شناسایی عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمریم جابری 1 , کریم حمدی 2 * , فرهاد حسین زاده لطفی 3
1 - دانش آموخته، دکتری مدیریت بازاریابی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه ریاضی کاربردی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی, ارتباطات غیر کلامی, رفتار خرید مشتریان, صنعت لوازم خانگی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به شناسایی عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگی پرداخته شده است. دادههای مورد نیاز این پژوهش در دو فاز کیفی و کمّی جمعآوری شدند. در فاز کیفی از روش مصاحبه عمیق به منظور جمعآوری اطلاعات لازم استفاده گردید. دادههای به دست آمده در این فاز از تحقیق، با روش تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شدند. همچنین در فاز کمّی، از روش میدانی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. به منظور پوشش اهداف تحقیق، در ابتدا با انجام مصاحبههای عمیق با افراد خبره در حوزه ارتباطات غیر کلامی، شاخصهایی که میتواند در پیشبینی رفتار خرید مشتریان تاثیرگذار باشند، شناسایی شدند و سپس بر اساس میزان اهمیت هر یک از این شاخصها، عواملی که در نهایت به عنوان عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان هستند، معرفی گردیدند. نتایج بهدست آمده در مصاحبه با خبرگان نشان میدهد که 33 شاخص را میتوان به عنوان شاخصهای درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگی در نظر گرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش، برندهای فعال در این صنعت، میتوانند فروشگاههای بهینهتری را برای مشتریان نهایی طراحی کنند که علاوه بر اینکه میتواند در تجربه خرید آنان تاثیر مثبت ایجاد کند، در برندسازی فعالین صنعت نیز میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
In this research, non-verbal in-store factors affecting the buying behavior of customers in the home appliance industry have been identified. The data required for this research were collected in two qualitative and quantitative phases. In the qualitative phase, the in-depth interview method was used to collect the necessary information. The data obtained in this phase of the research were analyzed by the method of content analysis. Also, in the quantitative phase, the field method was used to collect information and analyzed using the exploratory factor analysis method. In order to cover the research objectives, at first, by conducting in-depth interviews with experts in the field of non-verbal communication, indicators that can be effective in predicting the buying behavior of customers were identified, and then based on the importance of each From these indicators, the factors that are finally introduced as non-verbal in-store factors that influence the buying behavior of customers. The results obtained in the interview with experts show that 33 indicators can be considered as non-verbal in-store indicators affecting the buying behavior of customers in the home appliance industry. Based on the findings of this research, brands active in this industry can design more optimal stores for end customers, which in addition to creating a positive impact on their shopping experience, also on the branding of industry players. It can have a significant impact
1. امیری، ش.؛ مصدق، م. و ثنایی، م. (1396). رفتار خرید بدون برنامهریزی بر خط مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی: نقش تعاملات شبهاجتماعی کاربران (مطالعه موردی: کاربران شبکه اینستاگرام). مجله مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 3، صص 463 – 484.
2. آقاصفری، ح. و کرباسی، ع. (1395). اثرگذاری نگرشها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرفکنندگان (مطالعه موردی: برنج). نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 31، شماره 2، صص 149 – 156.
3. حاجی حسنی، ف.؛ صادق پور، ع. و علوی، س. (1397). تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوتهای جنسیتی مشتریان. مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 3، صص 659-672.
4. خادمی، م.؛ گرجی، ن. و فتحی، ه. (1397). تأثیر آهنگ اطلاعات و محیط فروشگاه بر ارزش خرید؛ تحلیل نقش سردرگمی و گرایش انگیزشی. مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 4، صص 743-760.
5. خدایاری، ف.؛ وهابزاده، ش. و رجبلو، س. (1402). تأثیر هیجانات منفی مشتریان بر تبلیغات شفاهی منفی الکترونیک با نقش میانجی انتقام و میل به بهبود (مورد مطالعه: شرکت دیجیکالا). مجله مدیریت بازاریابی، دوره 18، شماره 58، صص 45-57.
6. محمدپور، ا. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش - جلد اول (منطق و طرح در روش شناسی کیفی). نشر جامعه شناسان
7. نیکبخت، م.؛ مشبکی، ا. و خداداد حسینی، ح. (1394). بررسی تأثیر عوامل آنیگرایی خریدار و عوامل درون فروشگاهی بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای. مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 4، صص 985 – 1004.
8. Alakwe, K. and Okpara, N. (2017), Influence of Retail Atmospherics as Nonverbal Communication on Purchase Behaviour in the Nigerian Retail Environment. DOI:10.7172/2449-6634.JMCBEM.2017.1.4
9. Fianto A.Y.F., Hadiwidjojo D., Aisjah S., and Solimun S. 2015. The influence of brand image on purchase behavior through brand trust, Business Management and Strategy, 5(2): 58-76.
10. Heathfield, S. (2022) How To Understand Your Coworkers'Nonverbal Communication, Dotdash meredih.
11. Hess J.S., Singh J., Metcalf L., and Danes J. 2014. The impact of consumer product package quality on consumption satisfaction, brand perceptions, consumer investment and behavior, Journal of Applied Packaging Research, 6(1): 23-39.
12. Hosseinzadeh A., Azad N., and Seyed Ali Akbar S.M. 2014. A study on the effect of brand experience on consumer purchase experiences: A case study of food industry, Decision Science Letters, 3(1): 93–102.
13. Isik A., and Yasar M.F. 2015. Effects of brand on consumer preferences: A study in Turkmenistan, Eurasian Journal of Business and Economics, 8(16): 139-150.
14. Li, Y.; Xiao, N. and Wu, S. (2021). The devil is in the details: The eff ect of nonverbal cues on crowdfunding success. Information & Management. Volume 58, Issue 8, December 2021 , 103528
15. Pauser, S., Wagner, U. A wearable sales assistant: capturing dynamic nonverbal communication behaviors using sensor technology. Mark Lett 30, 13–25 (2019). https://doi.org/10.1007/s11002-019-09483-x
16. Rizwan M., Qayyum M., Qadeer W., and Javed M. 2014. The impact on branded product on consumer purchase intentions, Journal of Public Administration and Governance, 4 (3): 57-47.
17. Romão, M.; Moro, S.; Rita, R. and Ramos, P. (2019). Leveraging a luxury fashion brand through social media. European Research on Management and Business Economics. Volume 25, Issue 1, January–April 2019, Pages 15-22.
18. Toldos, M., González, E. and Motyka, S. (2019), "Exploring international atmospherics: The impact on shopping behaviors based on the language of the lyrics of music played in global apparel retailers’ stores", International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 47 No. 4, pp. 368-383. https://doi.org/10.1108/IJRDM-12-2017-0297