ارائه الگوی استراتژی منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران با رویکرد آینده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیافسانه زمانی مقدم 1 , لیلاالسادات قاسمی رام 2 , زین العابدین امینی سابق 3 , سید عبداله سجادی 4 , سید احمد هاشمی 5
1 -
2 - دانشجو
3 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
4 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم وتحقیقات تهران
5 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
کلید واژه: استراتژی, منابع انسانی سبز, استراتژی منابع انسانی سبز,
چکیده مقاله :
آینده نگاری و تبدیل بدیلها و سناریوهای محتمل در زمینه آینده منابع انسانی در صنعت بانکداری هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات آیندهپژوهی تحلیلی، است. از نظر نحوه گردآوری و نوع دادهها از نوع ترکیبی میباشد. در مرحله نخست پژوهش که مبتنی بر روش کیفی است، جامعه آماری کلیه خبرگان و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی (کارشناسان سازمانی و دانشگاهی) است که نهایتا 10 نفر به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند یا قضاوتی برگزیده شدند. در مرحله کمی جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و برنامهریزان بانک رفاه کارگران در استان تهران بزرگ تشکیل دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 338 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای جمعآوری شده در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای جهت دار و به صورت قیاسی و در ادامه مبتنی بر روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شیوه تطبیقی و در مرحله کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج تحقیق نشان داد الگوی استراتژی منابع انسانی سبز در بانک رفاه کارگران دارای سه سطح و دوازده مولفه می باشد که استراتژیهای فردی شامل نگرش سبز، دانش سبز و انگیزش سبز، استراتژیهای تیمی شامل مشارکت تیمی سبز، ایجاد تیمهای سبز، رهبری تیمی سبز، درگیرسازی تیمی سبز و استراتژیهای سازمانی شامل جذب و استخدام سبز، آموزش و توسعه سبز، مدیریت عملکرد سبز، انضباط سبز و محیط کاری سبز میباشد.
Foresight and transformation of possible alternatives and scenarios in the future of human resources in the banking industry is the main purpose of this study. In terms of purpose, this research is of the type of analytical future research. In terms of how to collect and type of data is a combination. In the first stage of the research, which is based on qualitative method, the statistical population is all experts and experts in the field of human resource management (organizational and academic experts) that finally 10 people were selected as an expert group using purposive or judgmental sampling. In a quantitative stage, the statistical population of the study consisted of all managers and planners of the Workers' Welfare Bank in Greater Tehran Province. Using Morgan sample size determination table, 338 people were selected as a sample by stratified random sampling. The collected data are analyzed in the qualitative stage by the method of directional and analytical content analysis and then based on the open, axial and selective coding method in a comparative manner and in the quantitative stage using structural equation modeling. The results showed that the green human resources strategy model in the Workers' Welfare Bank has three levels and twelve components. Individual strategies include green attitude, green knowledge and green motivation, team strategies including green team participation, team building. Green Homes, Green Team Leadership, Green Team Engagement, and Organizational Strategies include Green Recruitment, Green Training and Development, Green Performance Management, Green Discipline, and Green Work Environment.
_||_