ارتباطات سازمانی در جامعه اطلاعاتی: اثربخشی تکنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات در کارآیی ارتباطاات سازمانی (در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی اکبر فرهنگی 1 , وحیده ترزمی نژاد 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
کلید واژه: اثربخشی تکنولوژیهای ارتباطات, اطلاعات, جامعه اطلاعاتی, کارآیی ارتباطات سازمانی, ساختار اجتماعی, ساختار فیزیکی, توانمندسازی ارتباطی نیروی انسا,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز، تکنولوژی های ارتباطی واطلاعاتی (ICTs)، دیگر تنها یک ابزار کارنیست بلکه زمینه تحولات شگرفی را در سازمانها فراهم کرده است. از جمله این تحولات، تغییر در شیوههای ارتباطات در سازمان میباشد که در خدمت توسعه و پرورش انسانها قرار گرفته و با تلفیق قابلیتها و ظرفیتهای ارتباطی در افراد میتواند به توانمندی و بهرهوری ارتباطی منجر گردد و کارآیی ارتباطات را در سازمان افزایش دهد. در خصوص تاثیر ICTs در سازمانهای طی سه دهه گذشته، مطالعات زیادی انجام گرفته که امروزه با تحول در گونههای تکنولوژیهای ارتباطات و اطلاعات و تغییر در مصادیق و توانمندیهای آنها، تعمیم یافتههای این تحقیقات کاهش یافته است. به همین لحاظ در این مقاله سعی شده است تا ضمن تبیین نتایج تحقیقات گذشته، براساس مصادیق نوین اثربخشی تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی نظیر اینترنت، اکسترانت، پست الکترونیکی، تله کنفرانسها و غیره بر متغیرهای ساختار اجتماعی (شامل پیچیدگی، رسمیت) و ساختار فیزیکی (شامل استقلال فعالیتها از مکان و زمان) میزان کارآیی ارتباطاات در سازمان بررسی شود؛ و مدلی جامع جهت انسجام بخشیدن به ادبیات این موضوع در حوزه تئوری ارتباطات سازمانی طراحی و تبیین گردد. به منظور تکمیل هدف تحقیق، این مطالعه در واحدهای اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا گردید که دسترسی به تکنولیهای ارتباطی و اطلاعاتی داشتند و آن را به کار میبردند. اطلاعات جمعآوری شده از این سازمان با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و فرضیههای مبتنی بر مدل تحیق مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل تجربی نشان دادند که دادهها بر روی تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی موجود در این سازمان میتوانند به ترتیب از طریق کاهش رسمیت، عدم وابستگی فعالیتها به زمان و مکان و کاهش پیچیدگی در سلسله مراتب سازمانی بر توانمندسازی ارتباطی کارکنان موثر واقع شوند و کارآیی ارتباطات سازمانی را افزایش دهند
Today, information and communication technologies (ICTs) are not only a simple tool for working but alsodraw on many contexts for changes in organizations. For example, changes in communication ways provideimportant challenges how we use ICTs for facilitating communication in organization. Effectiveness thatICTs play in collaborative communication is resulted fostering improvements in human resourcedevelopment via coordination of communication abilities and capabilities. Together, these factors conductcommunication empowerment and productivity, increase organizational communication efficiency.In previous thirty years, the extant literature findings are differences about ICTs' effecting withinorganizations. In the other way, changes in the kinds of ICTs and different impact of everyone have reducedgeneralizable of previous findings. So, in this paper, we try to explain effectiveness of ICTs such as intranet,extranet, e-mail, teleconferences and etc on social structure variables (a succession of complexity andformalization) and physical structure variables (time-location independency of activities) that entailcommunication efficiency in base on communication empowerment inside the organization. These factorscomprise elements of our conceptual model that depicts this literature in area of organizationalcommunication.In order to fulfill the aim of the paper, the study was carried out among the performance employees inIslamic Republic Iranian Broadcasting (IRIB) which access ICTs and use it, till tested our conceptualframework. Data are analyzed with SPSS and empirical analysis showed how data on ICTs make it possiblethat communicational empowerment is effected by formalization, time-location independency and finallycomplexity in hierarchy.