پیشایندها و پیامدهای آمیخته ترفیع در سازمانهای خدماتی (مورد مطالعه سازمان امور مالیاتی)
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدسید اکبر منجگانی 1 , امیر غفوریان شاگردی 2 , گلنار شجاعی باغینی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - استادیار، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
کلید واژه: سازمان امور مالیاتی, سرمایه اجتماعی, آمیخته ترفیع,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی پیشایندها و پیامدهای آمیخته ترفیع در سازمانهای خدماتی (مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی) میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مراجعین سازمان امور مالیاتی در خراسان رضوی بوده است. حجم نمونه براساس 5-10تعداد گویههای پرسشنامه انتخاب شد و درنهایت 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس پرسشنامهها بین آنان توزیع شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که جهت روایی از روایی محتوا و نظر خبرگان، روایی سازه با استفاده از بارهای عاملی، و در نهایت جهت پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شد که در نهایت روایی و پایایی تایید شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss و PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که منابع سازمان و افراد بر آمیخته ترفیع اثر دارد. همچنین آمیخته ترفیع بر ارزش کارکردی، مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در سازمان امور مالیاتی اثر دارد. در نهایت تاثیر مسئولیت اجتماعی و ارزش کارکردی بر سرمایه اجتماعی سازمان تایید شد.
The purpose of this research is to investigate the antecedents and consequences of promotion mixed in service organizations (case study: Khorasan Razavi Tax Affairs Organization). The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The statistical population of this research was the clients of Tax Affairs Organization in Razavi Khorasan. The sample size was selected based on the number of 5-10 items in the questionnaire, and finally 196 people were selected as a sample, and the available questionnaires were distributed among them by non-probability sampling method. Available questionnaires were distributed among them. The research tool was a researcher-made questionnaire, which was used for content validity and experts' opinions, construct validity using factor loadings, and finally for reliability, Cronbach's alpha and composite reliability were used, which finally confirmed the validity and reliability. SPSS and PLS software were used to analyze the data. One of the results is that the resources of the organization and people have an effect on the promotion mix. Also, the promotion mix has an effect on the functional value, social responsibility and social capital in the tax affairs organization. Finally, the effect of social responsibility and functional value on the social capital of the organization was confirmed.
_||_