بررسی عوامل موثر بر پذیرش مصرف کنندگان برای محصولات خاص
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی شهرام فقیهی 1 , ولی بریم نژاد 2
1 - دانشجو کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
کلید واژه: تصمیم به خرید, لاجیت ترتیبی, نرخ افزوده, محصولات خاص, گروه های مصرف,
چکیده مقاله :
در این تحقیق عومل موثر بر تصمیم به خرید مصرف کنندگان خاص در سه گروه عدم استفاده، استفاده کننده اتفاقی و استفاده کننده دائمی و آگاهانه با استفاده از مدل لاجیت رتبه ای مورد بررسی قرار گرفته است. میوه و سبزی که بصورت ارگانیک، سالم و طبیعی تولید شده و نیاز به بازار خاص یا نیچ دارند بعنوان محصولات خاص در این تحقیق ذکر شده است. شناسایی رفتار مصرف کنندگان تحت تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی از اهداف تحقیق حاضر بوده و بدین منظور داده ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق پیمایش های میدانی، با طراحی و تکمیل پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده از 303 پاسخ گو از میان خریداران سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در بهمن سال 1390 جمع آوری شده است. نتایج حاصل از تخمین رگرسیون نشان می دهد عواملی چون، درآمد مصرف کنندگان، داشتن فرزند زیر 5 سال، شاخص های آگاهی از ویژگی های محصول، برچسب اطلاعات محصول و نیز کیفیت اثر مثبت و معنی داری در احتمال پذیرش و تصمیم به خرید محصولات خاص داشته اند و تحلیل نهایی براساس اثرات نهایی صورت پذیرفته است.
In this study, the effective factors which is influenced purchasing decision for a particular consumer groups include non-user, accidental- user and permanent-user have been investigated with utilizing logit model. Identify social and economic factors that affect consumer behavior are research objectives and to do this we gather data and information required by field survey, questionnaire design, and simple random sampling, interview 303 among buyers of Mayadin Management of Tehran Municipality have been collected in Mrch 2012. The results of the regression estimates show that factors such as income, presents of child under 5 years, indicators of knowledge of product characteristics, labeling and quality have significant positive effect on the likelihood acceptance and buing decision to nitch products and the final analysis has been done on marginal effect. Furthermore, the significant level of 95% in other factors on the purchasing decision has not been proved.