تاثیر رهبری توانمندساز بر نوآوری باز با توجه به نقش فرهنگ یادگیری سازمانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهینیلوفر میرسپاسی 1 , حاجیه رجبی فرجاد 2
1 - استادیار ، عضو هیت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اسلامشهر
2 - دانشیاردانشگاه علوم انتظامی امین
کلید واژه: فرهنگ یادگیری سازمانی, رهبری توانمندساز, نوآوری باز,
چکیده مقاله :
زمینه : امروزه فرهنگ یادگیری سازمانی مورد توجه خاصی قرار گرفته است و می تواند بر روی تاثیر رهبری توانمندساز بر نوآوری باز نقش قابل توجهی را ایفا نماید.هدف :پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توانمندساز بر نوآوری باز با مدنظر قراردادن متغیر فرهنگ یادگیری سازمانی به عنوان متغیر میانجی انجام پذیرفته است.روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف اصلی تحقیق از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری 1200 نفر شامل کلیه مدیران و کارکنان ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی وحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95درصد و با روش نمونهگیری تصادفی 292 نفر برآورد شده است. برای جمع-آوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نرم افزار اسمارت پی. ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها :بنابر نتایج پژوهش ،رهبری توانمندساز با ضریب تاثیری برابر 286/0 از طریق فرهنگ یادگیری سازمانی بر نوآوری باز تاثیر دارد.همچنین تحلیل دادهها نشان داد که رهبری توانمندساز با ضریب تاثیری برابر 857/0 بر فرهنگ یادگیری سازمانی ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی تاثیر دارد.نتیجهگیری: این یافته ها بدان معناست که در ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی تاکید بر اهمیت فرهنگ یادگیری سازمانی و رعایت آن می تواند نه تنها از کارکردی مثبت بر رهبری توانمندساز برخوردار باشد بلکه بهطور معناداری نوآوری باز را تحت تاثیر خود قرار می دهد. لذا بایستی در سازمان توجه ویژهای به آن شود.
Background :Today organizational learning culture have been considered and can play a significant role in the relationship between of Empowering Leadership and Open Innovation. Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between empowering leadership on open innovation and considering organizational learning culture variable as a mediating variableMethod : The research method was descriptive-survey and an applied one. The statistical population included all the employees working in the central headquarters of the Social Security Organization which added to 1200 people. The sampling method was Random Sampling. Using Cochran’s formula 292 people were chosen as the sample size. To gather the data , standard questionnaires were used .Structural equation modeling (SEM) was adopted for data analysis. Findings: According to the results, there is a significant relationship between empowering leadership with organizational learning culture and open innovation, as well as between organizational learning culture with open innovation. It was also found that empowering leadership through organizational learning culture has an impact on open innovation. Organizational learning culture acts as a mediating variable in the relationship between empowering leadership and open innovation.Conclusion: This finding means that in the Social Security Organization the emphasis on the Organizational learning culture can not only have a positive effect on the Empowering leadership, but also significantly affects the Open innovation. Therefore managers must pay special attention to it in the organization
_||_