از سماع تا وجد
محورهای موضوعی : اسطوره
1 - استادیار دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران جنوب
کلید واژه: سماع, وجد, خرقه, خرقه سماعی, خَرْق کردن,
چکیده مقاله :
سماع و وجد از امور پسندیده و رسوم اختیاری در نزد صوفیه است که ایشان آن را به اجتهاد خود وضع کردهاند، بنابراین میتوان انتظار داشت که علاوه بر معنای ظاهری، پوشیدگیهایی نیز در این رسم و امر باشد. هدف از تدوین این مقاله، دستیابی به این سرّ و نیک فهمیدنِ این رسم است.در نزد این طایفه، سماعِ درست، شنیدن بهحق است و شنیدنِ هر چیز بر پایة حق و حقّانیت آن. این امر بنای آن میگردد که اهل سماع با عنایت به بحث وجد در سه طبقه جای گیرند: طبقة اول ابنای حقایق هستند که در سماع، گفت و گوی خود با حق را میشنوند. ایشان را واجدان مفتون خوانند.طبقة دیگر اهل مناجاتاند که به واسطة درک معانی کلام و ابیات، سماع ایشان به گونة خطاب دل ایشان با حق است. ایشان را واجدان مغلوب خوانند.اما طبقة سوم که حقانیّتشان در نزد صوفیه محرز است را فقرای مجرد نامیدهاند زیرا سماع ایشان به دلیل بریدن از جملة تعلقات دنیایی، حقیقی و با صفایِ باطن است. صوفیه ایشان را واجدان منظور مینامند.
In Islamic mysticism Samā’ is the practice of listening to music and chanting to reinforce ecstasy and induce mystical trance. Muslims believe that the True Samā’ is listening to the Truth. This article, by taking into the notions of Samā’ and ecstasy, tries to investigate about the stages of Samā’ in Islamic mysticism.
_||_