مشکلات مردم شناسی فرهنگی در مدیریت رفتار سازمانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی مردم شناسی فرهنگی که از جمله رشته های علوم اجتماعی است و در حوزه های مطالعه ارزش های قیاسی- تطبیقی، تجزیه و تحلیل تأثیر متقابل فرهنگ ها در سازمان، فرهنگ سازمانی و محیط سازمانی، دانش علوم رفتاری و کاربرد آن را در مدیریت رفتار سازمانی تقویت کرده است و مشکلات سنجش و تشخیص ویژگی های فرهنگی، از طریق مردم نگاری فرهنگی، به اختصار مطرح گردد. علیرغم دیگر رشته های علوم اجتماعی که در شکل دهی دیسیپلین رفتار سازمانی دخالت مستقیم دارند از جمله: روانشناسی، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی و علوم سیاسی که در این رشته ها روش های تحقیق شناخته شده تر و دقیق تری تجربه شده است، در مردم شناسی فرهنگی روش تحقیق و ابزرا جمع آوری ثبت وتجزیه و تحلیل اطلاعات در زمینه شناخت و اندازه گیری شاخص های فرهنگی که به تعبیری مردم نگاری نیز گفته شده است، موانع ومشکلات فراوان وجود دارد که بخشی از آنها در این نگارش مطرح شده است. پس از اشاره به مشکلات شناخت فرهنگ سازمانی از طریق مردم نگاری فرهنگی، در ادامه بحث، به ذکر تعاریف متداول از فرهنگ سازمان و پیچیدگی مدل های اقتضایی مدیریت، رهبری، کنترل و ایجاد انگیزه کاری برای کارکنان و در عین حال ضرورت همسویی و هماهنگی فرهنگ سازمانی، با استراتژی و باورهای مدیران ارشد، پرداخته شده و به مدیران توصیه گردیده که علیرغم مشکل انتخاب شیوه مدیریت متناسب با فرهنگ بومی و یا در صورت ضرورت اقدام به تغییر و تحول فرهنگ سازمان، این تدابیر را مورد توجه خاص قرار دهند. به تعبیری دیگر حتی المقدور مردم شناسی فرهنگی را در مدیریت رفتار سازمانی اعمال نمایند.
It is tried, in this article to introduce the field of cultural anthropology, which is a decipline of social science and its contribution behavioral science, through: comparative studies of values and behaviors, mutual interactions of cultures in organizations, organizational culture and environment, and its application in managing organizational behavior. The difficulties of determination and evaluation of cultural characteristics in the field of anthropology is briefly presented. A brief analysis is presented, concerning, the lack of method for collecting, recording and analyzing dates for measuring cultural indexes, (called ethnography), comparing with the other social science deciplines, such as : psychology, sociology, social psychology and political science, for which, there are more valid research methodology. Beside discussing the difficulties of determination of organizational culture, it is tried to present: some cultural definitions and indexes, the complexity of applying contingency models of management in the area of ; leadership, control, and motivation. And also the urgency of coordinating organization culture and strategies, and sincies manager beliefs. It is recommended, that, proper model of management in accordance with organizational culture should be applied, and in case of necessity, the organizational culture should change to put the strategies. In other words, in spite of the difficulties, it is suggest to managers that, believe in and try to apply anthropological knowledge in managine organizational behavior.