نقش گل و گل پروری در توسعه صنعت گردشگری در شهرستان محلات
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایرحمت اله فرهودی 1 , زهرا حاجی لو 2 *
1 - استادیار دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری, مدل SWOT, گل, شهرستان محلات,
چکیده مقاله :
گرایش به مظاهر طبیعت از جمله گل وگیاه زینتی در محیط های شهری بیش از پیش موجب افزایش تولید و گسترش گل پروری درجهان شده است. تاجایی که براساس برخی از برآورد های سازمانWTOحتی بیش از 50 درصد کل سفرهایی که در جهان انجام می شود به منظور لذت بردن ازحضور درطبیعت و نیز دیدار از جاذبه های طبیعی آن انجام می شود. شهرستان محلات به دلیل اقلیم و پدیده آب وهوایی،دارای پتانسیل بالقوه ای درتولید گل و گیاه دارد و حتی قابل رقابت درعرصه جهانی است و دارای پتانسیل بالقوه ای در کسب درآمد ارزی دارد.همچنین 80 درصد سطح زیر کشت و تولیدات گل در استان مرکزی متعلق به شهرستان محلات می باشد. و نیز بیش از 40 درصد جمعیت شهرستان محلات در امرگل کاری اشتغال دارند.در این صورت می توان با توسعه دادن تولیدات گل وگیاه در شهرستان محلات و بهره گیری از آنها، موجب افزایش اشتغال و درآمد ارزی و در نهایت رشد وتوسعه پایدار صنعت گردشگری در کشور ایران شد. روش شناسی تحقیق، در دسته روش های توصیفی و تحلیلی قرار دارد که درآن از روش ای پیمایشی مبتنی بر پرسش نامه و مصاحبه و ابزار تحلیلی، تکنیکSWOT، به منظور شناسایی، طبقه بندی و تحلیل عوامل استراتژیک محیط بیرونی و درونی با مشارکت نخبگان در این رشته و کارشناسان محلی استفاده شده است.
Now days, tourism industry become the biggest source of income for lots of countries and most of these countries use it for employee, grow thin private companies and growth in economic development. Paying attention to nature flowers and plants in urban environments also causes flowering and planting increased rate around the world. up to the level that WTO announced that more than 50% of travels which took place in world are for enjoying from natural and watching natural attraction. Mahallat city’s hemispheric location and climate gives a very powerful potential in producing flowers and plants and of course a competitable one in world. More than 80% of implanted area and producing flowers in Markazi state is belonged to Mahallat and more 40% of working powers is been used for flowering and planting. Developing in flowers and plant productions and use them in Mahallat is equal to increasing of employee , incomes and finally growth and permanent development of tourism industry in Iran. Methodology of this paper is based on analyzing and descriptive way which question sheets , interview , analyzing tools , SWOT technique, ranking and analyzing internal and external strategic component and genius cooperation is been used for this paper.
1. ابراهیم پور، علیرضا، 1389، ارائه الگوی تعیین فاصله انتظارتی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب گردشگری براساس شاخصه های فرهنگی، رساله دکتری.
2. اجلاس بینالمللی جهانگردی، 1380، صلح وگفتگوی تمدنها.
3. امید بیگی، 1374، رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی، انتشارات فکر روز.
4. تقسیمی، جمشید ، 1378، نگاهی به بازار جهانی گل وگیاه، وزارت جهاد کشاورزی.
5. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، 1379.
6. سازمان جهانی جهانگردی (WTO) ، 2004.
7. شرکت تعاونی تولید کنندگان گل وگیاه شهرستان محلات، 1390.
8. صرافی، مظفر،1380، بنیادهای توسعه پایدار کلانشهر تهران، همایش موازین توسعه و ضد توسعه فرهنگی - اجتماعی شهر تهران.
9. عجایبی، ج، 1379، صادرات گل ویگاه، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 162.
10. فرهودی، رحمتالله،1370، ساماندهی نظام عملکردی توزیع گل در تهران، پژوهشهای جغرافیایی، شماره 3.
11. فرهودی، رحمتالله، 1388، نشریه جغرافیا و برنامهریزی (دانشگاه تبریز)، سال 14، شماره 29.
12. گوزلی، اکبر، 1386، برنامهریزی توسعه پایدار گردشگری شهرستان اردبیل با تأکید بر اکوتوریسم، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی توریسم.
13. محمددیمی، عباس، 1384، جمعآوری و شناسایی نماتدهای پارازیت گیاهی گلهای شاخهای در شهرستان محلات.
14. مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محلات، 1389، بخش آمار و اطلاعات.
15.Faludi , A., 1973, A Reader Planning Theory, Pergamon Press.
16. Friedman , John.,1993,Toward a non-Euclid mode of Planning, APA Journal, Autumn, P 482.
17. Hayley C., 1999, Strategic Planning Reborn, Work Study, Volume 48 , Number 2. pp.46,48.
18. Mintzberg , H., 1999, Noteworthy Quotes, Strategy and Business, No 14
19. Olsen , J.E . & Haslett, T., 2002, Strategic Management in Action, Systemic Practice and Action Research , Vol . 15 , No 6, December.
20.Wu, F., 2007, Re-orientation of the City Plan :Strategic Planning and Design Competition in China, Geoforum 38:379 - 392.
_||_