طراحی مدل مدیریت تصویر ازخودکارکنان، برای تسخیر احساسات مدیران در فرهنگ سازمان های ایران با رهیافت داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیزکیه بیکی 1 , سید محمد رضا داودی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان ،ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان ،ایران
کلید واژه: مدیریت تصویر ازخود, تسخیر احساسات مدیران , فرهنگ سازمان های ایران , داده بنیاد, کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی برای تسخیر احساسات مدیران توسط کارکنان در فرهنگ سازمان های ایران به روش نظریه زمینه ای است. روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینه ای استراوس - کوربین استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شد. مشارکت کنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونه گیری نظری تا ۱2 نفر به سطح اشباع داده ها رسیدکه با استفاده از نرم افزار اطلس تی 8مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج با ۱7 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط على (عوامل محیطی، فرهنگ رفتاری مخرب، فقدان عوامل انگیزشی، عوامل تخصصی ومدیریتی و عوامل سازمانی،عوامل فرهنگی سازمانی،عوامل انگیزشی) پدیده محوری (تسخیر احساسات)، شرایط زمینه ساز (سیاست گذاری نامطلوب ورفتارهای فردی سازمانی)، شرایط مداخله گر (فنون تصویرپردازی ،رفتارهای سازمانی ،ویژگی های جمعیت شناختی وسیاسی کاریهای غیر اخلاقی) راهبردها (فردی وسازمانی) و پیامدها (پیامد منفی برای برداشت کننده(سازمان وکارکنان) و پیامد مثبت برای برداشت کننده(سازمان وکارکنان) قرار گرفت.
The main goal of this research is to design a model to capture the feelings of managers by employees in the culture of Iranian organizations using grounded theory. The research method is qualitative-inductive, and Strauss-Corbin's grounded theory method is used. The data collection tool was a semi-structured interview, which was analyzed using three open, central, and selective coding methods. Subject expert's participants were eligible to enter the interview, which reached the level of data saturation through theoretical sampling of up to 12 people, which was analyzed using Atlas T8 software. The results with 17 general categories in the form of a paradigm model including the main conditions (environmental factors, destructive behavioral culture, lack of motivational factors, specialized and management factors and organizational factors, organizational cultural factors, motivational factors), the central phenomenon (capturing emotions), underlying conditions (policy unfavorable setting and organizational individual behaviors), intervening conditions (imaging techniques, organizational behaviors, demographic and political characteristics of unethical work), strategies (individual and organizational) and consequences (negative consequences for the perceiver (organization and employees) and positive consequences for the perceiver) organization and employees) was placed.
1. الوانی، سید مهدی ؛ معمار زاده ،غلامرضا؛ شهبا، سمیه.1396. بررسی اثر تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول). سال بیست وششم، شماره 58 ، ص 1 96 .
2. ال دفت،ریچارد،(۱۳۷۴)،تئوری سازمان و طراحی ساختار،علی و سید محمد،پارسائیان واعرابی،جلددوم،تهران،مرکز پژوهشهای بازرگانی،نوبت اول.
3. ترک زاده ، جعفر و فریدونی، فائزه .(1397). مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان.فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی سال نهم ، شماره چهارم، تابستان ۱۳۹۷ (پیاپی ۳۶).
4. تقی زاده نوعی جورشری، محمدرضا.1395. بررسی تاکتیک های تسخیر احساسات مورداستفاده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و میزان اثرگذاری آنها.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
5. حیدری کاهکش، پژمان و کعب عمیر، احمد و محمودی، علی و جرجرزاده، علیرضا،1402،ارزیابی محورهای شخصیت هیستریک (نمایشی) مدیران در جلوه گری اقناعی گفتمان زیست محیطی.
6. درگاهی حسین. قدرت و رفتار سیاسی در سازمان: اخلاقی یا غیراخلاقی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران. ۱۳۹۱; ۵ (۷) :۱-۱۴.
7. رابینز، استیفن پی (1387)؛ مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، چاپ بیستم، دفتر پژوهشهای فرهنگی
8. رابينز. استيفن پی، رفتارسازمانی، ترجمه پارساييان و اعرابی. تهران. دفتر پژوهش های فرهنگی، ١٣٨١ ،ص٧٤٣
9. رضائیان، علی. (1389). مدیریت رفتارهاي سیاسی در سازمان ، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران، انتشارات سمت
10. سلیمی، فاطمه؛ هادوی نژاد ،مصطفی.1399. جستاری در ادراک کارکنان از پیروی هواخواهانه با کاربست
11. فن استخراج استعارهای زالتمن. مديريت فرهنگ سازماني.دورة 81 ،شمارة 3 .ص539560.
12. شریعتى، مسعود؛محمدى مقدم، یوسف؛ باقریان، محمدرضا .1396. تأثیر سبک رهبرى تحول آفرین بر صمیمیت سازمانى(موردمطالعه: سازمان عقیدتى سیاسى ناجا).بصیرت وتربیت اسلامی.ص 6987.
13. شفیع پور فاطمه ؛زارع زیدی،علیرضا ؛متانی مهرداد. 1396. نقش اخلاق حرفه ای مدیران در موفقیت سازمان ها. دو ماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه.
14. شکاری غلامعباس، شیبانی فر محمد شهاب. مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان. ماهنامه علمی آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. ۱۳۹۱; ۲۳ (۲۴۳) :۳۹۴۵.
15. صادقی, مهرداد, اعتباریان, اکبر, & ابراهیم زاده, رضا. (1396). شناسایی مؤلفههای مدیریت برداشت و ارائه مدل ارزیابی آن براساس رویکرد آمیختة اکتشافی. مدیریت سازمانهای دولتی, 6(شماره 1 (پیاپی 21)), 34-50.
16. صادقی ،مهرداد ؛ اعتباریان، اکبر ؛ ابراهیم زاده، رضا.1398. تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدیریت برداشت و دلایل ایجاد آن برمبنای رویکرد پدیدارشناسی. مجله مدیریت فرهنگی.34.
17. طاهری, محمد حسین, محرابی, جواد, & جزنی, نسرین. (1401). طراحی مدل رفتارهای سیاسی کارکنان در سازمان های دولتی( استاندارد ایران ). فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, 10(4),
18. عباسی، سلیم؛ صمیمی، محسن ؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم ؛ احمدی آرمان ؛ حاتمی ناغانی، زهرا.1393. بررسی عوامل مؤثر بر تملق کارکنان و ارتباط آن با پیشرفت شغلی در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان.مطالعات راهبردی ورفتار سازمانی در ورزش.ص 7990.
19. فقیهی پور، جواد.1395. طراحی الگوی رابطه مبتنی بر نیاز بین کارکنان و سازمان با رویکردی کیفی (مورد مطالعه: یک سازمان نظامی).نشریه علمی ترویجی.46.ص 121140.
20. گرجی، محمدباقر و ترکی سمایی، علی اصغر و زرگرانی، علی اکبر،1393،قدرت ، سیاست ، رفتار سیاسی در سازمان و تاثیر آن بر عملکرد کارکناننگاهی به تحقیقات و پژوهش های انجام شده،سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین،گرگان
21. نصر اصفهان ،علي.1389. چاپلوسي در سازمان. مديريت فرهنگ سازماني.سال هشتم، شماره بيست و دوم.
22. هادوي نژاد، مصطفي، اميرخانلو، مريم.1394. پرده برداري از نفاق در سازمان با به کارگيري پديدارنگاري: فهمي از دريافت هاي متکثر. مديريت فرهنگ سازماني.ص 249278.
23. هادی زاده مقدم ، اکرم؛ رضایی ، عابد؛ اکبری خدیجه .(1389). رهیافت راهبردی تاکتیکهای سیاسی در سازمان .مطالعات مدیریت راهبردی.شماره ۳ .ص ۱۰۶۸۹ .
24. Alhashedi.2021. Organizational citizenship behavior role in mediating the effect of transformational leadership on organizational performance in gold industry of Saudi Arabia. journals.vgtu.lt
25. Amoatemaa, A. S., & Kyeremeh, D. D. (2016). Making employee recognition a tool for achieving improved performance: implication for Ghanaian universities. Journal of Education and Practice, 7(34), 46–52
26. Abolfathi, Hadi, & Pouraghayari. (2023). Investigating the effect of understanding political behavior on pro-social motivation with the mediating role of organizational trust with the strategic approach of using political behavior tactics in the organization (case study: administrative and employment organization of the country). Innovation Management, 2(4).
27. Bowler, W. M., Paul, J. B., & Halbesleben, J. R. (2019). LMX and attributions of organizational citizenship behavior motives: When is citizenship perceived as brownnosing? Journal of Business and Psychology, 34(2), 139–152
Brouer, R. L., Badaway, R. L., Gallagher, V., & Haber, J. A. (2015). Political skill dimensionality and impression management choice and effective use. Journal of Business and Psychology, 30(2), 217–233
28. Basu. D , Miroshnik .V. 2021. Ethics of Management .Springer Books
29. Coated panel .2020.Flattering pragmatists: Strategic use of solidaritybased measures. Pragmatic Journal.page . 413425
30. Cheng, J.W., Chiu, W.L., Chang, Y.Y., & Johnstone, S. (2014). Do you put your best foot forward? Interactive effects of task performance and impression management tactics on career outcomes. Journal of Psychology, 148(6), 621–640.
31. Cullen, K. L., Fan, J., & Liu, C. (2014). Employee popularity mediates the relationship between political skill and workplace interpersonal mistreatment. Journal of Management, 40(6), 1760–1778.
32. Chandani, A., Mehta, M., Mall, A., & Khokhar, V. (2016). Employee engagement: A review paper on factors affecting employee engagement. Indian Journal of Science and Technology, 9(15), 1–7. https://doi.org/10.17485
33. Chepkemoi, J. (2018). Effect of incentives on employee performance At Kenya forest service Uasin Gishu county. IOSR Journal of Business and Management (IOSRJBM), 20(3), 26–32.
34. - Chitsaz Esfahani . Ali, Hajipour . Ebrahim, Sadat .Samira, Hosseini. Seyed Hasan.2021. Evaluation of the impact of transformational leadership style on knowledge management considering the mediating role of organisational structure and organisational culture.International Journal of Process Management and Benchmarking
35. Chitsaz Esfahani . Ali, Hajipour . Ebrahim, Sadat .Samira, Hosseini. Seyed Hasan.2021. Evaluation of the impact of transformational leadership style on knowledge management considering the mediating role of organisational structure and organisational culture.International Journal of Process Management and Benchmarking
36. Chabris, C. F., & Simons, D. J. (2010). The invisible gorilla: and other ways our intuitions deceive us. New York City, NY: Crown Publishers.
37. Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3.
38. De Clercq, Dirk; Fatima, Tasneem; Jahanzeb, Sadia (2020). Impressing for popularity and influence among peers: The connection between employeesâ upward impression management and peerrated organizational influence. The Journal of Social Psychology, 1–19.
39. Dobre, O. I. (2013). Employee motivation and organizational performance. Review of Applied SocioEconomic Re
40. Ferris, G. R., Perrewé, P. L., Anthony, W. P., & Gilmore, D. C. (2000). Political skill at work. Organizational Dynamics, 28 (4), 25–37
41. Foulk, T. A., & Long, D. M. (2016). Impressed by impression management: Newcomer reactions to ingratiated supervisors. Journal of Applied Psychology, 101(10), 1487–1497. https://doi.org/10.1037/apl0000146
42. Irawan. Agus Wahyu. Roni, Mukhamad. Putro ,Heri Kuncoro. (2021). Islamic Business Ethics: How to Apply it on the Supply Chain Management?.Journal of Sharia Economics / Articles. Vol 3 No 1
43. Garden, R., Hu, X., Zhan, Y., & Wei, F. (2018). The role of workplace popularity: Links to employee characteristics and supervisorrated outcomes. Journal of Leadership & Organizational Studies, 25(1), 19–29
Gu .Wenyi, L.Wattsb .aLogan.2021. Are narcissistic hiring managers more susceptible to candidate flattery? A withinsubjects experimental simulation.Personality and Individual Differences . Volume 177,
44. Hu, L., & Liu, Y. (2017). Abuse for status: A social dominance perspective of abusive supervision. Human Resource Management Review, 27(2), 328–33
45. LazauskaiteZabielske, J., Urbanaviciute, I., & Rekasiute Balsiene, R. (2018). From psychosocial working environment to good performance: the role of work engagement. Baltic Journal of Management, 13(2), 236–249.
Liu, F., Chow, I. H. S., Xiao, D., & Huang, M. (2017). Crosslevel effects of HRM bundle on employee wellbeing and job performance: The mediating role of psychological ownership. Chinese Management Studies, 11(3), 520–537. https://doi.org/10.1108/CMS0320170065
46. Luu, T. T. (2017). CSR and organizational citizenship behavior for the environment in hotel industry: The moderating roles of corporate entrepreneurship and employee attachment style. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(11), 2867–2900.
47. Luu, T. T. (2013). Corporate social responsibility, upward influence behavior, team processes and competitive intelligence. Team Performance Management, 19(1/2), 6–33. https://doi.org/DOI:10.1108/13527591311312079
48. Lvina, E., Johns, G., & Vandenberghe, C. (2018). Team political skill composition as a determinant of team cohesiveness and performance. Journal of Management, 44(3), 1001–1028
49. KUMAR, P. AND R. GHADIALLY (2003). "ORGANIZATIONAL POLITICS AND IT'S EFFECTS ON MEMBERS OF ORGANIZATIONS". HUMAN RELATIONS JOURNAL, VOL. 42,PP.305314.
50. Kacmar, K. M., Wayne, S. J., & Wright, P. M. (2009). Subordinate reactions to the use of impression management tactics and feedback by the supervisor. Journal of Managerial Issues, 21(4), 498–517
51. Miller, B. K., Rutherford, M. A., & Kolodinsky, R. W. (2008). Perceptions of organizational politics: A metaanalysis of outcomes. Journal of Business and Psychology, 22(3), 209–222
52. Pekaar, K. A., van der Linden, D., Bakker, A. B., & Born, M. P. (2017). Emotional intelligence and job performance: The role of enactment and focus on others’ emotions. Human Performance, 30(2–3), 135–153
53. PFEFFER, J. (2201). "POWER IN ORGANIZATIONS". PITTMAN, BOSTON, MA
Rahmati, A., & Mohebi, M. D. (2016). Relationship between emotional intelligence and job satisfaction of primary health care providers (behvarz). Electronic Journal of Biology, 13(1), 1–5.
54. Raja, U., Sheikh, R. A., Abbas, M., & Bouckenooghe, D. (2018). Do procedures really matter when rewards are more important? A Pakistani perspective on the effects of distributive and procedural justice on employee behaviors. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 68(2), 79–88
55. Rezaei, & Zamani. (2021). Investigating the moderating role of self-efficacy and self-monitoring in the relationship between the motivation of visualization management and the verbal behavior of physical education teachers in Golestan province. Sociology of Education, 7(1), 185-192.
56. Scott, B. A. (2013). A conceptual framework for the study of popularity in the workplace. Organizational Psychology Review, 3(2), 161–186.
57. Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. Handbook of qualitative research, 17, 27385.
58. Sanai, Jafariani, Samanian, & Musayib. (2023). Political behavior of government managers and its causes in the organization. Political Sociology of Iran, 27(5), 2894-2911.
59. Su, C.J. (2010). An examination of the usage and impact of upward influence tactics by workers in the hospitality sector of Taiwan: Expanding the framework of Rao, Schmidt, and Murray (1995). Canadian Journal of Administrative Sciences, 27(4), 306–319.
60. Ward, A.K., & Ravlin, E. C. (2017). Building influence as an outsider: A theoretical approach to crosscultural impression management. Human Resource Management Review, 27(3), 491–506.