بررسی و تحلیل نقش مدیریت کیفیت در ایجاد زنجیره ارزش مدیریت دانش در سازمان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر کیومرث بحرینی 1 , مهدی هوشنگی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: سیستم های مدیریت کیفیت, رویکرد منابع انسانی, زنجیره ارزش مدیریت دانش, زیرساختارهای مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
امروزه با گسترش و توسعه دانش در سازمانها ، مدیر یت اثربخش دانش در راستای اهداف سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردارمی باشد . ایجاد زیر ساختار های مدیریت دانش برای کنترل و نظارت هرچه بهتر بر دانش سازمانی بسیار مهم قلمدادمی شود . دانش سرمایه ای است که نمی توان آن را ب ه راحتی در اختیار گرفت، برای اینکه کارکنان سازمان به سمت ایجاد ومدیریت زیر ساختارهای دا نش هدایت یابند می بایست عواملی انگیزاننده برای آنها در سازمان مهیا شود . مدیریت کیفیتبعنوان یک سیستم جامع مدیریتی می تواند نقش بسزایی در ایجاد شاخص ه ای انگیزشی برای کارکنان سازمان داشته باشد .در این مقاله با رویکرد منابع انسانی به مدیریت کیفیت ، در سه بعد ، تعهد و رهبری مدیریت ارشد ، برنامه های ارتقاءشایستگی های کارکنان و مشت ری مداری به بررسی تاثیر گذاری ابعاد انسان مدار مدیریت کیفیت در ایجاد زنجیره ارزشمدیریت دانش سازمان پرداخته می شود.بنابر نتایج حاصل از ادبیات موضوع و یافته های حاصل از تحقیق میدانی ، در هر سه بعد مورد بررسی در مدیریت کیفیتارتباط معنی داری بین مدیریت کیفیت و ایجاد زیر ساختارهای مدیر یت دانش سازمان حاصل شده است . در بررسی میزانهمبستگی میان متغیرهای مدیریت کیفیت و زنجی ره ارزش مدیریت دانش ، بیشترین همبستگی بین مشتری مداری و زنجیرهارزش مدیر یت دانش بدست آمده و برنامه های ارتقاء شایستگی های کارکنان و تعهد و رهبری مدیریت ارشد در رده هایبعدی بوده اند . اهمیت مشتری مداری در سازمان و نقشی که در ایجاد زیر ساختار های مدیر یت د انش برخوردار می باشد،بسیار حائز اهمیت است . مدیریت کیفیت بواسطه پتانسیل های بالقوه ای که در سازمان ایجاد می کند ، می تواند نقشبسزایی در ایجاد زیر ساختارهای مدیریت دانش سازمان ایفا کند . پژوهش حاضر می کوشد تاثیر گذاری سیستم های مدیریتکیفیت را در ایجاد زیر ساختارهای مدیریت دانش سازمانی مورد بررسی قرار دهد.
Nowadays, with developing and promoting knowledge in organizations, effective management ofknowledge in trend of organizational goals is so important. Constructing infrastructures of knowledgemanagement is crucial for better controlling and monitoring of organizational knowledge. Knowledgeis a capital that couldn't dominate it simply. For guide employee of organization toward constructingand managing infrastructures of knowledge, it should be provided stimulus factors for them. QualityManagement as a comprehensive management system could has a crucial role in creating provocativefactors for organization's employee. In this article, with the perspective of human resources to qualitymanagement, we want to investigate influences of people-oriented factors of quality management inconstructing knowledge management value chain activities in organization, at three dimensions, thatinclude: Top management leadership and commitment, Plans of promoting competences of employeesand Customer-Oriented.From results of literature review and case study of research, at all of factors in quality management,we concluded that quality management has discernible relation with knowledge management valuechain activities. In analysis of correlation coefficient between variables of quality management andknowledge management value chain activities, the highest coefficient was between customer-orientedin plans of organization and knowledge management value chain activities, and plans of promotingcompetences of employees and Top management leadership and commitment were in later steps.Importance of customer-oriented in plans of organization is notable in constructing infrastructures ofknowledge management. Quality management creates inherent potentials in organization that couldplay prominent role in creating infrastructures of knowledge management in organization. Thisresearch tries to investigate, influences of Quality Management systems in constructing infrastructuresof knowledge management in organization.