طراحی مدل معادلات ساختاری رقابت پذیری در سطح واحدهای ستادی شرکت های بیمه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمحمدرضا عباسی 1 , حسین رحیمی کلور 2
1 -
2 -
کلید واژه: رقابت پذیری, تحلیل عاملی تاییدی, مدل سازی معادلات ساختاری, بیمه,
چکیده مقاله :
در عصر جهانی شدن، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود. در این مقاله، ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری، با کمک تحلیل عاملی تاییدی، مجموعه ای از شاخص های تاثیرگذار روی رقابت پذیری شناسایی و در سه شاخص اصلی (عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و ایجاد ارزش ادراکی) طبقه بندی شده است و در مرحله بعدی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری نحوه ی ارتباط شاخص های جدید و عوامل اثرگذار بر رقابت پذیری بررسی، تا ضمن تبیین مدل مفهومی، به ارائه مدل بومی رقابت پذیری پرداخته شود. داده های تحقیق در سطح شرکت های بیمه مستقر در شهر تهران و از یک نمونه 138 نفره از خبرگان بیمه گردآوری و از نرم افزار لیزرل جهت تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج مدل سازی نشان می دهد مدل اصلاح شدهحقیق، عامل ایجاد ارزش ادراکی را در مرتبه اول اهمیت قرار داده و عوامل درون سازمانی و محیطی را در مراتب بعدی اولویتنشان می دهد از این رو، مدل پیشنهادی در این مطالعه متفاوت از مدل نظری تحقیق بوده است.
In the era of growing globalization competitiveness has been considered as a major issue among policy makers at different levels. In this paper we first review the research background, and study the factors affecting competitiveness. Then, using the confirmatory factor analysis technique, we identify a set of indices affecting competitiveness; classify them in three main indices (Environmental, Inter-organizational and Creating Perceptual Values Factors) and in the next stage, using Structural Equation Modeling (SEM) the kind of relationship between new structure and indices affecting the competitiveness is studied so that while explaining conceptual model of competitiveness, the competitiveness domestic model is presented .The present study data has been collected from the insurance companies based in Tehran from among a 138 insurance expert. To analyze the data, we have used Lisrel software. The results of the research modified model have identified the factor creating conceptual value of the first importance. These results show that inter-organizational and environmental factors are of the next level of importance. Hence, the proposed model in this study has been different from its theoretical model.