نقد و ارزیابی توصیفیتحلیلی مقالات نوشتهشده درباب منظومة کوشنامه از آغاز تا سال ۱۴۰۱
محورهای موضوعی : حماسهماندانا فیروزآبادی 1 , محمدرضا امینی 2 , زهرا ریاحی زمین 3
1 - دانشجوی دکتری بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیرازشیرازایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسندة مسؤول)
3 - بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: مقالهپژوهی کوشنامه, متون حماسی, ارزیابی مقالات کوشنامهپژوهی, کوشنامه, ایرانشانبنابیالخیر.,
چکیده مقاله :
منظومههای حماسی با محوریت پهلوانان و شخصیتهای اسطورهای اغلب در ادامة داستانهای شاهنامه و تکمیلکنندة آنهاست. یکی از مهمترین متون پهلوانی، منظومة کوشنامه اثر ایرانشانبنابیالخیر است که در اوایل قرن ششم هجری سروده شده است. در چند دهة اخیر با رشد تصحیح متون کهن فارسی، اینگونه آثار با متونی منقح و چاپهایی ارزنده در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است و براساس آنها موجی از پژوهشها و مقالهها ایجاد شده است. این آثار تحقیقی از یکدستی ساختاری و ارزش محتوایی همسانی برخوردار نیست. بنابراین در مقالة حاضر به معرفی و شناساندن این پژوهشها و واکاوی و ارزیابی ساختار و محتوای هریک از این آثار پرداخته شده تا تصویری بهتر از منظومة کوشنامه و حوزههای تحقیقی آن ترسیم و وجوه کارآمد و ناکارآمد پژوهشها شناسایی شود. مجموع این مطالعات و دستهبندیها افزون بر اینکه دیدگاه منسجمی از مقالات عرصة کوشنامه به مخاطبان میدهد، دستاوردهای متعددی دربرداشته که نمایانگر برتریها و کاستیهای این پژوهشهاست. ناهمخوانی عنوان و محتوا، تحلیلهای شتابزده و گاه نامتقن، بیان مطالب تکراری، انتخاب موضوعهای نامناسب ازجمله ويژگیهای منفی و تنوع موضوعی مقالات، تصحیح دوبارة ابیات مبهم، توجه به جغرافیای گستردة منظومه و بررسیهای تطبیقی کوشنامه با شاهنامه و سایر منظومههای حماسی، از برجستهترین ویژگیهای مثبت پژوهشها محسوب میشود.
Independent heroic poems like Kūsh-nāmah, centered around mythical figures and epic heroes are often the continuation of the stories of Shahnameh and are regarded as its supplement. Kūsh-nāmah, one of the most important heroic texts, is written by Iran-Shān-ebn-Abī-al-Khayr in the early 6th century AH (12th century CE). In recent decades, with the growth of editing ancient Persian texts, such works have become available to researchers through revised texts and valuable publications, leading to a wave of research and article writing regarding them. These research works do not share the same structural and content value. Therefore, this article introduces and identifies these studies, and examines and evaluates the structure and content of each of them to depict a better image of the Kūsh-nāmah and its research areas to identify the efficient or inefficient aspects of them.The collection of these studies and their classifications not only provides a cohesive perspective on Kūsh-nāmah articles to the readers but also has yielded numerous achievements, highlighting the strengths and weaknesses of these research works. Inconsistency between titles and content, hurried and sometimes inaccurate analysis, repetitive expressions, inappropriate topic selection are among the negative features while thematic diversity of the articles, re-correction of ambiguous verses, attention to the extensive geography of the epic, and comparative studies of Kūsh-nāmah with Shahnameh and other epic poems are among the prominent positive features of these researches.
- اتونی، بهزاد و بهروز اتونی. (۱۳۹۹). «اسطورهزدایی در کوشنامه». متنشناسی ادب فارسی، شمارة چهلوپنجم، صص ۱۱۳ـ ۱۲۸.
- اردستانی رستمی، حمیدرضا. (۱۳۹۹). «نگاهی به داستان پلاطس (بردارکردگی عیسی مسیح) در کوشنامه و سنجش آن با متنهای دیگر». مطالعات ایرانی، شمارة سیوهفتم، صص ۲۴ـ ۴۲.
- ارژنگی، کامران. (۱۳۹۶). «ﻧﻘﺪ ﺗﺼﺤﯿﺢ ﻣﻨﻈﻮمة ﺣﻤﺎﺳﯽ کوشنامه». پاژ، شمارة بیستوپنجم، صص ۳۷ـ ۶۶.
- اشرفزاده، رضا و زهرا عباسی. (۱۳۹۷). «بررسی شخصیتهای منظومههای حماسی بهمننامه، کوشنامه، فرامرزنامه و گرشاسبنامه، بر اساس نظریات انسانشناسی کارل راجرز و آبراهام مزلو». علوم ادبی، شمارة چهاردهم صص ۹ـ ۴۸.
- اکبرزاده، داریوش. (۱۳۹۴). «یادداشتی بر اسطورة ضحاک (مطالعه تطبیقی میان شاهنامه،کوشنامه و گزیدهای از متون اسلامی)». ادبیات تطبیقی، شمارة سیزدهم، صص ۱ـ ۱۲.
- اکبرزاده، داریوش. (۱۳۹۹). «به کابل زناگه به کنده رسید» (یادداشتی بر ترکیب کابل/زرنگ-چین/چینستان بر پایه کوشنامه)». مطالعات ایرانی، شمارة سیوهشتم، صص ۷ـ ۲۳.
- اکبری مفاخر، آرش. (۱۳۹۱). «بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه». ادب حماسی، سال هشتم، شمارة چهاردهم، صص۳۳ـ ۶۴.
- امیدسالار، محمود. (۱۳۸۴). «یادداشتهای کوشنامه». فرهنگ ایرانزمین، شمارة سی، صص۳۱۲ـ ۳۳۶.
- آیدنلو، سجاد. (۱۳۸۷). «چند بنمایه و آیین مهم «ازدواج» در ادب حماسی ایران (با ذکر و بررسی برخی نمونههای تطبیقی)». دانشكدة ادبيات و علوم انساني مشهد، سال چهلویکم، شمارة صدوشصتم، صص ۱ـ ۲۳.
- آیدنلو، سجاد. (۱۳۸۷). «موی بر میان بستن (آیین ویژة سوگواری در شاهنامه و متون ایرانی)». نامة فرهنگستان، شمارة سیونهم، صص ۱۱۴ـ ۱۱۷.
- بساک، حسن و ناهید توکلی. (۱۳۹۱). «نقش بازرگانان در پیوندهای زناشویی و روند داستان در منظومههای حماسی (گرشاسبنامه، کوشنامه، فرامرزنامه و بهمننامه)». زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، شمارة سیوسوم، صص ۸۵ـ ۱۱۲.
- بشیری، علی اصغر. (۱۳۹۸). «ارتباط منظومة کوشنامه با پادشاهان کوش در هزارة قبل از میلاد در آفریقا». آینة میراث، سال هفدهم، شمارة دوم، صص ۱۸۱ -۲۰۲.
- تفضلی، احمد. (۱۳۸۶). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. بهکوشش ژاله آموزگار. تهران: سخن.
- حاجیرحیمی، فاطمه و اقدس فاتحی و محمود مهرآوران. (۱۴۰۰). «اثرپذیری مقدمة کوشنامه از دیباچة شاهنامه با تأکید بر تحمیدیه». نقد ادبی و بلاغت، سال دهم، شمارة چهارم، صص ۳۶ـ ۵۸.
- حدادی، الهام و حسین نجف دری و ابوالقاسم راد فر. (۱۳۹۳). «سفر به جهان زشترویی کوش با تغییر پیرنگ گفتمان روایی کوشنامه از ژانر حماسی به ژانر عرفانی». کهننامه ادب پارسی، سال پنجم، شمارة دوم، صص ۹۹ـ ۱۲۴.
- خالقیمطلق، جلال. (۱۳۸۶). حماسه پدیدهشناسی تطبیقی شعر پهلوانی. تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
- خوارزمی، حمیدرضا. (۱۳۹۴). «یکی از ژرفساختهای آزمون همسرگزینی در حماسة ملی و بنمایة برونهمسری». ادبیات حماسی، سال دوم، شمارة چهارم، صص ۲۹ـ ۵۲.
- دزفولیان، کاظم و عباس شنکایی و مجتبی دماوندی. (۱۳۹۴). «بررسی برخی هم-پوشانیها و اختلافات بین شاهنامه، گرشاسبنامه و کوشنامه در مورد جمشید، فریدون، مازندران و... ». تاریخ ادبیات، شمارة سوم، صص ۸۹ـ ۱۰۵.
- دشتبان، زهرا. (۱۳۸۹). «بررسی و معرفی برخی از قهرمانان اساطیری منظومة کوشنامه». مطالعات ایرانی، شمارة هفدهم، صص ۸۷ـ ۱۰۴.
- رجبزاده، هاشم. (۱۳۸۰). «کوشنامه و پادشاهی ژاپن». نامة انجمن، سال اول، شمارة سوم، صص ۱۲۸ـ ۱۵۸.
- رجبزاده، هاشم. (۱۳۸۱). «ژاپن در کوشنامه». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارة پنجاهوششم و پنجاهوهفتم، صص۶۵ـ ۷۱.
- رحمانزاده، سامان و فاطمه مدرسی و بهمن نزهت. (۱۳۹۸). «ساختار زبان حماسی در کوشنامة ایرانشانبنابیالخیر». ادب حماسی، شمارة بیستوهشتم، صص ۱۴۹ـ ۱۷۳.
- رضایی دشت ارژنه، محمود. (۱۳۹۸). «ملاحظاتی دربارة ضبط و شرح برخی از بیتهای کوشنامه». جستارهای نوین ادبی، شمارة دویستوچهارم، صص ۱۲۷ـ ۱۴۹.
- رضائی اول، مریم و اکبر شامیان ساروکلائی. (۱۳۸۸). «گرگ در منظومههای حماسی ایران». ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. سال پنجاهودوم، شمارة دویستویازدهم، صص ۱۰۵ـ ۱۳۴.
- رضائی اول، مریم و ابراهیم استاجی. (۱۳۹۸). «فیل و بنمایههای اسطورهایـحماسی و آیینی آن در منظومههای حماسی ایران». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال پانزدهم، شمارة پنجاهپنجم صص ۱۴۱ـ ۱۶۶.
- ریاحی زمین، زهرا و عظیم جباره ناصرو. (۱۳۹۱). «بررسی کارکرد دیو در منظومههای پهلوانی پس از شاهنامه». بوستان ادب، سال چهارم، شمارة دوم، صص ۹۹ـ ۱۲۸.
- زرینکوب، روزبه و کلثوم غضنفری و احسان محمدی. (۱۳۹۶). «خرد در منظومههای حماسی فارسی و سنجش آن با متون زرتشتی (مطالعه موردی: گرشاسبنامه، بهمننامه و کوشنامه)». ایرانشناسی، سال هفتم، شمارة دوم، صص ۶۷ـ ۸۲.
- ستاری، رضا و قدسیه رضوانیان و سوگل خسروی. (۱۳۹۶). «توتم در منظومههای حماسی پس از شاهنامه باتکیه بر منظومههای گرشاسبنامه، سامنامه، کوشنامه، برزونامه». متنشناسی ادب فارسی، سال نهم، شمارة چهارم، صص ۷۱ـ ۹۱.
- سعادتیفر، زهرا و ابوالقاسم قوام و محمدجعفر یاحقی. (۱۴۰۲). «آسیبشناسی مقالات عرصة فردوسی و شاهنامه در سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵». ادب حماسی، سال نوزدهم، شمارة اول، صص۱۴۳ـ ۱۷۲.
- سلیمانی، قهرمان. (۱۳۷۸). «حماسة کوشنامه». کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارة نوزدهم، صص۳۰ـ ۳۱.
- شامیان ساروکلائی، اکبر. (۱۳۸۷). «آیین تدفین سکاها بر پایة سرودههای حماسی ایران». پاژ، سال اول، شمارة چهارم، صص ۲۱۹ـ ۲۳۸.
- شاه بدیعزاده، مهدخت و رضا اشرفزاده. (۱۳۹۷). «تحلیل کهنالگویی شخصیت «کوش پیلدندان» با رویکرد به کهنالگوهای «پیر خردمند» و «ولادت دوباره». ادب حماسی، شمارة بیستوششم، صص ۱۵۵ـ ۱۷۳.
- شمیسا، سیروس و شوبانه صراف. (۱۳۹۶). «سرگذشت اومروس و اومریسم». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارة چهلوهشتم، صص ۱۵۹ـ ۱۹۶.
- صادقی نقد علی علیا، فاطمه و علی اصغر بشیری. (۱۳۹۷). «بررسی و مقایسة داستان «کوش پیلدندان» در کوشنامه و طومارهای نقالی». فرهنگ و ادبیات عامه، شمارة بیستوچهارم، صص ۶۹ـ ۹۲.
- صرفی، محمدرضا و محمود مدبری و محمدصادق بصیری و حسین میرزا نیکنام. (۱۳۸۷). «انواع ادبی در حماسههای ملی ایران». گوهر گویا، سال دوم، شمارة هشتم، صص ۱ـ ۳۲.
- صرفی، محمدرضا و اکرم مریخی. (۱۳۸۸). «اسطورة انسانجانور در کوشنامه و گرشاسبنامه». مطالعات ایرانی، سال هشتم، شمارة پانزدهم، صص ۹۷ـ ۱۱۳.
- صفا، ذبیحالله. (۱۳۷۴). حماسهسرایی در ایران. تهران: انتشارات فردوسی.
- طالبان، علیرضا و محمدهادی خالقزاده و مهدی فاموری. (۱۴۰۰). «غریو و خروش پهلوانان در حماسههای پس از شاهنامه تا قرن نهم». زبان و ادبیات فارسی، سال دوازدهم، شمارة اول، صص ۹۹ـ ۱۱۸.
- علوی مقدم، محمد و حسین کیخسروی. (۱۳۹۵). «تحلیل تطبیقی داستان ضحاک بر اساس روایت کوشنامه». مطالعات نظریه و انواع ادبی، سال اول، شمارة دوم، صص ۷ -۲۰.
- غفوری، رضا. (۱۳۹۶). «بررسی چند روایت از نبرد ایرانیان با دیوهای مازندران در متون پهلوانی پس از شاهنامه». زبان و ادبیات فارسی، سال بیستوپنجم، شمارة هشتادوسوم، صص ۲۰۹ـ ۲۳۰.
- غفوری، رضا. (۱۳۹۹). «نگاهی به خاستگاه احتمالی روایات کوش پیلدندان». مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، سال دوم، شمارة دوم، صص ۱۹۳ـ ۲۱۵.
- غیبی، سید غلامرضا. (۱۳۹۶). «اسب در میدان رزم و بزم (با استناد به منظومههای پهلوانی و حماسی پس از شاهنامه: گرشاسبنامه، بهمننامه، کوشنامه و فرامرزنامه)». بهارستان سخن، سال چهاردهم، شمارة سیپنجم، صص ۲۵ـ ۴۸.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1394). شاهنامه. به کوشش جلال خالقیمطلق. تهران: سخن.
- فیروزمند، مهرناز و جهاندوست سبزعلیپور و احمدرضا نظری چروده. (۱۴۰۱). «رابطة همسرگزینی جمعگرا یا فردگرا با پایداری ازدواج در متون کهن حماسی». بهارستان سخن، سال نوزدهم، شمارة پنجاهوپنجم، صص ۱۳۹ـ ۱۵۶.
- کوپا، فاطمه و عاطفهسادات موسوی. (۱۳۸۹). «تجزیه و تحلیل حکایاتی از کوشنامه براساس نظریه ولادیمیر پراپ». مطالعات داستانی، سال اول، شمارة اول، صص ۱۰۳ـ ۱۲۲.
- کیخا، موسی و زهرا اختیاری و ابوالقاسم قوام. (۱۳۹۷). «مفهوم شناسی آز در حماسههای پس از شاهنامه با تاکید بر کوشنامه و فرامرزنامه». متنشناسی ادب فارسی، سال دهم، شمارة چهارم، صص ۴۱ـ ۵۵.
- گازرانی، ساقی. (۱۳۹۹). کوش پیلدندان خلق یک ضدقهرمان. ترجمة سیما سلطانی، تهران: مرکز.
- گلباف، کاظم و ابوالقاسم قوام و محمد تقوی. (۱۳۹۷). «آسیبشناسی در مقالههای فارسی ناصرخسروپژوهی از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۳». جستارهای نوین ادبی، سال پنجاهویکم، شمارة سوم، صص۷۱ـ ۹۶.
- متینی، جلال. (۱۳۶۵). «ترجمة منظوم دیگری از یادگار بزرگ¬مهر». ایراننامه، شمارة هفدهم، صص ۱۱۵ـ ۱۴۲.
- متینی، جلال. (۱۳۶۶). «کوش یا گوش». ایراننامه، شمارة بیستویکم، صص ۱ـ ۱۴.
- متینی، جلال. (۱۳۶۹). «فریدون و سرزمین آفتاب تابان». ایرانشناسی، شمارة پنجم، صص ۱۶۰ـ ۱۷۷.
- متینی، جلال. (۱۳۷۰ الف). «خوابهای اهورایی آبتین». ایرانشناسی، سال سوم، شمارة دهم، صص ۳۶۹ـ ۳۸۱.
- متینی، جلال. (۱۳۷۰ ب). «روایتی دیگر درباره ایرج و تور و سلم و بخش کردن جهان». ایرانشناسی، شمارة نهم، صص ۱۴۸ـ ۱۵۹.
- متینی، جلال. (۱۳۷۷). «چوگان در کوشنامه». نامة فرهنگستان، سال چهارم، شمارة سوم، صص۱۹۰ـ ۱۹۳.
- متینی، جلال. (۱۳۷۸). «برخی از نیرنگهای کارزار در کوشنامه (به یاد استادم ذبیح الله صفا)». ایرانشناسی، سال یازدهم، شمارة سوم، صص ۶۴۹ـ ۶۶۷.
- متینی، جلال. (۱۳۷۹). «نامهها». نامة فرهنگستان، شمارة پانزدهم، صص۱۹۰ـ ۱۹۴.
- مدبری، محمود. (۱۳۹۸). «ایرانشان و طالع فریدون». پاژ، شمارة سیوششم، صص ۱۹ـ ۲۶.
- مشتاقمهر، رحمان و سجاد آیدنلو. (۱۳۸۶). «که آن اژدها زشت پتیاره بود (ویژگیها و اشارات مهم بنمایة «اژدها و اژدهاکشی» در سنت حماسی ایران)». پژوهشهای ادب عرفانی، شمارة دوم، صص ۱۴۳ـ ۱۶۸.
- مقصودی نژاد، مرتضی و مجید حاجی زاده و مریم غلامرضابیگی، (۱۴۰۰). «پیش¬گویی در منظومههای پهلوانی پس از شاهنامه». نقد ادبی و بلاغت، سال دهم، شمارة سوم، صص ۱۹۲ـ ۲۱۴.
- ملکپور علمداری، منیژه و سکینه رسمی. (۱۳۹۶). «مبانی کشورداری در حماسة کوشنامه». ادبیات فارسی، شمارة سیوهشتم، صص ۲۲۷ـ ۲۴۶.
- موسوی بجنوردی، کاظم. (۱۳۹۳) تاریخ جامع ایران. ج ۵، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
- مهراد، حامد. (۱۳۹۹). «بازنمایی بدن و تحلیل کنشهای بدنی ضدّ قهرمان در منظومة حماسی کوشنامه». ادب حماسی، شمارة بیستونهم، صص ۲۹۹ـ ۳۲۱.
- میرباقریفرد، سید علیاصغر و احسان رئیسی و مهرنوش بیات. (۱۳۹۶). «آسیبشناسی مقالههای مثنویپژوهی از نظر توجه به مشرب عرفانی مولوی». متنشناسی ادب فارسی، سال پنجاهوچهارم، شمارة سوم، صص ۱۷ـ ۳۴.
- نادری، فرهاد و سمیه نادری. (۱۳۹۷). «کارکرد نظریه «ترامتنیت» ژنت در کشف و واکاوی تاثیرپذیری کوشنامه از شاهنامه». متنشناسی ادب فارسی، شمارة سیوهفتم، صص ۱۶۹ـ ۱۸۷.
- ناشناس. (۱۳۱۸). مجمل التواریخ و القصص. تصحیح ملک الشعرای بهار، تهران: چاپخانة خاور.
- ناشناس. (۱۳۹۹). مجمل التواریخ و القصص. تصحیح و تحقیق اکبر نحوی، تهران: سخن.
- نحوی، اکبر. (۱۴۰۱). «اصلاح بیتهایی از کوشنامه». نقش خیال مجموعه مقالات ادبی و تاریخی. نشر سخن با هم¬کاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، صص ۲۳۵ـ ۲۷۷.
- نحوی، اکبر. (۱۴۰۱). «کاکوی یا کوش پیلدندان». نقش خیال مجموعه مقالات ادبی و تاریخی. نشر سخن با هم¬کاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، صص۲۲۷ـ ۲۳۳.
- نحوی، اکبر و سارا رضاپور. (۱۳۹۴). «ملاحظاتی دربارة منظومة بهمننامه». ادب حماسی، سال یازدهم، شمارة نوزدهم، صص۱۱ـ ۲۶.
- نحوی، اکبر و رضا غفوری. (۱۳۹۰). «ده دیو از فارسی میانه تا منظومة فرامرزنامه». بوستان ادب، سال سوم، شمارة چهارم، صص ۱۶۷ـ ۱۸۶.
- ندافی، مرضیه و نعیمه توسلی. (۱۳۹۴). «چهرة زروان در کوشنامه». تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، شمارة بیستوپنجم، صص ۱۶۳- ۱۸۴.
- ندافی، مرضیه و نعیمه توسلی. (۱۳۹۵). «چهرة زروان در «کوشنامه» با روی¬کرد تمثیلی». تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، شمارة بیستوهشتم، صص ۱۰۳ـ ۱۲۳.
- وثوقی، محمدباقر. (۱۳۹۳). «نام قدیم «کره» در متون جغرافیایی و تاریخی؛ یافتههایی نو در نسخههای خطی فارسی». پژوهشهای علوم تاریخی، سال ششم، شمارة دوم، صص ۱۳۵ـ ۱۵۰.
- ورهرام، لیلا. (۱۳۹۴). «ملاحظاتی دربارة بهمننامه: خاستگاه داستان، زمان و مکان سرایش آن». ایرانشناسی، سال۵، شمارة اول، صص۹۹ـ ۱۱۶.
- هاشمی، سید ابوالحسن و محمود فیروزی مقدم و مهیار علوی مقدم. (۱۴۰۰). «مطالعه تأثیرات خودشناسانه پدیدة اجتماعی «سفر» در منظومة کوشنامه بر اساس الگوی جوزف کمبل». جامعهشناسی سیاسی ایران، سال چهارم، شمارة چهارم، صص ۶۶۲ -۶۷۸.
- الهامی، شراره و رضا برزویی و الهام افشه. (۱۳۹۸). «جایگاه زن در کوشنامه». مجموعه مقالات هشتمین همایش ملی متن پژوهی، صص۳۷۱ـ ۳۸۱.
- هامین آنتیلا، یاکو. (۱۳۹۹). خداینامگ شاهنامة فارسی میانه. ترجمة مهناز بابایی، تهران: مروارید.
-C. M. Bowra. (1952) HEROIC POETRY. London.
References
- Atouni, Behzad, and Behrouz Atouni. (2020). "Demythologizing in Kūsh-nāmah." Textual Analysis of Persian Literature, No. 45. 113-128. [in Persian]
- Ardestani Rostami, Hamidreza. (2020). "An Examination of the Story of Platos (The Ascension of Jesus Christ) in Kūsh-nāmah and its Comparison with Other Texts." Iranian Studies, No. 37. 24-42. [in Persian]
- Arjangi, Kamran. (2017). "A Critique of the Correction of the Epic Poems of Kūsh-nāmah." Pazh, No. 25. 37-66. [in Persian]
- Ashrafzadeh, Reza and Abbasi Z. (1397). "An Analysis of the Characters in the Epic Poems of Bahman-nāmah, Kūsh-nāmah, Farāmarz-nāmah, and Garshāsb-nāmah, Based on the Theories of Carl Rogers and Abraham Maslow." Literary Sciences, No. 14. 9-48. [in Persian]
- Akbarzadeh, Dariush. (2015). "A Note on the Myth of Zahhak (A Comparative Study between Shahnameh, Kūsh-nāmah, and Selected Islamic Texts)." Comparative Literature, No. 13. 1-12. [in Persian]
- Akbarzadeh, Dariush. (2020). "Be Kabul Ze Nagah Be Kandeh Resid " (A Note on the Combination of Kabul/Zarang-China/Chinistan based on Kūsh-nāmah)." Iranian Studies, No. 28. 7-23. [in Persian]
- Akbari Mafakher, Arash. (2012). "Mythological and Epic Foundations of the Divan of Mazandaran in Shahnameh." Epic Literature, Year. 8 No. 14. 33-64. [in Persian]
- Omidsalar, Mahmoud. (1384). "Notes on Kūsh-nāmah." Farhang-e Iranzamin, No. 30. 312-336. [in Persian]
- Aydenloo, Sajjad. (2008). "Several Themes and the Important Ritual of 'Marriage' in Iranian Epic Literature (referring and analyzing several Comparative Examples)." Faculty of Literature and Humanities, Mashhad. Vol. 41, No. 160. 1-23. [in Persian]
- Aydenloo, Sajjad. (2008). "To Tie One’s Hair at The Waist (The Mourning Ritual in Shahnameh and Iranian Texts)." Nameh-ye Farhangestan, No. 93. 114-117. [in Persian]
- Bassak, Hassan and Nahid Tavakoli. (2012). "The Role of Merchants in Marital Bonds and the Narrative Process in Epic Poems (Garshāsb-nāmah, Kūsh-nāmah, Farāmarz-nāmah, and Bahman-nāmah)." Persian Language and Literature of The Islamic Azad University of Mashhad, No. 33. 85-112. [in Persian]
- Bashiri, Ali Asghar. (2019). "The Connection of the Kūsh-nāmah with Kush Kings in Pre-Millennial Africa." Ayeneh Miras, Year. 17 No. 2. 181-202. [in Persian]
- Tafazoli, Ahmad. (2007). History of Iranian Literature Before Islam. Ed. Jaleh Amouzgar. Tehran: Sokhan. [in Persian]
- Hajirahimi, Fatemeh, Aghdas Fatehi, and Mahmoud Mehravaran. (2021). " Preface of Kūsh-nāmah under the influence of the Shahnameh Prologue with Emphasis on Tahmidieh." Literary Critique and Rhetoric, Y. 10. No. 4. 36-58. [in Persian]
- Haddadi, Elham, Hossein Najafdori, and Abolghasem Radfar. (2014). "Journey to the Ugly World of Koush with the Change of Narrative Discourse plot from Epic to Mystical Genre." Ancient Persian Literature, Y. 5 No. 2. 99-124. [in Persian]
- Khalqi Motlagh, Jalal. (2007). The Epic of Comparative Phenomenology of Heroic Poetry. Tehran: Islamic Encyclopedia Center. [in Persian]
- Kharazmi, Hamidreza. (2015). "One of the Deep Structures of the Test for selecting wife in National Epic and the Phenomenon of Exogamy" Epic Literature, Y. 2, No. 4. 29-52. [in Persian]
- Dezfulian, Kazem, Abbas Shankayi, and Mojtaba Damavandi. (2015). "Investigating Certain Overlaps and Differences between Shahnameh, Garshāsb-nāmah, and Kūsh-nāmah regarding Jamshid, Fereydoun, Mazandaran, etc." History of Literature, No. 3. 89-105. [in Persian]
- Dashtban, Zahra. (2010). "Investigating and Introducing Several Mythological Heroes in Kūsh-nāmah." Iranian Studies, No. 17. 87-104. [in Persian]
- Rajabzadeh, Hashem. (2001). "Kūsh-nāmah and the Kingdom of Japan." Nameh Anjoman, Y. 1. No. 3. 128-158. [in Persian]
- Rajabzadeh, Hashem. (2001). "Japan in Kūsh-nāmah." Ketab-e Mah Tarikh va Joghrafiya, No. 56&57. 65-71. [in Persian]
- Rahmanzadeh, Saman, Fatemeh Modarresi, and Bahman Nozhat. (2019). "The Structure of Epic Language in Kūsh-nāmah of Iran-Shān-ebn-Abī-al-Khayr." Epic Literature, No. 28. 149-173. [in Persian]
- Rezaei Dasht Arjaneh, Mahmoud. (2019). "Observations on Recording and Interpretation of Some Verses of Kūsh-nāmah." Jostarhaye Novin Adabi, No. 224. 127-149. [in Persian]
- Rezaei Aval, Maryam, and Akbar Shamian Sarokla'i. (2009). "The Wolf in Iranian Epic Poems." Literature and Humanities of the University of Tabriz. Y. 52. No. 211. 105-134. [in Persian]
- Rezaei Aval, Maryam, and Ebrahim Ostaji. (2019). "Elephant and Its epic Mythological themes and Rituals in Iranian Epic Poems." Mystical and Mythological Literature, Y.15 . No. 55. 141-166. [in Persian]
- Riyahi Zamin, Zahra, and Azim Jabbare Nasero. (2012). "The Function of Div [Demon] in Post-Shahnameh Heroic Epics." Boustan-e Adab, Y.14. No. 2. 99-128. [in Persian]
- Zarrinkoub, Rouzbeh, Kolsoom Ghazanfari, and Ehsan Mohammadi. (2017). "Wisdom in Persian Epic Poems and Its Comparison with Zoroastrian Texts (Case Study: Garshāsb-nāmah, Bahman-nāmah, and Kūsh-nāmah)." Iranian Studies, Y. 7
- No. 2. 67-82. [in Persian]
- Satari, Reza, Ghodsieh Rezvanyan, and Sogol Khosravi. (2017). "Totem in Epic Poems after Shahnameh with Emphasis on Gharshasb-nāmah, Sam-nāmah, Kūsh-nāmah, and Borzu-Nāma." Textual Studies in Persian Literature, Y. 9 No. 4. 71-91. [in Persian]
- Saadatifar, Zahra, Abolqhasem Ghavam, and Mohammad Jafar Yahaghi. (2023). "An Analysis of Articles on Ferdowsi and Shahnameh in the Years 1380 to 1385." Epic Literature, Y. 19. No. 1. 143-172. [in Persian]
- Soleimani, Ghahraman. (1999). "The Epic of Kūsh-nāmah." Ketab-e Mah Literature and Philosophy, No. 19. 30-31. [in Persian]
- Shamian Sarokla'i, Akbar. (2008). "The Scythian Burial rites Based on Iranian Epic Poems." Pazh, Y. 1. No. 4. 219-238. [in Persian]
- Shah Badi'zadeh, Mahdokht, and Reza Ashrafzadeh. (2018). "Archetypal Analysis of the Character of Koush, the Pildandan using the Archetype of 'Wise Old Man ' and 'Rebirth'." Epic Literature, No. 26. 155-173. [in Persian]
- Shamisa, Cyrus, and Shoubaneh Sarraf. (2017). "The Story of Oumrouss and Oumrism." Mystical and Mythological Literature, No. 48. 159-196. [in Persian]
- Sadeghi Naghad Olia, Fatemeh, and Ali Asghar Bashiri. (2018). "The Study and Comparison of the Story 'Koush, the Pildandān' in Kūsh-nāmah with its counterpart in Naqqali Scrolls." Culture and Folk Literature, No. 24. 69-92. [in Persian]
- Sarfi, Mohammad Reza, Mahmoud Madaberi, Mohammad Sadegh Basiri, and Hossein Mirza Niknam. (2006). " Literary Genres in National Epics of Iran.” Gohar-e Guya, Y. 2. No. 8. 1-32. [in Persian]
- Sarfi, Mohammad Reza, and Akram Merikhi. (2007). "The Myth of Human-Animal in Kūsh-nāmah and Gharshasb-nāmah." Iranian Studies, Y. 8 No. 15. 97-113. [in Persian]
- Safa, Zabihollah. (1995). Epic Composition in Iran. Tehran: Ferdowsi. [in Persian]
- Taleban, Ali Reza, Mohammad Hadi Khaleghzadeh, and Mehdi Famouri. (2021). "The UpRoar and the Outcry of Champions in Epic Poems after Shahnameh until the 9th Century." Persian Language and Literature, Y.12. No. 1. 99-118. [in Persian]
- Alavi Moghadam, Mohammad, and Hossein Keykhosravi. (2016). "A Comparative Analysis of the Story of Zahak Based on the Narrative of Kūsh-nāmah." Theoretical and Literary Studies, Y.1. No. 2. 7-20. [in Persian]
- Ghaffouri, Reza. (2017). "An Examination of Several Narratives of the Battle of Iranians with the Divs [Demons] of Mazandaran in Heroic Texts after Shahnameh." Persian Language and Literature, Y. 25, No. 83. 209-230. [in Persian]
- Ghaffouri, Reza. (2020). "A Look at the Possible Origins of the Narratives of Koush, the Pildandan." Studies in Asian Culture and Art, Y. 2. No. 2. 193-215. [in Persian]
- Gheybi, Seyyed Gholam Reza. (2017). "The Horse in battlefield and Festivity (According to Pahlavani and Epic Poems after Shahnameh: Gharshasb-nāmah, Bahman-nāmah, Kūsh-nāmah, and Farāmarz-nāmah)." Baharestan-e Sokhan, Y. 14 No. 35. 25-48. [in Persian]
- Ferdowsi, A. (2014). Shahnameh. By the effort of J. Khaleghi Motlagh. Tehran: Sokhan.[in Persian]
- Firoozmand, Mehrnaz, Jahandoost Sabzalipour, and Ahmadreza Nazari Choroudeh. (2022). "The Relationship between Collectivist or Individualistic Mate Selection and Marriage Stability in Ancient Epic Texts." Baharestan Sokhan, Y. 19. No. 55. 139-156. [in Persian]
- Koopa, Fatemeh and Atefeh Sadat Mousavi. (2010). "Analysis of Tales from Kūsh-nāmah Based on Vladimir Propp's Theory." Literary Studies, Y.1 No. 1. 103-122. [in Persian]
- Keikha, Mousa, Zahra Akhtari, and Abolghasem Ghavam. (2018). "The Concept of Greed in Post-Shahnameh Epics with Emphasis on Kūsh-nāmah and Farāmarz-nāmah." Textual Studies in Persian Literature, Y.10. No. 4. 41-55. [in Persian]
- Gazorani, Saqi. (2016). Koush, the Pil-dandan: The Creation of an Anti-Hero. Trans. S. Soltani, Tehran: Markaz. [in Persian]
- Golbaf, Kazem, Abolghasem Ghavam, and Mohammad Taghavi. (2018). " The Pathology in Persian articles regarding research on Nasser Khosrow from 1300 to 1393." Jostarhaye Novin-e Adabi, Y. 51 No. 3. 71-96. [in Persian]
- Matini, Jalal. (1986). "Another versified translation of Yadegar-e Bozorgmehr." Irannameh, No. 17. 115-142. [in Persian]
- Matini, Jalal. (1987). "Koush or Goush." Irannameh, No. 21. 1-14. [in Persian]
- Matini, Jalal. (1990). "Fereydoun and the Land of the Shining Sun." Iran Shenasi, No. 5. 160-177. [in Persian]
- Matini, Jalal. (1991). "Divine Dreams of Abtin." Iran Shenasi, Y. 3 No. 10. 369-381. [in Persian]
- Matini, Jalal. (1991). "Another Narrative regarding Iraj, Tur, Salm, and the Division of the World." Iran Shenasi, No. 9. 148-159. [in Persian]
- Matini, Jalal. (1998). "Polo in Kūsh-nāmah." Nameye Farhangestan, Y.4 No. 3. 190-193.
- Matini, Jalal. (1999). "Some Warfare Strategies in Kūsh-nāmah (In Memory of My Teacher, Zabihollah Safa)." Iran Shenasi, Y. 11. No. 3. 649-667. [in Persian]
- Matini, Jalal. (2000). "Letters." Nameye Farhangestan, No. 15. 190-194. [in Persian]
- Modaberi, Mahmoud. (1398). "Iran-shan and Fereydoun's Fate." Pazh, No. 26. 19-26. [in Persian]
- Moshtaghmehr, Rahman and Sajjad Aydenloo. (2007). "Ke An Azhdeha Zesht Patyare Boud (Characteristics and Important References to 'Dragon and Dragon Slaying' in Iranian Epic Tradition)." Pajouheshha-ye Adab-e Erfani, No. 2. 143-168. [in Persian]
- Moghaddasi Nezhad, Morteza, Majid Hajizadeh, and Maryam Gholamreza Beigi. (2021). "Prediction in Pahlavani Poems after Shahnameh." Literary Criticism and Rhetoric, Y.10. No. 3. 192-214. [in Persian]
- Malekpour Alamdari, Manijeh and Sakineh Rasmi. (2017). "The Fundamentals of Governing a country in Kūsh-nāmah Epic." Persian Literature, No. 38. 227-246. [in Persian]
- Mousavi Bojnourdi, Kazem. (2014). Comprehensive History of Iran. Vol. 5. Tehran: Markaz-e Da'irat al-Ma'arif-e Bozorg-e Islami. [in Persian]
- Mehrad, Hamed. (2020). " Body Representation and Analysis of Anti-Hero’s Physical Actions in the Epic Poems of Kūsh-nāmah." Epic Literature, No. 29. 299-321. [in Persian]
- Mirbagherifard, Seyyed Ali Asghar, Ehsan Raeesi, and Mehrnoush Bayat. (2017). "The Criticism of Masnavi Researches from the Perspective of Mowlavi’s Mystical Disposition."Textual Analysis of Persian Literature, Y. 54. No. 3. 17-34. [in Persian]
- Naderi, Farhad, and Somaye Naderi. (1397). "The Function of the Transtextuality Theory in the Discovery and Exploration of the Influence of Shahnameh over Koushnameh." Text Analysis of Persian Literature, No. 37. 169-187. [in Persian]
- Anonymous. (1939). "Mojmal al-Tawarikh wa al-Qesas." Edited by Malek al-Shoara Bahar, Tehran: Khavar. [in Persian]
- Anonymous. (2020). "Mojmal al-Tawarikh wa al-Qesas." Edited and researched by Akbar Nahavi, Tehran: Sokhan. [in Persian]
- Nahavi, Akbar. (2022). "Correction of Verses from Kūsh-nāmah." Naghsh-e Khial, a collection of literary and historical articles. In collaboration with the Endowment Foundation of Dr. Mahmoud Afshar, Tehran: Sokhan 235-277. [in Persian]
- Nahavi, Akbar. (2022). "Kakouy or Koush, the Pil-dandan." Naghsh-e Khial, a collection of literary and historical articles. Sokhan Publications in collaboration with the Endowment Foundation of Dr. Mahmoud Afshar, 227-233. [in Persian]
- Nahavi, Akbar and Sara Rezapour. (2015). "Observations on the Bahman-nāmah." Epic Literature, Y. 11. No. 19. 11-26. [in Persian]
- Nahavi, Akbar and Reza Ghaffouri. (2011). "Ten Divs from Middle Persian to Farāmarz-nāmah." Boustan-e Adab, Y. 3. No. 4. 167-186. [in Persian]
- Nadafi, Marzieh and Naimeh Tavasoli. (2015). "The Face of Zravan in Kūsh-nāmah." Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), No. 25. 163-184. [in Persian] Allegorical Research in Persian Language and Literature, No. 28. 103-123. [in Persian]
- Vosoughi, Mohammad Bagher. (2014). "The Ancient Name 'Koreh' in Geographical and Historical Texts; New Findings in Persian Manuscripts." Historical Sciences Research, Y. 6. No. 2. 135-150. [in Persian]
- Varahram, Leila. (2015). "Observations on Bahman-nāmah: Its Origin, Time, and Place of Composition." Iranian Studies, Y. 5. No. 1. 99-116. [in Persian]
- Hashemi, Seyyed Abolhasan, Mahmoud Firouzi Moghadam, and Mahyar Alavimoghadam. (2021). "The Study of the Selfrecognition Effects of the Social Phenomenon of 'Journey' in Kūsh-nāmah Based on Joseph Campbell's Pattern." Iranian Political Sociology, Y. 4. No. 4. 662-678. [in Persian]
- Elhami, Sharareh, Reza Borzoui, and Elham Afshah. (2019). "The Standpoint of Woman in Kūsh-nāmah." Collective Articles in the 8th National Text Analysis Conference, 371-381. [in Persian]
- Hameen-Anttila, Jaackko. (2020). Khwadaynamag: The Middle Persian Book of Kings. Trans. Mahnaz Babaei, Tehran: Morvarid.
- C. M. Bowra. (1952). Heroic Poetry. London.