بررسی رابطه بین ریسک گریزی و وفاداری به نام تجاری با توجه به نقش اعتماد و احساسات مشتری در این رابطه
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیشهناز نایب زاده 1 , پروانه شهبازی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، گروه مدیریت، یزد، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، تهران، ایران
کلید واژه: ریسکگریزی, وفاداری به نام تجاری, وفاداری نگرشی, وفاداری رفتاری (تکرار خرید), اعتماد به نام تجاری, احساسات مشتری در مورد نام تجار,
چکیده مقاله :
طرح مساله: مساله اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ریسک گریزی و وفاداری به نام تجاری و نقشی که متغیرهای اعتماد به نام تجاری و احساسات مشتری در مورد نام تجاری در این رابطه دارند است. روش تحقیق: جهت دستیابی به هدف پژوهش 379 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شده تا مجموعهای از دادهها برای نامهای تجاری مختلف لپتاپ جمعآوری گردد؛ روش تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی از نوع پیمایشی است و به علت بررسی روابط همزمان بین چندین متغیر بررسی میگردد از نوع همبستگی است. ابزار جمعآوری دادهها و تکنیک به کار رفته: ابزار این تحقیق، ابزاری مرکب از کتابخانهای و میدانی محسوب میشود. ازتکنیک معادلات ساختاری و از نرمافزار لیزرلبه منظور آزمون فرضیهها استفاده شده است.
Problem description: The main problem of this research is to examine the relationship between risk aversion and brand loyalty (purchase and attitudinal) and the mediating role of brand trust and brand affect Methodology: Using proportional stratified sampling aproach, a community of 379 students from Science and Research branch of Azad University has been used to gather a data set of various laptop brands. Looking goal-oriented this research can be categorized as applied and from a method-oriented view it can be categorized as descriptive and survey research. Since the subject is to study the relationship between variables this reasearch can be categorized as correlational. Data Gathering Tools and Techniques: Tools used for data gathering are note taking for library studies and questionary for hypothesis testing which is done with field research method. Structural equation modeling and Lisrel software are used to analyse research and hypothesis testing data. Findings: The result of data analysis indicates the effect of risk aversion on brand loyalty through brand trust and brand affect. Risk aversion is positively and directly related to brand trust and brand affect, Furthermore, brand trust and brand affect have positive and direct effects on brand loyalty (purchase and attitudinal).