شناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشلیدا دهقانی 1 , مهوش نوربخش 2 , پریوش نور بخش 3 , مهدی کهندل 4
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
4 - دکترای تخصصی مدیریت ورزشی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج
کلید واژه: مدیریت دانش, آینده پژوهی, بلوغ, پیشران,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اطلاعات موردنیاز توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 23 نفر از خبرگان انجام شد؛ این افراد اعضای هیئت علمی دانشگاه های فرهنگیان با تخصص علوم ورزشی، معلمان تربیت بدنی، کارکنان دانشگاه فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش افرادی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه پژوهش می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ماتریس 9 در 9 اثرات متقاطع توسط نرم افزار میک مک انجام شد. نتایج نشان داد پیشران های پشتیبانی و زیرساخت سازمانی، عوامل مدیریتی و محتوا نقش مهمی در بهبود روابط سیستم دارند که هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر هستند. پیشران های همراستایی استراتژیک مدیریت دانش و محیط مدیریت دانش کمترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری را داشتند که با توجه به شرایط مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش توجه به این شاخصها ضروری است. همچنین پیشران های فرایندها و جریان مدیریت دانش، زیرساخت فناوری اطلاعات و کارکنان بیشتر تاثیرپذیر و کمتر تاثیر گذار هستند. پیشران ارزیابی فاقد نقش کلیدی و مهم در شکلگیری سازمان فضایی بلوغ مدیریت دانش هستند. ب
The aim of the research was to identify the drivers influencing the maturity of knowledge management in physical education of the Ministry of Education of Iran. The research method was applied in terms of its purpose and in terms of its nature, it was based on future research, analytical and exploratory method, which was done qualitatively; The method of collecting information was documentary and library. The required information was obtained through in-depth semi-structured interviews with 23 experts; These people are faculty members of Farhangian universities with specialization in sports sciences, physical education teachers, employees of Farhangian University and employees of the Ministry of Education, people with university education related to the field of research. To analyze, a 9-by-9 matrix cross-effects matrix was used by Mick Mac software. The results showed that the drivers of organizational support and infrastructure, management agents and content have an important role in improving system relations. These drivers are effective and influential. The drivers of strategic alignment of knowledge management and knowledge management environment had the least impact and the most impact among other drivers, which according to the conditions of knowledge management in physical education. Also, the drivers of processes and knowledge management processes, the drivers of IT infrastructure and the of employees are more effective and less effective. These three propellants are more influential than the relationships of other propellants. Evaluation drivers do not have a key and important role in the formation of the spatial organization
_||_