بررسی رابطه میان مدیریت استعداد، سرمایه فکری و رقابت در بازار محصول
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
1 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد صفادشت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: رقابت در بازار محصول, مدیریت استعداد, سرمایه فکری,
چکیده مقاله :
محقق در پژوهش فعلی به بررسی رابطه میان مدیریت استعداد، رقابت در بازار محصول و سرمایه فکری پرداخت. در این مسیر؛ تعداد 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک بازه زمانی پنج ساله از ابتدای سال 1393 تا پایان سال 1397 از طریق نمونهگیری سیستماتیک انتخاب و به استخراج دادههای لازم و آزمون فرضیههای تدوین شده پرداخته شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و طرح آن از نوع تجربی و با استفاده از رویکرد پس رویدادی است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، از رگرسیون خطی چند متغیره که مبتنی بر دادههای پانل و ترکیبی از سریهای مقطعی و زمانی بوده، استفاده شده است که با استفاده از روشهای آماری و اقتصادسنجی به بررسی تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پرداخت. پس از گذر از مراحل یاد شده؛ این نتیجه حاصل شد که بین مدیریت استعداد و رقابت در بازار محصول؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود داشته و بین سرمایه فکری و رقابت در بازار محصول؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
In the present study, the researcher examined the relationship between talent management, product market competition and intellectual capital. In this way; 100 companies listed on the Tehran Stock Exchange were selected for a five-year period from the beginning of 2014 to the end of 2018 through systematic sampling and the necessary data were extracted and the hypotheses developed were tested. The present research method is descriptive-correlational and its design is experimental using post-event approach. In order to test the research hypotheses, multivariate linear regression was used, which was based on panel data and a combination of cross-sectional and temporal series, which used statistical and econometric methods to examine the effect of independent variable on dependent variable. After going through the above steps; it was concluded that between talent management and product market competition; there is a positive and significant relationship between intellectual capital and competition in the product market; there is a positive and significant relationship.
خداداد کاشی، ف. (1388). "دیدگاههای مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت ایران"، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، دوره 17، شماره 51. صص.24-40.
رضایی، ف. و عبانژاد، ش. (1390). "ارائه الگوی ارزیابی ارزش ایجاد شده برای سهامداران با استفاده از الگوی سرمایه فکری و سود مازاد"، فصلنامه چشمانداز مدیریت مالی و حسابداری، دوره 1، شماره 2، صص. 93-109.
رنجبرزاده، ب. (1394). "تأثیر افشای اختیاری اطلاعات اجزای سرمایه فکری بر هزینه سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان.
شجاعی، ع.ن.، بیگی، ت. و نظریپور، م. (1389). "شناسایی تعاملات بین اجزای سرمایه فکری با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری در صنعت بانکداری ایران"، مجله فراسوی مدیریت، دوره 14، شماره 14، صص. 19-48.
صفائی، ن. (1395). "بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر شایسته سالاری در گروه شرکتهای پارس آنلاین"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
طوروسیان، آ. (1394). "بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر ساختار سرمایهی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
عبدلنژاد، س. (1394). "رقابت در بازار محصول و مدیریت سود: به دو روش دستکاری واقعی فعالیتها و اقلام تعهدی اختیاری"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اقتصادی.
مهرعلی، ن. (1394). "تأثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و پاداشهای مبتنی بر عملکرد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
Behardvaj, M. (1997). “Intellectual Capital and firm performance”, Working Paper. Available at: www.ssrn.com.
Dadashinasab, M., Sofian, S., Minaei Behzad, A. & Dadashinasab, A. (2014). “Intellectual Capital Measurement Models: Literature Review of Market Capitalization Methods (MCM)”, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol, 8(7), PP. 921-925.
Hyun, J.I., Young, J.P. & Janghoon, S. (2015). “Product market competition and the value of innovation: Evidence from US patent data”, Economics Letters, Vol. 137, PP. 78-82.
Janakiraman, S. & Radhakrishnan, S. (2015). “Discussion of The Effects of Corporate Governance and Product Market Competition on Analysts' Forecasts: Evidence from the Brazilian Capital Market”, the International Journal of Accounting, Vol. 50(3), PP. 340-346.
Kiong Ting, I.W. & Lean, H.H. (2017). “Intellectual capital performance of financial institutions in Malaysia”, Journal of intellectual capital, Vol. 10(4). PP. 588-599.
Lifeng, G. (2016). “Product market competition, R&D investment, and stock returns”, Journal of Financial Economics, Vol. 119(2), PP. 441-455.
Liu, C.H. (2017). “Creating competitive advantage: Linking perspectives of organization learning, innovation behavior and intellectual capital”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 66, PP. 13-23.
Tsai-Ling, L. & Wen-Chun, L. (2016). “Product market competition and earnings management around open-market repurchase announcements”, International Review of Economics & Finance, Vol. 44, PP. 187-203.
_||_خداداد کاشی، ف. (1388). "دیدگاههای مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت ایران"، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، دوره 17، شماره 51. صص.24-40.
رضایی، ف. و عبانژاد، ش. (1390). "ارائه الگوی ارزیابی ارزش ایجاد شده برای سهامداران با استفاده از الگوی سرمایه فکری و سود مازاد"، فصلنامه چشمانداز مدیریت مالی و حسابداری، دوره 1، شماره 2، صص. 93-109.
رنجبرزاده، ب. (1394). "تأثیر افشای اختیاری اطلاعات اجزای سرمایه فکری بر هزینه سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان.
شجاعی، ع.ن.، بیگی، ت. و نظریپور، م. (1389). "شناسایی تعاملات بین اجزای سرمایه فکری با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری در صنعت بانکداری ایران"، مجله فراسوی مدیریت، دوره 14، شماره 14، صص. 19-48.
صفائی، ن. (1395). "بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر شایسته سالاری در گروه شرکتهای پارس آنلاین"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
طوروسیان، آ. (1394). "بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر ساختار سرمایهی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
عبدلنژاد، س. (1394). "رقابت در بازار محصول و مدیریت سود: به دو روش دستکاری واقعی فعالیتها و اقلام تعهدی اختیاری"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم اقتصادی.
مهرعلی، ن. (1394). "تأثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و پاداشهای مبتنی بر عملکرد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
Behardvaj, M. (1997). “Intellectual Capital and firm performance”, Working Paper. Available at: www.ssrn.com.
Dadashinasab, M., Sofian, S., Minaei Behzad, A. & Dadashinasab, A. (2014). “Intellectual Capital Measurement Models: Literature Review of Market Capitalization Methods (MCM)”, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol, 8(7), PP. 921-925.
Hyun, J.I., Young, J.P. & Janghoon, S. (2015). “Product market competition and the value of innovation: Evidence from US patent data”, Economics Letters, Vol. 137, PP. 78-82.
Janakiraman, S. & Radhakrishnan, S. (2015). “Discussion of The Effects of Corporate Governance and Product Market Competition on Analysts' Forecasts: Evidence from the Brazilian Capital Market”, the International Journal of Accounting, Vol. 50(3), PP. 340-346.
Kiong Ting, I.W. & Lean, H.H. (2017). “Intellectual capital performance of financial institutions in Malaysia”, Journal of intellectual capital, Vol. 10(4). PP. 588-599.
Lifeng, G. (2016). “Product market competition, R&D investment, and stock returns”, Journal of Financial Economics, Vol. 119(2), PP. 441-455.
Liu, C.H. (2017). “Creating competitive advantage: Linking perspectives of organization learning, innovation behavior and intellectual capital”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 66, PP. 13-23.
Tsai-Ling, L. & Wen-Chun, L. (2016). “Product market competition and earnings management around open-market repurchase announcements”, International Review of Economics & Finance, Vol. 44, PP. 187-203.