اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نشانگان سندرم روده تحریکپذیر
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیبنفشه اسمعیل پور 1 , سید علی آل یاسین 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحدخمین
2 - استادیار، مدیر گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحدخمین
کلید واژه: کیفیت زندگی, هوش هیجانی, آموزش, سندرم روده تحریکپذیر,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر انجام شد. طرح پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون به همراه گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر مراجعهکننده به پزشکان متخصص گوارش و مراکز و درمانگاههای شهر تهران در سال 1395 بود. بدین منظور، برای اطمینان یافتن از تشخیص، تمامی درمانجویان دارای تشخیص این نشانگان به وسیله پژوهشگر و بر مبنای معیارهای تشخیصی نشانگان روده تحریکپذیر مورد مصاحبه تشخیصی قرار گرفتند و سپس بار عایت تمایل به شرکت در جلسههای آموزشی به گونه تصادفی 18 نفر در گروه آزمایش و 18 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. روش کار بدین صورت بود که پس از اجرای پیش آزمون در گروه آزمایش، آموزش هوش هیجانی به افراد گروه آزمایش ارایه شد و در گروه گواه آموزش به آنها ارایه نشد. آنگاه پس آزمون از هردو گروه انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1989) بود و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. در نهایت، یافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی منجر به ارتقای کیفیت زندگی در افراد مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر شده است.
This study aimed to determine the effectiveness of emotional intelligence training on quality of life in patients with irritable bowel syndrome. Semi-experimental study design study with pre-test, post-test with control group. The study population was included all patients with irritable bowel syndrome referred to a gastroenterologist and centers and clinics in Tehran in 2016. In order to ensure the diagnosis, the diagnosis of this syndrome all clients by researcher and based on the diagnostic criteria for diagnosis of irritable bowel syndrome were interviewed and then once a willingness to participate in training sessions randomly assigned 18 patients in the experimental group and 18 patients in the control groups. Methods way that, after a pre-test in the experimental group, the experimental group was given emotional intelligence training and the control group were given training to them. Then, after the test was taken from both groups. Tools used in research, the World Health Organization Quality of Life Questionnaire, and to analyze the data was used univariate analysis of covariance. Finally, the findings show that emotional intelligence training improves the quality of life in patients with irritable bowel syndrome is.
- Blanchard, E. B., & Lackner, J., Jandres. (2007). A controlled evaluation of group cognitive therapy in the treatment of irritable bowel syndrome. Behavior Research and Therapy, 45, 633- 648.
- Blanchard, E. B., Lackner, J., Gusman, O. R. ,K. Gudleski, G. D., Sanders, K., Keefer, L. & Krasner, S. (2006). Prediction of treatment outcome patients with irritable bowel syndrome treated with group cognitive therapy. Behavior Research and Therapy, 44, 317-337.
- Castaneda, A. E., Tuulio-Henriksson, A., Aronen, E. T., Maryyunen, M., & Kolho, K.L. (2013). Cognitive functioning and depressive symptoms in adolescents with inflammatory bowel disease. World Journal of Gastroenterol, 19(10): 1611-1617.
- Chang, L., Toner, B., Fukdo, Sh., Guthrie, E., Locke, G. R., Norton, J. N & Sperber, D. A. (2006). Gender, age, society, culture and the patient 's perspective in the functional Gastrointestinal disorders. Journal of Gastroenterology, 130, 1435-1446.
- Faresjo, A., Anatasiou, F., Liois, C., Jhonsson, S., Wallander, M-A., & Faresjo, T. (2006). Health-related quality of life irritable bowel syndrome patients in different culture settings. This article is available from: http://www. Hqlo. Com
- Farnam, A., Somi, M. H., Farhang, S., Mahdavi, N., & Besharat, M. A. (2014). The therapeutic effect of adding emotional awareness training to standard medical treatment for irritable bowel syndrome: a randomized clinical trial. Journal of Psychiatric Practice, 20(1): 1-9.
- Frank, L., Kleinman, L., Rent, A., Cielsa,G., Kim, J. J., & Sacker , C. (2002). Health –related quality of life associated with irritable bowel syndrome: Comparison with other chronic diseases. Clinical Therapeutics, 24, 675-689.
- Jellesma, F. C., Rieffe, C., Terwogt, M. M., & Westenberg, P. M. (2011). Children's sense of coherence and trait emotional intelligence: A longitudinal study exploring the development of somatic complaints. Psychology and Health, 26(3): 307-320.
- Kako Joybari, A. A., Mohammadi, N., Dahghanzadeh, H., & AliAkbari, M. (2015). The relationship between emotional intelligence and somatization in patients with functional gastrointestinal disorders (FGID). GOVARESH, 19(4):250-256.
- Lea, R., & Whorwell. P. (2001). Quality of life in irritable bowel syndrome. Journal of Pharmacy Economies, 19(6), 643-653.
- Martins, A., Ramalho, N. & Morin, E. (2010). A comprehensive metaanalysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 49, 554–564.
- Mujagic, Z., Keszhthelyi, D., Aziz, Q., Reinisch, W., Quetgalas, E. G., Leonardis, F. D., & et al. (2015). Systematic review: instruments to assess abdominal pain in irritable bowel syndrome. Alimentary Pharmacology & Therapeutics, 42(9): 1064-1081.
- Penny, K. I., & Smith, G. D. (2012). The use of data-mining to identify indicators of health-related quality of life in patients with irritable bowel syndrome. Journal of Clinical Nursing, 21(19): 2761-2771.
- Salovay, P. Mayer, J.D (2000) current direction in emotional intelligence research, New York: Gulf press.
- Schutte, N.S., Malouff, J.M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, N. & Rooke, S.E. (2007). A meta-analytic investigation of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 42, 921–933.
- Tamannaifar, M. R., & Akhavan-Hejazi, Z. S. (2013).Comparing the mental health and quality of life in patients with irritable bowel syndrome and healthy subjects in Kashan, Iran. Fayz Journal of Kashan University of Medical Sciences, 17(2).
-Thompson, W. G. (2000). Functional bowel disorders and functional abdominal pain. Dagon Associates Incorporated, 351-432.
- Toner, B. B., & Akman, D. (2000). Gender role and irritable bowel syndrome: Literature review and hypothesis. Journal of Gastroenterology, 95,576-582.
- When- Zhen, Yu. (2011). The Effectiveness of a Structured Educational Intervention on Disease-Related Misconception and Quality of Life in Patients with Irritable Bowel Syndrome. Gastroenterology Nursing, 37(4): 289-298.
_||_