیگر نتایج نشان داد که تصمیمگیری یکی از عوامل شفافسازی سازمانی در راستاي ارتقای عملکرد فدراسیونهای ورزشی میباشد. نتایج تحقیق با مطالعات خدادادی و همکاران (1401) همخوانی دارد. تصمیمگیری در سازمان نقطه شروع تصمیمات بعد از آن است و هر سازمانی برای اتخاذ تصمیمهای درست، به موقع و هوشمندانه، نیازمند فردی با دقت بالا و دارای صلاحیت لازم برای این تصمیمگیریها میباشد. این فرد باید انواع تصمیمگیری در سازمان را انجام دهد و به همه مسائل و چالشهای موجود در هر موضوع آگاهی و تسلّط کافی داشته باشد، تا بتواند حول محور همان مسئله تصمیمهایی هوشمندانه و هدایت شده بگیرد. اینکه فرد توانایی این را داشته باشد که از میان راهحلهای موجود، مناسبترین راهحل را انتخاب و بهترین تصمیم را بگیرد، اهمیت زیادی دارد، چون درنهایت مسئولیت نتایج حاصل از آن تصمیمگیری در سازمان هم تأثیرگذار است. پاسخگویی یکی از عوامل شفافسازی سازمانی در راستاي ارتقای عملکرد فدراسیونهای ورزشی میباشد.
The purpose of this research was to investigate how to improve the performance of sports federations in the country by identifying and explaining the factors affecting organizational transparency. The research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of research strategy, utilizing the data approach of the Glazer Foundation. The statistical population of the qualitative part of the research includes experts in sports management (professors and sports managers) with experience in clarification. Sampling continued until theoretical saturation was reached (16 people), and it was done in a non-random and purposeful manner. Initially, semi-structured interviews were conducted with experts to determine the factors. Sampling continued until theoretical saturation, and then the data from the interviews were coded and analyzed using Spazial, Strabert, and Carpenter methods. The coding process involved three stages: open coding, selective coding, and selective coding. The results of coding the data obtained from the interviews included 118 initial codes, which were summarized into 41 codes and categorized into 10 categories. The research findings revealed that the main categories for improving the performance of sports federations based on transparency are: information and technology management, lack of concealment, accountability, employee participation, organizational whistle-blowing, ethical values, combating administrative corruption, responsibility and monitorability, decision-making, and organizational control. Additionally, the model for enhancing the performance of federations based on transparency is well-suited. To make organizational activities transparent, organizations need to replace traditional management methods with past ones. In this regard, if a fundamental step is taken based on the latest global experiences, organizations can both strive to improve their methods and develop their services, and put people's productivity under the microscope and strive to improve it, and eliminate many of the dissatisfactions that arise from lack of information about activities and inefficiencies. Accountability and transparency are essential requirements for the trustworthiness, credibility, and authority of modern and democratic societies. Governance must be transparent, because many governments and international organizations have reluctantly realized in recent years that they can no longer continue to operate in secret with the decision-making method of a small group. Organizational decision-makers should not try to formulate even good public policies in a secret and ambiguous manner. In any country where growth and development are a priority, the creation of efficient, anti-corruption and transparent organizations is also a priority. According to the results of research and identification of factors affecting organizational transparency, it can be stated that organizations today play an important role in the life of societies and their health has a significant impact on the success of governments. Therefore, promoting organizational transparency and combating corruption are considered to be the main foundations of the strength of governments. In this regard, organizational transparency has been proposed as a dominant model in the field of management; in such a way that today organizational transparency is considered an undeniable necessity in the path of organizational health.
Economic poverty, cultural poverty, lack of strong moral beliefs, and lack of deterrent regulations and laws and effective control systems in organizations are among the main reasons for the occurrence of administrative corruption. But perhaps the most important reason for the spread of administrative corruption is the lack of transparent and clear structures for conducting affairs in organizations. In this regard, it is possible to suggest things such as clarifying laws to minimize the possibility of case interpretations by the client or members of the organization, forming an independent anti-corruption organization that is responsible for carrying out promotional, educational activities, and structural reforms in organizations in order to reduce the possibility of corruption and increase functional and performance transparency in the public sector of organizations. On the other hand, the results showed that decision-making is one of the factors of organizational transparency in order to improve the performance of sports federations. The results of the study are consistent with the studies of Khodadadi et al. (1401). Decision-making in an organization is the starting point for subsequent decisions, and every organization needs a highly accurate and competent person to make the right, timely, and intelligent decisions. This person must make all types of decisions in the organization and must be aware of and have sufficient control over all the issues and challenges in each issue, so that he or she can make intelligent and guided decisions around the same issue. It is very important for an individual to have the ability to choose the most appropriate solution from among the available solutions and make the best decision, because ultimately, responsibility for the results of that decision-making also has an impact on the organization. Accountability is one of the factors of organizational transparency in order to improve the performance of sports federations.
اسکندري دستگيري، سيمين و همكاران (1396). ارزيابي عملكرد منتخبي از فدراسيونهاي ورزشي ايران با استفاده از تحليل پوششي دادهها با رويكرد سيستمهاي فازي. رويكردهاي نوين در مديريت ورزشي، 5(19)، ص 23-26.
بایرامپور، بهزاد؛ محمدیان ساروی، محسن؛ حقیقی، مسعود (1399). طراحی الگویی برای تعیین عوامل مؤثر در بروز فساد اداری و بررسی نقش نظارت و شفافیت سازمانی در پیشگیری از آن. نظارت و بازرسی ، 15(55)71-100.
خدادادی، ایرج؛ شاکری، رویا؛ شیري، اردشیر (1401). تبیین عوامل مؤثر بر شفافیت سازمانی در تصمیمگیری راهبردی مدیران نظام سلامت (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی ایلام). مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 30(5)، ص 89 - 100.
عبدی، سولماز و همكاران (1401). نقش واسطهای اعتماد سازمانی در رابطه کار تیمی و شفافیت سازمانی با چابکی سازمانی. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 8(44).
قاسمي اسفهلان، لیلا؛ خباز باویل، صمد (1399). الگوی شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی. مدیریت سازمانهای دولتی، 9(1)، ص 107 -122.
محمدي، لیلا؛ هنري، حبیب؛ افشاري، مصطفی (1395). ارزیابی عملکرد فدراسیونهاي ورزشی براساس شاخص بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (مطالعۀ موردي فدراسیون قایقرانی). مطالعات مدیریت ورزشي، 8(35)، ص182-163.
محمودی، احمد و همكاران (1401). نقش نظام پیشنهادات در میزان شفافیت و بالندگی سازمانی ادارهکل ورزش و جوانان استان البرز. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 57.
معین، زهرا؛ هاشمیاننژاد، فریده؛ قربانی، محمود (1400). طراحی مدل شفافیت سازمانی با رویکرد ارتقای سلامت سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(2)، ص171-152.
مکوندی، فواد؛ ایسوند، مریم (1402). بررسی مطالعات شفافیت سازمانی در مقالات علمی 10 سال اخیر با روش فراتحلیل. منابع انسانی تحولآفرین، 2(3)، ص107-89 .
Adeyeye, G.B. & Adeyeye, A.M. (2019). The effect of fiscal accountability and transparency on service delivery in the Nigerian public sector. African Journal of Accounting, Auditing and Finance, 6(4), p. 318-344.
Bauhr, M. & Nasiritousi, N. (2012). Resisting Transparency: Corruption, Legitimacy and the Quality of Global Environmental Policies. Global Environmental Politics, 12(4), p. 9-29.
Bertot, J.C., Jaeger, P.T. & Grimes, J.M. (2010). Using ICTs to create a culture of transparency: E-government and social media as openness and anti-corruption tools for societies. Government information quarterly, 27(3), p. 264-271.
Lindstedt, C. & Naurin, D. (2010). Transparency is not enough: Making Transparency Effective in Reducing Corruption. International Political Science Review, 31(3), p. 301-322.
Martinez, A. (2011). The regulation of diffusion of public sector information via electronic means: Lessons from the Spanish regulation. Government Information Quarterly, No. 28, p.188-199.
Pavel, J. & Ochrana, F. (2013). Analysis of the Impact of Transparency, Corruption, Openness in Competition and Tender Procedures on Public Procurement in the Czech Republic. Central European Journal of Public Policy, 7(2), p. 114-134.
Shkolnyk, I., Melnyk, T., Havrysh, Y. & Ivanchenko, A. (2019). Local finance transparency in Ukraine. Public and Municipal Finance, 8(1).
Zehir, C., Çınar, F. & Şengül, H. (2016). Role of Stakeholder Participation betweenTransparency and Qualitative and Quantities Performance Relations: An Application at Hospital Managements. Procedia-Social and Behavioral Sciences, No. 229, p. 234-245
Zyl Van, A. (2014). How Civil Society Organizations Close the Gap between Transparency and Accountability. Governance: An International Journal of Policy. Administration, and Institutions, 27(2), p. 347–356.