بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق دو مدل "پذیرش تکنولوژی" و "تئوری رفتار برنامه ریزی شده" با ریسک و سود ادراک شده توسط مصرف کننده
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمحمدعلی عبدالوند 1 , حمید عبدالعظیمی 2
1 -
2 -
کلید واژه: بانکداری اینترنتی, پذیرش تکنولوژی, ریسک و سود ادراک شده, مصرف کننده, تئوری رفتار برنامه ریزی شده,
چکیده مقاله :
هزینه هر داد و ستد به وسیله اینترنت حدود یک سوم هزینهایی است که صندوقدار آن را انجام میدهد. پیشرفت فن آوری جدید باعث شده تا افراد بتوانند امور بانکی خود را در خانه انجام دهند. صنعت بانکداری همواره در برابر تغییرات نیازها وخواستههای مشتریان، تغییر روندهای اجتماعی و جمعیتی، پیشرفتهای تکنولوژی اطلاعات، استراتژیهای کانالهای توزیع در بخش خدمات مالی واکنشهایی را از خود نشان داده و به سرعت با تکنولوژی همراه شده است. امروزه بانکداری اینترنتی به عنوان یکی از خدمات و فن آوریهای مهم در جوامع امروزی نقش مهمی دارد. اهمیت این نقش به حدی مهم است که زندگی امروز را نمیتوان بدون خدمات اینترنتی تصور کرد. در این تحقیق سعی شده تا با "بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق دو مدل پذیرش تکنولوژی و تئوری رفتار برنامهریزی شده با ریسک و سود ادراک شده توسط مصرف کننده" به تحلیل این مهم پرداخته شود. در تحقیق حاضر جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه حضوری استفاده شده است و داده ها با نرم افزار اس پی اس اس (spss) تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که سهولت استفاده، سود مورد انتظار، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار ادراکی و سود ادراک شده تاثیر مثبتی بر قصد استفاده از بانکداری اینترنتی دارند. همچنین تمامی پنج ریسک ذکر شده تاثیر منفی بر نگرش افراد نسبت به بانکداری اینترنتی می گذارند که تاثیر ریسک امنیتی از بقیه ریسکها بیشتر است. سهولت استفاده نیز نسبت به بقیه عوامل تاثیر مثبت بیشتری بر نگرش افراد به بانکداری اینترنتی میگذارد.
Almost the cost of each internet trade is a third of one which the bank teller does. Development of new technology has been caused people to do their banking at home. Banking industry has reacted toward the costumers changing demands, social change trends, communication technology development, distribution channel strategies in finance services and has paced with technology. Today Internet banking is as one of the modern services and technology for us. The importance of this role is so significant that we cannot live without internet services. In the present study, it is tried to analyze this significant point by evaluating the influencing factors an internet banking acceptance by integrating TAM and TPB models and the costumers perceived risk and benefit. In this study, face to face questionnaire method is used for data collection and it was analyzed by SPSS software. The results of this study show that the ease of use, expected benefits, subjective norms, perceived behavior control and perceived profits have a positive influence on intention to use internet banking. Also, all these five mentioned risks have a negative influence on people's attitude toward internet banking, which the effect of security risk is more than other ones. The ease of use has also a more positive influence than other factors on attitude toward using internet banking.