سودمندی گزارشگری ارزش فزوده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیکامبیز فرقاندوست حقیقی 1 , بهمن بنی مهد 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: مفهوم ارزش افزوده, ارزش افزوده, سودمندی گزارشگری ارزش افزوده,
چکیده مقاله :
تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری اولین هدف گزارشگری مالی را ارائه اطلاعات سودمند جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران می دانند. عده ای بر این اعتقادند که این هدف بسیار محدود است، چرا که هدف های اجتماعی گسترده تر را نادیده می گیرند و عده ای نیز آن را به نحو ناعادلانه ای به نفع گروه خاصی از استفاده کنندگان صورت های مالی می دانند. از این رو در شرایط کنونی، اطلاعاتی که گزارشگری مالی به عنوان یک سیستم اطلاع رسانی ارائه می دهد به اطلاعاتی در زمینه سود و یا جریانات نقدی بازده و مورد نظر سرمایه گذاران است محدود می گردد و سیستم مزبور درآمد و بازده سایر گروه هایی که در فعالیت واحد تجاری ذینفع هستند را به طور مشخص افشا نمی کند. اما معیاری که به وسیله آن بازده سایر گروه ها اندازه گیری می شود، ارزش افزوده است، معیار مزبور از طریق "صورت ارزش افزوده" که می توان آن را به عنوان یک صورت مالی در نظر گرفت، اندازه گیری و افشا می شود. مقاله حاضر ضمن بیان مفاهیم ارزش و ارزش افزوده، تاریخچه ارزش افزوده در گزارشگری مالی را مورد بررسی قرار داده و در نهایت نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه سودمندی گزارشگری ارزش افزوده را ارائه می دهد.
From the viewpoint of accounting standard- setting bodies, the first goal of the traditional financial reporting is the representation of usefulness information for investors decision-making on the other hand, some believe this goal was very limited, because it disregards social goals, and it only supports a special group of financial statements users. So, the traditional financial reporting is limited to disclose returns to investors, namely, earnings and cash flows. In contrast, value added reporting, however, can measure and disclose returns to the other financial statements users. Value added represents the total wealth of the firm that could be distributed to all capital providers, employees and the government. Earning represents the return to shareholders while other value added components reflect returns to the other stakeholders, i.e, the Government, bondholders and employees. The investigation of value added reporting has been the continuing subject of a descriptive literature. This paper provides an overview of the empirical literature, which has generally focused on the benefits and limitations of value added reporting in the U.S context from three perspectives: (1) value added- based performance of firms in different contexts, (2) the information content of value added in market valuation, and (3) the predictive ability of value added data.