• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه الگویی برای جلب گردشگران خارجی به ایران با تکیه بر عناصر آمیخته بازاریابی خدمات
        احمد روستا رمضان ستاری میاندوآب
        علی رغم رشد فزاینده صنعت گردشگری بین المللی و اهمیت آن در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان، متأسفانه ایران تاکنون نتوانسته از منافع اقتصادی این بخش بهره مند و سهم قابل توجهی از درآمدهای ارزی ایجاد شده را کسب نماید. با توجه به نقش واهمیت صنعت گردشگری خارجی در صحنه تجارت جها چکیده کامل
        علی رغم رشد فزاینده صنعت گردشگری بین المللی و اهمیت آن در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان، متأسفانه ایران تاکنون نتوانسته از منافع اقتصادی این بخش بهره مند و سهم قابل توجهی از درآمدهای ارزی ایجاد شده را کسب نماید. با توجه به نقش واهمیت صنعت گردشگری خارجی در صحنه تجارت جهانی و کسب حدود 10 درصد ارزش کل معاملات دنیا (444 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشورهای میزبان گردشگران در سال 1998) و همچنین توان ایجاد درآمدهای ارزی و اشتغال زایی آن، در این تحقیق سعی شده، موقعیت گردشگری خارجی ایران همراه با یک آمیخته بازاریابی متناسب با بخش گردشگری مورد بررسی قرار گیرد تا راهکارهای عملی برای بهبود و افزایش تعداد ورودی ها با تکیه بر عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ارائه گردد. پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا می توان با استفاده از آمیخته بازاریابی خدمات، به ترکیب و ترتیب جدیدی از آمیخته بازاریابی برای بخش گردشگری دست یافت که مبنای برای ارائه راهبردهای توسعه و بهبود این صنعت در ایران قرار گیرد؟ بدین خاطر، دستیابی به یک آمیخته بازاریابی در بخش گردشگری، نیازمند نقطه نظرات گردشگران خارجی به عنوان اصلی ترین مصرف کننده این بخش بوده و نظرات آنان در تعیین اجزای آمیخته بازایابی گرشگری تأثیر عمده دارد. در الگوی پیشنهادی این تحقیق، عناصر آمیخته بازایابی بخش کالا (4 ps) و بخش خدمات (7 ps) که از دیدگاه گردشگران خارجی دارای اهمیت زیادی بوده و در تصمیم گیری ها و ارزیابی آنان مورد استفاده قرار می گیرند، در سه عنصر کلیدی یعنی ترویج و ترفیع، جاذبه ها و خدمات گروه بندی شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش مخارج تحقیق و توسعه بر رشد اقتصاد در ایران
        سید رضا سید نورانی اسداله جلال آبادی
        نقش و جایگاه تحقیقات بر رشد اقتصادی در تمامی دیدگاه های اقتصادی از زمان آدام اسمیت تاکنون وجود داشته است. در حالی که کلاسیک ها مهمترین عامل را در رشد اقتصادی، پس انداز می دانند؛ نئو کلاسیک ها بر انباشت سرمایه به عنوان مهمترین منبع رشد اقتصادی تأکید می نمایند و تأثیر سرم چکیده کامل
        نقش و جایگاه تحقیقات بر رشد اقتصادی در تمامی دیدگاه های اقتصادی از زمان آدام اسمیت تاکنون وجود داشته است. در حالی که کلاسیک ها مهمترین عامل را در رشد اقتصادی، پس انداز می دانند؛ نئو کلاسیک ها بر انباشت سرمایه به عنوان مهمترین منبع رشد اقتصادی تأکید می نمایند و تأثیر سرمایه های انسانی را نیز نادیده نمی انگارند ( دنسیون 1967). در تئوری های مطرح شده قبل از دهه 1980 تکنولوژی به عنوان عامل برونزا وارد مدل های رشد اقتصادی گردیده بود. با مطرح شدن تئوری های رشد اقتصادی درونزا در دهه 1980 سعی گردید دانش و تکنولوژی به عنوان متغیرهای درونزا وارد مدل های رشد اقتصادی گردید. در این گونه مدل ها تکنولوزی و دانش فنی یک کالای عمومی لحاظ نمی گردد، بلکه می تواند به عنوان یک کالای رقیب در نظر گرفته شده و دارای قیمت باشد. به این ترتیب به بنگاه های موجد تکنولوژی و دانش فنی می توانند با کنترل آن، قیمتی بیش از صفر برای آن در نظر گرفته و سود ببرند. به عبارت دیگر در مدل های رشد درونزا سود انحصاری محرک ابداع و اکتشاف است. در تحقیق حاضر به بررسی نقش و اثر مخارج تحقیقاتی بر رشد اقتصادی در ایران سال های 79-1349 در قالب مدل های رشد اقتصادی درونزای مبتنی بر R&D پرداخته شده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سودمندی گزارشگری ارزش فزوده
        کامبیز فرقاندوست حقیقی بهمن بنی مهد
        تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری اولین هدف گزارشگری مالی را ارائه اطلاعات سودمند جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران می دانند. عده ای بر این اعتقادند که این هدف بسیار محدود است، چرا که هدف های اجتماعی گسترده تر را نادیده می گیرند و عده ای نیز آن را به نحو ناعادلانه ای به نف چکیده کامل
        تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری اولین هدف گزارشگری مالی را ارائه اطلاعات سودمند جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران می دانند. عده ای بر این اعتقادند که این هدف بسیار محدود است، چرا که هدف های اجتماعی گسترده تر را نادیده می گیرند و عده ای نیز آن را به نحو ناعادلانه ای به نفع گروه خاصی از استفاده کنندگان صورت های مالی می دانند. از این رو در شرایط کنونی، اطلاعاتی که گزارشگری مالی به عنوان یک سیستم اطلاع رسانی ارائه می دهد به اطلاعاتی در زمینه سود و یا جریانات نقدی بازده و مورد نظر سرمایه گذاران است محدود می گردد و سیستم مزبور درآمد و بازده سایر گروه هایی که در فعالیت واحد تجاری ذینفع هستند را به طور مشخص افشا نمی کند. اما معیاری که به وسیله آن بازده سایر گروه ها اندازه گیری می شود، ارزش افزوده است، معیار مزبور از طریق "صورت ارزش افزوده" که می توان آن را به عنوان یک صورت مالی در نظر گرفت، اندازه گیری و افشا می شود. مقاله حاضر ضمن بیان مفاهیم ارزش و ارزش افزوده، تاریخچه ارزش افزوده در گزارشگری مالی را مورد بررسی قرار داده و در نهایت نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه سودمندی گزارشگری ارزش افزوده را ارائه می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - جایگاه دولت (قوه مجریه) در نظام جمهوری اسلامی ایران
        سید علی اصغر کاظمی ابراهیم گلشن
        دولت (قوه مجریه) به عنوان بازوی اجرای سیاست ها، خط مشی ها و برنامه های کشور، همواره در کانون توجه عموم مردم، نهادها و مؤسسات قرار دارد؛ به ویژه آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اجرای قانون اساسی را نیز به رئیس آن قوه یعنی رئیس جمهور واگذار نموده است. حال این چکیده کامل
        دولت (قوه مجریه) به عنوان بازوی اجرای سیاست ها، خط مشی ها و برنامه های کشور، همواره در کانون توجه عموم مردم، نهادها و مؤسسات قرار دارد؛ به ویژه آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اجرای قانون اساسی را نیز به رئیس آن قوه یعنی رئیس جمهور واگذار نموده است. حال این پرسش مطرح می شود که رئیس جمهور با دارا بودن صلاحیت های سه گانه که به ترتیب از مردم، با انتخاب مستقیم، از مقام رهبری، با امضای حکم ریاست جمهوری و هیأت مؤسسین قانون اساسی به عنوان رئیس هیأت دولت، نشأت می گیرد تا چه حد بر اندام های حکومت، از یک سو احاطه و اختیار دارد، و از سوی دیگر در مقابل مردم، نهادها و سار قوا از موقعیت مناسب پاسخگویی برخوردار است؟ بدیهی است پاسخگویی و مسئولیت پذیری دولت (قوه مجریه) در قبال تصمیمات و اقدامات خویش به پاسخی بستگی دارد که به پرسش اخیر داده می شود. تحقیق حاضر نیز همین موضوع را از زوایای محتلف، به کمک نظریه های سیاسی، حقوقی و اداری بررسی کرده است. هدف از این بررسی آن است که ضمن تبیین جایگاه دولت(قوه مجریه) در نظام جمهوری اسلامی ایران سازو کارهایی به دست آید که با آنها بتوان کارایی و اثر بخشی عملکرد دولت (قوه مجریه) را ارتقا بخشید. برای این منظور روابط نهادی و اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تا آن جا که به نقش دولت (قوه مجریه) مربوط می شود، با توجه به نظریه های علمی مورد بررسی قرار گرفته و با برخی آرا و نظرات صاحب نظران مقایسه و تحلیل شده است. حاصل تحقیق نشان می دهد دستیابی به دولتی پاسخگو و مسئولیت پذیر مستلزم به کارگیری سازو کارهای مدیریتی و اداری از جمله اعتماد و پذیرش صلاحیت ها، واگذاری اختیارات متناسب و سرانجام حمایت گسترده در عمل است؛ تا بدین ترتیب دولت (قوه مجریه) با توانمندی و استقلال بتواند به وظایف و تکالیف خویش عمل نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی میزان ارتباط بین هموار سازی و ثروت سهامداران (ارزش سهام در بازار بورس)
        حمید رضا وکیلی فرد فریدالدین علامه حائری
        هموار سازی سود، اقدامی آگاهانه و عامدانه برای کاهش نوسانات سود گزارش شده در طول دوره های متوالی در حول سطحی از سود تعریف شده است که سطح نرمال شرکت محسوب می شود. هموار سازی سود، تکنیکی است که مدیریت با استفاده از حسابداری گزینه ای می تواند در چارچوب اصول پذیرفته شده حساب چکیده کامل
        هموار سازی سود، اقدامی آگاهانه و عامدانه برای کاهش نوسانات سود گزارش شده در طول دوره های متوالی در حول سطحی از سود تعریف شده است که سطح نرمال شرکت محسوب می شود. هموار سازی سود، تکنیکی است که مدیریت با استفاده از حسابداری گزینه ای می تواند در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری نسبت به تغییر اقلام سود اقدام نماید. این پژوهش سه هدف کلی را مورد مداقه قرار می دهد: هدف اول، شناسایی شرکت های هموار ساز سود، هدف دوم، بررسی میزان تأثیر هموارسازی سود روی قیمت سهام در بازار بورس و هدف سوم، بررسی عوامل مؤثر انگیزشی در هموارسازی سود. شناسایی شرکت هایی که هموارسازی سود را انجام داده اند، از دو بعد هموارسازی واقعی و هموارسازی ساختگی انجام می گیرد. هموارسازی واقعی اقداماتی است که مدیریت، برای کنترل وقایع اقتصادی انجام می دهد و هموارسازی ساختگی اقداماتی است که مدیریت با دستکاری در سود انجام می دهد. این دستکاری نوعاّ روی جریان وجوه نقد تأثیر نمی گذارند. برای طبقه بندی شرکت ها به دو گروه هموارساز و غیرهموارسار، از کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در سال 1368 به عنوان جامعه آماری استفاده شده است. برای جامعیت پژوهش، آزمون ها براساس سه نوع سود (سود ناویژه، سود عمیلیاتی و سود ویژه) انجام یافته اند. برای شناسایی شرکت های هموارساز سود (بعد هموار سازی واقعی)، از مدل های آماری میانگین قدر مطلق، درصد انحرافات تغییرات واقعی سود از روند خود، حداقا مربعات، رگرسیون، میانگین / انحراف استاندارد و ضریب تغییرات استفاده شده است. برای تفکیک شرکت های هموارساز سود (بعد هموارسازی ساختگی) از مدل نسبت ضریب تغییرات برای تغییر در سری زمانی سود به ضریب تغییرات در سری زمانس فروش استفاده گردیده است. میزان تأثیر هموارسازی سود روی قیمت سهام در بازار بورس اوراق بهادار به عنوان "فرضیه اصلی" مورد پژوهش قرار گرفت. برای آزمون این فرضیه، از مدل لوجیت استفاده گردید. این فرضیه با احتمال بیش از 95% مورد تأیید قرار گرفت. عوامل کلیدی و مؤثری که می توانند سبب انگیزش بیشتر برای هموارسازی سود شوند، به صورت فرضیه های فرعی مورد بررسی قرار گرفتند. این عوامل، اندازه شرکت (مجموع دارایی ها)، نرخ سوددهی (نسبت سود ویژه بعد از مالیات به مجموع دارایی ها) و نوع صنعت (محوری و پیرامونی) بودند که تأثیر آنها در اقدام برای هموارسازی سود از طریق مدل آماری لوجیت مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصله در مورد تأثیر اندازه شرکت و نوع صنعت روی هموارسازی سود نشان می دهد که همبستگی لازم وجود ندارد. در مورد تأثیر نرخ سوددهی روی هموارسازی سود، نتیجه آزمون، همبستگی بین نرخ سوددهی و هموارسازی سود را تأیید می کند. پرونده مقاله