بررسی نقش مولفه ها و ابعاد اجتماعی موثر بر توسعه گردشگری درشهر صنعتی عسلویه
محورهای موضوعی : ساماندهی اقتصاد فضا
1 - ....
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بیان مسئله: در این پژوهش به مؤلفهها و ابعاد اجتماعی بومی مؤثر بر توسعه گردشگری عسلویه پرداخته خواهد شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کل کارشناسان حوزه گردشگری شهر عسلویه، هتل داران، گردشگران شهر عسلویه، بازاریان و سایر افرادی میباشد که حوزه گردشگری شهر عسلویه علاقهمند هستند که دامنه سنی 18 سال تا 60 سال بوده برابر با 5742 نفر میباشد که حجم نمونه برابر با 360 نفر بهصورت احتمالی ساده بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. در این پژوهش از پرسشنامه ابعاد اجتماعی توسعه گردشگری بنتا و همکاران (2012) و شارپلی و تلفر (1391) استفاده شد که روایی پرسشنامهها از طریق روایی همگرا و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد که بیشتر از 7/0 بود. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS 26 و Smart PLS 4 انجام شد روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی پس رویدادی است. از نظر آماری روش همبستگی است که به شناخت رابطه در صورت وجود بین متغیرها میپردازد. یافتهها و بحث: . ابعاد اجتماعی شهر عسلویه شامل کیفیت زندگی، امکانات و تسهیلات، مشارکتپذیری جامعه محلی، ازدحام و شلوغی، مسئولیتپذیری، همبستگی اجتماعی، تابآوری اجتماعی، حمایت اجتماعی و اعتماد نهادی بر توسعه گردشگری در این شهر تأثیر معنیداری دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مؤلفهها و ابعاد اجتماعی بر توسعه صنعت گردشگری در شهر عسلویه تأثیر معناداری دارد و میزان این اثربخشی برابر با 8/87 درصد میباشد و تمامی ابعاد توسعه شامل توسعه ابعاد اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی تحت تأثیر ابعاد اجتماعی تحقیق حاضر میباشد.