نقش الگوهای تربیتی مدیران جهادی در توسعه فرهنگ دینی در ادارات دولتی شرق استان گلستان
محورهای موضوعی : مدیریت جهادی
1 - کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان ، گرگان ، ایران
کلید واژه: الگوهای تربیتی مدیران جهادی, توسعه فرهنگ دینی, ادارات دولتی شرق استان گلستان,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی نقش الگوهای تربیتی مدیران جهادی در توسعه فرهنگ دینی در ادارات دولتی شرق استان گلستان انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر نوع داده ها کمی واز نظر نحوه گردآوری داده ها ، توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان ادارات دولتی شرق استان گلستان می باشند. جامعه آماری تعداد 3500 نفر می باشد. از جامعه مذکور با توجه به ضوابط نمونهگیری تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش ، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی ، جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون ناپارامتریک پیرسون و آزمون T و رگرسیون استفاده شده است. با توجه به داده های آماری می توان گفت الگوهای تربیتی مدیران جهادی در توسعه فرهنگ دینی در ادارات دولتی شرق استان گلستان تاثیر مثبت دارند.
This research has been conducted on the role of the education patterns of jihadi management on development of cultural religious at public adminestrations in the eastern of golestan state. The research method used in this research is descriptive in terms of the applied purpose, in terms of the type of data, and in terms of the method of collection. The statistical population in this research is the public adminestrations in the eastern of golestan state. The population of these adminestrations is 3500 people. From the statistical population according to sampling, 384 people were selected as the research sample. In the next step, based on the conceptual model of the research, using the researcher's questionnaire, the extracted items were included in the statistical research sample of the questionnaire. In descriptive statistics, the descriptions are presented in two different sections, one and the main variety, and in the inferential statistics section, non-parametric Pearson correlation, T test and regression were used to check the hypotheses. Considering the statistics data coefficient, it can be said that education patterns of jihadi management has a positive effect on development of cultural religious at public adminestrations in the eastern of golestan state.
_|1) قرآن کریم (1390). ترجمه مهدی الهی قمشه¬ای. تهران: انتشارات رشیدی.
2) ابتهاج، امیر (1393). تربیت فرهنگی و توسعه فرهنگی. اولین کنگره بین¬المللی فرهنگ و اندیشه دینی.
3) احسان فر، ابوالفضل،1402، بررسی و تبیین شایستگیهای مدیریتی مدیریت جهادی در اعتلای حکمرانی اسلامی، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم دینی و حوزوی، https://civilica.com/doc/1671207
4) اروانه، رامین و حیدر بدرود، ۱۳۹۸، آسیبشناسی تربیت دینی و اخلاقی در نظام آموزشوپرورش با تأکید بر نقش معلم، هفتمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل، موسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش، https://www.civilica.com/Paper-SEPP07-SEPP07_012.html
5) امیری، ندا،1393، نقش مدیران جهادی در ترویج و توسعه فرهنگ و مدیریت جهادی، سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، گرگان،https://civilica.com/doc/311224
6) بابائی، م. (1401). سازمان در فرهنگ قرآنی. تهران: تلموند بلورین.
7) حاجی احمدی، محمود. (1394). دین و توسعه اقتصادی تفاهم یا تعارض پژوهشگاه. تهران: علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
8) حمیدی، محسن (1388). چند گفتار پیرامون فرهنگ و تربیت اسلامی. ایرانشهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر.
9) حیدرپور، کبری؛ اصغر سلیمی نوه و مریم پوررضاقلی، ۱۳۹۷، بررسی آسیبهای تربیت دینی در نظام آموزشی ایران، چهارمین کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، موسسه سفیران فرهنگی مبین -دانشگاه قم، https://www.civilica.com/Paper-ICCRT04-ICCRT04_200.html
10) رضایی، علی (1394). بررسی راههای افزایش گرایش علمی جوانان به مسائل دینی از نگاه فرهنگ اسلامی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک.
11) زارعی، محمدمهدی، (1394). نقش فرهنگ دینی در توسعه اقتصادی، مشهد: کنفرانس بینالمللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی.
12) سواری، محمدجواد و توانا، حمید و ابری، محمدجواد،1400، الگوی تربیتی مدیران جهادی تمدن ساز از منظر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده، تهران، https://civilica.com/doc/1804835
13) سوزنچی، حسین. پورکیانی، محمد. (1399). مفهوم «فرهنگ» در گفتمانهای سیاستگذاری فرهنگی، دین و سیاست فرهنگی، 7(14): 99-75. http://www.jrcp.ir/article_106776.html
14) شیرکرمی، جواد. (1400). آسیبهای جامعه در پرتو فرهنگ با نگاه روانشناختی، ششمین كنفرانس علمي پژوهشي رهیافتهای نوين در علوم انساني ايران، ایلام: آسو سیستم آزمون. https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=96754
15) عباسی، محسن (1393). بررسی و تبیین اصول و روشهای تربیت فرهنگی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.
16) فرمهینی فراهانی، محسن (1390). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: نشر شباهنگ.
17) محمودی، جواد و خرمآبادی، یدالله،1393، تربیت فرهنگی با رویکرد اسلامی و علوی، کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، https://civilica.com/doc/300812
18) نجفی، حسن و جعفری هرندی، رضا (1394). بازیابی اصول تربیت فرهنگی از آموزه¬های اسلامی. ماهنامه معرفت، سال 24، شماره 209، اردیبهشت،1394، 28-13.
19) Aristova, N. (2016). Rethinking cultural identities in the context of globalization: linguistic landscape of Kazan, Russia, as an emerging global city. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 236, 153-160.
20) Bennis, W. G. (2017). Beyond bureaucracy. In American Bureaucracy
(pp. 3-16). Routledge.
21) Carnall, C. (2018). Managing change. Routledge.
22) Choi, Jeong-Sil; Kim, Ji-Soo (2018). Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 29(4), 159–162.
23) Du, K. & Dai, Y. (2018). The doctrine of the mean: Reference groups and public information systems development. The Journal of Strategic Information Systems, 27(3), 257-273.
24) Feinberg, M. (2008). Classification as communication: Properties and design. a dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. Washington: Unevercity of Washington.
25) Li, Ming (2020). An examination of two major constructs of cross-cultural competence: Cultural intelligence and intercultural competence. Personality and Individual Differences, 164(4), 110-105
26) Liu, J. Gill, E. and Li, S. (2021), “Revisiting cultural competence,” Clinical Teacher, 18, 191–197.
27) Shepherd, S.M. Willis-Esqueda, C. Newton, D. et al. (2019). The challenge of cultural competence in the workplace: perspectives of healthcare providers. BMC Health Serv Res 19, 135.
28) Song, J. (2019), “Essentials for Developing Cultural Competence in Occupational Therapy: The Cultural Competence Workshop for Occupational Therapy Practitioners (CCWOT),” Ph.D. thesis.
29) Van Hek,M, Kraaykamp,G(2015). How do parents affect cultural participation of their children? Testing hypotheses on the importance of parental example and active arental guidance.Poetics. Volume52, pp124-138.
|_