بررسی رابطه اعتماد و اطمینان مصرف کننده بر پذیرش برندهای خرده فروشی (مطالعه موردی: هاکوپیان)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیاصغر باجلان 1 , مجتبی منصوری 2 , رضا شعبانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، باشگاه پژوهشگران جوان، اراک، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، باشگاه پژوهشگران جوان، اراک، ایران
کلید واژه: مزایای ادراک شده, اعتماد, اطمینان, نگرش, قصد خرید, برند,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی رابطه اعتماد و اطمینان مصرف کننده با پذیرش برندهای خرده فروشی بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مراجعان فروشگاه هاکوپیان سطح شهر تهران در سال 1391 بوده است که تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین این تعداد توزیع شده و از این تعداد پرسشنامه، 390 عدد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که شامل 17 سوال می باشد و ضریب پایایی این پرسشنامه 92/0 بوده که با پخش 30 پرسشنامه و با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها از نرم افزار spss استفاده شده است. با توجه به بررسی های به عمل آمده در آزمون فرضیه ها در این تحقیق مشخص شد که نگرش مصرف کننده نسبت به برندهای خرده فروشی رابطه مثبت با قصد خرید آن ها دارد. تحلیل ما نشان می دهد که بین نگرش مصرف کننده نسبت به برندهای خرده فروشی و قصد خرید وی رابطه خطی و مستقیم وجود دارد. مزایای ادراک شده از برندهای خرده فروشی رابطه مثبت با نگرش مصرف کننده دارد. اعتماد مصرف کننده به برندهای خرده فروشی رابطه مثبت با مزایای ادراک شده آن ها دارد. اطمینان مصرف کننده به برندهای خرده فروشی رابطه مثبت با مزایای ادراک شده آن ها دارد. الزامات و محدودیت های تحقیق: برونیاتی نتایج حاصله از شرایط تحقیقاتی حاضر به سایر طبقه بندی های محصول و شرایط تحقیقاتی به احتیاط بیشتری نیاز دارند. الزامات عملی و متغیرهای اعتماد و اطمینان خوش بینی سبب تسهیل کاربرد موثرتر امیخته بازاریابی با توجه به برندهای خرده فروشی می گردد. نوآوری/ ارزش: این مقاله درک تازه ای از رفتار مصرف کنندگان را با توجه به برندهای خرده فروشی فراهم می آورد. متغیر اطمینان، خوش بینی به ویژه با شرایط اقتصادی نامطلوب ارتباط دارد.
Purpose: The purpose of this research is to investigate the relation of trust and reliance of consumerswith the acceptance of retail detergents brandsMethodology: The population of the research consists of all the customers of Hakoopian stores of Tehran in the year 1391, 450 people are chosen as the sample and the questioners distributed among these people and of these questioners 390questioners were analyzed. Tools for information collection in questioners were standard and consist of 17 questions the reliability coefficient of this questioner was 0.92 that was calculated by distributing 30 questioners and using Cronbach’s alpha. To analyzing the data and testing hypotheses SPSS software is used.Findings: Analyzing the testing hypotheses in this research showed that consumers’ attitude of the retail detergents brands has positive relation with their purchase intention. Our analysis shows that there is linear and direct relationship between the consumers’ attitude of retail detergents brands and their purchase intention. Perceived benefits of retail detergents brands have positive relationship with the consumers’ attitude. Consumers’ trust on retail detergents brands has positive relationship with their perceived benefits. Consumers’ reliance on retail detergents brands has positive relationship with their perceived benefits.Practical implications: The variables of “trust” and “confidence/pessimism” facilitate a more effective utilization of the marketing mix with regard to retail brands.Originality/value: The paper provides novel insights into consumer behavior with regard to detergent retail brands. In particular, the variable of “confidence/pessimism” is especially relevant in the context of the prevailing adverse economic conditions.