تأثیر ادیان و مکت بهای فلسفی هند بر سینمای عامه پسند هندوستان
محورهای موضوعی : مسیحیت
کلید واژه: سینمای عامه پسند, سینمای روشنفکری, ملودرام, نئورالیسم, مایا, دهرمه, کرمه, سمساره, ورنه, موکشه,
چکیده مقاله :
پدیدارشناسی فیلم های عامه پسند هندی، بر مبنای شناسایی توأمان رمزگان فلسفی فنی، تمهیدیبر دریافت یک گفتمان بومی به مثابه فرهنگ عامه جهانی است. صورت بندی گفتمانی فیل مهایعامه پسند هندی بر مبنای ساختار تفکر فلسفی دینیِ بومی و آفرینش جهان روایی رویایی وخیال انگیز، متأثر از مولفه ها و عناصر فلسفی، دینی و اساطیری، امکان تحقق پدیده ای جهانی درعین سن تگرایی و بومی گروی را فراهم آورده است. دغدغه اصلی این نوشتار کالبد شکافی از، مخاطب محوری ، کلیشه گرایی ، انبوه سازی یک گفتمان روایی متناقض نماست که در عینو ... میراث فلسفی دینی سرزمینی فرهنگ پرور و مکتب خیز را باز می تاباند. درحالیکه گفتمانروایی و ساختار هنری آثار روش نفکری سینمای هند در عین واقعی تگرایی، شخصیت پردازی،شاعرانگی، و... از بیان حداق لهای هویت فرهنگی قومی و سنتّی خویش عاجز م یماند.
The phenomenology of Indian popular films, based on identifying boththe philosophical and technical codes, is a prolegomenon for achievinga domestic dialogue as a global popular culture. The formation of thedialogues based on the structure of the indigenous philosophical andreligious thought, and creation of a romantic, dreamy and imaginaryworld influenced by the philosophical, religious and mythologicalcomponents and elements, have provided the possibility of realizationof a global phenomenon regarding traditionalism and Indigenism. Themain concern of this article is to survey the paradoxical narrativedialogue of the Indian popular cinema which besides its "massproduction", "stereotypes", "audience-oriented approach" and …reflects the philosophical and religious heritage of the land. But theartistic and the intellectual works of the Indian cinema, in spite of theirstrong realism, characterization, poetic language and … are not able toexpress the minimums of the Indian cultural, ethnic, traditional,intellectual and philosophical identity.