تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد نیمرخ اسید وکسلر کودکان (حساب، رمزنویسی، اطلاعات، حافظه ی عددی) در دانش آموزان اختلال یادگیری شهر شیراز
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیسلطانعلی کاظمی 1 , افسانه سیف 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: کارکردهای اجرایی, اختلال یادگیری, نیمرخ اسید وکسلر کودکان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی برعملکرد خرده آزمون های معرف نیمرخ اسید (ACID) وکسلر کودکان در دانش آموزان اختلال یادگیری می باشد. در این پژوهش از روش تجربی با پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل و گمارش تصادفی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 48 نفر دانش آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش وگواه به شکل تصادفی گماشته شدند. در مرحله ی پیش آزمون از آزمون وکسلر کودکان برای اندازه گیری نیمرخ اسید استفاده شد. آموزش کارکردهای اجرایی به شکل گروهی در گروه آزمایش اعمال شد. پس از آموزش، پس آزمون به اجرا درآمد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی موجب افزایش عملکرد نیمرخ اسید وکسلر کودکان در خرده آزمون های اطلاعات، حساب و رمزنویسی می شود و در خرده آزمون حافظه ی عددی بی تأثیر است.
Aim: The aim of the study was to check the effectiveness of the executive function training on child ACID profile in students with learning disability. Method: An experimental method with pre-test and post-test has been used to clarify the effect. Based on Stratify sampling, 48 students has been selected on two groups of Experimental and control group. To measure ACID Profile score in the pretest Wechsler Intelligence Scale for children-Revised (WISC- R) has been used respectively. The executive function in a group training method was used for teaching the experimental group. After the training, posttest was run. Results: the results of the ANCOVA test demonstrated that the training of the executive functions increases the function three items of four subtests (Arithmetic, Coding and Information) as Wechsler ACID profile of children with learning disability. Conclusion: Although training of executive functions has no effect in Digit span subtest.