جایگاه خدمات بانکداری اینترنتی (IBS) در بازار جوانان (مورد مطالعه: بانک اقتصاد نوین)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیابوالفضل تاج زاده 1 , سپیده نیساری تبریزی 2
1 -
2 -
کلید واژه: پذیرش بانکداری اینترنتی, سودمندی, تاثیر اجتماعی, خطرات پنداشتی,
چکیده مقاله :
امروزه رشد و گسترش روز افزون فناوری ارتباطات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسان ها و عملکرد سازمان ها ایجاد کرده است. این فناوری ها، روش های کارکرد و نگرش افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است. کشور ایران نیز در عرصه حضور و بهکارگیری تجارت و بانکداری الکترونیک، خصوصا بانکداری اینترنتی، کشوری جوان است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی در پیش رو دارد. در این مقاله سعی شده، به بررسی جایگاه خدمات بانکداری اینترنتی (IBS) در بازار جوانان پرداخته و آگاهی، نگرش و رفتار آن ها را مورد بررسی قرار داده و به دنبال آن تصویری از وضعیت اینترنت بانک در بانک اقتصاد نوین و دستاوردهای این نظام برای کشور ارائه و در نهایت به چالش های پیش روی ایران در به کارگیری این نظام پرداخته شود. نتایج با استفاده از روش تحقیق "توصیفی - پیمایشی" نمونه ای متشکل از 168 نفر از مشتریان جوان بانک اقتصاد نوین موردبررسی قرار گرفته و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی به بررسی جایگاه خدمات بانکداری اینترنتی در بازار جوانان پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که افراد جوان (سن 32-18) نگرش ها و درک مثبتی راجع به کاربرد IBS داشتند. هم چنین تایید کردند که رابطه مثبتی بین کیفیت IBS و رضایت مندی و وفاداری وجود دارد.
Increasing growth and developments in communication technology has brought about a revolution in different aspects of human life and organizational performance. This technology has greatly modified the views and practical approaches of people, organizations and state governments country of Iran, however, is so new in accomplishment of Electronic Banking and Electronic Commerce and especially internet banking services is a long way to go towards the ultimate satisfactory situation. In this study, we investigated the status of Internet banking services (IBS) in the young market and examined knowledge, attitudes and behavior and achievements will try to set up an image of how this modern banking system is being functioned in some Iranian private the Eghtesad Novin banks and what achievements it has yielded for the country so far. Finally, challenges which Iran will have to encounter using this modern system will be concerned. The results of research is "descriptive - survey" that sample consisted of 168 young people of bank customers' Eghtesad Novin examined using descriptive and inferential statistical methods to evaluate the status of Internet banking services in the youth market. Results showed that regarding young people (age 18-32) the application of positive attitudes and understanding of IBS. It also confirmed the positive relationship between satisfaction and loyalty is the quality of IBS.