• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی ارتباط بین سبک‌های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های حل مسأله در دانشجویان
        مهرداد اکبری عبدالله معتمدی
        چکیده: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری، ویژگی های شخصیتی و شیوه های حل مسأله در دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان خوزستان انجام شد. 300 دانشجو که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، سه پرسش نامه ،سیاهه سبک های یادگیری کلب، آزمون ش چکیده کامل
        چکیده: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری، ویژگی های شخصیتی و شیوه های حل مسأله در دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان خوزستان انجام شد. 300 دانشجو که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، سه پرسش نامه ،سیاهه سبک های یادگیری کلب، آزمون شخصیتی نئو (FFI-NEO) و پرسشنامه جهت گیری مقابل های مشکلات تجزیه شده (cope) را تکمیل نمودند. برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل واریانس چند راهه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که افراد دارای سبک های یادگیری جذب کننده و همگرا در ویژگی روان رنجور خویی با هم تفاوت معناداری داشتند. همچنین افراد دارای سبک یادگیری همگرا و واگرا از یک سو سبک یادگیری جذب کننده و همگرا از سوی دیگر دارای تفاوت معناداری دارند. یافته دیگر این تحقیق تفاوت معنادار در شیوه حل مسأله در بین دانشجویان دارای سبک یادگیری جذب کننده و همگرا بود. نتیجه نهایی این تحقیق وجود ارتباط معنادار بین شیوه های حل مسأله با ویژگی های شخصیتی بود، به گونه ای که افراد روان رنجورخو از شیوه های ناسالم حل مسأله و افراد برون گرا و دارای و دارای ویژگی شخصیتی توافق پذیری و وجدانی بودن از شیوه های سالم حل مسأله استفاده می کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - هنجاریابی مقدماتی آزمون فراشناخت ولز
        مهرداد ثابت
        چکیده : هدف اساسی این مطالعه هنجاریابی آزمون فراشناخت ولز روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بود. بدین منظور، تعداد 490 نفراز دانشجویان (230 نفر پسر، 260 نفر دختر) این دانشگاه به روش تصادفی مرحله ای انتخاب و با آزمون فرا شناخت ولز مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان چکیده کامل
        چکیده : هدف اساسی این مطالعه هنجاریابی آزمون فراشناخت ولز روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بود. بدین منظور، تعداد 490 نفراز دانشجویان (230 نفر پسر، 260 نفر دختر) این دانشگاه به روش تصادفی مرحله ای انتخاب و با آزمون فرا شناخت ولز مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد ضریب اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ، برای کل گروه برابر 896/0، پسران برابر 902/0 و دختران برابر 858/0 شد. خطای استاندارد پرسش نامه با توجه به انحراف استاندارد کل که برابر 319/21 شد، مساوی 875/6 بود. روایی این آزمون از دو طریق مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بیانگر روایی قابل قبول آن بود. همچنین تحلیل عاملی پرسش نامه بیانگر آن است که ساختار عاملی پرسش نامه بر وجود یک عامل در اندازه گیری تأکید می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تفاوت تأثیر کلمات ربط ساده و مرکب بر میزان برداشت مطلب در زبان انگلیسی
        حمیدرضا خلجی
        چکیده: هدف از اجرای این تحقیق بررسی میزان درک مطلب از طریق متن های خواندنی که جملات آنها توسط حروف ربط ساده به هم ربط داده شده اند، در مقایسه با متن های خواندنی که جملات آنها توسط حروف ربط مرکب به هم ربط داده شده اند بوده است. بدین منظور، محقق جامعه آماری خود را دانشجوی چکیده کامل
        چکیده: هدف از اجرای این تحقیق بررسی میزان درک مطلب از طریق متن های خواندنی که جملات آنها توسط حروف ربط ساده به هم ربط داده شده اند، در مقایسه با متن های خواندنی که جملات آنها توسط حروف ربط مرکب به هم ربط داده شده اند بوده است. بدین منظور، محقق جامعه آماری خود را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان قرار داد و دو کلاس به عنوان نمونه آماری خود با استفاده از پیش آزمون انتخاب کرد و دانشجویان این دو کلاس را به دو گروه سی نفره تقسیم بندی نمود. سپس با فاصلة یک هفته در میان پنج سری آزمون در این کلاس ها اجرا گردید. در واقع ابزار سنجش برای تاثیر روش تدریس را همین آزمون ها تشکیل می دادند. نتایج به دست آمده را از طریق آزمون T و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتایج حاکی از این بود که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد: گروه تجربی یعنی گروهی که متن هایی که جملات آنها با حروف ربط ساده به هم ربط داده می شد می خواندند از گروه شاهد پیشی گرفت (084/11=t، معنادار در 05/0>p). تحقیق همچنین نشان داد که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد (761/41F= ، معنادار در 05/0>p) و نتایج آزمون شفه (Schefe) نشان داد که این تفاوت مربوط به روش های به کار گرفته شده است نه جنسیت افراد گروه. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش مذهب بر سلامت روانی دانشجویان دانشگاه های استان ایلام
        لیلی خیدانی
        چکیده: سلامت روانی به عنوان یکی از دو رکن سلامتی، لازمه یک زندگی مفید، مؤثر و رضایت بخش فردی است. سلامت روان افراد یک جامعه، خصوصاً اقشار مؤثر و سازنده آن، لازمه پویایی، بالندگی و اعتلای آن جامعه است. نقش برجسته و منحصربه فرد دانشجویان به عنوان مدیران و سازندگان آینده ه چکیده کامل
        چکیده: سلامت روانی به عنوان یکی از دو رکن سلامتی، لازمه یک زندگی مفید، مؤثر و رضایت بخش فردی است. سلامت روان افراد یک جامعه، خصوصاً اقشار مؤثر و سازنده آن، لازمه پویایی، بالندگی و اعتلای آن جامعه است. نقش برجسته و منحصربه فرد دانشجویان به عنوان مدیران و سازندگان آینده هر جامعه، ضرورت تأمین سلامت روانی آنها و نیز شناسایی و حذف عوامل منفی مؤثر بر سلامت روانی آنها را ضروری می نماید. این بررسی از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن نیز کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه های استان ایلام در سال تحصیلی 89 ـ 1388 می باشد. به منظور مقایسه سلامت روانی، یک نمونه 1000نفری با توجه به نسبت دانشجویان هر دانشگاه به کل دانشجویان دانشگاه های استان ایلام، به صورت طبقه ای نسبی انتخاب گردیده و پرسش نامه های سلامت روانی GHQ28 و نگرش مذهبی براهنی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و از روش همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرها و از آزمون t برای مقایسه بین دختران و پسران استفاده شده است. نتایج بیانگر رابطه معنادار بین معدل آزمودنی ها و نمره آنها در پرسش نامه سلامت عمومی و نگرش مذهبیاست (302/0t=- برای نگرش مذهبی،80/2t= برای سلامت روانی و 005/0P<). نتایج پژوهش بیانگر رابطه منفی معنادار بین معدل آزمودنی ها و نمره آنها در پرسش نامه سلامت عمومی و نگرش مذهبی براهنی است؛ از جمله یافتههای دیگر این تحقیق تفاوت بین سلامت روانی دانشجویان دانشگاه های مختلف استان ایلام باشد. به این ترتیب دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر از سلامت روانی و نگرش مذهبی بیشتر برخوردارند. ضمن آنکه دانشجویانی که در خوابگاه ساکن نیستند نیز نسبت به دانشجویانی که در خوابگاه ساکن هستند سلامت روانی و نگرش مذهبی بیشتری دارند. همچنین به ترتیب دانشجویان دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، ایلام، باختر و علوم پزشکی ایلام سلامت روانی بیشتری دارند. در حالی که به ترتیب نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه پیام نور، علمی و کاربردی، آزاد اسلامی، ایلام، علوم پزشکی ایلام و باختر بیشتر است. به ترتیب نیز سلامت روانی دانشجویان گروه تحصیلی هنر، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی بیشتر است. در حالی که به ترتیب نگرش مذهبی دانشجویان گروه تحصیلی هنر، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی بیشتر است. همچنین نتایج به دست آمده از آمار توصیفی برای متغیر گروه تحصیلی نشان می دهد که به ترتیب سلامت روانی گروه هنر، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی و به ترتیب نگرش مذهبی گروه هنر، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی بیشتر است. نتایجبیانگرایناستکهدانشجویاندارای نگرش مذهبی،ازسلامتروانیبیشتری برخوردارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی نظریه میدان شکل ساز در یادگیری زبان
        رزیتا ذبیحی حسن احدی
        چکیده:هدف این پژوهش مطالعه وکاربرد نظریه میدان شکل ساز در حیطه یادگیری زبان است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعة آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در رشته های علوم انسانی به جز زبان های خارجی بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چکیده کامل
        چکیده:هدف این پژوهش مطالعه وکاربرد نظریه میدان شکل ساز در حیطه یادگیری زبان است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعة آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در رشته های علوم انسانی به جز زبان های خارجی بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای 300 دانشجوی زن و مرد انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار آموزش زبان سواحیلی 20 لغت صحیح انتخاب شده و سپس با درهم ریختن حروف این لغات 20 کلمه در هم ریخته نیز تهیه گردید. با نرم افزار پاورپوینت 20 قاب شامل 20 لغت صحیح و 20 لغت درهم ریخته از زبان سواحیلی تهیه شد. همسانی درونی لغت های این قاب ها براساس آلفای کرونباخ 84/0 و پایایی بازآزمایی این لغت ها نیز معادل 87/0 برآورد شد. هر قاب به مدت 10 ثانیه برای آزمودنی ها به نمایش گذاشته شده وآنها لغاتی را که صحیح تشخیص می دادند، انتخاب و یادداشت می کردند. برای تحلیل داده ها از روش آزمون دوجمله ای استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. در 13 مورد از 20 مورد، انتخاب لغات درست به طور مشخصی بیشتر از انتخاب نادرست لغات بوده است. 2. لغات درست در 25/56 درصد از موارد، توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند. 3 . نظریه میدان شکل ساز در یادگیری مهارت کلامی پاسخگواست. 4. بین دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود دارد. 5. بین زنان و مردان در دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود ندارد. این یافته ها با پژوهش هایی که در سایر کشورها در مورد زبان های چینی و روسی انجام شده همخوانی دارد، بنابراین نظریة میدان شکل ساز در رابطه با جایگاه حافظه و تسهیل یادگیری در مهارت های کلامی پاسخگو است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارتباط راهبرد های یادگیری و سبک های حل مسأله با پیشرفت تحصیلی
        حیدرعلی زارعی احمد مرندی
        چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های حل مسأله با پیشرفت تحصیلی انجام شد. بدین منظور 293 نفر از دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهای یادگیری پنتریچ و همکاران (M.S.L.Q) و سبک های چکیده کامل
        چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های حل مسأله با پیشرفت تحصیلی انجام شد. بدین منظور 293 نفر از دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهای یادگیری پنتریچ و همکاران (M.S.L.Q) و سبک های حل مسأله کسیدی و لانگ در مورد آنان اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی و تی مستقل نشان داد که: 1. بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. 2. از بین سبک های حل مسأله فقط رابطه سبک خلاق با پیشرفت تحصیلی معنادار است. 3- بین انواع راهبردهای یادگیری و سبک های حل مسأله خلاق ، اعتماد و گرایش ارتباط مثبت و برعکس با سبک درمانده رابطه منفی و معنادار وجود دارد. سبک های کنترل و اجتناب نیز هیچ گونه رابطه ای با راهبردهای یادگیری نشان ندادند. 4. بین جنسیت و راهبردهای یادگیری به جز در راهبرد خود نظم دهی فراشناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. 5. دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی از راهبردهای یادگیری استفاده می کنند. 6. در نحوة استفاده از سبک های حل مسأله تفاوتی بین دانشجویان علوم انسانی و فنی- مهندسی وجود ندارد. 7. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که راهبرد بسط دهی و سبک حل مسأله خلاق پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی می باشند. در کل راهبردهای یادگیری و سبک های حل مسأله 8/5 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - گسترش و رواسازی پرسش نامه شیوه‌های تربیتی والدین
        حسن پاشا شریفی میرصلاح الدین عنایتی پرویز عسگری غلامرضا پاشا علی زینالی
        چکیده: هدف از مطالعه حاضر گسترش و رواسازی ویراست جدید پرسش نامه شیوه های تربیتی والدینِ فرزند - پاسخ است. در این مطالعه به منظور تهیه پرسش نامه شیوه های تربیتی والدین PSQ، پرسش نامه اقتدار والدینیPAQ بوری (1991) و خرده مقیاس بی اعتنای مقیاس جهت گیری شیوه های تربیتی وال چکیده کامل
        چکیده: هدف از مطالعه حاضر گسترش و رواسازی ویراست جدید پرسش نامه شیوه های تربیتی والدینِ فرزند - پاسخ است. در این مطالعه به منظور تهیه پرسش نامه شیوه های تربیتی والدین PSQ، پرسش نامه اقتدار والدینیPAQ بوری (1991) و خرده مقیاس بی اعتنای مقیاس جهت گیری شیوه های تربیتی والدینی P-SOS شفر(2000) پس از ترجمه، در مورد نوجوانان دبیرستانی 14 تا 19 سال رواسازی شد. برای ترجمه پرسش نامه ها به فارسی، روند ترجمه نظام مند استاندارد به کار گرفته شد. جهت آزمون ساختار عاملی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ویراست جدید پرسش نامه شیوه های تربیتی والدین (پدر و مادر) پرسش نامه ای قابل اعتماد برای اندازه گیری شیوه های تربیتی پدران و مادران توسط فرزندان است و این ابزار ها برای مطالعات این حوزه در زمینه های بالینی، آموزشی و پژوهشی و هم چنین مطالعات نوجوانان و جوانان از هر دو جنس مناسب است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه شیوه‌های شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز
        خلیل سلطان‌قرائی پروانه علائی
        چکیده: این پژوهش توصیفی ـ همبستگی با هدف بررسی رابطه شیوه‌های شناختی یادگیری و پنج عامل شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان انجام پذیرفت. 346 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز و مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-1388، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چن چکیده کامل
        چکیده: این پژوهش توصیفی ـ همبستگی با هدف بررسی رابطه شیوه‌های شناختی یادگیری و پنج عامل شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان انجام پذیرفت. 346 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز و مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-1388، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسش نامه سبک های یادگیری کلب و فرم 60 سژالی پرسش نامه شخصیتی NEO و پرسش نامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا پاسخ گفتند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه شیوه گام‌ به‌گام با نرم افزار SPSS 5/11 تجزیه و تحلیل شد. شیوة شناختی مفهوم‌سازی انتزاعی (26/0=β) و سه عامل شخصیتی روان‌نژندگرائی (74/0- = β)، انعطاف‌پذیری (03/1= β) و باوجدان بودن (62/0= β)، 39 درصد از تغییرات نگرش تفکر انتقادی را پیش‌بینی می‌کنند (01/0< P). بین برون‌گرائی ( 36/0=r )، انعطاف پذیری( 33/0=r )، باوجدان بودن (44/0=r )، و دلپذیربودن (30/0 =r) و روان‌نژندگرائی (42/0-= r) با نگرش تفکر انتقادی رابطه وجود داشت (01/0< P). بین روان نژندگرایی و دو شیوه شناختی تجربه عینی و مشاهدۀ تأملی همبستگی مثبت وجود داشت (05/0 و 01/0< P)، این رابطه با آزمایش گری فعال و مفهوم‌سازی انتزاعی منفی بود (05/0 < P). بین برونگرایی و تجربة عینی همبستگی منفی وجود داشت (05/0 < P)، این رابطه با شیوة آزمایش گری فعال مثبت بود (01/0< P). بین با وجدان بودن و شیوة مشاهدة تأملی همبستگی منفی وجود داشت (05/0 < P)، ولی این رابطه با آزمایش گری فعال مثبت بود (01/0< P). بین انعطاف‌پذیری و آزمایش گری فعال رابطة منفی وجود داشت (05/0 < P). بین سبک های یادگیری و عوامل روان نژندگرایی، برون گرایی، دلپذیربودن و باوجدان بودن رابطه وجود داشت (05/0 و 01/0 < P). پرونده مقاله