ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک های دولتی و خصوصی مناطق 22 گانه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیزهرا فلاح اصل 1 , محمدعلی عبدالوند 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی)- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: پذیرش بانکداری اینترنتی, اعتماد, سهولت و سودمندی ادراک شده, تجربه استفاده از اینترنت,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق "ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک های دولتی و خصوصی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران" میباشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق دارای حجم نامحدود و شامل مشتریان بانک های دولتی و خصوصی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه ۳۸۵ نفردر نظر گرفته شده است. جهت انتخاب نمونهی آماری، از نمونهگیری تصادفی خوشه ای استفاده گردید و با استفاده از پرسشنامه استاندارد که روایی آن از طریق فرمول cvrبه تایید رسید و برابر 0.8 شد، مبادرت به جمع آوری اطلاعات گردید. برای تعیین پایایی پرسش نامه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.81 محاسبه گردید که حاکی از پایایی در سطح عالی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، آزمون دوربین واتسون و آزمون رگرسیون به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد؛ که حاکی از تاثیر متغیرهای اعتماد، تجربه استفاده از اینترنت، استفاده از دیگر خدمات بانک، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده بر پذیرش بانکداری اینترنتی است.
Purpose – This paper seeks to identify empirically the factors underlying the decision to adopt online banking in Tehran. Design/methodology/approach – The sample used in this study is based on 385 interactive questionnaires completed by Tehran internet users. Data were analyzed by employing correlation and multiple regression analysis. Findings – The results showed that perceived usefulness, perceived ease of use, internet experience, trust and use of other banking products positively associated with the intention to use online banking in Tehran. Research limitations/implications – This study was conducted in Tehran and future research can use this model to study the adoption of online banking in other cities. Managerial implications – The results allow banks’ decision makers to develop strategies that can increase the adoption of online banking. Banks should improve the security and privacy of the websites, which will increase the trust of users. Banks should also create features which are useful to users, try to make the process of using the services easy for consumers, teach customers how to use the online services and use a package deal, such as an account with online access, debit or credit card and a SMS banking service. Originality/value – The findings allow the factors that can influence the adoption of online banking in Tehran to be understood. Unlike existing studies based on Technology Acceptance Model (TAM), this study includes internet experience, trust and use of other banking products on top of the existing variables used in TAM. Most studies on adoption of online banking are focused on developed countries. By focusing on Iran, this model can also be applied to other countries which are relatively new to e-commerce and online banking.